Laittelin tuossa viikonloppuna koneen kasaan ja venttiilikopankantta kiristäessä yksipultti pääsi pyörähtämään vähän tyhjää. Ilmeisesti kiristin liian kireälle, vaikkakin mielestäni ei ollut vielä edes kireällä. Taisi olla liian isot työkalut.
Nyt huolettaa että kannen puolelta on mennyt kierteet solmuun. Pultti kuitenkin vielä vähän kiristyy, joten olisko jotain muuta tehtävissä kuin uusien kierteiden tekeminen? Lukitetta?
Pystyykö tuohon yleensäkään tekemään uusia kierteitä?
Pyörä on Kawasaki ZZR 600 -90
Kawasaki ZZR 600 -90 "Fighter"
Jos kierteet pääsi pyörähtämää, niin vaihtoehtona on käyttää irtokierrettä, jos materiaali vahvuus riittää.
Lukite voi kestää venttiilikopan kannessa, jos saat laitettua 5mm pidemmän pultin kiinni.
Kunnolla tehtynä: Hitsaa reikä täyteen ja tee uudet kierteet
Ei kiinnosta pätkääkään
Ei tuollaisia parane hitsata, saattaa vetää kieroon. Toki osaava sen tekee. Helicoil tai vastaava sisään vaan. http://www.ebay.com/itm/Kawasaki-ZZR...-/261031574307 Tuolla olevan kuvan mukaan ei ihmeellinen rasti, nokkapukki vaan irti, niin ei mene työstömoska koneeseen.
Noi M6 pultit on tyypillisesti 8-12Nm kiinni. Helppo nyrjäyttää jos ei käytä momenttia. Ja vaikka käyttäisi, tuon ikäisessä joku edeltävä huoltaja on voinut jo käytännössä tuhota kierteet. Korjaa kunnolla, niin eipä tarvi miettiä milloin alkaa vuotamaan.
" ZZR 600 -90"
kovaa ajoa vaan...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Paikallankin onnistuu, jos vaan tilaa tarpeksi, osaamista myös, niin ja vaadittavat työkalut......
Jos ei, niin pukki irti ja korjaamoon/koneistamoon. Joka tohon murjaisee irtokierteen taikka holkin...
Elä ja anna muiden roudata.
Jäikö reiän pohjalle kuinka paljon, jos ollenkaan, ehjää kierrettä?
Josko korjaantuisi ihan pidemmällä pultilla, ja huolellisella kiristyksellä...
Tuossa vaiheessa, kun nokkapukista on jo korkannut venakopan kierre, on alumiinilastua jo tullut pukista nokkien päälle. Kikkailut kannattaa unohtaa heti kättelyssä, varsinkin pitemmät pultit. Ainut keino on korjata kierre.
Venakoppa suosiolla pois ja ko. nokkapukki pois paikaltaan ja käynti koneistamolla, Helicoilin tuohon saa vielä tehtyä.
Lastut huolella pois ennen kasausta sekä pienemmillä avaimilla kiinni jos ei momenttiavainta ole.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kävin työpäivän jälkeen irrottamassa tämän oletettavasti korkanneen pultin ja katoin valon kanssa kietreitä pultinreiästä. Huomasin että kierteet kyllä on kunnossa mutta ne on kahdessa osassa. Eli tämä kierrereikä on haljennut kahteen osaan.
Saakohan muuten kuntoon kuin uudella osalla? #?&%¤!![]()
Kawasaki ZZR 600 -90 "Fighter"
Hitsaus--->poraus-->uudet kierteet--> eli koneistamolle.
Ei maksa montaa euroa.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Tarkoitus ei ole kääntää puukkoa haavoissa, mutta tässä taas kerran on valitettavan hyvä esimerkki siitä, miksi aina pitäisi käyttää pientä momenttiavainta alumiiniosien ja ohuiden pulttien kanssa puuhasteltaessa. Ne viralliset kiristysmomentit ovat nimittäin niin naurettavan pieniä, että sitä ei kovin moni näppituntumalta usko. Esimerkiksi Bilteman 4-20Nm avain maksaa 79e ja varmasti ajaa asiansa.
Ja kun mopokäyttöön haetaan hylsysarjaa, jätetään ne puolen tuuman vääntiöllä varustetut isojen poikien sarjat sinne hyllyyn. Naurettavaa lyödä joku 8 millin hylsy kiinni tuollaiseen, ja puolen metrin vääntövarrella kiriä kopan pultteja. Harasteautoon (se 750iL) ei mahtunut edes kolmekasin työkalut, piti koneen ropaamiseen hankkia se kaikkein pienin (varttituuman) sarja.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
^Ihan hyvä kommentti vaan ei riittävän varovainen.Ja kun mopokäyttöön haetaan hylsysarjaa, jätetään ne puolen tuuman vääntiöllä varustetut isojen poikien sarjat sinne hyllyyn. Naurettavaa lyödä joku 8 millin hylsy kiinni tuollaiseen, ja puolen metrin vääntövarrella kiriä kopan pultteja.Nimittäin sen alumiinissa olevan hieman kulahtaneen M5 tai M6 pultin kierteen saa jopa tuolla varttituuman räikälläkin melkein pelkällä peukalo-etusormiotteella sileäksi. Esimerkiksi tuossa meikäläisen pyörän huoltomanuaalissa kerrotaan M6-kokoisen venttiilikopan pultin kiristysmomentiksi 9,8Nm joka on ihan naurettavan vähän.
Viimeksi muokannut: sami1024; 15.04.2014 klo 00:11. Syy: lisätty lainaus
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuokin on erittäin totta. Sen momenttiavaimen tärkein tehtävä onkin antaa yleisesti ottaen näppituntumaa siihen, että kuinka löysälle ne pultit on tosiaankin tarkoitettu jätettäväksi. Sen jälkeen kuluneen kierteen varovaisen kiristämisen arviointi on paljon helpompaa, ja harjoittelun tuloksena hyvällä onnella kiristämisen osaa ennemmin tai myöhemmin lopettaa jo neljänneskierros ennen naksahdusta.![]()
Itse tarkemmin paikkaa tietomättä lähtisin miettimään jotain täyteainetta. Esimerkiksi Loctitelta löytyy hyvinkin kovaksi jämähtäviä aineita joihin voi sitten kierteen tehdä. Parashan tuollaisesta ei tule, mutta vanhaan värkkiin monesti vältää ja joissain tapauksissa kestää määritellyn momentinkin helposti.
En nyt muista mitä aineta itse käytin, mutta paikka oli niinkin eksoottinen kuin auton kannessa pakosarjan pinnapultin paikka. Siitä kierre mäni katkennutta pulttia poratessa kun terä uppoo alumiiniin aika paljon helpommin kuin kovaan pinnapulttiin. Kyseinen aineessa piti sekoittaa kahdesta purkista mömmöjä keskenään ja kuivuminen vei luonnollisesti päivän. Samaa tavaraa puhuivat sprintti yms rallijuttuihin virittelevien käyttävän imusarjojen ja kanavien muotoilussa, ja oliko jopa palotilojen täyteaineena
(joo tästä en mene nyt takuuseen).
Koneistamolle soitin ja kerroin tilanteen -> Illalla pukki irti -> huomenna koneistamolle ja sanovat tekevänsä samantien tuommosen pikkuhomman. Hintaa tulee n.20€.
Tais itekki olla koneistamon verstaspomo pärrämiehiä. Sano vaan, että on tuttu tunne ku ajokausi pitäis alottaa mutta on jostain tuommosesta pikkujutusta kiinni.
Viikonloppuna ei muuta ku rock rock.
Kiitos vastauksista!![]()
Kawasaki ZZR 600 -90 "Fighter"
Hyvä homma. Pääset taas laittaa prätkän tulille.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Mistä koneistamosta kannatta kysellä pääkaupunkiseudulla kierteen korjausta. Vesipumpun pultti katkesi perämoottorin vaihdemurikkaan. Itsellä ei ole uskallusta yrittää korjausta kehnoilla työkaluilla.