Sivu: 7 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891757107 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 3785:sta
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Tarkotus ois tuvalla käydä mut ainoo mikä on varma tän päivän kohde on ukonjärven lomakylä, mökki varattu äsken soittamalla. Huomenna pitäs tulla pohjosessa vettä kans kunnolla. Kumipuku on mukana mut taidan ajella vähän kelien mukaan sinne tänne. Kirkkoniemssä vois kävästä, en oo siellä käyny ja siellähän ois yks kohdekin. Ja kiitti
    Kuulostaa hienolta reissulta. Toivottavasti kelit paranee pikaisesti.

Ja ei mitään paineita, mutta kai joku pohjoisen kätkö sentään tulee lisää, kunhan kotiudut
    Kyllä pari kätköä ois tarkoitus saada tehtyä, oon aika kädetön näiden koneiden kans mut eiköhän se onnistu multakin joku kerta vielä.
    Kyllä pari kätköä ois tarkoitus saada tehtyä, oon aika kädetön näiden koneiden kans mut eiköhän se onnistu multakin joku kerta vielä.
    Kyllä se helposti sujuu. Jos teet reittikätköjä niin muista laittaa myös se reitin alkuosoite (siihen katuosoite laatikkoon) jotta helpompi tehdä reitti omalle naville. Minulta se nimittäin unohtui.

Muoks: Tuolla yllä kehotit suuntaamaan nokan kohti pohjosta niin rupesin miettimään että ehkä ens huhtikuussa vois lähteä reissuun sinne pohjoseen kun lomia jäi pitämättä aika paljon. Teeppä nyt niitä kätköjä sinne niin vois ens vuonna käydä bongaamassa niitä.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
    Tein vähän katugalluppia ajelureissuilla. Eli kyselin kymmeneltä tapaamani motoristilta, onko motokätköily tai motocaching.net tuttu. Kukaan näistä kymmenestä ei ollut kuullut asiasta.

Luulenpa, että tosiaankin hyvin suuri osa motoristeista on sellaisia, jotka ei ole kuulleet tästä. Tietenkään kymmenen hengen otoksen perusteella ei voi oikeasti päätellä yhtään mitään, mutta sanotaan nyt vaikka niin, että se hieman vahvisti sitä käsitystä/arvausta, mikä minulla oli ennestään.

Onkos täällä muita, joilla olisi tullut kätköilystä puhetta muiden motoristien kanssa? Siis muiden kuin aktiivisten orggilaisten kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla, olivatko jo kuulleet motokätköilystä.
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    . . . Onkos täällä muita, joilla olisi tullut kätköilystä puhetta muiden motoristien kanssa? Siis muiden kuin aktiivisten orggilaisten kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla, olivatko jo kuulleet motokätköilystä.
    Tykästyin oitis uuteen palveluun kohta sen sivuston havaittuani. Muutama reitti- ja paikkakätkö on tullut tehdyksi. Jah, joitakin on tullut jopa bongattuakin. Minusta se on aivan mainio motoristeja palveleva verkkosivusto.
    Aiheesta tein Joutsan motoristit -blogiimme jutun . . . katso 8.7.2014
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se helposti sujuu. Jos teet reittikätköjä niin muista laittaa myös se reitin alkuosoite (siihen katuosoite laatikkoon) jotta helpompi tehdä reitti omalle naville. Minulta se nimittäin unohtui.

Muoks: Tuolla yllä kehotit suuntaamaan nokan kohti pohjosta niin rupesin miettimään että ehkä ens huhtikuussa vois lähteä reissuun sinne pohjoseen kun lomia jäi pitämättä aika paljon. Teeppä nyt niitä kätköjä sinne niin vois ens vuonna käydä bongaamassa niitä.
    Täällä ihan pohjoisessa on kätkökohteet aika vähissä mut pari on mielessä. Teen syksyn aikana ja kyselen sit neuvoa jos ei onnistu. Eilen aamulla oli kolmaskin mielessä mut oon täysin unohtanu mikä se oli !
    Kannattaako tällänen ukko pistää tekemään mitään millä on n 2 sekunnin muisti.

Jos meinaat jlik huhtikuussa mopolla tänne ihan ylös lähtee niin kandee laittaa lämpimästi päälle ja pitää varmaa sun hommaa piikkirenkaat
    Viimeksi muokannut: Jack; 20.08.2014 klo 23:45.
    Täällä ihan pohjoisessa on kätkökohteet aika vähissä mut pari on mielessä. Teen syksyn aikana ja kyselen sit neuvoa jos ei onnistu. Eilen aamulla oli kolmaskin mielessä mut oon täysin unohtanu mikä se oli !

Jos meinaat jlik huhtikkussa mopolla tänne ihan ylös lähtee niin kandee laittaa lämpimästi päälle ja pitää varmaa sun hommaa piikkirenkaat
    Kiitos kommentistasi . . . 'Jack'. Positiivisiin .
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.

Jos meinaat jlik huhtikuussa mopolla tänne ihan ylös lähtee niin kandee laittaa lämpimästi päälle ja pitää varmaa sun hommaa piikkirenkaat
    Juu, tietysti jeesataan.

Mulla on tapana lueskella aina välillä uusimmat lokimerkinnät. Näköjään nyt niistä tulee hauskaa matkakertomusta samalla

Ei sen kätkön tarvi olla kummoinen; pelkkä kahvilakin riittää jos sieltä saa hyvää kaffea ja munkkia sekä ystävällistä palvelua motoristille. Mutta muista ottaa niitä valokuvia, ne vastaa vähintäänkin tuhatta sanaa. Kyllä täältä palstalta aina apua saat kun rupeet tekemään niitä kätköjä. Ekan tekeminen on se hankalin juttu mutta seuraava on jo helpompi. Pleksin tekemät sivut toimii kuin junan vessa.

Piikkirenkaita en aatellu laittaa alle kun ei oo kokemusta kurapyöristä. Täytyy vain sitten seurailla kelejä ja ootella että lumi on sulanu. Joo, kerrospukeutumista täytyy nyt ruveta harjoottelemaan kun syksy tulee.

Ei muuta kuin hyvää reissun jatkoa.

Juu, tietysti jeesataan.

Mulla on tapana lueskella aina välillä uusimmat lokimerkinnät. Näköjään nyt niistä tulee hauskaa matkakertomusta samalla
    Nää kätköjen (matka)kertomukset on sitä parasta infoa mitä motoristi voi saada muilta. Näinhän sen pitää ollakin.
    Matkakertomukset on tosiaan ollu mukavia luettavia, voisin tähän laittaa vähän mitä on tullu tehtyä. Nää kuuluis muille palstoille mut on tullu haettuu pari rastii niin eiköhän tää suvaita.

Toissapäivänä lähtö aamulla ukonjärven lomakylästä-kaamanen-näätämö-kirkkoniemi ja sit maailman laidalle grense jakobselviin. Ja koko menomatka sateessa, vähän latisti tunnelmaa ja asteitaki alle 10. Mut ei hätääku oli kumipuku ja alla monta kerrosta vaatetta. Ja perillä sade loppu niin oli mukavampi ajella takaspäin kunnes taas alko sataa vähän sevettijärven jälkeen. Tarkotus oli ajellap kaamaseen ja vuokraa mökki, ja näin teinkin. Mökki oli hirmunen shokki: n. 5 neliön kylmä koppi, kerrossänky ja siihen alempaan en ois mahtunu, ylempään en uskalla mennä, painoo sen verran. Ei ois vieläkään kamat kuivana jos oisin jääny sinne. Eiku rahat takas ja 60 km ukonjärvelle. Kilsoja tuli n.570.

Eilen aattelin et pidän lomapäivän ajelemisesta eli makailen ja käyn kävelemässä lähitunturilla. Ja vielä mitä, kymmeneltä jo puikkoihin ja kaamanen-karigasniemen tien varteen ettimään saksalaisten pioneerivarikon jäämiä, löytyhän se ja hirmunen määrä posliini tavaraa, semmosia sähkölankojen juttuja tolpa nokissa, peltikamaa ja rakennusten jäänteitä. Ja sit muuten toissapäivän löysin ju52 koneen jäänteet näätämön tien varresta, sodanaikasten koneiden bongailu on ollu mun pääharrastus aikasempien reissujen aikana.

