^
Tuossa on kuluttajalle väännetty rautalangasta, mistä hän maksaa, ja mitä saa. Plussana lehden testi. Jos sen jälkeenkin ahdistaa hintaero, niin sitten ostaa halvempaa.
Itsellö EBC EPFA, ja pidän palojen alkupuraisusta sekä tuntumasta. Hinta ahdisti, muttei tarpeeksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Se on vähän huono vertailla Kiinassa valmistettua BMW:n moottoria ja nimettömiä jarrupalloja. Ensimmäisessä aivan varmasti laadunvalvonta on kohdillaan, mutta jälkimmäisessä tavara tulee mistä se sattuu juuri sillä viikolla halvimmalla tulemaan.
Vuosien saatossa on tullut enemmän kuin tarpeeksi tilattua Kiinasta yms. halpismaista ei-merkki tavaraa, ja aina yhdistävä tekijä on tuon tasaisen tappavan laadun puute. Joskus tulee primaa, joskus taas niin sutta ja sekundaa että kaatopaikka on ainoa oikea kohde (ja vaikka on "sama" tuote kyseessä, samalta kauppiaalta). Jos omistaa jarrupenkin ym. ja on aikaa vertailla eri tehtaiden laatuja, niin mikäpä siinä, mutta satunnaiselta Hong Kongin eBay -jälleenmyyjältä ostettuna pelaa kyllä ihan täysin arpapeliä sen suhteen mitä sieltä tulee.
Helppo olla samaa mieltä, kun ostaa brändituotteen niin tietää että seuraavassakin pakkauksessa on saman makuinen donitsi. Juuri kiroilin ettei edes Biltema pysty pitämään laatua samana kun hankkii kamansa halvimman tarjouksen perusteella, tällä kertaa oli kyse iskariöljystä jonka toimittaja on vaitunut viime kesästä.
Kiinasta on tilattu kaikenlaista merkittömiä tuotteita vuosien aikana ja yhdistävä tekijä on laatu ja sen vaihtelut. Voi olla että saa täysin helmen tuotteen tai sitten rapakuraa millä ei tee mitään. Koekaniinina ei viitsi kovin montaa kertaa olla, tulee paljon kalliimmaksi kun merkkituotteen ostaminen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tulipa tuossa mieleeni etä vieläkö kukaan "harrastaa" jarrupalojen suhteen noita kitkaliimaamoja. Joskus 70-luvulla kaveripiirissä vietiin aina vanhat kuluneet jarrupalat ja/tai -kengät Vallilassa sijaitsevaan kitkaliimaamoon jossa laitoivat uudet pinnat jarrupalan/jarrukengän runkoon. Hinnat uudelle pinnalle oli siihen aikaan murto-osa orkkis uusien palojen hinnasta. Tosin siinä pyörä seisoi sitten aina mutaman päivän pihassa kun palat oli irti.
Mutta kyllä nuo pyörien osien hinnat syö miestä... orkkispalat bläkkäriin koko setti n. 150€, jotka sitten kestää ehkä sen yhden kesän tai vähän toista. Autoon saa orkkispalat samalla hinnalla, mutta niillä ajaa samoilla kilometreillä vuosia, johtuen pitkälti kulutuspinnan paksuudesta varmaankin. Miksi muuten nykypyörien jarrupalojen kulutuspinnat on niin helvetin ohkaset?
Honda CBR1100XX
Ei kait pintoja enää kannata liimailla, kun uudet jarrupalat saa muutamalla kympillä.
OEM:
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Hond...item4174713584
Tarvike:
http://www.ebay.com/itm/SINTERED-HH-...item338ba82a8b
Sama juttu elektroniikan yms. kanssa.
Ero vaan tulee siinä, että vaikka kuinka selittäisi itselleen että tuo-ja-tämä-palikka tulee samasta tehtaasta/linjalta kuin jokin ns. merkkipalikka, se merkkipalikka on 99% todennäköisemmin käynyt läpi huomattavasti paremman/tarkemman laadunvalvonnan. Eli yksityisen tilatessa kaukoidästä tavaraa, hyvällä flaksilla saa yhtä hyvää, huonolla täyttä kuraa, todennäköisimmin jotain siltä väliltä, kuin "sama" palikka ns. merkkituotteena.
Oma filosofiani on, että jotain sieltä kannattaa toki ostaa, mutta en kyllä hommaisi mitään vermeitä joista hengenlähtö on kiinni. Se pienikin ero saattaa jonain päivänä pelastaa henkirievun tai säästää pitkältä asfaltti-ihottumalta.
Viimeksi muokannut: AyrtonO; 25.04.2014 klo 13:31.
Pientä OT aiheesta
Tällä osien kulutuksella saadaan, sitä myyntiä..Aika selkeä tapaus, niiden pitää kulua jne, kohta itse ei pysty tekemään mitään, koska halutaa sitä myyntiä tai sitten pitää olla "ammattilainen" joka tekee. Ei varmaan kauaan kun kielletään yksityisihmiseltä kaikka huoltaminen. Eikö EU jossain "laissa" ollut että loppuu se itse osien vaihtaminen/korjaaminen, että pysyy turvallisena.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Eihän siitä kauaa ole, kun kyseisen alan edustaja aivopieraisi, että auton renkaiden vaihtaminen (siis esim. talvikumit kesäisiin) pitäisi saattaa luvanvaraiseksi toiminnaksi. Perusteluna oli esimerkiksi, että jälkikiristys on vaarassa unohtua, jos renkaat vaihtaa joku amatööri kotipihassaan. Ikäänkuin se Euromasterin ukko niitä erikseen kiristämään saapuisi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *