Moro, oisko suosituksia millanen ois mulle sopiva enska? Muutamia toiveita ja tietoja itestä.
-500cc ylöspäin.
-Matkavarustus must, laukut.
-kuskina 100kg ukko joten tehoa tarvitaan.
-itellä ollut aikasemmin kyykkyjä 600-1000cc, joten kokemusta pyöristä löytyy.
BMW, honda, yamaha ois itellä mielessä, muitakin suosituksia otetaan vastaan, miten liene tuo husqvarna?
Metsäautoteitä ja matkaa ois tarkotus kurvailla.
Vaikea on toiselle tarjota "sitä oikeaa" pyörää. Ainoastaan omia kokemuksia voi jakaa. Olemme kaikki yksilöitä ja meillä on erilaiset tarpeet kullakin.Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.
Hiukan omia kokemuksia tämän tyyppisistä pyöristä.
Itsellä ollut 3 erilaista tän tyyppistä,Suzuki V-Strom 650 DL -06,BMW F800GS -10 ja tällä hetkellä Triumph Tiger 800 -11. Sitä ennen vannoutunut katu/kyykky/ei koskaan matkaenskaa-tyyppi.Nyt en vaihtais takas millään.En sitten millään.
Kaikilla on päässyt ja ehtinyt sinne minne on halunnut.Ajot itsellä n 70/30 asfaltti/sora.
Suzuki ihan ok,lisä teho ei olisi ollut haitaksi. Pleksin pyörteilyä en saanut millään kuriin.
BMW oli hyvä,mutta ei jotenkin istunut itselleni (181/92) hyvin.
Triump näistä itselleni paras. Loistava moottori ja ajoasento.
Käy koeajamassa muutama johon olet mieltynyt.Mutta koska suosituksia pyysit niin Trumppaa tietysti![]()
at,d,dk,est,fin,kh,lao,lt,lv,no,pl,ru,se,th,vn
----------------------------------------
-Byrokratia kasvaa vastatakseen kasvavan byrokratian tarpeisiin-
-If you can do it yourself, do it-
Triumpissa on hyvää moottori, tasainen vääntö 10000rpm asti. 0-100km/h menee kyykkyvauhtiin, 3,7s kestää. 150km/h jälkeen alkaa hiipumaan ja huiput tulee vastaan 200km/h. Jousitus tässä on huonoin puoli, allrounderissa saisi mielellään olla kaikki säädöt sekä edessä että takana. Eikös tuota F800GS:ää saa nyt sähkösäätöisellä jousituksella (ESA)? Sitä ja triumphia suosittelisin koeajamaan. Molempiin löytyy adventure-henkistä lisävarusteita vähintäänkin riittävästi. Triumphin originaalivarusteet ja osat edukkaasti suoraan valmistajalta, ja vianluku/ECU-päivitys/säädöt onnistuu ilmaiseksi tuneecu'lla tai helpommin maksullisella dealertoolilla. Eli käytännössä kaiken voi tehdä itse, tosin huoltohinnatkaan eivät kalliit ole. BMW:stä kuullut ettei olisi ihan näin helppoa ja kulku kävisi marmoritiskin kautta.
http://www.worldoftriumph.com/triump...odel_id=560031
http://dealertoolcouk.ipage.com/ ja http://www.tuneecu.com/
Tuolla vertailu tiger vs 800gs: http://www.mcnews.com/mcn/features/2011AugTriBMW.pdf
K1200GT & 701Enduro
Tässähän tuli jo infoa ja vinkkejä, kiitos niistä. Laitelkaa lisää niin pääsee tutustuun aiheeseen, tosiaan joku isompi prätkä 10-15k€ hintaluokassa ois kattelussa.
Tuota trumppaa pitää jo melkein koe-ajaa kun suosituksia on tullut. Tänks Pena ja Hans! Tosiaan tämä enduro puoli on itelle ihan uutta ja kyykyllä menty aikasemmin, no yks kilvetön 600cc on tallissa mutta kurapyörä jossa on voimaa niin tekis mieli![]()
Saa, mutta pari pointtia: vaikuttaa vain takapäähän ja sielläkin vain paluuvaimennuksen säätöön. Keula on sanalla sanoen huono (myös tämä uudempi WP-keula) - niiaa voimakkaasti ja syvään jarrutuksissa ja maastossa on sitten pintakova ja lyö käsille läpi. Niin, eikä tietysti minkäänlaisia säätöjä. Minulla tämä on ensimmäinen kurapyörä, mutta kun on kokemusta oikeista maastofillareista ja hyvin toimivista polkurymistelykeuloista, niin osasin odottaa miltei 10 kertaa kalliimmalta moottoripyörältä vähän jotain muuta. Omassa F800GSA:ssa menikin sitten keulan sisuskalut vaihtoon heti. En ymmärrä, miten Bemari on päätynyt tuollaisen laittamaan pyöräänsä alunperinkään... Ja nyt, kun keula toimii, niin huomaa, että takapääkin voisi olla parempi.
Eli F800GS:n tapauksessa ei kannata hommaa laskea ESAn varaan, vaan jos tähän pyörään päätyy, niin itse jättäisin ennemmin sen pois ja tilalle sitten jotain laadukkaampaa (esim. Ö-kamaa).
Ja jotta ei menisi ihanniin muuten olen ollut pyörään todella tyytyväinen. Keulan päivittämisen jälkeen ei ole mitään valittamisen sijaa (paitsi no ehkä se takapään jousitus...).
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Kotarin 990 kannattaa katsastaa myös on jousitukseltaan ylivoimaisin ainakin mainituista pyöristä ja taitaa tehon ja painonkin puolesta olla kärkipäästä. Mulla nyt sattuu toi pyörä olemaan itsellä ja edellinen oli BMW800gs ja on tää ainakin siihen verrattuna aika paljon parempi joka sektorilla.
BMW R1200GS taisi olla myydyin malli taas viimevuonna. Eli siitäpä löytyy haaveet täyttävä matkaenska, käytettyjen puolella muutaman vuoden vanhaa saa tuolla hintarajalla. Ei lopu ominaisuudet kesken, isommallekaan ukolle. Suolle ei kannata sillä mennä, jos ei erityisen hyvin sitä hallitse. Mutta matkailutarpeet sillä saa hoidettua, ei epäilystäkään. Siis jos matkailee teillä. Jos sitten halajaa vaikkapa maailmanympärimatkalle vähän kehnommille alustoille, niin valtaosa matkaajista taitaa tänään hommata pienempää kalustoa, 400-600 kuution kokoluokassa.
-juha-
Jos metsäautoteille tai pienemmille sorateille tekee mieli niin liputan kyllä 21" etusen puolesta. Kotarin 990 perusversiossakin on riittävän pitkät joustot tohon käyttöön. Gessu on kyllä kaikin puolin perushyvä mutta ei sitä viedä soralla samalla lailla kuin kotaria. Gessu on kuin citymaasturi, kotari kuin ralliauto.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No enpä tiedä...55tkm tuli ajettua. Normihuollot 7500 km välein, aika pitkä pikis. Ei ollut yhtään vikaa. Velipojalla on gsa ja siinä on ollut 200 km matkalla jo kolme sähkövikaa. Gessua pitää käyttää marmoritiskillä ohjelmoimassa lähestulkoon jos parkkipolsan vaihtaa. Mutta hyvä pyörähän se on, siitähän ei ole epäilystäkään, omassa sarjassaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itse hommasin GS:n viime kesänä. Siinä on susiruma äänenvaimennin, mutta siitä huolimatta sijoitin ylimääräiset rahat uusiin iskareihin. Jos pyörä on muutoin passeli niin jousitusta voi monesti parantaa. Omalla oli ajettu liki 90 tkm, joten parannus tuntui minunkin ajokokemuksella. Gessuun iskareita ei mene kuin kaksi, joten osaa sanoa paljonko tavallisen prätkän päivitys maksaa. Googlaamalla sekin selviää.
Koska suositusta kysyttiin niin bemarin isoa gessua suosittelen. Prätkää ei osteta järkisyillä, joten jätän perusteet kirjaamatta. Osta se mikä aiheuttaa hymyä potan sisällä.
Ihan ilman kynsiä ja hampaita totean, ettei kahden pyörän otannalla kannata vielä suurta tilastollista loppupäätelmää tehdä
Eihän siitä kuitenkaan mihinkään pääse, että Kotari on enemmän sellainen 'räyhäpyörä', jolla satunnaisesti ajellaan asfaltilla, kun taas Bemari on sitten enemmän asfaltti-/matkakäytössä ja jolla sitten satunnaisesti poiketaan maastossa. Näin uskoisin asian keskimäärin olevan. Ainakin isojen Gessujen osalta.
Itselläkin oli lopullisella listalla pyörää vaihdettaessa joko 990A tai F800GSA ja hommasin tuon GSA:n, kun kohdalle osui sopiva hyvillä varusteilla (lisäksi vaakakupissa painoivat takuu ja enduro ABS/TCS ja muutamat 990:n oudot ratkaisut). En aio Bemarille sääliä antaa ja uskon tuon Gessun kulkevan allani maastossa ihan samalla tavalla kuin 990:kin kulkisi. Näin ainakin nyt, kun etupäässä on alkuperäisten osien sijaan Ö-osat.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec