Mä oon pleksin kanssa täysin samaa mieltä. Elikä ei mitään kätköjen poistamisia. Oon havainnu, että joillekin seuduille on tullut uusia kätköjä, jotka ovat aivan lähellä entisiä. Minusta tämä ei haittaa, saapahan sitten ajaa taas lisää.
Tuolla filtteröinnillä tosiaan voi sitten halutessan rajata kätköjä jos ei ole aikaa tai ei halua käydä kaikilla kätköillä
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Niin ja onhan noissa kätköissä jo tuo kilometrin väli suositus (tosin olen sitä jo itse rikkonut) tosin reittkätköt voi tosiaan olla ihan peräkkäin kun "osoite" on vaan toisessa päässä reittiä. Mua ei kuitenkaan ainakaan yhtään haittaa, että on lähekkäin monta kätköä. Niistä voi sitten valita ne kivoimmat ajettavaksi ellei halua käydä kaikissa
. Tietty jos on paljon "ihan ok" -pätkiä rinnakkain, niin onhan se vähän hassua, mutta kyllä musta ne kivat pienet mutkapätkät pitää saada kätköiksi vaikka olisivat kuinka lähellä toisiaan
.
Vähän tähän liittyen mun pitkin kysäistä, että mitä mieltä muut on siitä, jos reittikätköt menee päällekkäin. Ajatellaan esim. sellaista tilannetta, että henkilö A on tehnyt reitin, joka menee etelästä pohjoiseen kolmea eri tietä pitkin ja seurailee erityisen mukavia kulttuurikohteita. Sitten henkilö B haluaisi tehdä reitin, joka kulkee lännestä itään historiallista tietä pitkin. Kuitenkin tämä historiallinen tie kulkee jo olemassa olevan reitin päältä osan matkasta (ei siis vain risteä, vaan kulkee samaa tietä pitkin hetken aikaa). Voiko tullaisen tehdä? Ihan itsestään selvää on, ettei päällekkäisissä reiteissä ole järkeä, jos esittelee vain kivaa mutkapätkää, mutta jos kyseessä on tuollainen pidempi "kokonaisuus", niin mitäs sitten.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Ei kai siinä mitään, jos menee vähän matkaa päällekkäin, kun kyse on kuitenkin eri reitistä - siis niinkuin kokonaisuutena.
Toi sääntöjen kilometri tuli mukaan sitä varten, ettei menisi ne kätköjen merkit kartalla ihan päällekkäin. Näyttäisi toi yhden kilsan etäisyys riittävän siihen, että näkee kaksi erillistä karttamerkkiä ilman, että tarvitsee zoomata karttaa ihan älyttömästi.
Muoks: Pitääpä jossain vaiheessa miettiä hieman tota ohjettakin... Varmaan ensi viikko menee vielä työn alla olevan projektin kanssa aika tiiviisti, kun asiakas haluaa uutta joulumarkkinoille, mutta sitten kai pääsen taas kunnolla kätköilyn kimppuun.
Täytyy kyllä sanoa, että sivusto todella hienolla mallilla ja pienistä jutuista nyt puhutaan. Isoin ongelma on tuo talven tulo kun ei pääse ajelemaan![]()
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Taitaa kelit olla jo enemmistölle turhan viileitä ajelemiseen, mutta positiivisena yllätyksenä on viimeaikoina ollut aktiivinen kätköjen tekeminen
Yksi asia saitissa mua kuitenkin vähän mietityttää... ei mikään maailman tärkein juttu, mutta kuitenkin... eli siis noi kätköjen kuvat.
Sitä, että onko kätkön tekijällä oikeudet käyttämäänsä kuvaan en voi oikein valvoa eikä ehkä liene tarpeenkaan, mutta esittäisin kuitenkin tälläkin palstalla (kuten kätköjen teon ohjeessa ja käyttöohjeissakin) toiveen siitä, että käytettäisiin vain sellaisia kuvia, joihin on riittävät oikeudet. Ainakin minusta kätköt ovat ihan hyviä ilman kuvaakin, jos passelia kuvaa ei ole itsellä otettuna.
Lakien mukaan on toki eroa siitä laittaako upotettuna (linkki jonkun muun sivuston kuvaan) tai serverille ladattuna, mutta en nyt menisi niihin pykäliin sen syvemmälle. Muiden käyttäjien kannalta olisi kuitenkin usein parempi, jos kuvat ladattaisiin serverille, niin ne tulee skaalattua ja kätkön sivun pystyy sitten lataamaan hitaammallakin yhteydellä (nyt on kai joillain kätköillä linkkeinä aika isoja kuvatiedostoja, mutta ei kovin monella).
Niille, jotka ei ole aiheeseen törmännyt, niin noiden kuvien oikeuksilla on sellainen merkitys, että Google on tehnyt aika helpon tavan raportoida tekijänoikeusrikkomuksista. Korvausvaatimuksia tuskin tulee, mutta Google voi pudottaa sivuja tai koko saitin hakutuloksista ja se voisi olla motocachingin eteenpäinviemiselle aika paha takaisku. Tosin mulla ei ole käytännön kokemusta, kuinka herkästi Google reagoi ja miten hyvin saitin saa takaisin hakutuloksiin sen jälkeen, jos on saanut miinuspisteitä niihin valituksiin perustuen. Jos täällä joku tietää asiasta enemmän, niin olisin toki kiitollinen tiedoista. Btw... aika massivinen toikin Googlen homma - nykyään tahtina lähes 30 miljoonaa hakutuloksista poistettua URL:ia kuukaudessa. Tietty suurin osa on musan ja videoiden kopioinnista, mutta kaikenlaista muutakin mahtuu mukaan.
