BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
jlik oli näköjään tehnyt Ohtakarintien (reitti) omaksi kätkökseen. Ihan mukava tiehän tuo onkin mutta päästäksesi Ohtakarille (oma kätkö) on joka tapauksessa ajettava tuota samaa tietä. Eli vähän niin kuin päällekkäiset kätköt(??)
Meiltähän puuttuu Porkkalantie ja Emäsalontie... Ja ainakin minä kuvittelin ettei niistä ole tehty omaa reittikätköä juuri sen takia että siellä niemenkärjessä on opma kätkö (Porkkalassa jopa 3), eli esim. tuo Porkkalanniemi-kätkön (https://motocaching.net/en/cache/view/id342) useimmat arvostelee nimenomaan tuon tien perusteella.
Noh kyse ei ole vakavasta asiasta. Pitäisi varmaan vaan sopia jotkut pelisäännöt ettei turhaan perusteta "useita" kätköjä samasta paikasta.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tämä sama hitaus piti nostaa esiin tuossa kun puhuttiin kartan filttereistä. Aika usein tulee tehtyä loggaukset mobiilisti heti paikanpäällä tai tauolla ja nykyään on melko tuskaista ladailla karttaa. Väitän, että johtuu kätköjen kasvaneesta määrästä (ei kai tässä vielä serverin kyvyt vastaan tule), viime kesänä ei ongelmaa ollut. Lisäksi hitaus/nopeus on sama oli sitten reissun päällä tai kotona wlanissa, känny ei vaan jaksa pyörittää kaikkea dataa nopsaan eikä sekään mikään mopo ole vaikka ei enää uusi ja on vieläpä sama kuin viime kesänä.
Mitenkähän paha homma olisi tehdä kätköjen lataus siten että ottaa esim. vain "kartallisen" kerralla, ei aina koko maailmaa?
Android-puhelimien omistajien osalta ongelma helpottunee kunhan saan tuon mobiilisoftaversion kasaan, iPhonejen osalta pitää tutkia löytyisikö motivaatiota (iPhonelle jos haluaa julkaista softaa pitää maksaa "melko suolainen" 99USD/vuosi ja en ole ko. laitteelle aikaisemmin juuri koodannut joten opettelua olisi tarjolla).
Tosiaan toi karttasivu lataa kaikki kätköt kerralla, mikä alkaa olla monille mobiililaitteille hieman liikaa. Tähän asti kätköjen haku on ollut vielä siinä kuosissa, kuin mitä se oli silloin kun ekan version kiireellä väsäsin.
Olen nyt tekemässä filttereitä, joita varten olenkin jo kirjoitellut sen hakusysteemin osittain uusiksi. Ekassa vaiheessa ajattelin julkaista itse filtterit ja tavoitteena olisi saada heti perään vain kartan näkyvän osan kätköjen lataus.
Tekstimuotoisesta sivusto olisi myös hyötyä, niin välttyisi kartan kuvien lataamiselta silloin, kun siihen ei ole tarvetta.
------
Noista tapauksista, joissa on kätkö sekä reitistä, että reitin päässä olevasta nähtävyydestä (tai kahvilasta) olen itse ajatellut tähän tapaan:
Saitin perimmäinen tarkoitus on tarjota kohteita ajeluille eli esim. vastata kysymykseen "Mihinkäs sitä ajelisi?".
Jos jossain on hyvä reitti ja sen päässä vaikkapa kiva kahvila, niin ajelun kohdetta pohtivalle on varmaan paras vaihtoehto se, että hän saa tietää molemmat asiat mahdollisimman helposti. Mikäli molemmista on tehty kätkö, niin homma selviää jo yleiskartalta. Kuvauksista ja kommenteista löytyy sitten lisää tietoa sekä reitistä että kahvilasta.
Toinen puoli on sitten se, että onkos siitä jotain haittaa, että ne on erikseen? Ainakaan itse en ole kokenut niitä mitenkään hankaliksi.
Itse tein epähuomiossa Spjutsundin reitin, vaikka tien päässä oli jo kahvila (SSS-Pavilijonki), jossa mainittin, että on kiva mutkatie. Meinasin ensin, että pitäisiköhän mun arkistoida se reitti, mutta jätin kumminkin näkyviin, vaikka kuvittelinkin, että kahvilaan ei pääse muuten kuin ko. tietä. Lähinnä mietin, että olin epäkohtelias SSS-Pavilijongin merkkaajaa kohtaan (laitoin toki yksityisviestiä asiasta). No, sitten Goza merkkasi siihen Svartbäck:in reitin lisäksi ja nyt tuloksena on kaksi mutkatietä ja kahvilan sisältävä kokonaisuus, joka on minusta ihan houkutteleva ajelukohde.
Tämä nyt vaan mun mielipide... ei mikään "oikea totuus".
ps. En ainaakaan ihan heti rupea tekemään uutta kätkötyyppiä "reitti + paikka".
------
Kyllähän sen kartan kanssa on ollut hiukan takkuamista, kännyllä ja ipadilla kans. Mutta mä oon jaksanu odottaa että latautuu. Saa pitää pikkasen enemmän taukoa![]()
Mä ajattelen vähän samalla lailla, eli jos kivan mutkapätkän päässä on kahvila, niin silloin voi ihan hyvin tehdä siitä kaksi kätköä (toinen reitti ja toinen kahvila). Sitten jos mutkapätkän "päässä" ei ole mitään "erityistä" ja paikasta on silti tehty paikkakätkö (vrt. Porkkalanniemessä se kääntöpaikka, jossa oikeasti ei ole ideana mikään muu kuin ko. tien ajaminen) niin sitten mä en ehkä enää tekisi erillistä reittikätköä (koska mitä ideaa sillä ko. paikalla on ilman sitä reittiä). Eli itse kaipaan pientä pelisilmää, vaikka ei mitään selviä rajauksia säännöissä olisikaan tällaisille tapauksille.
Samaan asiaan tavallaan liittyen itselläni oli tarkastettavana reitti, josta suurin osa näytti ihan mielenkiintoiselta ja kivalta tieltä. Kuitenkin loppupätkä oli vedetty isoa valtatietä pitkin, jotta reitti loppuisi jo kätköksi tehtyyn kahvilaan (ja reittikuvauksessa myös mainostettiin ko. kahvilaa aika paljon). Huomautin, että onko loppupätkä tarpeen (saattaisihan ko. valtatiellä olla jotain erityistä katseltavaa) vai olisiko parempi, että reitissä olisi pelkkä alkupätkä ja maininta siitä, että toisen pään lähistöllä on ko. kahvila missä kannattaa käydä samalla (mutta ei olisi pakko ajaa sitä valtatietä sinne). Eli paitsi että voi laittaa tien ja sen päässä olevan "nähtävyyden" erillisiksi kätköiksi niin kannattaa miettiä myös tosinpäin asiaa, eli jos jonkun reitin idea on vain mennä johonkin paikkaan, niin silloin kannattaa tehdä paikkakätkö ja sitten reitit on erikseen niitä teitä joita on kiva ajella vaikkei siinä ko. paikassa kävisikään (paikkaa toki voi "mainostaa" reittikätkössäkin").
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Mikäs on tehdyn katkön tarkistamisen keskimääräinen jonossa olo aika ? Tai kauanko se saisi olla jonossa ? Tuleeko sakkoa tms jos ei tarkista ajoissa ? Okns tästä mitään ohjeita jossain ?
Ainoa määräaika on se, mikä tarkastussivulla onkin sanottu:
"Aloitetut arvostelut pitäisi tehdä valmiiksi.
..
Aikaa tekemiseen on kuitenkin reilusti : 30 minuuttia."
Siis ennen kun käyttäjä klikkaa nappia, jolla aloitetaan tarkastus, kätköt on vaan jonossa eikä niitä ei ole osoitettu kenellekään. Kuka vaan, jolla on tarpeeksi "pisteitä" voi tarkastaa. Eli mitään sanktioita ei tule, vaikka et ikinä tarkastaisi yhtään kätköä.
Vai ymmärsinköhän mä kysymyksen oikein?
ps. Keskimäärin näyttäisi menevän tarkastukset päätköseen tunnissa tai parissa. En nyt ruvennut laskemaan tarkemmin.
------
Mä voisin kyllä tehdä, jotta voit sitten merkata ne löydetyksi, mutta olisikohan sulla antaa jotain valmista tietoa noista. Esim. koordinaatit ja jotain vinkkiä siitä mitä niistä voisi kirjoittaa auttaisi kovasti. Ilmeisesti se kelkkarata on ainakin hylätty?
Ja tietty muutkin saa antaa vinkkejä, jos on jotain tietoja paikasta.
------
Ok. Mulla on siis ollu uusi kätkö odottamassa n.vrk. 1 tarkistus tehty. Ei tuo vielä ole pitkä aika mut joku taitaa lomailla ?
Kysyin jossain vaiheessa tätä mut mitenkä se nyt siis menee, kun meen viikoks pois ja mulle tulee tarkistuksia enkä oo koneen ääressä niin mitä tapahtuu ?
Jos on poissa kätköilysivulta esim. lomailemassa, niin niitä tarkistettavia kätköjä ei tule lomailijalle. Jonossa olevat tarkistettavat kätköt ovat siis jonossa, josta aina ensimmäinen jaetaan sille, kuka haluaa aloittaa tarkistuksen. Eli vähän kuin jaettaisiin korttipakasta kortteja mutta ei tasaisesti kaikille vaan aina sen mukaan kuka ehtii eka huutaa että "mulle seuraava" (jolloin se joka vaan ihmettelee eikä huuda, ei niitä korttejakaan saa).
Mielenkiintoista kyllä jos on ollut kätkö odottamassa noin pitkään, mulla ei tällä hetkellä näytä että olisi mitään mitä voisi tarkistaa. Tietty riippuu millä kielellä on tehnyt (mä osaan vaan suomea ja enkkua).
edit. Lisäyksenä vielä, mä ainakin oon tarkistanut yleensä aina kaiken mitä vaan annetaan tarkistettavaksi, eli aina kun näkyy että olisi uutta tarkistettavaa (se punainen pallura) niin menen tarkistelemaan niitä. On varmaan niitäkin, jotka ei mitään halua tarkistaa, mutta ei tuohon tarkistamiseen kovin montaa aktiivista tarkistajaa tarvitse, jos niitä tarkistuksia ne muutama tekevät ahkerasti. Ainakin itse klikkailen katsomaan onko tarkistettavaa aina samalla kun koneella muutenkin olen (eli samalla kun tsekkaan postit ja facen ja tän foorumin ja monta muuta seurattavaa asiaa).
Viimeksi muokannut: Maaemo; 15.06.2015 klo 19:50.
Ööh... mites mä tän selittäisin... jos joku on lomalla, niin ei haittaa mitään, koska sillä jollakin ei ole yhtään kätköä tarkastettavana. Kenelläkään ei ole. Ne kätköt ei siis ole "jollakin tarkastettavana", vaan niitä voi poimia jonosta kuka vaan.
Eli kun siellä valikossa näkyy se vaaleansinisellä pohjalla oleva numero huomautuksena siitä, että on kätkö tarkastettavana, niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että se olisi juuri henkilökohtaisesti sinulle. Se sama huomautus näkyy kaikille muillekin ja kuka tahansa voi aloittaa tarkastuksen.
Mutta sitten toi toinen asia: Ymmärsin viestistäsi, että olet tehnyt uuden kätkön ja laittanut sen tarkastettavaksi, mutta tarkastus ei ole vielä valmis (vain yksi tarkastaja käsitellyt). Jos näin on, niin sitten on jokin hämminki jossakin. Taitaa olla niin, että nyt sinulle ei näy se kätkön numero, mutta kerrotko vaikka sen nimen, niin tarkistan, että mikä on tilanne? Järjestelmän mukaan ei ole tarkastamattomia kätköjä, joten pitää vähän selvitellä.
------
Mistä sivut tietää että mä tästä lähdenkin lomalle nyt viikoksi ?
Mä tarkistan myös aina kaikki samantien jos on jotain tarjolla. Eikö se tarkistus oo sininen ja viesti punainen merkki ? Juu kyllä se mommilantie siellä oottaa, yksi tarkistus tehty.
Aha, kerkisitkin vastata välissä. Nyt mä tajusin
Juu luit varmaan et se on Mommilantie.
Mulle jotkut jutut on vaikeita tajuta ja kun netin kautta ei sitä rautalankaa pysty käyttää. Tääkin on mulle vissiin kolme kertaa ny selvitetty, nyt meni vasta jakeluun.![]()
Kolme kertaa on vielä vähän, ei toi varmaan itsellekään olisi helppo tajuta, ellei olisi tuota ohjelmointikokemusta ja tietoa miten nuo asiat toimivat
.
Joo... ohjelmistovika. Ei osaa tarjota sun kätköä enää tarkastettavaksi kenellekään vaikka yksi tarkastus vielä puuttuu.
Menee tosin hieman yli hilseen, kun minusta tuossa sun kätkössä ei ole mitään erikoista. Pitääpä ruveta rakentamaan vastaavaa tilannetta kehitysympäristöön, niin kai se siitä jossain vaiheessa selviää![]()
------
No hätä! https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6129
Nyt kaikki mommilaan
Laitoin sen uudelleen tarkastettavaksi ja tarkastin... Se on vielä vähän mysteeri, miten toi vika on syntynyt. Ilmeisesti yhdellä käyttäjällä on tullut Mommilan tarkastamisen ja keskenjääneen aiemman tarkastuksen kanssa joku konflikti (voi olla kikkailua tai vahinko), mutta ei siinä silti pitäisi noin käydä.
BTW tuossa vikaa selvitellessä huomasin, että joku oli tarkastuksessa ohjeistanut, että tekijä laittaisi aukioloajat kätkön kuvaukseen, ettei tartte tien päällä avata paikan omia sivuja.
Toivoisin (ja niin ohjeessakin sanotaan), että aukioloaikoja ei laitettaisi kuvaukseen, kun ne ei kuitenkaan pysy ajan tasalla. Helpompi kumminkin avata ne paikan omat sivut kuin ajella paikan päälle toteamaan, että oli väärät tiedot.
------
Laitoin sulle Pleksi YV:n...
Ja huomasimpa että ulkomaan kätkö oli käyty kuittaamassa. Nimittäin Atlantin väylä (Great Atlantic Road)
https://motocaching.net/en/cache/view/id4250
Kyllä tää homma nyt vaan alkaa leviämään, ei sille mitään voi!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kun ei vaan leviäisi käsiin - oon pikkusen hukassa, että mikä ton tarkastustoiminnon rikko.
Onhan toi hyvä edistysaskel tuokin, että suomalainen kuittaa suomalasen tekemän kätkön ulkomailla, mutta isompi harppaus olisi se, jos muutama ei-suomalainen alkaisi tehdä kätköjä.
Koskas muuten ootte lähdössä reissuun? Meinaan vaan, että on sitten mun Sarajevon kätköt ajoissa tehtynä.
------