Miten puhdisatte visiirinne naarmuttamatta sitä?
BMW F800GT
Suzuki GS1100G
Yamaha 550FJ
Yamaha 350RD
Pledge-huonekalujen puhdistusaineella ja hyvällä mikrokuituliinalla.
Norden 901
Riippuen tilanteesta ja itikkasaasteen määrästä liotus märällä talouspaperilla ensin, ja sitten allaolevan linkin kaltainen mikrokuituliina kulmasta kasteltuna.
http://www.sinituote.fi/keittio-siiv...ikrokuituliina
Monasti olen puhdistanut visiirin villin lännen tyyliin , stoppi huoltsikan pesuämpärin kohdalla prätkää sammuttamatta ja sillä sienihässäkällä isommat raatokärpäset vittuun , kuivaus kumipuolella ja puita....
Hienostelut toiseen kertaan !
Yks kikka on ottaa yks tyhjä antiperspiranttipurkki (muovinen,bigball tms), vetästä siitä pallo pois (lähtee helposti) ja putsata loputkin mönjät sieltä veke, sitten täyteen vettä ja tippa fairia sekaan ja pallon tilalle tungetaan tiukka tuppu jotain vanutyyppistä tavaraa tai kangasta tms pehmeää, koossapysyvää ja vettyvää fyllinkiä. Korkki kiinni ja siinä on. Tauolla vaan korkki auki ja pyyhkii itikoita sillä märällä tuherolla mikä purkin reiästä tursuaa. Sitten jollain paperilla kuivaks tai antaa ajoviiman hoitaa loput. Toimii eikä vuoda vaikka luulis.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Aiemmin todettu märkä talouspaperinpala visiirin päälle 10 minuutiksi ja sen jälkeen mahdollisimman vähän hankausta, niin hyvä tulee.
Miula on 5 vuotta vanhassa shuubertissa alkuperäinen visiiri, eikä ongelmia.
Visiiri lämpimään (juoksevaan) veteen ja paljaalla kädellä hierotaan kunnes puhdas. Ei naarmuunnu ja tulee puhdasta! Operaatiota helpottaa huomattavasti, jos on mahdollista jättää märkä rätti joksikin aikaa visiirin päälle liuottamaan tiukempaa p*skaa irti.
FJR -04 -> FJR -13
A-AL-B-BIH-CH-CZ-D-DK-EST-F-FIN-FL-GB-H-HR-I-IRL-L-LT-LV-MC-MK-MNE-N-NL-PL-RKS-RSM-S-SK-SRB-T-UA-VN
Putsauksen jälkeen sitten vaha vielä pintaan, niin ei kura tartu uudestaan niin helposti.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Kostealla mikrokuituliinalla. Välillä tulee käytettyä jotain hyönteistenpoistoainetta apuna, kuten Turtle Waxin viis itikoista. Joskus joutuu putsaileen vessa- tai talouspaperillaki reissussa paremman puutteessa enimpiä likoja, vaikka eihän tuo visiirin parhaaksi ole. Useinmiten muistan kuskata mikrokuituliinaa tankkilaukussa tai ajopuvun taskussa.
Neljä kesää ja vajaa 40 tkm on menty nykysellä visiirillä.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Muutama tippa fairya ja haaleaa vettä hanasta. Sitten kevyesti kädellä paskat pois. Lähtee kaikki itikat ja visiiri pysyy kunnossa. Kuivaus mikrokuituliinalla. On niissä visiireissäkin eroa. Arain visiiri naarmuttui paljon helpommin kuin nykyinen shoiein.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Visiiri irti ja huuhtele se lämpimän veden alla. Fairy tai jotakin muuta visiirin molemmille puolille ja hankaa puhtaaksi käsiä käyttäen. Tunnet kyllä, jos visiirin ja sormien välissä on jotakin ylimääräistä. Jatka kunnes puhdas. Huuhtele ja anna kuivua kuivauskaapissa/pöydällä/missä haluat.
Visiiri irti, tiskiaine ja harja tai käsillä on ollu käytössä. Ajossa sitten ihan vedellä kostutetulla keittiöpaperilla oon pyyhkiny. Kai se on visiirin laadustakin kiinni naarmuuntuuko kuinka helposti.
ZZR1400
AGV visiiriä tuli vajaan 10v aikana hierottua ihan millä vaan paperilla ym. ja ne häiritsevät naarmut tuli kyllä ihan jostain muualta. Nyt uuden kypärän kohdalla huomasin, että talouspaperilla ei kannata kuivata sitä pinlock kalvoa ollenkaa.
KTM 690SM
Jos on itikoita tiukassa niin liotus ensin märällä talous- tms paperilla. Sen jälkeen visiirinpuhdistuainetta ja mikrokuituliina. Satulan alla kulkee mukana aina tuollainen AllRightista ostettu puhdistussetti.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Reissussa kun alkaa olla liikaa itikoita visiirissä, ni eiku huoltiksella kusitauolla tankatessa kypärä mukaan vessaan. Kypärä vaan lavuaariin sellasessa kulmassa, ettei voda mee sisälle ja vettä visiirille. Jos ei yletä ruisku, niin avitetaan kouralla.
Joka vessassa on jotain käsienpesuainetta tai saippuaa, mitä hellästi levitellään veden kera visiirin itikoiden päälle ja kovin toiminta on hieman kynsillä auttaa niitä irti pahimmista kohdista lisäten koko ajan saippuaa tai mitä lie pesuliukastetta.
Huuhtelu runsaalla vedellä ja tulos on parissa minuutissa mainioEi vuosiin oo mun Cabergin viisiiriä tuhonnut moinen pikapuhdistus, eikä muidenkaan visiirien.
Kuivatus hellästi vaik paskiksella, ei hinkaten vaan imeyttäen. Ajoviima hoitaa loput.
Kotona sit irrotellaan visiiri ja joko vahataan tai käsitellään vedenhylkimisaineilla, jotka myös tekee vähäks aikaa visiiristä skeidaa ja itikoita hieman hylkivän.
Mulla on myös reissussa pikkunen sraypurkki tota hylkimisainetta mukana, jota voi silloin, kun on aikaa ja tilaisuus käyttää eli ikäänkuin tehdä uus kalvo noilla huoltsikoiden pesuaineilla tuhotun tilalle
Ja eikun baanalle jutaamaan![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Itikat liotetaan irti lämpimällä vedellä ja sen jälkeen visiiri käsitellään molemmin puolin punaisella AutoGlym autovahalla. Pinnasta tulee kova ja liukas, vesi helmeilee siitä pois ja ei tule ihan heti naarmuja vaikka rapaista visiiriä pyyhkäsee hanskan syrjällä. Entinen Arai TX2 joka oli palvellut kurapyörä/mönkijäkäytössä 7 vuotta, siinä oli visiiri edelleen käyttökelpoinen ilman suurempia naarmuja. Naarmuista taas pääsee eroon hiovalla autovahalla ja lammaslaikalla, ja voi'la, taas on visiiri mistä näkee vasta-auringossakin läpi.
Vaikka käytän pinlockia niin siitä huolimatta pyyhkäisen huurteeneston visiirin sisäpintaan. Levitän sinne pisaran Fairya jonk kiillotan pois puuvillakankaalla ja sen jälkeen pinlock paikalleen, toimii.
Kentällä visiiri puhdistetaan tilanteeseen parhaiten soveltuvalla tavalla, siellä ei hienostella eikä hifistellä. Fakta kuitenkin on se että kun visiiri on saatu puhtaaksi, näkökenttään läsähtää kilometrin sisällä iso ja lihava kärpänen joka leviää keskelle visiiriä omenan kokokoiseksi läntiksi...
Kylätason kurapyöräilijä.
Ostin Sinin mikrokuituliinan ja kokeilin seuraavaa viime kesän hyttysille ja muulle skeidalle.
Fairyä reilusti paperiin. Visiirin kastelu ko paperilla ja lopuksi pyyhintä kuituliinalla. Hyvää jälkeä tuli ilman naarmuja.
BMW F800GT
Suzuki GS1100G
Yamaha 550FJ
Yamaha 350RD
Eurooppa reissuissa olen käyttänyt myös auton ikkunan pesuvaahtoa (pullo penkin alla) - Tiedä sitten onko liian kova aine visiirille, samalla tulee putsailtua myös pleksi. Kotona yleensä vettä- saippuaa ja pehmeää (sellu) Wc paperia tai liinaa.
Mielenkiintoista olis kuulla mikä on visiirin vaihtovälillenne. Itellä ainakin tuntuu olevan 1 kausi (17-18tkm) ja molemmat uusiksi C3:ssa (aurinko + kirkas). Ajoista tulee ajettua 50% kirkas auki.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Mulla menee kaudessa 3-5 visiiriä, kilsoja kaudessa yleensä 50 000-70 000km.
Ja puhdistukseen pelkkä vesi ja mikrokuituliina.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Käytössä kaksi visiiriä, kirkas ja kevyesti tumma. Kilsoja vuodessa tulee n.10tkm mistä kolmasosa on offia, siellä se visiiri sotkuuntuu ja sitä pyyhitään millä milloinkin. Visiirit kestää käytännössä kypärän iän eikä silloinkaan ole heikolla hapella. Hyvän keston pistän autovahan piikkiin joka pitää visiirin pinnan likaa hylkivänä ja pinnan kovana. Ennen autovahan keksimistä visiireitä tuli ostettua kerran kesässä ja kiroiltua niiden herkkää naarmuuntumista.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aiheesta poiketen hieman..
Uimassa kun joskus tuli käytyä paljonkin niin hyvä konsti uimalasien huurtumiseen oli jättää esim. suihkusaippuaa laseihin huonosti huuhdeltuna. Esti tehokkaasti lasien huurtumisen. Mahtaisko toimia visiirin kanssa? Laittaa raakaa fairya visiiriin ja huuhtelee huonosti. Onko joku testaillut auttaako huurtumiseen?
ZZR1400
Mulla on SHOEIn tumma visiiri ja kilsoja tulee kaudessa n. 8 tkm. Visiirin putsaan ensin märällä kankaalla tai paperilla (huoltoasemien käsipyyhepaperia) ja lopuksi kuivaan paperilla. Visiiri tulee putsattua aina, kun on mahdollista tien päällä ja tietysti ajelun jälkeen. Sama visiiri nyt 4. kautta ja puhdistuksesta johtuvia naarmuja ei ole tullut.
Fairy toimii lämpimillä keleillä kohtalaisesti, samalla tavalla kuin huurtumiskemikaalit. Pinlock tai tuplavisiiri on ainoa joka toimii, jälkimmäinen pelittää myös kylmillä ja kosteilla keleillä missä pinlock alkaa keräämään kosteutta pintaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos on odotettavissa pitempi päivämatka ja "itikkasadetta", varaan satulan alle minigrip-pussiin valmiiksi kostutetun mikrokuituliinan, sillä irtoaa tuoreet itikanraadot...
juuri nyt pyörätön
Komppaan tätäMinulla on matkassa sekä kostutettu että kuiva mikrokuituliina. Kostutetulla ötökät pois ja kuivalla kuivataan visiiri. Ja vaikka seuraavalla huoltiksella voi taas huuhdella kostutetusta ötökät pois.
Hommaa olen helpottanut sillä että visiiri on liukastettu Colliniten 476:lla joka ei sisällä hiovia aineita niin kuin AG:n punainen. Helpompaa tuo puhtaanapito.
Kawasaki ZX-10R Ninja -09