Mutta tosiaan vielä ei ainakaan ole tullut huomautuksia, vaikka mukana on myös streetview kuvia. Ovat kumminkin Googlen, jolla olisi ehkä maailman parhaat edellytykset valvontaan - toki on nillä kuviakin aika monta valvottavanaSuurin osa kätköjen kuvista taitaa kuitenkin olla itse otettuja.
Vähän jännittää, millaiseksi homma menee tulevaisuudessa muissa maissa, joissa ei aina olla niin lainkuuliaisia kuin Suomessa.
Se koordinaattibugi pitäisi olla korjattuna (http://motocaching.freeforums.net/th...otiedot?page=2), mutta monikielisyys tietty vielä puuttuu. Olikos se kätkö nyt englanniksi? Jos sen enkunkielisen tekstin laittaisi talteen ja tilalle suomeksi, niin sittenhän se olisi julkaistavissa. Ja lisää englannin sitten, kun saan ne monikielisyyshommelit tehtyä?
Mutta sulla taitaakin olla kurapyörä jolla voi ajella tarvittaessa talvellakin. Joo, varmaankin tammikuun alussa pystyi ajelemaan mutta sen jälkeen tais tulla lumi.
Mä matkustelen enemmänkin täällä englannin suunnilla ja kelit on aika kosteita tähän aikaan. Ei tekis kyllä mieli ajella mopolla; nytkin tulee vettä kaatamalla.
Onneksi se talvi ei kamalan pitkä ole katupyörällekään, ainakin jos on samanlainen talvi kuin viime talvi oli. Mulla alkoi ajokausi 9.3. ja vielä ei pääty (tosin alkaa kätköjen hakemiset jäädä, kun noi lähimmät on jo haettu ja kovin pitkälle ei enää tarkene lähteä, mutta työmatkaa sahataan siihen asti, että on maa jäässä).
Viime talvi oli kyllä huippu, noin ajokautta ajatellen. Uudenvuoden aattona keskustassa oli pari Hayabusaa, katselivat ilotulitustaNyt ovat luvanneet jo yöpakkasia, pitää toivoa että vielä hetkeksi lämpenee. Itsekin hain tänä vuonna maaliskuussa pyörän tallista, toivottavasti myös ensi vuonna. Muutoin pitää käydä hakemassa tuo Paebarin Phuketin kätkö
![]()
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Katos prkl... en ollukaan huomannu tuota!! Itse meinaan keskittyä talven aikana kätköjen tekemiseen ainakin linjan Pori - Jkl - Svl pohjoispuolelle. Mutta vois kyllä oikeesti keskittyä tohon Ruotsiin ja Norjaan, ne on kuitenkin meille suomalaisille niin helposti tavoitettavia.
Ja nyt kun Alppejakin on vähän kierretty niin kai sinnekin vois tehdä muutaman lisää (Stelvion tein jo!)
Edit: Ja tais se ensimmäinen kätkö nyt sitten Ruotsiinkin tulla! (Kunhan julkaistaan!)
Viimeksi muokannut: Go-Za; 14.10.2014 klo 22:37.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Vihdoin sain väsättyä blogiini kirjoituksen tästä hommasta. Ja tietenkin samantien englanniksi!
Mulla kun on aika paljon kävijöitä/ lukijoita muualta kuin Suomesta...
http://gozamite.wordpress.com/2014/1...way-of-riding/
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tais olla sitten vika kätköily tänään. Kylläpä tuli holotna olo 10 tunnin jälkeen. Lumihiutaleitakin tuli moneen otteeseen päivän aikana.
Jlik on kaikkien aikojen kätkökunkku ! Tänään lähes pakkasessa 11 kohdetta, aika sissi ! Kohteita on meitä muita reilusti enemmän, ja hän on alottanut tän homman 10.8, muut esim. Maaemo ja mä melkein pari kuukautta aiemmin. Ja sit vielä kuvajahtiajelut päälle !
![]()
No, nää mun kätköreissut ei oo kyllä yhtään mitään verrattuna esim. mchuurteen juttuihin. Kaveri ajelee pohjosessa täys pakkaskeleillä. Kattokaa vaikka tätä ketjua.
Muistutellaans kaikkia perjantain tapahtumakätköstä https://www.motocaching.net/cache/view/id4023. Ilmoitelkaa oletteko tulossa paikalle, niin saadaan pöytävaraus vastaamaan tulijoiden määrää (toki saa saapua ilmoittamattakin, mutta paremmin mahtuu kun tietävät raflassa ennakkoon paljonko paikkoja varataan).
Tietenkin mukana.
Ei sitä näköjään saanutkaan viime kätköreissulla tarpeeksi ajamisesta vaikka olo oli aika holotna. Nyt taas himoittais lähteä kätköilemään mutta kun se mopo on jo talvisäilytyksessä mopoliikkeessä. Kelit olis kyllä hyvät.![]()
Mites muilla kätköilijöillä, jatkuuko ajokausi vielä? Ainakin crankcase ja gozamite tuntuvat tehtailevan vielä löytöjä.