Nyt on asennettu päivitys, jonka tarkoitus on korjata yllä kuvattu ongelma, jossa kartan alaosa on harmaana (harmaa alaosa tuli kartan zoomailun/siirtelyn jälkeen, jos kartan näyttävän selainikkunan kokoa ei oltu muutettu sivun latauksen jälkeen).
Koutsi ja Goza, mites nyt? Toimiiko paremmin?
------
Kyllä vain, korjaus auttoi. Chrome toimii nyt oikein hienosti myös ulkoisella näytöllä
Edgellä sivusto ei edelleenkään toimi virheettömästi, mutta enää Edge ei kaadu. Kun avaan karttasivun, kätköt tulevat näkyviin selvästi hitaammin kuin Chromessa. Jos sivua alkaa zoomata heti kun kartta tulee näkyviin, niin zoomattaessa ikäänkuin tehot loppuu koneesta/näytönohjaimesta, ja hiiri muuttuu sellaiseksi Win10 pyöriväksi ympyräksi (vanha tiimalasi). Kun on pari kertaa zoomannut, niin selain hyytyy, mutta noiden korjausten jälkeen se hyytyy vain vajaaksi minuutiksi. Sitten selain toipuu - ikäänkuin se saisi jonkun scriptin laskettua loppuun - ja alkaa pelittämään ihan täysin normaalisti.
Kokeilin vielä tehdä edgellä niin, että kun kartta avautuu, niin en heti alkanut zoomata vaan annoin selaimen lämmetä tyhjäkäynnillä vajaan minuutin. Silloin Edgekin toimii normaalisti.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No hyvä, että korjaus toimi. Tosiaan se Edgen jumittaminen on aika hämmentävää. Ei sen pitäisi skriptin kuormittavuudesta olla kiinni. Toimii kumminkin melko vaatimattomalla puhelimellakin.
Pitääpä kattoa saisko tähän mun koneelle Win 10:n niin saisi Edgeäkin testailtua paremmin. Kokeilin pojan koneella Edgellä, mutta siinä tomi kyllä todella jouheasti (tosin se on pelikone ja potkua riittää).
Ja onnittelut jlik:lle![]()
------
Kiitoksia. Onhan siinä ollu kyllä ajamista mutta hauskaa on ollu. Tänään oli kyllä varsin kostea aamu kun pääsin liikkeelle puoli seiskan aikaan. Oli visiiri koko ajan märkä sekä ulko- että sisäpuolelta ja vielä pinlockin ja visiirin välistäkin. Turun motarilla oli välillä niin tiheä sumu että vauhtia oli hidastettava. Paavolan tammi oli kyllä upea paikka vaikka luontopolku oli paikoitellen savivelliä.
Toisaalta viime viikolla oli todella hauskaa tehdä monta uutta kätköä Englantiin. Monta muuta on vielä mielessä mutta kotona riittää kaikenlaista puuhaa joten ei sitten samalla tavalla voi käyttää aikaa kätköjen tekemiseen. No, pitkä talvi on vielä edessä joten ehkä sitten. Kunhan sais vielä vuokrattua mopon alleen Englannin visiiteillä.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Goza, millä selaimella toi viimeisin 4K näytön harmaa kartta tuli?
Lisäys: Tulipa mieleen, että tossa varmaan kävi niin, että kätköjen lataus kartalle oli kesken ja sitten lähdetiinkin jo lataamaan uusia, eli oli kaksi latausta päällekkäin ja homma sekosi siihen. Pitääpä tutkia sitäkin mahdollisuutta.
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
motocaching taas vaihteeks nurin... plääh!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Sorry! Tosin ne kolme katkoa oli kaikki alle minuutin ja sellaiseen kohtaan, joissa ei ollut yhtään käyttäjää viiteen minuuttiin.
Varoitus: Ainakin yksi tulee vielä. Sekin alle minuutin.
Joudun väkisinkin vähän säätämään, kun tukin, miten saitin saisi paremmin toimimaan uusilla Mikkisoftan selaimilla. Kiva probleema, kun yhden yleisessä käytössä olevan komponentin mukana tuli "viritys" jolla tuetaan vanhoja IE:tä. Yritän selvittää, että vaikuttaakos se nyt sitten taas uusiin selaimiin, enkä saa sitä testailtua kuin tuotannossa.
------
Sain nyt kehitysympäristöön Win 10:n asenneltua (tosin Windows on virtualisoitu). Tein testin, jossa sivu näyttää pääkartalla vain kätköjen symbolit (poistin symbolien varjot, reittien viivat, värien vaihdot yms.).
Mittasin about 230 kätköllä, kauanko menee aikaa a) tietojen lataukseen palvelimelta b) edellisen näkymän symbolien "siivoukseen" ja sitten uusien "piirtämiseen".
Latausaika oli about 300ms kaikilla, mutta karttasymbolien käsittelyssä olikin isompi ero.
Chrome: 0.15 s
Firefox: 0.15 s
Edge: 1.24 s
Toisella koneella, jossa on Windows natiivina käyttiksenä, oli lukujen suhde suurinpiirtein sama.
Reittiviivoineen piirtelyyn menee mun hitaahkossa windowsissa Edgellä n. 2s (minusta se on käyttökelvoton). Tosin on siitä se hyöty, että saan ehkä korjattua virheen, mikä hitauden seurauksena loppujen lopuksi jumittaa Edgen kokonaan.
Netistä en ainakaan vielä löytänyt mitään hyödyllistä tähän liittyen. Enimmäkseen porukka on vaan valitellut, että Edge on tajuttoman hidas ja raakileena julkaistu.
Surullistahan toi on moneltakin kannalta. Vuosia ollaan tapeltu IE:n spesiaaliviritysten kanssa ja just kun IE:t alkoi olla päivitetty ja päästiin niistä ongelmista, niin sitten tehdään tollanen ja markkinoidaan päivitys ilmaiseksi kaikille. Mitähän ihmettä niillä oikein on Internetin käyttöä vastaan![]()
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Koodissa ainakin sellainen selaimesta riippumation virheen mahdollisuus, että kätköjä ladataan uudelleen, kun edellinen lataus on vielä kesken, mutta senkin saaminen esille oli hankalaa. Nyt huomasin, että saan sen toistettua systemaattisesti, kun annan Edgen ensin levätä puolisen minuuttia ja siirrän sitten karttaa pari kertaa peräkkäin (WTF?).
Toinen ongelmakohta on se algoritmi, millä valitaan alue, jolta kätköjen tiedot ladataan. Tuntui aiemmin hyvältä idealta tehdä tollainen helpompi ratkaisu, kun näytti siltä, että isommankin kätkömäärän sai ladattua sutjakkaasti, mutta Edgen kanssa tuo on todella huono. Mulla kestää about 7 sekuntia piirtää uudelleen 550 kätköä.
------
Nyt sitten aloitin ton "Ison urakan" eli Route des Grandes Alpes -700km:n reitin jakamisen "sopiviin" osiin. Ensimmäisestä tuli 18km Välimereltä (Menton) suoraan pohjoiseen. Vaikka netissä reitti esitellään yleensä ajettavaksi pohjoisesta etelään. Katotaan sitten kun koko reitti on valmis niin ehkä vaihdan niiden numerointia!
Ja tarkoitus olis ITSE mennä ens kesänä toi ajamaan!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
En ole vielä kattonut sen tarkemmin... Pikemminkin ideana tehdä semmosia "järkeviä" osioita, eli mistä on helppo hypätä reitille/ reitiltä pois. Veikkaan että niitä tulee 10-15 kpl. Ja kyllä ajattelin jättää aina vähän väliä kätköihin. Nyt esim seuraava lähtee Sospel kaupungin pohj. puolelta... Tosin eihän ne muutenkaan mene päällekkäin kun tämän ensimmäisen lähtöpiste on siellä rannikon tuntumassa 18km etelämpänä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Päivitin äsken uuden version (2.31), jossa on kirjoitettu yleiskartan lataus ja näyttö lähes kokonaan uusiksi. Tarkemmat tiedot versiot löytyypi täältä.
Samalla tuli sen verran pajon muutoksia, että voi hyvinkin olla virheitä, vaikka tuntitolkulla testasinkin. Laitattehan heti tietoa, jos löytyy virheitä, probleemeja tai muita epämukavuuksia.
------
Toimiipa sähäkästi.Kokeilen kotona mäkillä ja pädillä ja vaikka puhelimella myös.
R1200GSA -09
Taisi olla viimeksi makkaranpaistossa, kun oli puhetta, että kartan pop-up joskus sulkeutuu itsekseen saman tien avaamisen jälkeen. Vasta eilen hoksasin mistä on kyse. Olikin sen verran vekkuli syy, että tein oikein kunnon "purukumipaikkauksen". Nyt ohjelma yrittää havaita, ko. tilanteet ja avaa ne sulkeutuneet pop-up:it uudelleen (=näyttää "vilkahtavan"). Ko. tilanne tulee nyt uudella versiolla paljon useammin, joten oli pakko yrittää jotenkin korjata.
------
Millonkas me saadaan ruveta kuittaamaan omia kätköjä?? (Siis siellä ulkomailla!!)
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Testailin itsekin iPhone 5:llä ja huomasin sellaisen, että zoomailu kahdella sormella karttaa hipelöiden saattaa sotkea kartan. Jos zoomaa niillä +/- napeilla, niin toimii ainakin mulla ihan ok (ja hipelöinnin jälkeen tilanne myös korjaantuu +/- napeilla).
Toi on vähän sellainen juttu, että en tiedä, pystynkö siihen vaikuttamaan. Toki sitä voisi miettiä, että laittaisi jonkun ohje pop-up:in, jossa ehdotetaan +/- nappien käyttöä. Pitää vaan saada ensin vähän enempi tietoa, mitä kaikkia laitteita toi koskee, vai onko vaan mun henk.koht. ropleema.
------
Mä testailen vkl, iphone 5 ja ipad air 2 vaimikäseon. Vähemmän oon puhelimen kanssa hakenu kohteita, ipadilla kyllä paljon.
Toinen asia: mä mahdollisesti teen yhdestä luolasta kohteen ja haluisin lisätä siihen muutaman kuvan, haittaako jos mä laitan ne dropboxiin ja lisään linkin ? On sellainen paikka ettei sinne välttämättä kaikki mee sisälle asti.![]()
R1200GSA -09
Ihan hyvin voit laittaa linkin johonkin galleriaan, dropboxiin tms.
Toinen vaihtoehto on sellainen, että lisäät kätkölle kommentin ja lataat kuvat sitä kautta motocachingiin (mielellään kuvatekstit mukaan).
Tää toinen vaihtoehto toimisi sikäli, että ne kuvat olisi ainakin alkuunsa näkyvissä kätkön sivulla lokimerkinnässä ja jossain vaiheessa on tulossa sellainen ominaisuus, että kaikki kätkön lokimerkintöjen kuvat näkyy "kätkön kuvagalleriassa" samaan tapaan kuin geocachingissä.
------
Täysin OT tähän kätköhommaan mutta kattokaapa sellainen ilmainen karttaohjelma kuin b-bark. Aivan loistava maasto ym kartta ja on auttanut mua jo ainakin yhden kohteen (tulevan) etsintään. Muutenkin oon sitä käyttänyt jonkun verran ja todennut sen pirun hyväksi. Toimii mulla hyvin iphonella ja ipädillä. Oma sijainti nappi on hyvä, huono päästä eksymään jos se on kännyssä ! Toimii nähtävästi androidilla myös hyvin.
R1200GSA -09
Tänään käytin IPhone 5:lla karttaa kätköillä ja en havainnu mitään erikoisia ongelmia esim. zoomailun suhteen. Tosin joissakin paikoissa (esim Repoveden kans. puisto) nettiyhteys oli niin kökkönen ettei mikään latautunu järjellisessä ajassa.
Kuvien lisääminen omiin lokeihin on mulle vähän epäselvää. Joudun välillä tarkistamaan onko kuva todellakin latautunu vai ei. Sitten tulee ladattua sama kuva uudelleen. Ehkä en ole vielä ihan sisäistäny logiikkaa.
Oli taas aika huikea reissu tänään; lähdin liikkeelle n. klo 5:30. Pyyhkäsin suoraan Vihantasalmelle, josta alotin kätköilyn kohti "etelää". Oli todella sumuista ja näkyvyys heikkoa paikoitellen Lahden motarilla. Iltapäivä olikin sitten säiden suhteen trooppista huurusmiähen terminologiaa käyttäen. Repoveden kommentissa mainitsemani burana johtui siitä että eilen poistettiin leikkauksella pari viisaudenhammasta, ja Repoveden ja Haukikallion kätköillä käppäillessäni tunsin selvästi kuinka veren maku tuli suuhun. Onneksi poskissa ei ole pahempaa turvotusta ja ehkä siihen auttoi osittain se että pidin kuuppaa päässä tänään lähes koko päivän joten poskilla ei ollu tilaa turvota.![]()
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18