Ensimmäiset kätköt löydetty
Kesäflunssasta huolimatta tuli ajeltua ja tarkistettua muutama tuttu reitti ja tehtyä niiden pohjalta parit uudet kätköt.
Pari kehitysehdotusta:
- Saisikos mobiiliversiossa kartan keskittymään käyttäjän sen hetkisen sijainnin mukaan samaan tapaan kuin moni uutis- ja sääsivustokin käyttää luurin sijaintitietoja?
- Kun uusi kätkö on Tarkistus-vaiheessa, niin kätkön tekijä pääsisi katsomaan kätkön tietoja ja tarvittaessa vetämään kätkön takaisin muokattavaksi
Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
Tervetuloa mukaan
Pitääpä jossain vaiheessa yrittää perehtyä myös tuohon paikannusasiaan. Tällä hetkellä ei ole oikein käsitystä aiheesta.
Tarkastussysteemiä tehdessä oli alunperin ajatuksena, että voisi myös vetää kätkön pois tarkastuksesta. Jossain vaiheessa tulin kuitenkin siihen tulokseen, että logiikasta olisi tullut turhan hankala (Esim. keskeneräisten tarkastusten osalta).
------
Mä olen omalta osaltani yrittänyt "mainostaa" sivustoa esim. instagramissa missä mulla on jonkun verran seuraajia. Tästä syystä tuli lisättyä ensimmäinen kätkö Australiaan... Great Alpine Road tietenkin -tai eteläosa siitä tiestä. Oma instatilini löytyy täältä: http://instagram.com/gozamite
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hyvä Goza
Mä olen jonkun aikaa haudutellut ideoita, miten saisi aikaan sivuja, jotka päätyisi Google-hakujen tuloksiin ja sitä kautta saisi myös näkyvyyttä. Niihin ajatuksiin liittyy oleellisesti se, että saadaan kätköjä useaan maahan. Eli sikälikin hyvä tämä Australian kätkö.
Piti jo tänään hankkiutua kaupunkiin paremman nettiyhteyden ääreen ideoita toteuttamaan, mutta eihän sitä nyt raakinut, kun tuli taas kesä.
------
Taas uus jäsen satasen kerhossa. Onneksi olkoon wilhelm (kunhan ehtii kuittailla tän päivän löydetyt kätköt).![]()
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Vielä muistutus tästä: https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6260
Ei ole montaa kohdetta käytävänä eikä nekään kovin kummoisia ole mutta käydään myös kahvilla ja turistaan porukalla joutavia![]()
Lisäksi tänään kuulin, että mun kätköilyjaarittelut kaveriporukassa on kantanut ainakin sen verran hedelmää, että yksi on rekisteröitynyt löytääkseen kivoja mutkapätkiä vaikkei löytöjä kuittailekaan. Tuli myös sieltä ehdotus, että reittejä pystyisi hakemaan mutkaisuuden perusteella. No, sellaista ei oikein voi helposti toteuttaa, kun jokin mutkaisuuden arviointi on vähän hankala asettaa arvoksi (vinkkasin, että aika monessa reittikätkössä sen saamat pisteet korreloi vahvasti mutkaisuuden kanssa), mutta samalla tajusin, että haussa kannattaisi olla mahdollisuus valita vain reitit tai vain paikat hakutuloksiin. Onhan toki kätköissä muutamia paikkakohteita joissa myös reitti on hieno, mutta silti tällainen hakukriteeri palvelisi niitä jotka etsii vain kivoja reittejä.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Kehitysehdotus karttaruuhkaan: olisiko mahdollista lisätä kartalle sellainen mahdollisuus, että voisi itse merkitä jonkin ei-kiinnostavan reitin/rastin piiloon (esim siten että se näkyisi harmaana tms).
Kartta on aika ruuhkainen ja joukossa on esim soratierasteja, joita en ole ainakaan toistaiseksi ajelemassa. Olisi hyvä jos voisi piilottaa ei-kiinnostavia rasteja.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ihan hyviä ehdotuksia. Laitan työlistalle. Ainakin kätkötyypin mukainen filtteröinti tulee varmaan joskus tehtyä.
Olen pähkäillyt sitä, että tärkeintä olisi kai saada helposti esille "parhaat" kätköt eli ne, mistä on tykätty.
Ratingissa (=tähdet) näyttäisi olevan ainakin kolme asiaa, joita pitäisi saada parannettua, jotta filtteröinti "paremmuuden" mukaan toimisi hyvin.
1) Arvostelujen jakauma:
Screen Shot 2015-08-10 at 20.24.19.png
Suuri osa porukasta antaa kai melkein aina 3 tai 4 tähteä. Ehkä ei oikein kehdata antaa yhtä tai kahta tähteä vaikka kohde ei olisikaan kiinnostava. Yli 60% kätköistä on saanut keskiarvoksi 3.2 - 4.0. Kun erot ovat noin pieniä, niin yhden käyttäjän arvio voi heittää kätkön parhaimmistosta huonoimpien ryhmään tai päinvastoin.
2) Nyt suuri osa kätköistä on vailla arvostelujen keskiarvoa
Kun arvosteluja pitää olla 4 tai enemmän, on vain 57 prosentilla kätköistä käytettävissä keskiarvo, jota voidaan käyttää filtteröintiin. Jos määrän muuttaisi niin, että kolme arvostelua riittäisi, saataisiin keskiarvo 66%:lle kätköistä.
3) "Löytyi!" -merkinnöistä yli 30 prosenttia on sellaisia, joissa ei ole annettu arviota.
Olisiko kellään ideoita näiden suhteen. Itselläni on jotain ajatuksia, mutta ei vielä mitään valmiiksi asti pohdittua.
------
Niin minäkin ihmetellyt tota asiaa mitä pleksi sanoi, ettei "kehdata" antaa ykkösiä ja kakkosia.... oon miettinyt että onko mun ajatusmaailma taas aivan eri planeetaltaItse kyllä annan ykkösiä ja kaksia aika tiuhaan.
Kerran mietinkin että olisko parempi ettei kätköissä näkisi tekijää....samahan se oikeesti kuka ne on tehnyt, tie tai kätkö on mikä on, jotkut tykkää ja toiset taas ei. Mut tekijän saldo kyllä kasvaisi että näkisi kuka on tehnyt eniten.
Ehkä tulisi näsevämpiä komentteja ja arvosanoja ?
Yksi typerä ajatus taas iltaoluiden merkeissä... lomalla![]()
T7
Sillähän ei ole väliä näkyykö kätkön tekijä... Tekijä ei kuitenkaan näe kätkön löytäjien antamia arvosanoja!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Voisiko arvostelutähtiin laittaa tooltip:n jossa olisi tähdille selitteet?
Suurimmalle osalle viisi tähteä on selvä "Jumankekka mikä paikka/reitti! Tänne aina kun vaan pääsee" mutta yksi tähti voi olla yhdelle positiivahko "ajelihan tuon kerran" ja toiselle täysin luokaton "vmp! Oli niin p*skaa että piti kääntyä takaisin.".
Kynnys antaa vähemmän kuin kolme tähteä alentuu, kun tietää tarkoittaako yksi tähti "meh ja olan kohautus" vai "luokatonta ripulia".
Jos tämä lähtee toteutukseen, niin menisikö samalla logiikalla myös "omat suosikit" tai joku vastaava keräilylista?
Se olisi ollut kätevä, kun ajelin viikoksi pk-seudulta keski-suomeen ja kasasin listan käytävistä kätköistä nyt paperille ja here-karttaan. En lähtenyt koluamaan jokaista reitin lähistölle osuvaa kätköä, vaan jätin osan muille reissuille.
Sitä karttaa ja listaa olisi helppo selata kätköreissulla ja tarkistaa kätkön tiedot sekä kuitata kätkö käydyksi paikan päällä, kun siinä ei näkyisi kuin reissulle suunnitellut kätköt. Jos reittien ja paikkojen export tulee myöhemmin toteutumaan, niin sitä listaa tulisin käyttämään exporteissa.
Kyllä mä niihin tähtiin laitoinkin tooltipit (ainakin Chromella ja Safarilla toimii), mutta kun tooltipit tulee viiveellä näkyviin, niin eihän niitä oikein huomaa käyttää. Kosketusnäytöllä tooltipit on tietty huono konsepti. Siksi vieressä on helppi-nappi, jolla saa selitykset näkyviin.
Nyt ne on tällaiset:
1 Ei ollut minun makuuni
2 Ihan ok
3 Tykkäsin
4 Tykkäsin kovasti
5 Aivan mahtava
Arvostelun pakollisuuteen liittyen: Maaemo joskus totesi, että hän ei arvostele sorapätkiä, koska ajelee niitä katupyörällä. Minusta ihan järkevää, koska sorakätköt ei yleensä ole katupyöräilijöitä varten tehty.
Mutta "pakollisuuden" voisi tietty toteuttaa niinkin, että vaihtoehdoissa olisi noi viisi tähteä ja jokin "ei osaa sanoa" vaihtoehto.
Ehkä hajontaa voisi lisätä silläkin keinoin, että laittaisi lokimerkintäsivulle tähtien alle jonkin tekstin tyyliin "Anna reilusti 5 tähteä, jos kuului mielestäsi top 20% joukkoon tai yksi tähti, jos ei ollut sinun makuusi."
------
Se on hyvä jos joku arvostelee rankalla kädellä jos ei kohde / reitti miellytä. Mä annan vaikka kaks tähteä jo siitä kun joku on viittiny tehdä kätkön. Saa hyvän syyn lähteä ajelemaan ja kattomaan mitä löytyy kohteesta. Kun ei tää leikki niin vakavaa ole.![]()
Näin vähän mullakin, muutaman kakkosen oon tainnut antaa, mutta minkäs sille voi, että tykkää lähes kaikista kätköistä. Mä olen antanut noita tähtiä siten, että ykkösen annan jos jää sellainen fiilis, että kätköllä käynti oli ehkä vähän hukattua aikaa, kakkosen jos on sellainen tulipahan käytyä muttei tartte uudestaan tulla -fiilis, kolmosen saaneessa voisin käydä uudestaan jos lähistöllä liikun ja on aikaa, nelosessa käyn mielellään uudelleenkin ja viitosen saa jos haluan suositella kätköä ei-kätköilijä-kaverillekin (kirjoitettu vähän paikkapainotteisesti, mutta about samalla periaatteella reiteillekin). Ymmärrän toki että muitakin tapoja tulkita on, mutta ei tällaiselta positiiviselta henkilöltä oikein huonoja arvosteluja saa.
Juu näinpä, musta olisi ihan väärin antaa kätkölle ykkönen tai kakkonen vain siksi, että ajelee sen pyörällä, jolle kätkö ei tavallaan ole tarkoitettu. Tuollainen pakollisuus, jossa voisi kuitenkin valita EOS-vaihtoehdon voisi olla siitä hyvä, että sen arvostelun voi jättää tekemättä, jos siltä tuntuu, mutta siinä tulisi kiinnitettyä huomio siihen, että se arvostelu pitäisi antaa. Jos lokimerkintä herjaisi antamattomasta arvostelusta ja pitää erikseen täpätä, ettei arvostele, varmasti tulisi enemmän arvosteluja kun sitä kohtaa ei voisi vain ignorata. Ja voisihan siihen EOS-kohtaan vielä laittaa jotain neuvoa tyyliin "Käytä tätä vaihtoehtoa jos et pysty tekemään mielestäsi oikeudenmukaista arviota kätköstä esim. jos olet ajanut maastokätkön katupyörällä", jolloin siitä saisi vielä sellaisen kuvan, että sen käyttö ei ole suotavaa. Kyllähän sitä silti voi arvostelematta jättää, mutta ainakin tuo nostaisi kynnystä siihen, että ei yhtään mieti arviota.
Jotain räpsyjä tän päiväsestä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kiitokset eilisestä kätköletkasta puuhamiehille, vetureille, historian asiantuntijoille ja kaikille osallistujille. Hauskaa oli ja tuli taas opittua uutta.![]()
Joo hyvä retki oli, kiitos seurasta. Ei haitannut vaikka tuli vähän vettä välillä ja pikkunen hikikin tuli luolilla käydessä. Mutta veikkaan että Gozalle tuli eniten hiki. Mies joka kulkee omia polkujaan
Ja sitten muistutus, lauantaina taas mennään, lisää porukkaa mukaan !
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6227