Sivu: 43 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3341424344455393 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1261:stä 1290:een 3785:sta
    Lainaa Maaemo kirjoitti Katso viesti

Tänäänhän on ollut oikein "ruuhkaa" joillain kätköillä lokimerkinnöistä katsoen, en kyllä ketään silti onnistunut samoilla kätköillä bongaamaan
    Olishan se kiva joskus "törmätä" toiseen kätköilijään kätköllä. Melkein onnistuin tapaamaan maaliskuun alussa Gozan samalla kätköllä.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
    Mä ajattelin ensi torstaina (jos nyt ei sada kaatamalla tms.) ajella tuonne Saarijärven Kivikautiseen kylään https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id2093, haluaako/pystyykö joku lähteä mukaan? Ja päivän on pakko olla tuo torstai 30.7., koska se on viimeinen kerta tälle vuodelle, kun siellä on tarjolla opaskierros (maksaa 12€/nenä sisältäen pääsymaksun eli vain 3€ lisää). Tarkoituksena on ajella sinne muutamien kätköjen kautta niin että ehtisi klo 15 opastukseen ja sitten takaisin pk-seudulle taas muutamien kätköjen kautta (reittiin voi vaikuttaa jos haluaa lähteä mukaan). Nopeus reipas maisemienihailuvauhti, eli ei nuolla tikkaria mutta ei myöskään kaahata niin kovaa, etteikö ehtisi kiinnittää huomiota myös nähtävyyksiin. Mä en nyt tästä jaksa mitään varsinaista tapahtumaa kätkösivuille tehdä (kun täytyy vähän noita säitäkin katsella jne. ja jos ei onnistu, niin ei voi siirtää mihinkään toiseen päiväänkään), mutta aktiiviset varmaan bongaa tämän täältäkin. Jos siis olet torstaina vapaana ja haluat lähteä mukaan, pistä viestiä tähän tai yv:llä.
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
    Rupeen nyt sitten väsäämään kätköletkaa tohon lauantaille 15.8. Lähtö Järvenpäästä klo 11.00??
    Viimeksi muokannut: Go-Za; 26.07.2015 klo 09:10.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Rupeen nyt sitten väsäämään kätköletkaa tohon lauantaille 15.8. Lähtö Järvenpäästä klo 11.00??
    Sopii. Onkos mitään sää varausta? Mä ajattelin kyllä lähteä vaikka satais.
    Jee mä olen lomalla tuolloin joten yritän topakasti lähteä mukaan!

Tollasen löysin, aika paljon nastoja mestoja, osa tietysti melkoisen tepastelun takana. Tai ehkä kuramopoilijoille passeleita? ->
    http://retkipaikka.fi/vapaa/kohteitakartalla/
    Tässä! https://motocaching.net/en/cache/view/id6227
    Laittakaa kommenttina jos lähdette mukaan.
    Ja laitetaan joku säävaraus, että ihan sateella ei ajella!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Mä oon kans noita välillä katellut, mutta pitäisi saada aikaiseksi käydä itse tsekkaamassa mesta (mä en tee yhtäkään kätköä jollen ole ensin itse todennut paikkaa siihen sopivaksi) ja tää "kesä" ei nyt ole hirveästi innostanut... Jos sitä vaikka ensi kesänä sais aikaiseksi...
    Lainaa Suzette kirjoitti Katso viesti
    Jee mä olen lomalla tuolloin joten yritän topakasti lähteä mukaan!

Tollasen löysin, aika paljon nastoja mestoja, osa tietysti melkoisen tepastelun takana. Tai ehkä kuramopoilijoille passeleita? ->
    http://retkipaikka.fi/vapaa/kohteitakartalla/
    Hyvät sivut, tuolta sais tehtyä paljon hyviä kohteita. Tai vaikka ei tekiskään niin silti hyvät sivut Mä tykkään käydä kattelemassa kummallisia paikkoja.

Tuli kanssamotoristiltä muutama hyvä ehdotus noihin hylättyihin paikkoihin, kiitti ! Ens talven rojektia ehkäpä.
    Ollaan Bertun kanssa keskusteltu motokätköilypalstalla tänään mun tekemästä kätköstä (Kalkkinen-Nuoramoinen, tie 3132), jossa sattui ikävä onnettomuus viime elokuussa. Ajoin reitin eilen läpi ja mutkat tuolla tiellä ovat loivia, myös se missä onnettomuus sattui. Muistan onnettomuuden hyvin, koska kahden motoristin yhteentörmääminen vastakkaisista suunnista on harvinainen, mutta en reittiä ajaessani ja kätköä tehdessäni muistanut sitä missä se onnettomuus tapahtui.
    Berttu on tehnyt paljon hienoja kätköjä

Haluaisin kuitenkin avata keskustelua motokätköilyn säännöistä tämän uuden kätkön näkökulmasta.

Neste Oil Rally Finland
    Osallistuminen johonkin tilaisuuteen / jollekin pikataipaleelle / jollekin osiolle
    https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6241

Huom! Tavoitteena on arvostella ja kehittää motocaching sääntöjä - ei kätkön tekijää! Sinänsä tuo kätkö on hyvin keksitty ja onhan ralli ihan mielenkiintoinen kohde, mutta sopiiko tuon tyyppinen juuri motokätköksi? Jos samoilla säännöillä pitäisi hyväksyä vaikkapa kätkö "Osallistu johonkin kalastuskilpailuun", niin ovatko säännöt tarkoituksenmukaiset? Ja jos ei ole, niin mikäs se tarkoitus oikeastaan olikaan?

Oma näkemykseni sivuston päätarkoituksesta on edelleenkin se, että sieltä voi hakea vastausta kysymykseen "Mihinkäs nyt lähtisin ajelulle". Siitä syystä ajattelen, että paikka ja reittikätköjen tulisi enemmänkin "pysyviä" kohteita. Alunperin säännöissä taisi olla paikan vaatimuksena Geocachingin tapaan se, että paikan tulee olla sellainen, että sen voi olettaa pysyvän löydettävänä ainakin kolmen kuukauden ajan (sääntö on näköjään pudonnut kyydistä matkan varrella). Säännöissä ei myöskään mainita, että kohteen pitäisi sijaita ilmoitetussa paikassa, mutta ehkä pitäisi jos tarkoitus on että sinne voi ajaa kätkön tietojen perusteella.

Nyt jos ajattelee tämän tyyppistä kätköä tarkastamisen kannalta, niin se on kaiketi tämänhetkisten sääntöjen mukainen, koska kyseessä on paikkakätkö. Tai no joo... onhan siellä mainittu ettei saa edellyttää "moottoripyöräilyyn liittymättömiin tilaisuuksiin osallistumista", mutta ehkä hieman eri asiayhteydessä.

Tapahtumakätköhän tuo ei voisi olla - siis sääntöjen mukaan:
    - Tapahtumakätkö ei saa olla sellainen, että se voidaan tulkita jonkin sellaisen tapahtuman mainokseksi tai ilmoitukseksi, joka on järjestetty muille(kin) kuin erityisesti motokätköilijöille.
    - Tapahtumakätkön tulee olla kestoltaan määritelty eli sillä on alku ja loppu, joka käy ilmi kätkön nimestä. Tapahtuma saa kestää enintään 30 vuorokautta.

Ainakin itse haluaisin ainakin välttää näitä kahta asiaa:
    - Kun miettii ajelulle lähtöä ja klikkaa kartalta paikkaa tai reittiä, tarjotaankin jotain sellaista, joka ei sovellukaan kohteeksi.
    - Kätköilijöille järjestetyt tapahtumat "hukkuvat" tapahtumalistalle, jota käytetään "ilmoitustauluna" erilaisille tapahtumille, jotka jo löytyvät muualtakin netistä.

Ottakaapa kantaa. Onko "Mihin ajelisin nyt?" -edelleen hyvä perusta vai pitäisikö "laajentaa" johonkin suuntaan?
    ------
    Kokemusta useammalta foorumilta sekä varsinkin FB:n ryhmistä ylläpitäjänä toimimisesta on melko paljon meikäläisellä ja parhaaksi olen todennut että rajatapauksissa mielummin muutetaan sääntöjä semmoiseksi että voidaan tarkkaan selvittää/ näyttää miksi joku asia on sääntöjen vastainen...
    Syy: Jos nimittäin ruvetaan joustamaan niin kohta stulee seuraava ja sitä seuraava joka sanoo "Nokun toikin sai tehdä sitä ja tätä"
    En suoranaisesti tarkoita että niin pitäisi toimia tässä keississä mutta viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tulla kätköjä maista ja paikoista mistä meillä ei ole hölkäsen pöläyksen tietoa niin vaikea sitä on enää valvoakaan!
    Neste Rally -kätkö on kyllä ihan hieno mutta omasta mielestäni se ei anna varsinaisesti syytä lähteä moottoripyöräilemään.... vaikkakin MP:llä liikkuminen eri pikataipaleiden välillä on varmasti helpompaa kuin autolla!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    olen todennut että rajatapauksissa mielummin muutetaan sääntöjä semmoiseksi että voidaan tarkkaan selvittää/ näyttää miksi joku asia on sääntöjen vastainen...
    Samaa mieltä. Sääntöjen merkitys vielä korostuu, koska kätkö pitää hyväksyä tarkastuksessa, jos säännöistä ei löydy kohtaa, jota rikotaan. Ikäänkuin niin, että "itsestäänselvyyksiä" tai "kirjoittamattomia sääntöjä" ei ole.
    ------
    No niin pääsin koneen ääreen niin kommentoin: hyväksyin tän tarkistuksessa kun en kehdannut kieltääkkään, mutta kommentoin jo tarkistus vaiheessa kohteen tekijälle ettei kohde ole oikein soveltuva eli konkreettinen motokätkö kohde johon voisi ajella. Neste ralli olisi ok kohde mutta kannattaisi jotenkin sitä kehittää että soveltuisi kohteeksi.

Eli ei laajenneta vaan pidetään kätköily mihin ajelis nyt meininkinä
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    hyväksyin tän tarkistuksessa kun en kehdannut kieltääkkään
    Kieltäminen on oikeasti vaikeaa, ellei ole osoittaa jotakin erittäin selkeää sääntöä. Asia tuli kovin tutuksi, kun tarkastin kätköjä ennen tämän "yhteisöllisen" tarkastamisen kehittämistä.

Neste Rally kätköstä sen verran, että Berttukin tuli siihen tulokseen, ettei ollut sopiva motokätköksi ja arkistoi sen. Ihan hyvässä hengessä keskusteltiin, joten siltä osin asia lienee kunnossa.

Jäljelle jää kuitenkin se, että säännöt kaipaavat täsmennystä. Mitenkäs olisi jotain tällaista?

Kohteen tulee sijaita kätkön tietojen osoittamassa paikassa. Paikka- ja reittikätköjen tulee olla luonteeltaan niin pysyviä, että niiden voi olettaa säilyvän ainakin kolmen kuukauden ajan kätkön tekemisestä.
    ------
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Kieltäminen on oikeasti vaikeaa, ellei ole osoittaa jotakin erittäin selkeää sääntöä. Asia tuli kovin tutuksi, kun tarkastin kätköjä ennen tämän "yhteisöllisen" tarkastamisen kehittämistä.

Neste Rally kätköstä sen verran, että Berttukin tuli siihen tulokseen, ettei ollut sopiva motokätköksi ja arkistoi sen. Ihan hyvässä hengessä keskusteltiin, joten siltä osin asia lienee kunnossa.

Jäljelle jää kuitenkin se, että säännöt kaipaavat täsmennystä. Mitenkäs olisi jotain tällaista?

Kohteen tulee sijaita kätkön tietojen osoittamassa paikassa. Paikka- ja reittikätköjen tulee olla luonteeltaan niin pysyviä, että niiden voi olettaa säilyvän ainakin kolmen kuukauden ajan kätkön tekemisestä.
    Voiskohan laittaa samantien puoli vuotta. Aikahan voi olla pitkäkin kun tuolla on tuo taikasana "olettaa" (ainahan voi käydä jotain ylläriä, mutta sitä ei voi olettaa etukäteen). Pidempi aika kutenkin estäisi laittamasta vaikka tammikuussa jotain kahvilaa, joka suljetaan 3kk kuluttua, jolloin kukaan ei sitä ehdi kuitenkaan hakea järkevän ajokauden aikana. Geokätköilyssä 3kk on aika hyvä, kun se on ympärivuotista ja niitä purkkeja voidaan piilottaa sellaisiinkin paikkoihin, jotka ei säily vuosia, mutta mun mielestä motokätköilyssä voi olla pidempi aikavaatimus, kun (paikka- ja reitti)kätköt ovat yleisesti hyvin pysyviä (lähinnä kahvilat/ravintolat voi lopettaa ja niissäkin usein se rakennus silti säilyy). Ja jos ajattelee vaikka jotain kesäkahviloita tms. niin paikan säilymiseen riittää itse paikka, kahvilan ei tarvitse olla auki koko sitä aikaa ;) .
    edit. Jos on joku sellainen vain yhden kesän auki oleva kesäkahvila tms. jolla ei ole pysyvää paikkaa eli on vaikka teltassa tms. niin siitä voi kuitenkin sitten tehdä tapahtumakätkön, kun siinähän on sitten se rajattu aika ;) .

Sitä mä myös mietin, että miten tuo "Kohteen tulee sijaita kätkön tietojen osoittamassa paikassa" kun välillä on näitä vähän vaihtoehtoisia kätkön suoritustapoja (esim. mun tekemä Tammisaari, jossa kätkön merkitsemiseksi pitää ihailla merta satamasta tai vanhasta kaupungista ja kätkö on merkitty satamaan). Kätkönteko-ohjeessahan on jo mainintaa siitä, että osoitteella ja koordinaateilla voi täsmentää paikkoja (esim. kun kätkökysymys tms. on eri paikassa kuin varsinainen kohde esim. Askolan hiidenkirnuilla kun riittää käydä parkkipaikalla mutta itse hiidenkirnut on metsässä) niin pitäisikö siellä tuohonkin ottaa kantaa vaikka tyyliin: "Jos kätkön löytäminen on mahdollista useammasta eri paikasta, yhden niistä tulee olla merkittynä kohteen sijainniksi ja muiden vaihtoehtojen tulee sijaita järkevän matkan päässä tästä sijainnista. Jos matkaa eri sijaintien välillä on paljon, niistä kannattaa tehdä kaksi eri kätköä."
    edit. tuohonhan voi laittaa vaikka kilometrirajankin, jos tuntuu, että menee muuten liikaa mutuksi, esim. vaihtoehtoisten sijaintien tulee olla alle 1km päässä merkitystä sijainnista (1km siksi, että se on se kahden eri kätkön tekemisen raja).

Tavallaan tuo Neste Oli Rally -kätkö olisi ollut tosi mielenkiintoinen, pitäisi vaan keksiä miten sen toteuttaa "ympärivuotisena"...

edit. Niin ja siis olen edellisten kommentoijien kanssa samaa mieltä siinä, että motokätköily auttaa ennen kaikkea siihen, mihin sitä nyt tänään ajelisi, joten suunta tällaiselle sääntöjen muokkaukselle on oikea.
    Viimeksi muokannut: Maaemo; 31.07.2015 klo 14:18.
    Mietin tuon "Neste Rally" kätkön yhteydessä esim. semmoista mahdollisuutta kuin "liikkuva kätkö" ???
    Esimeksiksi vaikkapa Sirkus Finlandia! Kätkö/ kohde on sinänsä pysyvä mutta se vain vaihtaa paikkakuntaa aina muutaman päivän välein. Mielenkiintoinen kätkö ja mahdollisuus kätkön tekemiselle... mutta säännöt siis selvästi kieltäisivät sen koska osoite ei ole pysyvä. Ja kartallehan nämä pitäisi kuitenkin johonkin sijoittaa...
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Kohteen tulee sijaita kätkön tietojen osoittamassa paikassa. Paikka- ja reittikätköjen tulee olla luonteeltaan niin pysyviä, että niiden voi olettaa säilyvän ainakin kolmen kuukauden ajan kätkön tekemisestä.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa hyvältä. Tuo aika voisi olla tosiaan pitempi.
    Ajattelin tuossa sitä, että kätkön tiedoista pitäisi löytyä tarvittava info siitä, mihin on tarkoitus mennä. Siis erotukseksi siitä, että annetaan vain "idea" ja sitten muualta pitää selvittää, mihin oikein kuuluu ajella. Ideana siis vain se, että kätkö on "valmis ajeltavaksi" annetuilla tiedoilla.

Ainakin minusta on ihan ok, että koordinaatit on vaikka parkkikselle ja hiidenkirnut on jossain kauempana, kunhan vaan tarvittavat tiedot on mukana (tai opasteet varsinaiseen kohteeseen löytyy paikan päältä). Sekin on ok, ettei patikointi ole pakollista.

Olisiko tämä parempi: Kohteen tulee sijaita kätkön kuvauksen ja/tai koordinaattien määrittelemässä paikassa.

Tämä tosiaan sulkisi pois liikkuvat kohteet, mutta kuten Goza mainitsi, että kätköt pitäisi sijoittaa kartalle. Ainakin minusta on oleellista, että voi katsoa kartalta kohteita ja ne tosiaankin merkkaavat todellisia paikkoja, joihin voi ajella.

Tuosta ajasta vielä: Mitenkäs esim. joku näyttely tai tilataideteos, joka on pystytetty kesän ajaksi (mutta ei ehkä enää seuraavana kesänä). Pitäisikö sellainen voida merkitä kätköksi? Olisihan se käyntikohde kesän ajan ja sen voisi sitten arkistoida... Tai ehkä tällaiset "ei niin pysyvät" jäisivät monelta kumminkin arkistoimatta. (Tapahtumiksihan niistä ei oikein ole, kun ne ei ole motokätköilijöille järjestettyjä)
    ------
    Olisiko tämä parempi: Kohteen tulee sijaita kätkön kuvauksen ja/tai koordinaattien määrittelemässä paikassa.
    Musta tuo: "Kohteen tulee sijaita kätkön tietojen osoittamassa paikassa" on ihan hyvä sääntöihin, osoite, kuvaus ja koordinaatithan on kaikki tietoja, parempi että säännöissä on yksinkertaisesti asia sanottu. Sitten sinne kätkönteko-ohjeeseen voi avata asiaa enemmän ja laittaa tuon että riittää että joko osoite, kuvaus tai koordinaatit kertoo tarpeeksi tarkasti missä kätkö sijaitsee.

Ai niin, tapahtumien piti olla kätköilijöille, sitten ei tosiaan väliaikaisia kahviloita tms. voi tapahtumiksi laittaa...
    Tuo neste oil rally kätköhän olisi juuri sitä mistä tässä hommassa on kyse.

Esim. Jos kätkön nimi olis vaikka "Ouninpohjan erikoiskoe."

Eli kyseessä olis mielenkiintoinen mutkapätkä joka ei varmasti katoa minnekkään.
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
    Lainaa cb-61 kirjoitti Katso viesti

Eli kyseessä olis mielenkiintoinen mutkapätkä joka ei varmasti katoa minnekkään.
    Joo ois hyvä kohde, oon ite käyny muutaman kerran. Mut kohde ei saa maksaa.

