Aika erikoisia virheilmoituksia oli muutama kappale.
Jos tulkitsin virheilmoitukset oikein, näyttäisi siltä, että selaimen osoitekenttään olisi syystä tai toisesta päätynyt jotain erkoismerkkejä, jotka ei ole sallittuja.
Itse tein pikaisesti kätkön, muokkasin reittiä jne, enkä havainnut ongelmia.
Millä selaimella ne virheet muuten tuli?
------
Nyt on kaksi uutta hyvää syytä käydä Somerniemellä Badding kioskilla sen aukioloaikana seudun upeiden teiden lisäksi. Ensinnäkin motcaching tarjoaa kaikille motoristeille kahvin tai teen. Toisekseen aukioloajat on nyt tiedossa ja ne löytyvät Motocaching kohteen esittelystä : https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id2061
------
Onkohan muut huomanneet tätä pientä ongelmaa?
Eli olen hokassut kun olen tuolla MyRoute-app sivulla väsäillyt ajoreittejä useammasta reittikätköstä niin navigaattori tekee välillä vähän erikoisia reittejä.
Syy on se, että joillakin reiteillä alku- tai loppupiste on sijoitettu yksisuuntaiselle tieosuudelle. Esim. reittikätkö Tuusulanjärven lenkki tapauksessa loppupiste B on oikeastaan väärällä kaistalla kun sitä lähestytään toisesta suunnasta (kts. kuva). Jolloin navigaattori yrittää tietysti ajattaa eksaktiin pisteeseen ja siitä on joskus seurannut usein kaikenlaisia hassuja, usein aika pitkiäkin kiertoteitä. Olisi hyvä jos pyrittäisiin aina sijoittamaan alku- ja loppupisteet kaksisuuntaiselle tieosuudelle, jolloin molempiin suuntiin jäljen ajaminen onnistuu helpommin ilman reitin oikoluentaa ja käsin siivoilua.
Kuvassa näkyy reitin päätepiste. Rastin kohta olisi sopivampi paikka pisteelle, jolloin se toimisi paremmin myös toiseen suuntaan ajaessa.
Ymmärsiköhän kukaan mitä yritin tässä selittää, vai enkö mä vaan osaa...![]()
<p>Tallissa Bulu & Trumppa</p>
Ei sitä pistettä kannata sinne väärälle puolelle risteystä myöskään sijoittaa, silloin ne jotka ajavat lenkin alkaen pisteestä B joutuisivat ongelmiin. Ja näistä on kyllä ollut puhetta että pisteet pitäisi sijoittaa riittävän kauas risteyksestä mm. juurikin tämän takia.
Ongelma tulee jatkossa pahenemaan sitä mukaan kun navigaattorit paranevat ja sillä alkaa olemaan oikeasti merkitystä mikä on reitti ajettaessa se A - B vai ajettaessa B - A.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hienovarainen ja ystävällinen huoltopyyntö ja kannattaa ehdottaa suoraan sopivampaa koordinaattia.
Jotkut reagoi, jotkut ei.
Kyllä niitä pisteitä laitetaan metsikönkin puolelle, eikä edes korjata kohteen tarkastuksen aikana pyynnöistä huolimatta.
![]()
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tuo Tuusulanjärven reitti on mun kätkö. Korjasin reittiä, kiitos kommenteista. Oli siellä ainakin yksi muukin reittipiste, joka oli tien ulkopuolella.
Näihin reitin ulkopuolella oleviin reittipisteisiin kannattaa kyllä kiinnittää huomiota enemmän jatkossa koska ne häiritsevät ikävästi ajamista. Mun Zumossa pystyy ohittamaan tuollaisen reittipisteen mutta ajon aikana on hieman vaikea osua näytön oikeaan kohtaan, jotta pisteen vois ohittaa. Toinen ongelma ainakin mun Zumossa (595LM) on se, että tien ulkopuolella oleva reittipiste on sitten yleensä päällystämätön tie ja ainakin pari kertaa kävi nyt Norjan reissun aikana niin, että Zumo jäi toistamaan samaa viestiä ja navi meni sitten täysin juntturaan ja ajon aikana oli sitten hieman haastellista buutata navi.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Sekin olisi hyvä, jos laitettaisiin reittipisteet muutaman sadan metrin päähän risteyksestä. Ainakin zumon puheopastusta käytettäessä käy yleensä niin, että navi selittää saapumista risteyksessä olevalle reittipisteelle juuri silloin, kun kuski kaipaisi tietoa siitä, mihin suuntaan pitäisi kääntyä. Näkeehän sen seuraavan käännöksen tietty navista, mutta yleensä juuri siinä kohtaa on terveellisempää olla tuijottamatta navia.
Tää etäisyys risteyksestä on kuitenkin sellainen asia, etten ole viitsinyt tarkastuksissa pyytää siirtämään. Olisi jo vähän turhan tiukkapipoista![]()
------
On vieläkin aika paljon kätköjä ulkomailla, joilla on kuvaus vain suomeksi. Nuo suomikohteet ulkomailla on varmaan omiaan torjumaan muiden maiden käyttäjiä sivustolta.
