Laitoin led vilkut taakse. Muutaman päivän toimi hienosti, mutta nyt sitten polttaa sulaketta ! Kytkennät pitänee tarkistaa tottakai, mutta voiko se väliin laitettu vastus mennä rikki ?
Yamaha MT07
Yamaha YZ 450 F
ex. HUSQVARNA 250 WR
ex. Yamaha DT 125 LC
Yleensä vastukset hajoavat katkeamalla eikä menemällä oikosulkuun, mutta ei kai sekään täysin mahdotonta ole. Epätodennäköinen syypää vastuksen vika joka tapauksessa on, todennäköisemmin joku liitin ottaa runkoon tai piuha on jäänyt johonkin väliin ja rikkonut sen kuoren.
Moi, tuli hankittua MT-07 käytettynä. Kumpaa laitatte tankkiin 95 vai 98? Ohjekirja sanoo 95 ja myyjä 98.
Onko tuota tehonhukkaa kukaan todentanut samassa pyörässä samalla kerralla samassa dynossa? Kun mun nähdäkseni tuo on urbaanilegenda jolla ei ole pääsääntöisesti mitään totuuspohjaa.
Tekniikan maailma testasi taannoin 95e10 ja 98e5 eroja autoissa (numero 7/2011), ja vaikka testi keskittyikin kulutuseroon, siinä oli otettu myös teho- ja vääntökäyrät. Testissä käytettiin turbomoottoria ja molemmilla bensalaaduilla sytytysennakko säädettiin erikseen nakutusrajalle. Tässä "optimitilanteessa" (turbolla + säädöillä maksimit irti) tehonlisäys oli 6%, mutta artikkelissa erikseen mainitaan, että "Useimmilla vapaastihengittävillä moottoreilla teho ei bensiinilaatua vaihtamalla kasva."
Edellämainitun valossa 98:n käyttö todennäköisesti pyörässä jopa pudottaa maksimitehoja, koska pyörissä ei käytetä nakutustunnistinta sytytysennakon optimointiin korkeammalle oktaaniluvulle. Vähintäänkin polttoaine- ja syttykartat pitäisi erikseen optimoida 98:lle penkissä säätämällä.
Ainoa mieleen tuleva syy 98:n käytölle voisi olla se, että tehtaalta valmiiksi vakiokartoilla "liian laihalle" säädetty nykyaikainen ruiskukone voi toimia 98e5:llä paremmin, koska e10:n suurempi alkoholipitoisuus entisestään "laihentaa" seosta entisestään suhteessa optimiseokseen.
Edit: lisättäköön vielä, että sitä toki kannattaa käyttää, mikä omalla takapuolituntumalla tuntuu parhaalta. Teknistä estettä kummankaan käyttämiselle tai käyttämättä jättämiselle ei ole näissä pyörissä missä e10 on valmistajan puolesta sallittu.
Näissä puitteissa tahtoo aina ja iänkaiken mennä puurot ja vellit iloisesti sekaisin, eikä vähiten siitä syystä,
että turhan usein "samalla astialla" puhutaan periaatteella "yksi äidistä, toinen tyttärestä".
Vähän samaa kun.... Paljonko painaa kolmen kilon hauki?
No ihan varmasti sen pituus on 752,34168 mm. Olen mitannut parhailla ja tarkimmilla laitteilla.
Kun ollaan siinä viitekehyksessä, että "teho" tarkoittaa myös paljon muuta kuin esim. täysvedoilla
tehtyjä pedantteja, keskenään vertailukelpoisia mittauksia, lienee aika turha alkaa "opettaa derivoimista",
vaan keskittyä nöyrästi puhumaan edes jollain tapaa "yhteistä kieltä käytännön asioista ja tasolla".
Esittäisin mopohommissa moneen yhteyteen aika hyvin osuvan kysymyksen.
Missä %-luokassa ajosuoritteesta mahdetaan, vaikka vaan 50-100 hp luokan peleillä, liikkua "kraana auki"?
Puhumattakaan sitten 150-200hp luokan laitteista.
Kaduilla, toreilla ja turuilla liikkumisestahan nyt on kyse.
Paha tuohon on absoluuttista vastausta kenenkään antaa, se on aivan selvää, että "tappivetojen",
usein varsin marginaalistenkin erojen painoarvo on yleisesti täysin järjettömän ja perusteettoman
yliarvioitu & arvostettu asia suorituskykyarvioinneissa/mittauksissa.
Tiivistäen: Kadulla pelin tehokkuden/toiminnan arviointi perustuu erittäin suurella painoituksella
"keskialueelle/OSAKUORMILLE", eli sille käyttöalueelle jolla valtaosa liikennöinnistä käytännössä tapahtuu.
Vaikka persdyno on mystinen laite, se kertoo silti "oikein" ja loogisesti luettuna monia olennaisia asioita
pelin "toimivuudesta" ja "käytännön tehokkuudesta". Tässä suhteessa myös nuo "siirtymävaiheet/alueet"
ja miten peli niissä toimii, ovat merkittävässä asemassa asioita arvotettaessa.
Asiakokonaisuus on kieltämättä kiusallisen haasteellinen ja monisyinen.
Äkkiseltään voidaan heittää tiskiin vaikka se, että sou not, jos ei se "välialueella" oikein soi, kääntää vaan
enemmän kapulasta,
Kumpa asia olisikin noin yksinkertainen.
Ainoa yksinkertainen asia "tehokeskustelussa" katuympäristössä on se, että täysvetojen pohjalta ilmenevien
erojen suhteen tehdään liian hätäisiä johtopäätöksiä, liian pieniä eroja liikaa arvottaen ja painottaen.
Näin siitä huolimatta, että aihepiiriin paremmin vihkiytyneet voivat muilla (tarkaan todentamattomillakin)
oheistiedoilla vetää suht hyvin suuntaa antaviakin johtopäätöksiä joistain asioista.
Eli käytössä oleva data on se, jonka pohjalta ja ympärillä keskustelu ja vääntäminen pääasiassa tapahtuu.
Ihan luonnollista ja tuohon sitten kaikki pohjataan.... vaikka se onkin vain yksi metsän puista.
Hieman samalla tavalla ajaudutaan esim landspeed- väännöissä helposti sivuraiteelle juuri tehojen kanssa.
Varsinkin kun aletaan mennä todella issoo-kovvoo.
Sen kulminaatiopisteen jälkeen jossa tehontarpeen potenssiin kasvun täyttämisestä huolimatta sen kasvvu
alkaa menettää käytännön merkitystään, aerodynamiinkan vaatimukset
jatkavat kiihtyvää kasvuaan lähes ainoana mahdollisena asiana suorituksen merkittäväksi parantamiseksi.
Kulloisessakin tilanteessa sekyndäärisillä äspekteillä spekylöinti ei oikein tahdo johtaa mihinkään, mutta
niihin on helppo ripustautua jos ei muuta konkreettista ole käsillä.
Eli viittaan tuohon lainauksen ensimmäiseen kappaleeseen.
Täyttä totta, mutta käytännössä siinä asiayhteydessä johon tuo oli "vastaus"..... Sou not?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei se 98 tehoa lisää eikä ole sen parempaa kuin 95:nen, voi mennä huonompaan suuntaan jos moottori on suunniteltu matalaoktaaniselle bensalle. Oma XT660R ei tykkää yhtään 98:sta ja nykii pintakaasulla tolkuttomasti sen kanssa, 95:lla nykiminen rauhoittui. Polttoaineen kulutuksessa ei mitään eroa, kuluttaa saman verran ajotavasta riippumatta. Tehojen/väännön osalta ei huomaa mitään eroa noiden kesken, oma persdyno ei ole niin tarkka että huomaisi mahdolisen kilowatin tehoeron noiden kahden bensan välillä, jos on mitään eroa, eikä 1-2kw erot vaikuta millään tavalla kenenkään ajoihin. Samoja havaintoja useamman eri pyörän kanssa. Käytetään sitä bensaa mitä valmistaja suosittelee ja unohdetaan ne höpöhöpö essonbaarijutut korkeista kulutuksista ja tehojen laskusta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuo sami1024:n juttu siitä, että moni syystä tai toisesta "välilaihoilla"
oleva peli tuntuu toimivan paremmin ja tätä kautta sitten "tehokkaammaltakin,
ei sinällään ole ollenkaan tuulesta temmattu.
Siellä "kultaisella MTBE kaudella" tuo perstuntumaero 95:n ja 98:n välillä oli
oikeastaan vielä suurempi kuin nykyisin. Tämä erityisesti ja juuri osakuormilla
rasitettaessa.
Ei ole mikään uusi keksintö, eikä tuulesta temmattu juttu, että vaikka
sopivasti "persesäädöissä" keski/käyttöalueella tai "pintakaasulla" oleva laite ei teknisesti
tarvitse millään kriteereillä kovempaa soppaa, se kuitenkin käyttäytyy sillä selkeästi ja
kiistatta sivistyneemmin = paremmin.
Yksi vanha käytännön esimerkki, joka aikanaan on kokeiltu ja todettu maan viisaimpia Voorttivoimia myöten.
1.8 Zetec Eskot pääosin rynkyttivät maantiellä n.90 kmh nopeudessa pintakaasula 95:lla.
98:lla tuo vitsaus väheni ihan selvästi ja kiistatta.
Jos sille juotettiin puhdasta 100+ kisabensaa, loppui rynkytys tuossa kohtaa kokonaan.
Olipa nyt vehkeet millaiset tahansa, mutta liikutaan siinä 95/98 alueella ja tarpeissa,
laihan puolella hieman epävakaaksi muuttuvan palotapahtuman seurannaiset rauhoittuvat
usein hieman kovemmalla tavaralla vaikka siitä ei periaatteessa muuta hyötyä saisikaan.
Eikä ole ihan harvassa ne moninaiset vehkeet joissa homma menee näin.
Fiksuinta olisi tietysti säätää peli vaan toimimaan kunnolla sillä tavaralla jota se teknisesti vaatii.
Ei se muutoin soi nätisti, vaikka se vähemmän yskisikin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos myyjän maininnan taustalla onkin etanolin määrä eikä varsinaisesti oktaanit, ainakin joihinkin muovitankkeihin sillä on vaikutusta. Luulis tietysti että uudemmissa peleissä tuollaiset olisi jo huomioitu.
e: olettaen että googletettu muovitankkisuus on totta
YZF600R -> RSV1000R
Tuo on totta. Mökillä pienkoneet ovat saaneet 98:ia sen jälkeen kun agrigaatin bensahana alkoi jumittaa ja moottorisahan tankin korkki turposi sen verran että kierreosalle piti näyttää viilaa. Siirryttiin 98:iin ja ongelmat loppui siihen.
Jos maahantuoja/valmistaja hyväksyy 95E10 bensan pyörään niin silloin siinä ei ole riskejä alkoholin aiheuttamista ongelmista, kuten muovin turpoaminen sekä rakenteen muuttuminen ja polttoaineletkujen/tiivisteiden eroosio.
Kannattaa ainakin kokeilla ennakkoluulottomasti kummalla toimii paremmin jos omaan mopoon on hyväksytty E10 käyttö. 98E5 ei automaattisesti ole parempaa, kuten ei ole *** Jaloviina verrattuna * jalluun vaikka se on kalliimpaa ja enemmän rosentteja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tai siis ei pitäisi olla, joihinkin Ducateihin käsittääkseni vaihdettiin tankkeja takuuseen kun viinabensa aiheutti turpoamista.
MT-07 ei kuitenkaan ole enää ihan uusi malli joten mahdolliset ongelmat olisivat varmaan jo tiedossa jos niitä olisi, ja jos jotain ongelmia ilmenisi niin Suomessa valmistajan virhevastuu jatkuu kyllä takuuajan ylikin joten ihan hirveästi ei varmaan kannata stressata.
