Tuli hankittua kyseinen mopeti ja kyl on ollu makia kampe ajaa vaikka keli on aika kylmä täällä pohjoisessa vielä... Mut ei haittaa...Ajattelin kysellä jos jollaki olis jäänyt putkia/putkistoa kyseiseen mopoon jemmaan ja olisi valmis luopumaan? Minkä kokoisella pleksilla ajatte? Kiinnostas tietää ku pyörittää tuulta aikalailla, nyt paikallaan sellainen isohko pleksi omassa josko se helpottas jos vaikka pienemmän laittas. Makiata!!!
![]()
Yamaha XVS1300A Midnight Star
Yamaha XT660Z Tenere -10 (ex.)
Yamaha FZ1-S -07 (ex.)
Yamaha FZS 1000 -03 (ex.)
Yamaha XT 350 -92 (ex.)
Yamaha FZS 600 -02 (ex.)
Tuohon plexi ongelmaan hiukan ajatuksia, kun on meinaan kokemusta. Tosin ei ko. mallista, mutta customeista ja kaikista muistakin mahdollisista pärrä-malleista.
Siinä on ainakin kolme muuttujaa: 1. kuskin korkeus, eli missä korkeudessa pää keikkuu suhteessa plexin yläreunaan. 2. Plexin ja kuskin etäisyys toisistaan. 3. Plexin kaltevuuskulma ja sen yläreuna muoto.
Sitten muita vaikuttavia tekijöitä on siun kypärän muoto ja subjektiivinen kokemus, eli miten itse koet asian. Toinen ei välitä kovistakaan kohinoista ja pään liikkeistä, mutta toista häiritsee pienemmätkin häiriötekijät.
Itse olen selvinnyt aika halvalle (ei ole tarvinnut vaihtaa koko plexiä) WUNDERLICHTin pienellä lisäplexillä. Se on tuollainen kämmenen kokoinen plexi, jossa on säädöt korkeussuuntaan ja voi muuttaa kallistuskulmaa. Tulee ruuveilla kiinni vars. plexiin, ei tarvitse porata reikiä (ruuvien alustallat, kovaa kumia tai muovia).
Nykyinen pyöräni Jammu FJR vm. 2005, jossa sähköllä sääd. plexi. Läpyskä on sen orkkisplexissä kiinni. Orkkisplexi kun on FJR:ssä tunnetusti matala vähänkin isommille kuskeille. Itse olen 186 cm pitkä. Sama läpyskä toimi hyvin myös kiinteässä Varaderon plexissä.
Elämä helpottuu huomattavasti (plexihommissakin), kun
tyytyy siihen elämän realiteettiin, ettei ole olemassa
"vermettä" joka toimii parhaalla mahdollisella tavalla
joka nopeusalueella..... eli käytännön puitteissa
esim. taajamanopeudet / 130 +.
Se on aivan sama juttu kun se, ettei ole olemassa
kevyttä mutta painavaa, jäykkää mutta notkeaa... jne.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hieno peli, oli itselläkin edellisenä pyöränä. Siinä oli ostettaessa pleksi paikallaan, mutta minulla se lensi lepikkoon (= myin pois) ihan välittömästi. Kaikissa ajamissani kustomeissa on pleksit aiheuttaneet julmettua ajoviiman pyörteilyä siellä pleksin takana. Ongelma johtuu mun kokemuksen mukaan siitä, että iso pleksi aiheuttaa alipainetta sinne taakseen ja kun kustomissa ei ole alakatteita, niin ilma pääsee virtaamaan sieltä alakautta.
Kokeile olisko pieni pleksi parempi tai sitten tee kuin minä ja nauti häiriöttömästä tuulesta ilman mitään pleksejä!
Pekka T