Hyvin sanottu tuo. Mutta on vaikea määritellä missä menee raja hylkäänkö kätkön vai laitanko vain parannusehdotuksen. Usein nuo ehdotukset on menny kuuroille korville. Ja hylkäys on taas aika rankka veto varsinkin jos tekijä on uusi kätköilijä, saattaa loppua kätköjen teko siihen paikkaan. Oon tarkistanu kymmeniä kätköjä jotka on ollu mun mielestä sellaisia jotka eivät ole käymisen arvoisia mutta kuten itse sanoin, pääasia että pääsee ajamaan. Ja eihän kaikissa kohteissa ole pakko käydä.
Mun mielestä ainakin ulkomaiden kohteet pitäisi tarkistaa vähän kriittisemmin ettei sinne tulisi ihan mitä tahansa skeidaa. (En näe tätä niin että siellä nyt olisi) itse kyllä syyllistyin hyväksymään taannoin pari pitkää reittiä mitkä olisi ehkä pitänyt hylätä.
Eli kysymys, jos esim. vakka linkki ei ole tehty klikattavaksi niin hylkäänkö? Vai laitanko parannusehdotuksen? Ja mitä teen sitten kun ehdotus ei auta niinkuin viime viikolla kävi, kaveri ei viittinyt edes korjata kirjoitusvirheitä joita oli monta.
R1200GSA -09
Juuri tätä minä ajoin takaa. Ja myöskin sitä että ei kartta voi olla aivan täynnä pisteitä joista sitten kukin valitsee itseään kiinnostavan kohteen kätkökuvauksen perusteella. Suurin osa meistä kuitenkin vielä lähtee ajelemaan vain katsottuaan karttaa "Ai tuolla on joku kätkö, käynpä katsomassa mikä se on!" Kätkökuvaus saattaa jäädä useinkin lukematta koska tähän asti kätköt on 99% varmuudella olleet mielenkiintoisia.
Vasta viimeisen parin kuukauden aikana on alkanut tulla kommentteja "Tämä kätkö ei nyt oikein kolahtanut meikäläiselle", "Olihan tää nyt jonkunlainen tie..." tai vastaavia. Eli voidaan puhua jopa siitä että kätkö on ollut pettymys kävijälle. Tätähän tässä hommassa ei ajeta takaa, nää paikat pitäis oikeesti olla mielenkiintoisia ja tiet mukavia ajettavia!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hankala tilanne.....
Ei pitäisi koskaan herättää nukkuvaa karhua.....
mutta ei liioin saisi..... hmmph..... nukkuvaa ihmistäkään.
Nohh.... voihan tuosta nyt hieman "kauempaa hakien" tavoittaa
jollain tapaa..... jonkinlaista kätköilyyn viittaavaa.
Ajosta vaan ei tahdo tulla mitään, jollei kone ole tulilla.
.....ellei ole niitä tulpattoman mopon polkijoita.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minusta tarkastettava kätkö tai käännös kuuluu hyväksyä, jos se on sääntöjen mukainen. Tarkastussivukin on tehty niin, että parantamisen vaatiminen ("hylkäys") edellyttää, että säännöistä poimitaan se perusteena oleva kohta.
Parannusehdotuksia kannattaa kuitenkin edelleen laittaa. Ainakin olen saanut sen vaikutelman, että suurin osa niistä tulee huomioiduiksi.
Pitemmällä tähtäimellä on sellainen suunnitelma, että lukitsemisen sijaan kätköjä voisi adoptoida. Jos useampi käyttäjä on sitä mieltä, että olisi tärkeää muokata kätköä, mutta kätkön "omistaja" ei tee sitä pyynnöistä huolimatta, niin se voitaisiin äänestää adoptoitavaksi. Uusi omistaja voi sitten laittaa kätkön kuntoon tai tarvittaessa arkistoida sen.
Tuota ajatellen kannattaa laittaa huoltopyyntöjä. Silloin kätkön sivulta näkee hyvin, ylläpitääkö kätkön tekijä tietoja.
------
Tuosta tulikin mieleen, että voisiko huoltopyyntöjä jotenkin kuitata tehdyksi. Ainakin itseäni hieman häiritsee, että omat kätköt sivulla on jatkuvasti näkyvissä huoltopyyntö, jossa mainitut asiat on jo korjattu. Itse kätkön lokimerkinnöissä toki voi huoltopyyntö näkyä (onhan sekin tietoa, että jotain on muutettu) mutta jos noista huoltopyynnöistä jotenkin katsotaan tarviiko kätkö adoptoida, niin täytyisi ne varmaan jotenkin saada merkattua, että mihin on reagoitu ja mihin ei.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Onko sivustolla ollut joku tekninen ongelma viikonlopun aikana? Katselin äsken että löytyi-kuittauksia oli tullut vain kaksi ja nekin jo lauantaina aika aikaisessa vaiheessa.
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Ei ole, lumi maassa taitaa olla se tekninen ongelma.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Muistutus, että tavataan Helsingissä, turistaan prätkistä ja kätköistä, sekä parannetaan maailmaa ensi lauantaina 12.11. ajokauden päättäjäisten merkeissä.
Rohkeesti vaan mukaan: https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7732
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Saa nähdä kuinka isoksi Pleksi antaa kasvaa tuon maaluettelon? Siis ne maat/ osavaltiot jossa on kätköjä mutta sitä ei ole mainittu luettelossa. Tällä hetkelllä listalla ovat: Nova Scotia, Greece, Iceland, Macedonia, Morocco...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
On ollut keskustelua kätkökuvausten kielistä... Laitanpa omia ajatuksiani asiasta tänne foorumille, niin voi kukin halutessaan ottaa kantaa, onko tässä järkeä vai pitäisikö jotain muuttaa.
Sinänsä sivusto on olemassa yhtälailla suomeksi ja englanniksi - tai ainakin ralli-englanniksi :-) Kääntäsin sen myös saksaksi, jos olisi varaa.
Tavoitteena on oikeastaan alusta asti ollut se, että motocaching palvelisi mahdollisimman hyvin eri maista olevia motoristeja. Sekä ilta-ajeluiden osalta, että myös ulkomaan reissujen osalta.
Kätköjen kuvauksista suositus on ollut, että ne tehdään joko paikallisella kielellä tai englanniksi. Nythän esim. kaikki Italian, Saksan ja Ranskan kohteet on esitelty englanniksi. Englanti on sinänsä luonteva valinta, että sitä osaa mahdollisimman moni. Esimerkiksi, jos virolainen motoristi käy Puolassa tai Italiassa, niin hänen kannaltaan englanti on todennäköisesti helpompi kuin puola tai italia.
Englanninkielisessä kätkössä on sekin hyvä puoli, että aivan varmasti moni paikallinen osaa englantia sen verran, että saa kuvauksen käännettyä helposti paikalliselle kielelle. Huomattavasti todennäköisempää, kuin se, että saataisiin paikallisella kielellä kirjoitetulle kohteelle englanninkielinen esittely ulkomailta tulevia varten.
Eli näiltä lähtökohdilta englanninkielinen kätkö ei missään maassa ole minusta ollenkaan huono.
Toisaalta taas pidän esim. suomenkielistä kätköä Suomen ulkopuolella kiusallisena. Erityisesti, jos sitä ei tule käännettyä edes englanniksi suomalaisten toimesta. Paikallisten näkökulmastahan se on "salakielellä" tehty, eikä sitä saa käännettyä. Paikasta ei myöskään voi tehdä uutta kätköä, kun "paikka on varattu suomalaisille".
Lisäksi on sekin näkökulma, että nyt Suomen ulkopuolella ei ole yhtään paikallisella kielellä kirjoitettua kuvausta. Olisihan se kiva, jos vaikkapa ruotsalaiset sivustolla kävijät näkisivät, että kätköjä voi ihan hyvin tehdä myös ruotsiksi. Voisivat innostua ihan eri tavalla - noin niinkuin vinkkinä, jos mukana on hyvin ruotsia osaavia kätköilijöitä, jotka voisivat lisätä käännöksiä![]()
------
Olen aivan samaa mieltä.
P.S. Ehkä mahdollisesti "joudun" jossain vaiheessa opettamaan matikkaa meidän saksan opettajan siipalle, jäisi kiitollisuuden velkaan, jota voisi koittaa kuitata joillain saksannoksilla. Palaan astialle jos asiat etenevät. Samoin ranskantaitoa löytyy kavereista / kollegoista, mutta eri asia on millä ne lahjoittaisiin hommiin. Mutta tästä voidan vähän turista huomenissa...
Käännöksistä puheenollen, olen mielenkiinnolla seurannut konekääntämisen kehitystä suomen kielen osalta. Google on jo aika hyvä, mutta haasteita on vielä.
Tässä yksi suomalainen kuvitteellinen löytämisen ehto käännettynä englanniksi Googlen vermeillä. Kuka keksii, mikä on käännöksen kohteena olleen suomenkielisen tekstin sisältö. Se on kyllä johdettavissa englanninkielisestä käännöksestä, mutta on kuin arvoitus
Eli mitä tämä oli alunperin suomeksi : "Corridor inside at least look the place is open. Shave carefully note the cottage behind when the road may be critters."
------
Ihan hyvä ettei tässä mainita tarkemmin beard shaving tai lady shave... eli on kuitenkin sukupuolineutraali!!Mutta paikasta ei ole kyllä mitään hajua!
By the way, nyt kun tarkastukset tehty niin mulla olis 666 tehtyä kätköä -pitäiskö jättää siihen?
Edit: En jättäny, kun oli tehtävä toinenkin kätkö Albaniaan ja yhteen kansallispuistoon... Sinne olis kans pakko päästä joskus!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 12.11.2016 klo 09:43.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Niin siinä käännöksentekosivulla oli se nappi alhaalla...
in english:
Eli toi vois olla linkki vielä preview sivulle samalla tavalla kun kätkön teossa?
Ja siellä olis tosiaan yks venäjänkielinen kätkö käännettynä (googlella) ja pitäis saada se hyväksyttyä että pääsee oikeasti tekemään niistä teksteistä semmosen että venäläiset ymmärtää... kiitos.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kiitos eilisestä pojjaat ja Terhi. Ennää ei yhtään niin paljon ketuta, ettei ole päässyt Riiviötä ulkoiluttamaan vähään aikaan. On se vaan kumma, miten noissa baareissa on niin kovin huonolaatuista ruokaa, että aina on seuraavana päivänä huono olo.
Ja taputuksetja peukut
taas kaikille uusille "pyöreille" luvuille:
tonttuj 500 rikki
jack 700 rikki
ja Terhilläkin jo 75!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Saisiko sääntöihin kohdan missä kielletään (tai ainakin suositellaan ettei kopioida) tekstiä muista tie-esittelysivuista? Tästä on ollut paljon puhetta ja nyt taas tulee kätköjä missä teksti on lähes suoraan kopioitu...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Goza tarkoittaa mun kätköjä.
Pleksi, mä rupean arkistoimaan mun kätköjä ja poistan ne kaikki. Mä en enää viitsi olla mukana tässä hommassa. Sain tarpeeksi tästä touhusta. onpahan sitten aikaa muuhunkin.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Mulla on menny vissiin jotain ohi. Mitä haittaa kuvauksen kopioinnista on jos kuvaus osuu hyvin kohdilleen?
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Tästä on keskusteltu ainakin privaviesteissä.
Vähän taustoja tähän tilanteeseen. On totta että käytin dangerousroads.net:n passoja. Osa virkkeistä oli kopioitu mutta korjailin niitä kun Pleksi huomautti asiasta. Dangerousroadsin tekstit eivät välttämättä ole äidinkielenään englantia puhuvan tekemiä ja pystyin tiivistimään virkkeitä oleellisesti. Samoin passojen osalta kun on ilmoitettu esim. korkeus- ja gradienttilukuja niin pyöristin niitä, koska yksittäisellä metrillä eikä gradientin desimaaleilla ole yhtään mitään virkaa. Käytin yhtä plagiointiojelmaa ja se ei enää tunnistanut mun tekstejä dangerousroadsin teksteiksi. Huomaisin myös että osa dangerousroadsin teksteistä löytyy myös wikipediasta joten kuka on sitten kopioinut keneltäkin.
Mun osalta homma on sitten ohi.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Jokainen meistä tekee "virheitä" ja niistä voi joko oppia ja siirtyä eteenpäin. Minäkin olen muutaman kätkön poistanut ja väitän että nykyään tekemäni kätkötekstit ovat parempia kuin vielä pari vuotta sitten...
Google-haku tunnistaa että teksti on kopioitu ja siirtää sitä sivua jossa kopioitu teksti on paljon alemmas hakutuloksissa. Motocaching kätköt löytyvät jo nyt googlen avulla ilmeisesti parhaiten (vai miten se meni, pleksi tietää paremmin...) eli siitä olisi hyötyä jos motocaching-kätköt olisivat google hauissa aivan kärjessä!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 15.11.2016 klo 22:05.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Näköjään tuo sääntö jopa löytyy motocaching -sivulta. Nimittäin käyttöehdoista:
-rikkoa tekijänoikeuksia tai muita aineettomia oikeuksia (esimerkiksi kopioida tekstejä tai kuvia kätköjen tietoihin ilman lupaa, kuten kopioida kuvia Googlen StreetView:stä tai vaikkapa kuvia ja tekstejä matkailusivustolta)
Mutta tämä sääntö ei siis ole kirjattu kätköntekoa koskeviin sääntöihin joten tarkastuksessa siihen ei voi vedota.
Viimeksi muokannut: Go-Za; 14.11.2016 klo 09:26.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi