BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ehdottaisin, että teet sen yksinkertaisimman ratkaisun: Teet vain sen alkuosan kätköksi ja laitat tuon loppupäästä kertovan tekstin mukaan kuvaukseen.
a) helpointa
b) kävijä saa valita
c) joku voi tehdä siitä loppupäästä uuden kätkön, kun se sitten joskus onkin ihan parasta asfalttia. Alkuosan jo löytäneet pääsee uudestaan ja muut saa kaksi löytöä samalla reissulla
Toi kätköjen käännössysteemi on suunniteltu siten, että kuka tahansa voisi kääntää toisten tekemiä kätköjä. Toteutuksesta puuttuu vielä osa, eli sellainen on tulossa ja varmasti saat apuja. Olisi aika tärkeäkin homma, jos kätköily halutaan toimimaan Euroopassa. Meillä on jo nyt jonkin verran suomenkielisiä kätköjä Suomen ulkopuolella. Niistä paikalliset ei ymmärrä mitään, mutta eivät voi myöskään tehdä niistä kätköjä, kun sellainen on jo.
------
Varmuuden vuoksi: Älkää vaan ymmärtäkö mun pohdintaa "luupeista" niin, ettei jlik:n UK:n kätköt olisi mielestäni hyviä. Hän on tehnyt aivan upean työn! Eivätkä ne UK:n rinkulat ole mitään päiväretkiä. Nyt vaan sattuu olemaan muutama eri asia samaan aikaan samassa säikeessä ja menee helposti sekaisin.
Juteltiin jlik:n kanssa, että voitaisiin vielä kimpassa käydä talven aikana tuota UK:n kätkökarttaa läpi ja viilata kokonaisuutta vieläkin houkuttelevammaksi. Sitten tehtäisiin pieni "markkinointiponnistus" ja katsotaan, lähteekö engelsmanni![]()
------
UK:ssa on varmaankin samanlaisia kokoontumisia kuin noi yllä mutta siellä on spontaanejakin kokoontumisia joissa saattaa olla pari tuhatta prätkää. On tietenkin otettava huomioon että asukkaitakin on yli 10 kertainen määrä suomeen verrattuna.
Jotenkin pitäis saada se kipinä sytytettyä UK:ssa. Jossakin vaiheessa tuli mieleen että ottais yhteyttä Ride lehden (ei siis Rider, joka on usan vastaava lehti) editoriin.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Joo, kritiikkiä pitää esittää ja varmasti löytyy viilattavaa noissa mun rinkuloissa. Ongelmana on vähän ollu se että kun tekee uutta jonkin edellisen läheisyyteen niin silloin ei näe koko kokonaisuutta. Nytkin väsään parhaillaan Ludlowin lähelle eteläistä rinkulaa; pohjoinen jo tehty. Vasta kun tää uus on hyväksytty niin sitten näkee miten se päällekkäin toisen kanssa. Mutta onneksi reittejä pystyy editoimaan jälkikäteen.
Yhen ongelman oon nyt havainnu FF:ssa. Oon avannu 2 ikkunaa rinkuloita tehdessä, toisessa editoin kuvausta ja toisessa on auki reitti. Muutaman kerran on käyny niin että kun talletan kuvausta niin sivu muuttuukin jostakin syystä tapahtumaksi ja sivu ei tallennu, kun puuttuu "tapahtuman" päivä, jota ei tietenkään ole kun kyseessä on reitti.
Ihan sua varten tein yhden sota-aiheisen kätkön (kunhan julkaistaan). Tosin se on Puolassa...
Hel -niemimaa on täynnä bunkkereita, tykkialustoja ja valvontatorneja. Sinne haluaisin minäkin mennä tsekkailemaan! https://en.wikipedia.org/wiki/Hel_Fortified_Area
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No huh
Selain, kun ei ole mikään ikkunointisysteemi... Mutta ei noin tietenkään pitäisi käydä. Kokeilin itse talletella uutta kätköä firefoxilla kahdella välilehdellä. Siis vuorotellen reittimuutoksia ja kuvaustekstin sivua eri välilehdillä, mutta enpä tietenkään saanut sitä tehtyä juuri samalla tavalla, kuin sinä. Jos joskus hoksaat (tai joku muu), että miten ton ongelman saa toistettua, niin kertokaa ihmeessä.
------
Tein just äsken uuden luupin FF:llä ja oli 2 ikkunaa auki. Nyt ei ollut ongelmia joten ehkä tuo yllä mainittu ongelma oli satunnainen ja siten vaikeasti jäljitettävissä. Seuraan tilannetta.
No kiittiTuo Euroopan kiertue saa odottaa vielä aika kauan, jonkun vuoden. Nuorimmainen on sen ikäinen että haluan viettää vielä aikaa ja osan lomista sen kanssa. Ja vähän vaimonkin kanssa
. Ne kohteet missä olen suunnitellu käyväni vie aikaa varmaan kuukauden eikä nyt viittis ihan koko lomaa käyttää siihen.
Pleksin ehdotukset reitin tekemiseksi on ok, palaan siihen myöhemmin ja jos mättää niin kysynpä sitten neuvoa.
R1200GSA -09
Californiassa pari loggausta lisää! Ja 2 uutta reittiä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Olen miettinyt tätä viimeisimmän vuorokauden keskustelua, sekä USA:n kokemuksia tähän asti ja tullut siihen tulokseen, että ryhdyn jonkinlaiseen taisteluun yksinkertaisten reittien puolesta
Luulen suurimman haasteen tulevan siitä, että kun uusi kätköilijä tekee reittikätköä (esim. USA:ssa) hän tietysti ajattelee "reitti"-käsitettä aiemmin näkemänsä ja kokemansa puitteissa:
- reittisivustojen reitit
- touring guide -reitit
- kavereiden kanssa ajettu sunnuntain reitti
- letkan reitti
- jne...
Noissa yhteyksissä "reitti" on yleensä sama asia kuin "reissu", joka on myös yleensä "luuppi", kuten tuossa aiemmin todettiin.
Hieman kärjistäen voisin väittää, että kolme USA:n ekaa kätkön tekijää "menetettiin" tästä syystä.
- Yksi teki "pitkän luupin" Teksasiin tarkkoine ajo-ohjeineen ja oli foorumilla sitä mieltä, että olipa työlästä (sen kommentin myötä varmaan hävisi kiinnostus monelta muultakin). Reittipisteetkin loppui kesken, kesti tunteja jne...
- Seuraava teki "päiväretken" Kaliforniaan. Varmaan vähän työläs sekin.
- Kolmas väsäsi niin monimutkaisen, ettei saatu korjattua julkaisukelpoiseksi.
Kätköjen tekemisen lisäksi "valmisreissut" ovat minusta yksinkertaisesti hankalia myös kätkön etsijän kannalta. Kätkön tekijä ei vaan voi tietää, minkä kokoisen luupin toinen haluaa ajaa tai missä muualla haluaa käydä. Reittisaitilla tai touring guidessa sen ei ole niin väliä, kun jokainen voi poimia sieltä vinkkejä ja kuitenkin muokata oman reittinsä itse.
Ajattelin korostaa tätä asiaa ohjeistuksessa ja samalla siivoilla turhia pois. Laitan jotain uutissivulle jne... Ainakin englanniksi.
Koitetaan pitää mielessä, että näytetään ulkomaan kätköillä hyvää "yksinkertaisuuden esimerkkiä". Esimerkki on kuitenkin tehokkaampi, kuin mikään ohjeistus.
ps. Tämä neljäs kätkön tekijä USA:ssa teki kaksi hyvää reittikätköä ja vieläpä kännykällä... mutta kyseesä olikin nainen![]()
------
Mä olen tässä samaa mieltä, reitit yksinkertaisiksi. Tämä on tullut mieleen: Jos on suora tie A-B niin laitettaisiin mahdollisimman vähän reittipisteitä välille. Niitä voisi laittaa ainoastaan esim. risteyksiin joissa on mahdollisuus mennä moneen suuntaan. En itse juuri käytä (vielä) reittisuunnittelua joten en tiedä onko pisteitä tarpeen olla 20km suoralla pätkällä esim. viittä kappaletta A-B mukaan lukien.
Ja näitä voisi välttää:
11007 509-537
Hanko, Finland.
(anteeksi tekijälle)
Mun navi ei tuolla osoitteella kyllä löydä mitään, siihen voisi laittaa todellisen osoitteen.
R1200GSA -09
Ajattelin, että välietappeja olisi hyvä laittaa kaikille reiteille (ainakin melkein). Sitä silmällä pitäen tein sen muutoksenkin, että kätkösivulla ei oletusarvoisesti näytetä pitkää välietappien listaa (erikseen avattava näkyviin).
Niillä saa reitin seuraamaan tietä yleiskartalla. Tässä esimerkki mun kätköstä, jolla välietapeilla ei tee mitään navigoinnissa, kun ko. tieltä ei kesken pääse muualle, mutta näyttäisi kätkökartalla huonolta, jos olisi vain suora viiva: tämä reitti.
Välietapit myös joissain tapauksissa ohjaavat reitityksen pysymään oikealla tiellä nopeamman vaihtoehtoisen reitin sijaan. Varsinkin silloin, kun saadaan GPX tiedostot ladattua Tyreen tai suoraan naviin. Ilman välietappeja reititys voi muuttua myös Googlen kartoilla, kun teiden nopeusarviot muuttuvat.
Noi siis mun perustelut välietappien puolesta, mutta nyt heräsi kysymys, että voiko niistä olla jotain haittaa? Jäikö minulta jotain hoksaamatta?
------
Hyvät perustelut, ja niistä ei ole haittaa. Olen vain noita ihmetellyt. Ehkä tulee eteen kun harjoittelen Tyren käyttöä talven aikana.
R1200GSA -09
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ai täälläkin joku muistaa! Synttäripäivänä haettu 3 kätköä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Onneksi olkoon.![]()
Helppohan tää oli muistaa, kun tasan vuos sitten oli kätkökauden päättäjäiset ja Goza vietti synttäreitä hesassa toisessa ravintolassa. Tais olla niin että Suski ja Maisa lähti kätkökauden päättäjäisistä Gozan synttareille.
Vielä on mopo viemättä talleille mutta ei oo hirveätä hinkua lähteä enää ajelemaan. Jotenkin vain on paljon suurempi hinku on tehdä uusia kätköjä UK:hon. Putki on jääny päälle. Viikon päästä taas työreissu Oxfordiin ja silloin on aikaa panna kätkötehdas jälleen pyörimään.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mä oon vissiin lähteny liian aikaisin kotiin, jääny parhaat palat näkemättä.
Älä nyt vielä Jlik luovuta, huomenna on hieno päivä ajella ja kätköillä ! Aamulla lähtö kuhan aurinko nousee. Jlik mainitsi ettei ole enää hinkua ajelmaan. Voi räkäMulla on sitten ajohaluja sunkin puolesta ! Aamulla
jos ei ole paha olo
![]()
R1200GSA -09
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Lauttasaari, Kirkkonummi Volsintie ja sjökullantie ja sit Hankoon ja Perniöön päin. Käymättömiä kohteita 5-6 kpl. Ehkä Someron pätkä, riippuu kauan Perniön suunnalla menee.
E: lähen täältä Nurmijärveltä 9 paikkeilla.
EE: nyt liikkelle, laita txt jos jotain ajomeinkiä mielessä. Tai soita.
R1200GSA -09
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hehkutetaas täälläkin, että tänään meni tuhannen kätkön raja rikki
Tässä vielä linkki, josta näkee montako kätköä on missäkin maassa : -kliks-
------