Vaikka en täksi kesäksi mitään "kauden löytö" -tyyppistä ominaisuutta saisikaan aikaiseksi, niin pidän kyllä asian mielessä... Hyvä, kun tulee ehdotuksia. Näiden pohjalta hommaa on hyvä kehittää.
Nyt on tosiaan vähän "synnytystuskia" ton uuden version kanssa. Pitää vielä koota testausmotivaatiota ja kääntää muutama dokumentti yms. pientä.
Yksi jäljellä olevista asioista on kirjoittaa kätkön tekemisen lyhennetty ohje englanniksi. Se pitkä ohje on jo käännetty, mutta jotenkin epäilyttää, että sitä ei kukaan lue kuitenkaan. Rankalla kädellä lyhennetty ohje voi olla ainoa konsti saada viestiä perille ja siten pitää kätköjen laatua hyvällä tasolla myös uudessa versiossa, jossa muut käyttäjät tarkastavat kätköt.
Ainakin kuvittelen, että kätkön tekemisen pitempää käytetään ehkä enempikin jonkun yhden asian tsekkaamiseen, johon kaipaa selvennystä. Tai sitten ei siihenkään... Mulla on selvästikin liian vähän tietoa siitä, miten porukka noihin ohjeisiin suhtautuu.
Olisi kiva kuulla jotain mielipiteitä tai kommentteja saitin dokumenteista tai siitä, miten sitä voisi kehittää.
Tarkoitat tätä?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jeps! Tuo on siis se lyhyempi ohje. Se laajempi ohje on sitten se tosi piiiiitkä.
Tää 'pikaohje' varmaan pitää nyt miettiä uudelleen. Josko sen saisi huomattavasti lyhyemmäksi... Siis jotenkin silleen, että on vain keskeisimmät asiat mukana ja painotus niissä, jotka useiten menee pieleen.
Muoks: Korjaus aiempaan, kun olin huolimaton: Kaipaan siis kommentteja koko dokumentaatiosta tai sen kehittämisestä ihan yleisesti. Esim. siitä, että tuleeko niitä luettua ollenkaan? Ovatko ymmärrettäviä? Löytyykö asiat? jne...
Tietty saa myös ehdottaa korjauksia tai parannuksia teksteihinkin.
Jos tuo on "Pikaohje" niin kyllä sen pitäisi olla todella paljon lyhyempi!
Esim. Tekijänoikeus osioon riittäisi: "Kuva ei ole pakollinen, jos laitat kuvan niin älä julkaise kuvaa jota sinulla ei ole oikeutta julkaista!" Ja perään sitten linkki tarkempaan ohjeeseen.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kävin tänään tarkastamassa tuon Kopparnäsin. Tie oli paikoitellen hieman pehmeä ja mopo tietenkin aivan paskanen tuon reissun jälkeen mutta eiköhän tie ehdi kuivua meidän makkaranpaistotilaisuuteen mennessä. Upea paikka joten eiköhän pidetä siellä kauden avajaiset.
Muoks. Niin ja Gozallakin satanen rikki tänään, onneksi olkoon.![]()
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Joo, sama juttu, ei nyt niin hirveän kylmää mutta Kopparnäsin tie oli märkä ja pehmeä mutta mukavaa oli joka tapauksessa.
Ei olla sovittu vielä mitään tuosta tapaamisesta. Osa kätköilijöistä ei ehkä oo vielä aloittanu ajokautta joten ootellaan heitä. Tapaaminen vois olla vaikka joskus toukokuun alkupuolella.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Ehdotus, että lyhyemmästä ohjeesta olisi linkkejä laajempaan ohjeeseen, on hyvä, mutta ehkä lisäilen linkkejä vähän myöhemmin.
Tein nyt uuden version "pikaohjeesta". Löytyypi täältä. Voi olla, että siinä on vieläkin jotain turhaa, mutta ainakin sain karsittua melkein puolet pois.
------
En ole koskaan käynyt Kopparnäsissä, mutta opaskartasta päätellen siellä pääsee parkkeeraamaan aika lähelle tulipaikkoja. Vai katsoinko oikein? Tuli vaan mieleen yks juttu, joka edellyttäisi pientä kamojen roudaamista...
Varmaan ihan passeli tähdätä toukokuun alkupuolelle. Just nyt ei näytä kovin kesäiseltä![]()
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hmmm... vois laittaa pienemmän fontin ja poistaa kaikki rivinvaihdot
Ei vaan... Kattelin tota matskua vielä ja itseasiassa noi luokitukset (tie, kävely ja vaikeusaste) on suurelta osin sellaisia, jotka selviää käyttöliittymästä muutenkin.
Kokeilen vielä karsia niitä ja vähän tiivistää sieltä täältä. Josko sillä saisi aikaan version, jonka jälkeen "viilaus/hyöty" suhde alkaa olemaan riittävän pieni.
------
En nyt ihan tarkkaan tiedä, mitä tarkoitat poistettavaksi, mutta esim. näin sain poistettua suurimman osan tekstistä jättämällä kuitenkin asiat jäljelle
Peruskätkön tekemisen pikaohje
Muita dokumentteja (asioita, joita ei ole tässä ohjeessa):
- reittieditorin käyttö (ks. Kätkön tekemisen laajempi ohje)
- vinkit kahvila- tai ravintolakätkön tekoon (ks. Kahvilat ja ravintolat)
- kätköjä rajoittavat säännöt (ks. Motocaching säännöt)
- vastuut kätköjen teksteistä yms. (ks. Käyttöehdot)
Noi dokkarit on tosiaan aika "laajasanaisia". Johtuu yksinkertaisesti siitä, että ne on alunperin vaan kirjoitettu mahd. nopeasti eikä "jäsentämiseen ja tiivistämiseen" ole ollut paljoa aikaa.
------
Elikä suurimman osan ao. tekstistä vois poistaa. Vois jättää ainoastaan tuon ekan virkkeen otsikon alla.
Peruskätkön tekemisen pikaohje
Tämä on lyhyt ohje sisältää keskeisimmät asiat paikkakätkön tekemiseksi.
Myös reittikätkön osalta tärkeimmät asiat ovat mukana, mutta reittieditorin käyttö, tarkistuskysymyksen paikan määrittely ja motocachin sivuston ulkopuolella kuvatun reitin käyttö ovat vain laajemmassa ohjeessa.
Jos jokin asia jää epäselväksi, kannattaa katsoa, mitä asiasta sanotaan laajemmassa ohjeessa.
Myös kahvilat ja ruokapaikat ovat paikka-tyyppisiä kätköjä. Jos teet kätkön kahvilasta, grillistä tai ravintolasta (joka ei siis ole minkään nähtävyyden yhteydessä), lue "Kahvilat ja ravintolat" ohje, jossa on muutamia vinkkejä aiheesta. Muilta osin voit seurata paikka-kätkön ohjeita.
Olethan kuitenkin lukenut motocaching säännöt. Niissä kerrotaan, millaisia kätköjä ei saa tehdä. Tämä ohje ei kata sääntöjä.
Muista myös, että vastaat itse palvelussa julkaisemistasi kuvista ja teksteistä. Käyttöehdoissa tästä on kerrottu tarkemmin.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ainakin kuvasta päätellen no problem.
Tossa on muuten se kartta, jota tarkoitin. http://www.uudenmaanvirkistysalueyhd...vik_1000px.jpg
Näyttäisi olevan useampikin keittokatos. Onkohan se toi Rävberget, mistä kuva on otettu?
------
Jep... se paikka on paras koska 2 grillikatosta jotakuinkin vierekkäin!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Nonnii... nyt tämä lyhyempi kätkönteko-ohje on siivottu alkuperäisestä vähän yli 16000 merkistä about 5600 merkkiin. Minusta siinä ei nyt enää ole hirveesti mitään sellaista, mitä ei olisi syytä tietä tietää tai ainakin olla tarjolla tiedettäväksi.
No, tulipahan ainakin tehtyä. Kiitoksia vaan motivoinnistaMä jo jossain vaiheessa meinasin, että josko sen jättäisi kokonaan pois, mutta se olisi varmaan ollut tosi huono veto.
Jos ton vielä tänään jaksaisi kääntää rallienglannksi, niin pääsee sitten huomenna nauttimaan niistä muista matskuista, joilta vielä puuttuu käännös![]()
------
Sorry for Dummies-kysymys, mutta miten jengi KÄYTÄNNÖSSÄ toimii kätkölle lähtiessä? Koordinaatit saitilta navigaattoriin ja ajamaan? Kun kätkö on löytynyt niin kännykällä kaivetaan saitilta seuraavan kätkön koordinaatit ja sama homma? Vai urheileeko joku jopa paperikartan kanssa? Tai ylipäätään ilman navia?
Hyvä kysymys.
Mä oon tehny niin että suunnittelen kätköreissuni jollekin alueelle missä on useita kätköjä ja teen naviini valmiin reitin elikä ajan ekalle kätkölle ja sieltä seuraavalle jne. Joskus oon kirjoittanu paperille listan kätköistä ja siihen papruun myös mahdolliset kätkökysymykset. Jos ajaa koko päivän niin ei välttämättä muista mitä kätköllä kysytään. Lisäksi otan valokuvat kätkökysymyksen vastauksesta kun sitäkään ei välttämättä enää muista kun on päässyt kotiin. Kyllä joku meistä urheilee pelkän paperikartan avulla ja se on melkoinen suoritus. Oon tehny joitakin koko päivän kätköreissuja (n. 400-500kilsaa) ja siinä on kyllä tekemistä että ehtii vierailla kaikissa suunnitelluissa paikoissa. Tietenkin on mietittävä myös mopon ja kuskin tankkkauspaikat. Muutaman kerran on käyny niin että mopon tankkaus on jääny tekemättä ja sitten on pitäny panna navi etsimään lähintä tankkauspaikkaa (viime viikolla viimeks).
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tämä kyllä kuulostaa hyvältä mallilta. Itse tullut katsottua netistä joku kätköpaikka, minkä sitten syöttää kännyn karttaohjelmaan.
Tuollainen navigaattori olisi kyllä poikaa mihin saa jonkun eri kätköjen kautta kulkevan reitin ohjelmoita. Onko noissa ihan perusnaveissa tuollaiset ominaisuudet nykyään vai pitääkö investoida kunnon mp-naviin?
Mä en tiedä pystyykö noihin puhelimien naviohjelmiin tekemään koko reitin kerralla. Luulisi että pystyisi tekemään lisäämällä vain etappeja. MP navin yksi iso etu on se että ne ovat mekaanisesti kestäviä kun taas puhelimet ym. navit eivät välttämättä kestä ainakaan pudottamista. TOinen etu on se, että ohjeet tulee BT:llä kypärään (edellyttää tietenkin kypäräpuhelinta).
Yks vinkki mp-navin suhteen on se, että Tompalta on tulossa uus mp-navi piakkoin ja edellisiä malleja saattaa tulla tällekin palstalle myyntiin (itse en oo myymässä mun Tomppaa) joten kannattaa olla kuulolla.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Itsellä kännykkänavi (iPhone/Sygic), mutta jää "vajaaksi" ilman interphonea. Olenkin pitänyt lähinnä karttanäytöllä (ilman reittiopastusta), mutta sekin on hanurista kapasitiivisen näytön kanssa kun zoomatessa pitää pysähtymisen lisäksi riisua ja pukea hanskaa...Tulevaksi kaudeksi tuli hommattua paperikarttaa varten karttalaukku tankin päälle, jos vaikka sen kanssa säilyisi vapauden tunne![]()