Kiitos vastauksista. Lukasinpa uusiksi manuskan polttoaine kohdan ja siellä lukee:"Polttoaine suositus 98E5 tai E10". Minimi oktaaniluku on kyllä 95. Laitan siis 98:a tankkiin. Lukemisen ymmärtämisen puuttumiseen voidaan laittaa koko tämä kysymys
(Toki toi E10 maininta on omituinen, koska sittenhän se tarkoittaisi, että suosittelevat kahta eri vaihtoehtoa, ja eikös E10 ole vain 95:ssa.)
Viimeksi muokannut: Kansipahvi; 27.07.2017 klo 20:49.
Hoi. Facessa on ryhmä "yamaha mt-07 Finland" Ryhmä luoto ajat sitten, mutta unohdin mainostaa. Mitään yleisö ryntäystä siellä ei ole. Ainakaan vielä. Heikki V
Yamaha MT07
Yamaha YZ 450 F
ex. HUSQVARNA 250 WR
ex. Yamaha DT 125 LC
Moi, onkos kukaan laittanut tuota Comfort design penkkiä vakion tilalle? Itsellä ainakin persus puutuu kun tunnin huristelee.
Olen miettinyt Yamaha MT-07 pyörää vakavissani ensimmäiseksi pyöräkseni. Olen kuullut pyörästä paljon hyvää ja pyörän pitäisi sopia kevyen painonsa ja hyvän ajoasennon takia erinomaisesti harrastusta aloittelevalle.
Eniten kuitenkin mietityttää ennen lopullista ostopäätöstä yksi asia. Olen itse reilu 180cm pitkä ja painoa löytyy päälle 100kg. Nyt kaipaisinkin näkemystä asiasta, että sopiiko kyseinen pyörä myös normaalia isokokoisemmille kuljettajille vai onko tuo sama asia kuin että aikuinen mies hyppäisi Honda monkeyn selkään, joka näyttää äärimmäisen tyhmältä. Eroaako MT-07 kooltaan yhtään MT-09 mallista?
Ite oon 174/80, eli aika keskiverto jamppa. Toimii näillä mitoilla erittäin hyvin. 2 päällä ajoa takana noin 1500 km ja toimii siinäkin kohtuullisesti. Takaiskari taitaa olla maksimi tai lähes maksimi jäykällä. On siis säädettävissä ainakin hitusen. Uskon että 100 kg pystyy hyvin ajamaan kunhan ei ole 2 metriä pitkä. Kyytiläistä tosin ei voi ottaa, kun pyörän maksimi kuorma on noin 170 kg. Tai no jonkun hennon naisen voi kopata mukaan.
Iskunvaimennus on tosiaan uudistunut jäykemmäksi 2018 vuosimallissa. Vanhaa mallia en henk koht suosittele, kun on uudempi saatavilla, tosin en ole vanhaa edes ajanut, joten mututietoa. Tykkään kyllä enemmän myös uuden muotoilusta, joka on lähempänä isoveljeään.
Ps. Jammulta tuli juuri takaisinkutsu ketjusuojuksen kiinnitysten vuoksi. Ei mitään vakavaa, mutta mielenrauhan vuoksi itse laitoin jo takuuhuollon tilaukseen.
Lisäys:
Erittäin helposti on käsiteltävissä tosiaan tuo pyörä. Itellä tuntui kuin olisi istunut pyörän päällä jo pitkään, kun ekaa kertaa sillä lähdin ajamaan. Eka pyörä kuitenkin kyseessä ja ajoa oli takana autokoulun 6 ajotuntia raiskatulla er-6f:llä. Vilpittömin mielin voin suositella MT-07 ekaksi pyöräksi.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Saisiko jostain euroopasta tilattua tähän, vähän kivemman näköset kaatuma suojat kuin ne tavalliset pullonkorkit, T-Rex Racingillä on hyvänäköset kaatuma suojat, mutta pitäs tilata jenkeistä ja postit sekä import maksut ois aika suolaset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mitä ihmettä? Unohdin kokonaa tulla tänne keulimaan, että menin hankkimaan messuilta tuliterän MT-07.
Mites noissa Jammun vehkeissä menee noi takuuhommat tarkalleen? Ilmeisesti kahden vuoden takuu olis ja sen aikana ei edes pörinäpönttöä saa mennä asentelemaan? Ehkä kyllä ihan hyvä asia, niin ei tarvii kuuloa paskoa heti ekana kesänä. Joka tapauksessa ihan malttamaton fiilis päästä ajamaan. Tätäkö tää harrastus nyt tulee olemaan? Tuskaisia talvia...
n00b
Onnittelut uudesta pyörästä!
Lähtökohtaisesti takuun aikana ei kannata alkaa tekemään mitään muutoksia, jotka vaikuttavat pyörän toimintaan. Pörinäpöntön, jos tuohon pyörään haluaa, niin joutuu pilkkomaan alkuperäisen putken tai sitten vaihtamaan koko putkiston. Eli uskallan väittää, että vaikuttaa takuuseen, ellei teetä työtä valtuutetussa huollossa. Saahan tuon pyörän tehtaaltakin tilattu "tehoputkella", jos kokee 1000€ panostuksen kannattavan.
Itsellä on kokemusta Yamahan takuuhommista mopoajoilta. Mopossa hajosi nopeusmittari, joka meni takuuseen. Huolto totesi, että periatteessa olisivat voineet evätä takuun, kun putkesta oli kuristukset poistettu ja kaasariin koskettu. Mutta välitöntä syy-yhteyttä putkella ja mittaristolla ei ole, niin antoivat mennä takuuseen. Eli myös Yamahan edustajan oma kanta vaikuttaa siihen mitä ilmoittavat tehtaalle ja mitä eivät.
Kyllä se kesä sieltä tulee. 2 kuukautta, niin ainakin etelässä luulisi pääsevän ajelemaan!
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
^ Näin mä vähän ajattelinkin tosta takuusta. Saakohan edes itse laitella sirompaa kilventelinettä tai vaihdella öljyjä ja ketjuja, kun tarve vaatii? Rahallisesti kyllä varautunu viemään valtuutettuun huoltoon, mutta ois kiva itekki rasailla ajan kuluksi.
n00b
No ei ne takuuehdot nyt kirjaimellisesti ihan noin ankarat ole. Siinä on kyllä pykälä, että jos moottoripyörään on tehty luvattomia muutostöitä, niin harkinnan mukaan takuu voidaan evätä osittain tai kokonaan. Lisäksi kappaleessa jossa kerrotaan ”milloin takuu ei ole voimassa”, mainitaan että takuu ei korvaa vaurioita, jotka ovat aiheutuneet muiden kuin alkuperäisten varaosien tai lisävarusteiden asentamisesta.
Lyhyesti ylläolevaa tulkiten pakoputken muutos voi olla ongelma, jos takuuaikana sattuu konerikko. Sirompi itse asennettu kilpiteline voi olla ongelma, jos valojen tai vilkkujen sähköjärjestelmä vaurioituu jne... Mutta lähtökohtaisesti tunnettujen valmistajien osat asianmukaisesti asennettuna eivät ole mikään takuukirjan repimiseen automaattisesti johtava asia vaikka toki heikentävät kuluttajan asemaa.
Sekin kannattaa muistaa, että kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on voimassa vaikka takuu olisikin jostain syystä rauennut. Silloin vaan todistustaakka valmistusvirheestä jää kuluttajalle.
Onko kukaan löytänyt mistään kohtuuhinnalla kaatumatappeja ämteehen? Koittanut etsiä suomalaisista putiikeista, mutta alkaa vaikuttaa siltä että pitäis ihan ulkomailta alkaa tilailemaan.
n00b