Ennen kuin kommentoin enempää, pitää kysyä... Tarkoititko, että se erikoiskokeen tie olisi sinänsä kohde riippumatta siitä, onko siellä rallikisoja menossa? Siis esim. vaikka reittikätkö, jossa voi käydä tutustumassa kyseiseen "rataan".
    ------
    Oisko mahdollista lisätä vapaa teksti kenttä jos joutuu hylkäämään kohteen tarkastuksessa. Jouduin aamulla hylkäämään kohteen koska se oli jo tehty, siis täysin sama. Laitoin tekijälle yv:n mutta ois mukavampi jos syyn kertoisi saman tien.
    Oisko mahdollista lisätä vapaa teksti kenttä jos joutuu hylkäämään kohteen tarkastuksessa. Jouduin aamulla hylkäämään kohteen koska se oli jo tehty, siis täysin sama. Laitoin tekijälle yv:n mutta ois mukavampi jos syyn kertoisi saman tien.
    Mulle tuli kanssa tarkistettavaksi tuollainen. En tiedä onko sama kätkö (tekijä ei kai voi poistaa sitä vaikka olisi jo laitettu yv:tä, jos tarkistus on kesken) vai onko niitä enemmänkin. Jätin sen nyt roikkumaan tarkistusjonoon (tai en nyt tarkkaan tiedä roikkuuko se jonossa vai mulla keskeneräisenä tarkistuksena) kunnes pleksi ehtii ottamaan kantaa asiaan. Tarttisi tosiaan hylkäyssyihin jonkunnäköisen "muu hylkäyssyy"-kohdan, johon voisi kirjoittaa vapaasti tekstiä tai ainakin valikkoon "kätkö on jo olemassa"-kohdan.
    Tarkoitin ihan itse sitä tietä. Se ei katoa sieltä minnekkään kisojen jälkeen.
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
    Lisäsin sääntöihin myös tämän: Kohteesta, josta on jo julkaistu kätkö, ei voi tehdä toista kätköä. Mikäli näin käy vahingossa, tulee jälkimmäisenä julkaistu kätkö arkistoida.

Vapaamuotoisen tekstin lisäämisestä sanoisin, että katsotaan vielä vähän aikaa, että pärjätäänkö ilman. Tavallaan on niinkin, että kätköä ei pitäisi joutua hylkäämään, ellei se riko sääntöjä. Tässä tapauksessa tietty säännöissä oli puute.
    ------
    Tarkoitin ihan itse sitä tietä. Se ei katoa sieltä minnekkään kisojen jälkeen.
    Juu... sehän olisikin mainio kohde käydä ihan itsekin ajelemassa joku "erikoiskoe".
    ------
    Lainaa Maaemo kirjoitti Katso viesti
    Jätin sen nyt roikkumaan tarkistusjonoon (tai en nyt tarkkaan tiedä roikkuuko se jonossa vai mulla keskeneräisenä tarkistuksena) kunnes pleksi ehtii ottamaan kantaa asiaan.
    Juu... se jäi edelleen tarkastettavaksi (nyt toki jo käsitelty loppuun).

Sinulle se jäi myös keskeneräiseksi tarkastukseksi. Systeemi varmistaa, että aloittamasi tarkastuksen tekemiseen on aikaa puoli tuntia vaikka riittävä määrä tarkastuksia tulisikin muilta käyttäjiä sinä aikana.

Tässä tapauksessa sinulle varattu puolituntinen kului loppuun ja hylkypäätköksiä tuli riittävästi muilta. Kätkö hylättiin ja sinulle jäi merkintä siitä, että olet aloittanut tarkastuksen, muttet ole tehnyt sitä loppuun (siivosin ko. merkinnän kannasta samalla, kun tarkistin tilanteen).
    ------
  30.  
    Lisäsin sääntöihin myös tämän: Kohteesta, josta on jo julkaistu kätkö, ei voi tehdä toista kätköä. Mikäli näin käy vahingossa, tulee jälkimmäisenä julkaistu kätkö arkistoida.

Vapaamuotoisen tekstin lisäämisestä sanoisin, että katsotaan vielä vähän aikaa, että pärjätäänkö ilman. Tavallaan on niinkin, että kätköä ei pitäisi joutua hylkäämään, ellei se riko sääntöjä. Tässä tapauksessa tietty säännöissä oli puute.

Joo hyvä, tuskin noita hylättäviä kovin paljon tulee.
Sivu: 43 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3341424344455393 ... ViimeinenViimeinen