No, varikko oli löydetty n. Tunnissa niin mitä sit ? Eihän ajamista voi lopettaa niin lähin karigasniemeen ja sieltä utsjoelle, sit kaamasen kievariin syömään. Ja sieltä ahkun tuvalle hakee rasti. Se olikin mukava paikka ja hyvät tiet ajella. Joutu taas ajaa pari sataa kilsaa sateessa ihan pohjosessa. Yhteensä 476km päivän aikana. Siis lepopäivä !

Kohta lähen lasettaa sallaa kohti, sit kuusamo, nilsiä ja sit kotiin. Etelän matkalla ois paljo hyviä kohteita mut saattaa olla et mitä lähemmäs kotia pääseen niin saattaa iskeä koti-ikävä ja kiire mamman luo!
    Mä teen samaa
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
    Yhteensä 476km päivän aikana. Siis lepopäivä !
    Käyntikohteet ei taida siellä pohjoisessa olla aivan kiinni toisissaan

Joskus kauan sitten oltiin kaverin kanssa autoilemassa Lapissa jäi mieleen, kun käytiin Äkäslompolossa ja oltiin kuultu, että siellä on ehkä joku näkemisen arvoinen vanha vesimylly. Kysyttiin yhdeltä isännältä neuvoa ja saatiinkin ohjeet: "Juu kyllä meillä sellainen mylly täällä on. Menette tuohon päätielle ja käännytte sitä oikealle. Siinä vähän matkan päässä on sitten tienviitta". No, me ajettiin pihasta asfalttitielle, käännyttiin oikealle ja ruvettiin kyttäämään tienviittaa. Jossain vaiheessa tajuttiin, että päätie tarkoitti E8:aa, jonne oli 30 km. Muistaakseni kokonaismatka oli jotain 150 ja 200 kilsan välillä, kun käytiin tsekkaamassa paikallinen nähtävyys.
    Viimeksi muokannut: pleksi; 22.08.2014 klo 00:43. Syy: typo
    No niih. Tulipahan tehtyä pikku reissu, n.3500 km. Oisin tehny ton ilman näitä kätköjen etsimistä mut se teki reissusta rikkaamman, tuli nähtyä paljo uusia paikkoja, ei pelkästään sitä kohdetta mitä ettii vaan muutakin siinä sivussa. Ja ajettua uusia teitä, sellasia mihin ei ois tullu mentyä ilman näitä touhuja.

Hieno reissu vaikka satelikin ja ajoittain paljonkin mut varusteet oli hyvät. Ja mulle eka noin pitkä reissu pyörällä, gsa on kyllä pirun hyvä tuollaseen touhuun. Ja aika vähillä vaurioilla, ajovalopolttimo, vaihdevivun laajennuspalikka katos johonkin Norjaan ja sit vedin liukkaalla mökkitiellä lipat, moottorin suojarauta taipu ja pyörä näytti oikealta kurapyörältä

Ens vuonna uudestaan joku kunnon reissu mut kätköjä vois vielä käydä bongailemassa syksyllä
    No niih. Tulipahan tehtyä pikku reissu, n.3500 km. Oisin tehny ton ilman näitä kätköjen etsimistä mut se teki reissusta rikkaamman, tuli nähtyä paljo uusia paikkoja, ei pelkästään sitä kohdetta mitä ettii vaan muutakin siinä sivussa. Ja ajettua uusia teitä, sellasia mihin ei ois tullu mentyä ilman näitä touhuja.

Hieno reissu vaikka satelikin ja ajoittain paljonkin mut varusteet oli hyvät. Ja mulle eka noin pitkä reissu pyörällä, gsa on kyllä pirun hyvä tuollaseen touhuun. Ja aika vähillä vaurioilla, ajovalopolttimo, vaihdevivun laajennuspalikka katos johonkin Norjaan ja sit vedin liukkaalla mökkitiellä lipat, moottorin suojarauta taipu ja pyörä näytti oikealta kurapyörältä

Ens vuonna uudestaan joku kunnon reissu mut kätköjä vois vielä käydä bongailemassa syksyllä
    Hienoa että oot takaisin kotona. Eikä tuo mikään pikkureissu ollu. Varmasti hyvä saavutus ajaa 3500 kilsaa Suomessa, tolla kilsamäärällä pääsee jo Eurooppaan saakka. Saiskos ton reissun kartan kans niin vois sitten suunnitella sitä omaa pohjosen reissua ens keväälle.

Muoks. Vasta nyt huomasin että kävit myös Norjan puolella, se selittää ainakin osaks nuo kilsamäärät.

Muoks 2. Oot sitten siirtyny TOP30 listan kärkeen. Hieno saavutus. Jos huomenna säät sallii niin ehkä vois käydä bongaamassa 6 uutta kätköä Siuntion seutuvuilla. Ei tässä mitään paineita tullu, rennostihan tää pitää ottaa. Tärkeintä mulle huomenna on se että löytää ne kätköt mitä oon suunitellu ja nauttia ajamisesta ja ennen kaikkea uusista maisemista.
    No joo, ei ollu pikkureissu, oon ihan tyytyväinen itteeni et onnistuin eikä kumma kyllä selkä eikä mikään muukaan paikka oo kipee eikä mistään pakota. Kumma juttu. Itseasiassa 3720km. Vähän liikaa kun nyt aattelee, mut innostuin kun meni kaikki hyvin heti alusta ja selkäkin kesti. Pelkästään ti-ke yli tuhat kilsaa kun tuli käytyä norjassa.

Kartta ! Mä oon ihan käsi, en oo aiemmin tehny sellasta pitääpä harjotella sitäkin joku päivä.
    No joo, ei ollu pikkureissu, oon ihan tyytyväinen itteeni et onnistuin eikä kumma kyllä selkä eikä mikään muukaan paikka oo kipee eikä mistään pakota. Kumma juttu. Itseasiassa 3720km. Vähän liikaa kun nyt aattelee, mut innostuin kun meni kaikki hyvin heti alusta ja selkäkin kesti. Pelkästään ti-ke yli tuhat kilsaa kun tuli käytyä norjassa.

Kartta ! Mä oon ihan käsi, en oo aiemmin tehny sellasta pitääpä harjotella sitäkin joku päivä.
    Ei nyt välttämättä kartta mutta lista paikoista (ajojärjestyksessä) missä kävit. Se helpottaa suunnittelemista. On mulla Lapista kotoisin oleva ystävä, joka oli just äsken Mallan luonnonpuistossa. Häneltä saan varmasti myös vinkkejä.
    Pitää se kartankin teko harjotella mut tässä suurinpiirtein:
    Nurmijärvi-kurikka-oulu-rovaniemi-ivalo-kaamanen-näätämö-kirkkoniemi-grense jakobselv ja sit alaspäin kemijärvi- kuusamo -kajaani-kuopio jne.
    Ja sit välillä kävin karigasniemessä ja utsjoella ym.
    Oon aiemmin ollu autolla pohjoisessa, enimmäkseen nordkap, alta, narvik, tromssa linjalla, ne on sellasia alueita mistä mä tykkään. Ja myös vardo ja vadsö alueet. Tykkään käydä kävelemässä mäennyppylöillä. Pitäs mennä joskus keski ja etelä norjaan myös.

Tälä reissulla olin kolme yötä ukonjärven lomakylässä, se on ok mesta. Taitaa tulla ukolle ikää kun tykkäsin nyt enemmän olla paikassa mikä on lämmin ja mis oli oma suihku ja vessa. Aiemmilla reissuilla on tullu nukuttuu vähä mis sattuu, teltassa jäämeren rannalla ym.
    Pitää se kartankin teko harjotella mut tässä suurinpiirtein:
    Nurmijärvi-kurikka-oulu-rovaniemi-ivalo-kaamanen-näätämö-kirkkoniemi-grense jakobselv ja sit alaspäin kemijärvi- kuusamo -kajaani-kuopio jne.
    Ja sit välillä kävin karigasniemessä ja utsjoella ym.
    Oon aiemmin ollu autolla pohjoisessa, enimmäkseen nordkap, alta, narvik, tromssa linjalla, ne on sellasia alueita mistä mä tykkään. Ja myös vardo ja vadsö alueet. Tykkään käydä kävelemässä mäennyppylöillä. Pitäs mennä joskus keski ja etelä norjaan myös.

Tälä reissulla olin kolme yötä ukonjärven lomakylässä, se on ok mesta. Taitaa tulla ukolle ikää kun tykkäsin nyt enemmän olla paikassa mikä on lämmin ja mis oli oma suihku ja vessa. Aiemmilla reissuilla on tullu nukuttuu vähä mis sattuu, teltassa jäämeren rannalla ym.
    Hienon reissun oot tehny, kuinkas monta päivää meni kaikkiaan? Tais ehkä olla päivämatkat hieman pitempiä kuin tuo poronkusema vai mikäs se pituusyksikkö siellä lapissa oikein onkaan.

Muoks. Nojoo, tuo poronkusema on vikipeedian mukaan maksimissaan 7.5kilsaa, ei siis kovinkaan pitkä matka.
    Joo reissu oli hieno, 8 päivää meni. Myönnän et km määrä on aika iso mut jonain päivänä tuli enemmän siirtymää ja toisena sit ei. Kohteiden bongailu teki kans lisä kilsoja. Tää oli mulle oikeestaan äijän kestotesti, ja hyvinhän tuo meni, ei ongelmia.
    Joo reissu oli hieno, 8 päivää meni. Myönnän et km määrä on aika iso mut jonain päivänä tuli enemmän siirtymää ja toisena sit ei. Kohteiden bongailu teki kans lisä kilsoja. Tää oli mulle oikeestaan äijän kestotesti, ja hyvinhän tuo meni, ei ongelmia.
    Jos laskin oikein, niin kävit pongaamassa 25 kätköä reissun aikana. Eli jo niissä oli aika monta paikkaa "osuttavana" ja vielä kaikki muut paikat ja majoitukset päälle eli kohteita oli melkoinen määrä. Kovasti kiinnostaisi kuulla, miten hoidit navigoinnin reissulla? Varmaan vaati jo aika paljon etukäteissuunnitteluakin?

Ja tietty olisi myös hyvä kuulla, miten motocaching sivuston käyttö sujui. Valitsitko kätköt jo ennen reissua vai sen mukaan, kun reissu eteni? Oliko sivuston käytössä jotain hankalaa tai tuliko mieleen jotain parannettavaa?
    Juu, 25. Lue mun teksti 18.8 n.klo 11. Oli tarkotus mennä itää ylös ja länttä alas. Eli suunnittelu sitä mukaa kun ajoin, tarkoittaa siis kohteelle ja suunnistus siitä sit seuraavalle. Eka yö vaimon sukulaisten luona, sen jälkeen muina päivinä rupesin n. Klo 19 jälkeen kattelee yösijaa. Silleen oikeestaan koko reissu. Käytännössä noi kohteet on aikalailla osunu valtaväylien varsille, muutaman joutunu ajaa vähän sivusta ja välillä ees taas ajelua. Ylöspäin mennessä kerkesin pe iltana ennen lähtöä suunnitella muutaman kohteen. Alaspäin tullessa sunnittelu oikeestaan vasta la aamuna ennen lähtöä kuopiosta. Ai niin, mulla on ipad tankkilaukussa, se toimi hyvin koko reissun , norjassa en käyttäny. Sivut toimi tosi hyvin, mulla ei oo mitään parannus ehdotuksia tullu vielä mieleen.

Iphone 5, tomtom ja pyörässä sw motechin teline ja vedenpitävä kotelo. Lataus sieltä etukatteen alta bemarin omasta pistokkeesta.

Oon tehny vastaavia reissuja neljä kertaa autolla eli paikat Suomen puolella tuttuja pohjoisessa ja muutenkin reissu onnistu kun oli jo vähän kokemusta.
    Hitto, moka ! Oon Hämeenkyrössä sekottanu kaks kohdetta ja merkannu väärän , Pleksi, miten saa poistettua kohteen ?
    OK, hyvä tietää. Mä en oo vielä mikään rautaperseilijä joten jos sinne pohjoseen lähen ens keväänä niin päivämatkat on varmaankin lyhkäsempiä.
    Hitto, moka ! Oon Hämeenkyrössä sekottanu kaks kohdetta ja merkannu väärän , Pleksi, miten saa poistettua kohteen ?
    Ei hätiä mitiä... valikosta Omat/Omat löydöt ja lokimerkinnät saat sivun, jossa näkyy tekemäsi merkkaukset.