Etsiskelin ne tietokannasta, tein listan ja aloitin kääntämisen.
Neljätoista käännöstä sain jo tehtyä, mutta vielä jäi aika monta. Jos joku haluaa tehdä, niin tästä voi valkkailla.
Kun klikkaa "käännökset" nappia kätkön sivulla, niin sivu näyttää myös sen, jos joku on aloittanut kääntämisen. Päällekkäisyyden vaaraa ei siis pitäisi olla.
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id384
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id588
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id1576
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4207
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4739
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6124
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6136
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6320
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6321
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6324
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6337
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6370
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6776
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6777
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6778
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6780
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7078
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7234
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7438
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7442
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7443
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7444
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7445
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7457
------
Ei ole enää ollut täällä tapana huudella toisten saavutuksille mutta 1000 tehtyä kätköä on aikamoinen määrä. Onneks olkoon Goza!![]()
R1200GSA -09
Sanotaan vaikka "Kiitos kätköstä!" ja sama vielä 999 kertaa
Ja kyllä muutkin tekee. Just oli tarkastuksessa vaikka kuinka monta Ironalake:n käännöstä.
Ne kääntämättömät on muuten aika hyvin huvennut yli neljästäkymmenestä, josta aloitin. Nyt on enää tusina jäljellä:
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4739
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6124
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6136
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6320
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6321
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6324
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6337
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6370
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6776
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6777
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6778
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7078
------
Kiitos. Kuten kaikki muutkin jotka haluaa välttyä ovikellon soittajilta ja kotiin tunkevilat onnittelijoilta, niin minäkin sanon: "Matkoilla" (tai ei ihan vielä).
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Osa sivuista laittaa "muistiin" sivun osoitteen, jolla ollaan ja jotkut talletukset käyttää sitten sitä osoitetta ohjaamaan paluun oikealle sivulle. Näin se sama kerran syntynyt virheellinen osoite saattoi aiheuttaa ne kaikki virheet, jotka tähän liittyen lokista löysin. Tuohon kyseiseen ongelmaan en tosiaan ole itse koskaan törmännyt, mutta tuskin olen kaikkia eri "polkuja" tullut kokeilleeksikaan.
Chromen OSX-versio on omien kokemusten mukaan ehkä se luotettavin, joten ei tarvitse sitäkään ekana epäillä. Tietenkään ei pidä olettaa, etteikö samaan aikaan olisi ollut vaikka joku verkko- tai kuormitusongelmakin menossa, mutta sellaisesta ei ainakaan näkynyt mitään merkkejä. Saattaapi jäädä arvoitukseksi, ellei joku tarkkasilmäinen huomaa, miten tuon saisi toistettua![]()
------
Selasin äsken uusimpia lokimerkintöjä ja huomasin, että nytkin siellä oli kaksi uutta nimimerkkiä, joilla oli oikeastaan erityisen hieno määrä löytöjä merkattuna eli 1. Se on kai se merkityksellisin merkkipaalu kumminkin. Ja sitten on toki myös löytö numero 2, koska ei kahta ilman kolmatta...
Onnittelut ja tervetulotoivotukset Magirus ja Milsi![]()
------
Saako muut ladattua kuvia? Yritin Jarno Saarisen patsas kätkölle puhelimesta ja tietokoneella lisätä kuvaa. Tulos:
Internal error
Server time: 2017.07.02 18:12:0035
There was some sort of technical error. Please, try again and if the problem persists report the error on motocaching forum. Don't forget to tell what you did prior to this and INCLUDE ALSO THE SERVER TIME ABOVE in your message.
Tekninen probleemi. Yritä uudelleen ja jos ongelma toistuu, niin ole ystävällinen ja raportoi virheestä foorumilla. Älä unohda kertoa, mitä teit ennen virheilmoitusta ja KOPIOI MYÖS YLLÄ OLEVA KELLONAIKA viestiisi.
Siis kirjoitin loggauksen ja nyt äsken kommentin ja yritin lisätä kuvaa tällä toisella kerralla. Hetkinen tulee ja sitten ylläoleva. Loggaus kirjautuu. Kommettini voi muuten poistaa.
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id8454
Honda GoldWing GL1800 -13
Exät:
Honda GoldWing GL1500 -96
Honda VT750C Shadow -07
Kawasaki EN-500 -95
Kokeilin yhden kuvan äsken, hyvin toimi.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Se sinun pitää itse poistaa
https://www.motocaching.net/fi/mypage/myloggings
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Poistaminen käy tosiaan helposti itse sivulta https://www.motocaching.net/fi/mypage/myloggings sivulla on tekstin perässä linkki muokkaa / poista.
Joidenkin selainten kanssa tuntuu olevan sellainen ongelma, että ohjelma ei saa tietoa siitä, että kuva on liian suuri ja siksi tulee internal error, eikä ilmoitusta liian suuresta kuvasta. En ole saanut selville, mitä siinä tarkalleen ottaen tapahtuu. En tosin voi olla aivan varma, oliko juuri tässä tapauksessa kyse siitä.
------
Etsiskelin tuon systeemin lokista. Kuvan koko oli 3456 x 4608. Alkuperäisen tiedoston koko oli n. 8,5 megaa, joten se oli alle 10 megan rajan ja kuvan lataus palvelimelle meni ihan ok.
Sitten siinä vaiheessa, kun kuvaa ruvettiin muokkaamaan (=pienentämämään yms.) pitempiaikaiseen säilömiseen sopivaksi, loppui muisti kesken. Kuva on pakkaamattomana about 16 megapikseliä ja siitä tulee muistissa kyllä melko suuri. Pitääpäs kysäistä, saanko varata ohjelmalle hieman enemmän muistia.
Se koon tarkistus on tosiaan kytketty tiedoston kokoon, eikä kuvan pikselimäärään. Teknisesti vähän hölmö, mutta ajattelin, että käyttäjä tietää ensisijaisesti tiedoston koon, eikä voi olettaa, että laskee esim. päässä paljonko kuvassa on pikseleitä.
------
Mulle tuli muuten eilen vastaan tuplakuittaus. Eli onnistuin kuittaamaan tuon (muistaakseni) Jarno Saarisen patsaan kahteen kertaan. Sama teksti siis kahteenkertaan ja molemmat "löytöinä" ei esim. toinen kommenttina. Laski tuon tuplan löytöjen kokonaissaldoonkin. En tuosta sen enenpää järkyttynyt vaan poistin tuon toisen merkinnän.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Muutamasta tuollaisesta olen kuullut, mutta en ole keksinyt, miten sen saa aikaiseksi. Testasinkin sitä aika paljon, mutta ei tullu kertaakaan tuplakuittausta. Ohjelman logiikka on löydön tallennuksessa sellainen, että selaimesta pitää lähteä kaksi pyyntöä palvelimelle käytännössä melkein samanaikaisesti. edit : siis jotta voi tallettua kahteen kertaan
Mun tietoon tulleet tapaukset on olleet kaikki Samsungin Android laitteilla. Millä tällä kertaa?
Ilmeisesti näitä ei sentään tule haitaksi asti? Vai onko paljon sellaisia, jotka on törmänneet ongelmaan, mutta ei ole tullut otettua asiaa esille sen kummemmin?
------
Samppahan se minullakin ja tosiaan eipä tuota ole aikaisemmin tullut.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Jossain oli eräs onnistunut kuittailemaan omiakin kohteitaan löytöinä.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Kätköilysivustolle on rekisteröitynyt uusi henkilö, joka on kuitannut löydetyksi todella vanhoja käyntejä. Vanhimmat jopa vuodelta 2010 (vaikkakin useampia käyntejä sen jälkeen). Vaikuttaa siltä, että tämä henkilö ei ole tutustunut sääntöihin riittävän huolella. En tiedä lukeeko tämä henkilö Orgin palstaa mutta varmuuden vuoksi ohjeet ovat seuraavat:
Käyntiä ei voi merkitä löydöksi jos siitä on kulunut yli kaksi kuukautta (ei vaikka kätkö olisikin sitä vanhempi).
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Sivusta vastailen (arvuuttelen) jotta syynä voisi olla se, että noilla lokimerkinnöillä yritetään jakaa ajankohtaista tietoa kulloisestakin kohteesta (aukioloajat, tien kunto yms.). Viisaammat korjatkoon jos meni kovasti pieleen.Näin sivusta huutelen että miksi tälläinen sääntö?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Terpan mainitsema syy on yksi. Toinen on se, että uusimpien lokimerkintöjen lukeminen on kovin suosittua.
Yleensä porukkaa kiinnostaa, missä muut nyt ajelee. Uusimpien lokimerkintöjen lista on pääasiassa tästä syystä yhtä suosittu sivu kuin pääkartta.
Jos keskimäärin uudet käyttäjät merkkaisi jo aiemmin ajetuttuja teitä ja kohteita löydetyksi, niin käytännössä uusien lokimerkintöjen lista "menisi pilalle". Siinä ei ole oikeastaan mitään mielenkiintoista eikä ajankohtaista, että joku on joskus aiemmin ajanut jonkun tien. Listalta voisi olla jopa hankala löytää "tuoreet merkinnät". Uusia käyttäjiä rekisteröityy kumminkin joka päivä ja jokainen on noita teitä ajellut ja käynyt eri paikoissa aiemminkin.
Yksi syy on sekin, että motocachingin ensisijainen tarkoitus on kumminkin tarjota kohteita ajeluille. Sehän tavallaan vaan vähentäisi itseltä kohteita ja tekosyytä ajelulle, jos merkkaisi löydetyksi jo aiemmin käydyt paikat. En ehkä osaa selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte pointin.
------
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss