Jatkuu muttei kerkii kätköilee, työmatka-ajoa enimmäkseen. Tuppaa vaan kura lentää ajoittain kehä 3 ruuhkassa. Tänään kuivempaa.![]()
Jatkuu varmaan niin kauan kunnes tiet ei enää sula päivälläkään. Nyt tuli onneksi joku lämpöaalto, mutta tiedä sitten kauanko kestää. Kätköilyäkin varmasti tulee jatkettua niin pitkään kun tarkeneeHarmittaa vaan että sateista ja pilvistä sattunut joka ainoalle näköalakätkölle. Se on tietysti positiivistä että "joutuu" käymään joskus uudelleen.
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Mä oon nyt miettyny vakavasti josko hakis mopon säilöstä. Liian aikaisin taisin hötkyillä kun viikko sitten vein mopon säilöön.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Mä luovutin jo kun on ollut vähän työkiirettäkin.
Mutta nyt perjantaina pitää ehdottomasti kätköillä tuolla: https://www.motocaching.net/cache/view/id4023
Eiköhän tuollakin kätköllä kulu passelisti polttoainetta ja voihan sieltäkin löytyä mielenkiintoisia maisemia ja kurveja
Ja muut myös rohkeasti mukaan!
Mä kävin tänään vielä yhden kätkölenkin, kun aurinko paistoi töistä lähtiessä... tosin ei kyllä paistanut koko matkaa vaan sain kunnon sateet päälle ja siksi lenkkikin jäi vähän lyhyemmäksi kuin suunnittelin. Saattaa olla viimeinen kätköreissu, kun mä en oikein tykkää kylmässä pimeällä ajella ja päivät joutuu olemaan töissä, niin jää tuo valoisa aika vähän liian lyhyeksi ehtiä pidemmällä oleville kätköille (ja kaikki lähimmät kätköt oon jo hakenut...). Mutta työmatkaa tässä vielä ajellaan niin kauan kun vaan kelit antaa myöden
.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
^ Ainakin ennakkoilmojen mukaan. Toivottavasti tulisi nyt vähän enemmäkin porukkaa, rohkeasti vaan ilmoittautumaan. Ei haittaa vaikkei sitten pääsisikään, mutta olisi kiva olla tarpeeksi iso pöytä tarjolla tulijoille, tarkennan nimittäin pöytävarauksen suuruuden raflaan vielä huomenna.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Siltä varalta, että tulee joku, joka ei ehkä tunnista porukkaa, otan mukaan about 15 senttiä pitkän keltaisen muovimotskarin pöydälle laitettavaksi.
En valitettavasti pääse kun pitää matkustaa Turkkuseen. Nauttikaahan menovettä minunkin puolesta ;)
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Perjantain tapahtumassa tuli esille yksi puute saitilla (kiitos Jack):
Ulkomaille tehdyt tehdyt kätköt ei näy uusimpien kätköjen listalla. Gozamite on viimeaikoina tehnyt kätköjä Viroon, joten nyt pitää zoomailla kartta sille seudulle, jos mielii niitä nähdä.
Jos nyt lähiaikoina ei tule muuta korjattavaa, niin en ehkä rupee tuota viilaamaan erkseen. Homma kuitenkin korjaantuu sitten, kun saan "maiden käsittelyn" tehtyä, eli käyttäjä voi valita minkä maan/maiden tietoja haluaa katsella.
Hyvää Uutta Vuotta 2015 kaikille motokätköilijöille.
Pleksi on koodannu sivustoa enklanniksi ja mä oon avustanut sivuston kääntämisessä. Mielenkiintoista nähdä miten homma leviää Suomen ulkopuolelle.
Hienot ovat sivut ja itse idea. Jäin ihmettelemään sitä, että miksi teillä on käytössä sekä google maps, että mapquest?
Ja onnea maailmanvalloitusretkelle!
Viimeksi muokannut: fr; 01.01.2015 klo 05:08.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kappas vaan. Tuota en ollukaan huomannu vielä. Varmasti upea reitti.
Pleksin kanssa ei olla vielä keskusteltu miten näitä ulkomailla olevia kätköjä tullaan käsittelemään jatkossa sitten kun sivusto on käännetty. Pitäiskös olla sitten kätkölle sekä suomen- että englanninkieliset sivut niin kuin esim. tän Tail of the dragon -kätkön tapauksessa? Ajatuksena tietenkin se, että vierasmaalaiset voisivat osallistua kätköilyyn.
Mapquest on käytössä pääkartalla ja kätkön sivulla summittaisen reitin näyttämisessä, kun sillä saa ilman maksuja ja rajoituksia tehtyä kartan, johon on piirrelty viivoja.
Paikkakätkön näyttämiseen kätkön sivulla taas riittää Googlen embedded kartta, joka sekin on rajoituksettomasti käytettävissä.
Reitin näyttäminen ja geokoodaus Googlen palveluilla taas on sellaisia, että jos käyttö ylittää sen ilmaisen quotan rajan, niin käytännössä joudun kai siirtämään ne toiminnot MapBoxiin, johon vois rahat riittää (riippuu tietysti siitä saanko saitista myös tuloja kuluja kattamaan). Googlen hinnoittelu on käsittääkseni ainakin toistaiseksi ollut sellainen, että siihen mulla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Tietty nyt alkuvaiheessa käyttö on sen verran pientä, että Googlen ilmaisen käytön rajatkin riittäisi, mutta kattoo nyt vähän aikaa, miten saitin suosio kehittyy. Ja toki onhan siitäkin toiveita, että Google mapsin hinnoittelu muuttuu.
Juu... noi listat on jo alunperinkin tehty osittain siten, että ne näyttää vaan yhden maan kätköjä kerrallaan ja nyt on "kovakoodattuna" Suomi. Jos nyt tekisi vaikka tapahtuman Saksaan, niin sekään ei näkyisi tapahtumien listalla.
Uuteen versioon on tulossa sellaiset ominaisuudet, että listoilla näkyy oletusarvoisesti käyttäjän maan kätköt tai lokimerkinnät, mutta sivulla on myös valintalista, josta voi valita, minkä maan asioita listataan.
Noista kieliasioista sen verran, että niihin tulee kaksi juttua:
a) käyttäjä voi valita käyttöliittymän kielen, joita on tarjolla Englanti ja Suomi
b) kätkön kuvauksen (nimi, kuvaus, kysymys...) voi kirjoittaa usealla eri kielellä ja sivusto valitsee näytettäväksi käyttäjän kieliasetusten mukaan sopivimman
Jää tietty nähtäväksi, paljonko porukka niitä käännöksiä jaksaa kätköille lisätä, mutta ainakin näin mahdollistuu se, että vaikkapa Suomalainen voi hyvin tehdä kätköjä Viroon ja halutessaan joku Virolainen voi kirjoittaa kuvauksen myös paikallisella kielellä. Eli suomenkielinen kätkökuvaus ulkomailla ei siten "pilaa" hyvää kohdetta paikallisilta.
t. pleksi
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Suostumuksellanne voisin lanseerata tämän hommelin myös cbrforum:ille kun lontoonkielinen versio valmistuu. Saataisiin ameriikanmaalle todennäköisesti melko äkkiä uusia rasteja. Ja väittäisin että australia/uusiseelanti alueellekin saattaisi jokunen neula tippua.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Geokätköilyssähän usein on kätkön kuvaus kirjoitettu paikalllisella kielellä ensin ja sitten esim. englanniksi perään. Mietin tuotakin vaihtoehtoa, kun olisi helpoin. Päädyin kuitenkin siihen, että kätkön tekstin käännös kirjoitetaan erikseen.
Sillä saa aikaan tarvittaessa kaikenlaista... esim. voidaan tarvittaessa mahdollistaa se, että käänöksiä voi tehdä muutkin, kuin alkuperäinen kätkön tekijä. Kysymykset/vastaukset voidaan myös kääntää ja kätkön löytäjä voi vastata "oikean kieliseen" kysymykseen.
Menee helposti nörtteilyksi, jos kovin täsmällisesti vastaisi.Google hinnat ovat aivan karmeat, jos kuulemani 10000e per applikatio (ja olikohan vain per vuosi) pitää paikkaansa. Lisäquotat joillekin apeille olisivat kait halvemmat. En kuitenkaan voi käsittää tuota hinnoittelua. Siinä on selkeä isojen yritysten suosiminen.
Olen itse ajatellut (joskin havaitsin juuri, että google apps consolissa näy omalle apikeylle mitään toimintaa?), että päivittäiset quatat riittäisivät (static mapille 25000 per päivä). Osoitekyselyissähän tuo lienee 2500 per päivä. Hankala hiukan arvioida todellista määrää eli ylittyisivätkö esim. teillä. Olet oikeassa että on suuri riski hyödyntää Google maps:iä. (vaikka kirjoititkin jossain lisenssiriskeistä, niin tuolla teidän nykykäytöllä ei "luulisi" sitä olevan)
Ehdin jo kirjoittelemaan tuonne motocachen puolelle aiemmin kysymyksen. Oletko muuten harkinut esim. oman geoserverin pystyttämistä (esim. geoserver 2.4 jne.)?
En ole varsinaisesti vertaillut noita rajapintoja teknisesti keskenään, mutta päällisin puolin vaikuttaisi siltä, että MapQuestilta, Googlelta ja MapBoxilta saisi samat peruspalvelut.
Eli esim. reitin näyttö teitä pitkin laskettuna varmaan onnistuisi kaikilla palvelun tarjoajilla ihan mainiosti. Siis jos lisenssejä tai rahaa ei tarvitsisi huomioida.
Motocachingin tapauksessa raha ratkaisi (tai siis sen puute). Eli katsoin asiaa enempikin siltä kantilta, että mitä saa mistäkin ilmaiseksi. Oleellista on tietysti käytettävissä olevien rajapintojen lisäksi myös itse kartta-aineisto. Eli MapQuest tarjoaa kyllä kartan piirtämisen (tiles) ilmaiseksi, mutta vain OpenStreetMap kartta-aineistolle. Jos nyt puhutaan esim. Suomessa olevien kohteiden tarkan sijainnin esittämisestä, niin OpenStreetMap on varsinkin pikkuteiden osalta melko vajavainen.
Tässä on muuten taustalla sekin, että ajattelin alunperin motocachingissä riittävän sen, että reittien tarkat märitykset (reittipisteiden koordinaatit) ovat jossain ulkopuolisessa palvelussa (esim. reitit tehtynä Google maps:ssa). Tuo hieman vaikutti siihen, että otin ensin käyttöön MapQuestin.
Kaikenkaikkiaan sanoisin, että jos tarvitset tarkat kartat kaupunkien ulkopuolelta sekä reitityksen ilmaiseksi ja Googlen quotat tuntuisi riittävän, niin valinta voi olla osaltasi melko selvä. Yksi vaihtoehto on sekin, että hieman tutustuu vaikka MapBoxin palveluihin ja API:in ja koittaa sen valossa pitää Googlen API:n käytön muusta koodista erillään siltä varalta, että joutuu vaihtamaan.
Oman geodatapalvelimen pystytystä en ole harkinnut kun ei ole ollut tarvetta.
Kovin se on hiljanen foorumikin kun pohjoisameriikassa samallailla talvi kun täällä ja puol australiaa palaa taas... katellaan kevväämmällä!
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Selvitti asiaa paljon. Varsin kimurantti tilanne systeemien kehittämisten/ylläpidon kannalta. Eikä välttämättä käyttäjillekään kaikkein paras vaihtoehto joutua käyttämään kahta (tai useampaa) eri karttajärjestelmää.
Itseasiassa omiin projekteihini tarvitaan myös "varakarttajärjestelmää" ("lisenssiuhan", käyttörajoitusten yms. takia) ja sen ja viestisi takia hankin tunnukset MapQuestiin.Toki itselleni oli selvillä osittain nuo ongelmat, mutta pitää ns. kohottaa valmiuksia siirtymään järjestelmästä toiseen. Omalta osaltani JS:n käyttö on vielä vähän hakusessa. Vaadin Frameworkin Google Maps Addon:ia käyttämällä (+mongodb geotoiminnallisuus) olen selvinyt tähän asti lähinnä javalla. En vielä ehtinyt testata, koska olen lyönnyt päätä seinään kokeilemalla yhdistää d3.js kirjastoja Vaadin frameworkiin (sama pitää tehdä MapQuestin osalta sitten myöhemmin)
Oma geodatapalvelin tuli aikanaan mieleen erään toisen sovellus(harjoituksen) kanssa ja sen takia olen aika ajoin tutkinut asiaa. (tosin jättänyt tämän tähän asti taka-alalle hautumaan) Tuntuvat kuitenkin aika monimutkaisilta (geoserver 2.4) ja onhan niissä varsin korkeat ajoympäristöön liittyvät tehovaatimukset. Näitä tutkiessani olen törmänyt digiroadiin, jossa uskon suomalaisten osoitetietojen (teiden määritykset) olevan paremmin hallussa!? En tiedä jakavatko tuota aineistoa myös OSM:iin? http://www.digiroad.fi/aineisto/fi_FI/aineisto/ Ja voisiko hyödyntää esim. tietokantoja (sisältääkö teiden osalta "helposti poimittavat" koordinaatit jne.)
Heh! Pakko mainita... Menin joskus aikoinaan uuteen duunipaikkaan, jossa oli vähän innostuttu. Oli mm. hankittu geodatapalvelimet kaupallisilla ohjelmistoilla varustettuna (geodata + karttojen piirto) ja sitten ulkoistettu palvelinten ylläpito. Olin vähän yllättynyt, kun tajusin, että lisenssien vuosimaksut + hostauksen sopimukset oli yhteensä yli neljä miljoonaa markkaa vuodessa. Eikä ollut alkuinvestoinnitkaan ihan pieniä. Vielä enemmän hämmästyin, kun sain selville, että kyseessä oli vasta kehitys- ja testiympäristö!
Se oli sitä aikaa, kun noi systeemit oli aika uusia ja kai vähän harvinaisiakin. About vuosi niiden ekojen hankintojen jälkeen yksi firma tarjosi meille palveluna korvaavan ratkaisun muutamallakymmenellä tuhannella vuodessa. Ja nykyään saa jo ilmaiseksi lähes vastaavat (tai vastaavat lähes ilmaiseksi).
Kätköilykausi 2015 on jo alkanut https://motocaching.net/toplists/latestloggings![]()