Etsi listalta haluamasi lokimerkintä ja klikkaa sen kohdalta "muokkaa" linkkiä. Lokimerkinnän muokkaussivulla on linkki "Poista lokimerkintä".

Tosta navigoinnista vielä sen verran, että käytitkö paljon tomtomia, vai ajelitko enemmänkin karttojen mukaan?
    Ei hätiä mitiä... valikosta Omat/Omat löydöt ja lokimerkinnät saat sivun, jossa näkyy tekemäsi merkkaukset.

Etsi listalta haluamasi lokimerkintä ja klikkaa sen kohdalta "muokkaa" linkkiä. Lokimerkinnän muokkaussivulla on linkki "Poista lokimerkintä".

Tosta navigoinnista vielä sen verran, että käytitkö paljon tomtomia, vai ajelitko enemmänkin karttojen mukaan?
    Ok, hyvä. poistan merkinnän enkä kehtaa laittaa oikeata enää sinne. Käväsempä uudestaan joku kerta kun ajan ohi savusaunasta.

Mulla on tomtom europe, pitää sen verran hyvin paikkansa et ihan sitä käytin koko ajan, kartat oli toki mukana ja oikea sivu koko ajan esillä että oli tieto missä päin kuljen, varsinkin norjan puolella tykkään käyttää karttaa. Ihan joka paikkaan tomtom ei vie metrilleen mutta tyytyväinen olen ollut.
    Ok, hyvä. poistan merkinnän enkä kehtaa laittaa oikeata enää sinne. Käväsempä uudestaan joku kerta kun ajan ohi savusaunasta.

Mulla on tomtom europe, pitää sen verran hyvin paikkansa et ihan sitä käytin koko ajan, kartat oli toki mukana ja oikea sivu koko ajan esillä että oli tieto missä päin kuljen, varsinkin norjan puolella tykkään käyttää karttaa. Ihan joka paikkaan tomtom ei vie metrilleen mutta tyytyväinen olen ollut.
    No, mutta voithan sä sen löydön ihan hyvin merkitä, kun kerran kävit siellä. Niinhän me muutkin ollaan merkattu jälkikäteen, kun on unohtunu tai muuten menny merkinnät sekaisin.

Navi + kartta taitaa olla melko yleinen yhdistelmä pitemmillä reissuilla. Itselläni on se vanhempi tomtom rider, jossa on hyvin pieni näyttö, joten kaipaan karttaa yleiskuvan saamiseksi ja varsinkin reitin suunnitteluun reissun aikana.
    No, mutta voithan sä sen löydön ihan hyvin merkitä, kun kerran kävit siellä. Niinhän me muutkin ollaan merkattu jälkikäteen, kun on unohtunu tai muuten menny merkinnät sekaisin.

Navi + kartta taitaa olla melko yleinen yhdistelmä pitemmillä reissuilla. Itselläni on se vanhempi tomtom rider, jossa on hyvin pieni näyttö, joten kaipaan karttaa yleiskuvan saamiseksi ja varsinkin reitin suunnitteluun reissun aikana.
    Ok hyvä, merkkaan sit. Voin näyttää noi mun telineet ym sit ku mennään taas paistaa makkaraa tai jotain muuta (Pikku vinkki vaan )

Niin ja se padi mukana on kyl ehdoton ollu mulle, tuntuu et oon vähän tullu siitä liiankin riipuvaikseksi

Hyvä että näin voi tehdä. Merkkasin muutaman kätkön löydetyks tänään vaikka kävin kätköillä vajaa 3 viikkoa sitten.

Kyllä siinä uudemassakin Tompassa näyttö on aika pieni joten vaikea siitä on saada yleiskuvaa.
    Ok hyvä, merkkaan sit. Voin näyttää noi mun telineet ym sit ku mennään taas paistaa makkaraa tai jotain muuta (Pikku vinkki vaan )
    Toi makkaranpaisto kuulostaa kuulostaa hyvältä idealta.
  30.  
    Ja me muut voitais maksaa / tuoda omat makkarat. Myös Pleksille koska hän tarjos viimeks.
Sivu: 7 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891757107 ... ViimeinenViimeinen