Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Onko mp-puolella sama ongelma tänä päivänä kuin autojen akuissa? Ei vaan tahdo kestää noin 5 vuotta pidempään? Eli ei saa käyttää valmistuksessa enää samoja myrkkyjä kuin ennen. Joskus tuli ajettua samalla akulla yli 10v, nyt hiki hiki 5v.
    Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
  2. #2
    Ei kai mitään enää aikoihin ole edes suunniteltu "ikuiseksi",
    vaan erilaisille (lue lyhyille) elinkaarille.

    Akku on kuitenkin ihan pienimmästä päästä murheita.

    ....Kun vertaa niitä taloudellisia arvoja joita ihmiset kiinnittää
    "omista-lainatuista-varastetuista" 70-luvulta eteenpäin rakennettuun
    kiinteistökantaan .

    Monelleko 70-luvun "elementtihässäkän ostajalle" kukaan myyjä muisti/halusi
    aikanaan kertoa, että mehän tässä nyt lähdetään siitä, että
    tarkoitus olisi tavaran pysyä pystyssä noin 30 vuotta, max. 50.
    Sitten se on käytännössä "uutta putkeen"

    Sama logiikka, hieman eri mittasuhteet.... mutta "elämä on" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  3. #3
    eipä nää "ajokausitakuu" akut kestä sitä yhtä ajokautta kauempaa

    on muuten sitten kaikkien lakien ja ásetusten vastainen tuo ajokausitakuu ... mut ei jaksa tehdä isompaa asiaa, saahan niitä muualtakin...

    tosiaan viime keväänä laitettiin uusi"ainakin yhtähyvä kuin alkuperäinen" akku ja nyt se on sökö
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  4. #4
    vm. 2006 Hondasta hiipui alkuperäinen akku keväällä 2013. Minusta ihan ok kestoikä akulle.

    Akuissa on eroja, mutta on myös pyörissä. Joissain malleissa tuntuu kestävän paremmin sama akku kuin toisissa. Varmaan laturi, jännitteensäädin ja muut sähköjärjestelmät vaikuttaa osaltaan.
  5. #5
    Akkujen kanssa on vähän niin ja näin. Hinnat on huomattavasti kohtuullisempia, ku ennen ja litkuakut on förbi. Klassista filosofiaa on silti kiva harrastaa: "Jos se mahdollista, mittaa se". Äly- ja ylläpitolaturit on itsestäänselvyyksiä, jne. Musta tilanne ei ole muuten huonontunut, mutta sarjojen tasalaatuisuus, ihan nimimerkeissäkin, ehkä on. Kyllä sitä yli viisivuotta akkua saa elvytettyä, mutta maksaako se nykyjään vaivan?
    ... jotain piti muistaa
  6. #6
    Banditissa kesti alkuperäinen Yuasa 7 vuotta kunnes vaihdoin pyörää. Akku oli ihan ok vielä. Trumpassa täsmälleen samanlainen alkuperäinen Yuasa kypsyi kahdessa vuodessa. Bilteman geeliakku ollut nyt vissiin 7v ja ihan starttikunnossa. Syytän tästä Trumpan laturia. Banditissa oli kunnollinen kuiva laturi kuten autoissa.

    Moposkootteri söi litkuakkuja 1/v. Bilteman huoltovapaa ollut varmaan kohta 10v ja täysissä älyissä.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #7
    Olen omilla pyörilläni päässyt yli 10v. käyttöikään akulla. Ei mitään rakettitiedettä; latausjärjestelmä kunnossa, oikea nestemäärä ,talveksi akku irti ja n.1-1,5kk välein lataus vanhanaikaisella laturilla,pienellä virralla(n.1-1,5A) n.20h. Yhden akun olen tuhonnut talvisäilön aikan pitämällä koko talven, yllätys,yllätys, ns.älylaturissa !
  8. #8
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Olen omilla pyörilläni päässyt yli 10v. käyttöikään akulla. Ei mitään rakettitiedettä; latausjärjestelmä kunnossa, oikea nestemäärä ,talveksi akku irti ja n.1-1,5kk välein lataus vanhanaikaisella laturilla,pienellä virralla(n.1-1,5A) n.20h. Yhden akun olen tuhonnut talvisäilön aikan pitämällä koko talven, yllätys,yllätys, ns.älylaturissa !
    yllätys yllätys itsellä ollut MP:n akut kiinni älylaturissa jo monet talvet ilman ongelmia.
  9. #9
    Merkittäviä eroja tosiaan on siinä, miten jotkut pelit "syö akkuja", menemättä sen
    enempää niihin eri syihin.

    Varmaan tuo 5v voisi olla sellainen nykyinen keskimääräinen elinkaari.

    Jos selvästi jäädään alle ja toistuvasti, ei välttämättä olisi huono ajatus
    selvittää hieman enemmän mistä muusta on kyse kuin "paskasta akusta".

    Kohtalainen munkki varmaan ollut itsellä ties kuinka kauan, kun on päässyt
    tuolla 5v:n täysin murheettomalla syklillä.

    Siinäkin kohtaa on uutta heitetty peliin ihan varmemman vakuudeksi.
    Pitkään reissuun lähtiessä kun ei tuossa vaiheessa viitsi ottaa moisesta
    yhtään "riskiä".

    Noilla pattereilla kun on usein paha tapa "antautua" sitten aika yllättäen
    ja ihan väärissä paikoissa .

    15 €:n vuosisatsaus pomminvarmaan sähköön ei tässä lajissa ole välttämättä paha sijoitus.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #10
    Bone on ytimessä. Tuntuu olevan todella kovasti varianssia akkujen kestossa - jopa pyörämerkeittäin / malleittain.

    Ehkä joitakin syitä:

    - monet mopot syö akkua jatkuvasti pysäköitynäkin aika hanakasti (syystä tai kolmannesta)
    - mopojen latausjärjestelmien / jännitteensäätimen toiminta (latausjännitteet eri tilanteissa vs. erilaiset akkutekniikat)
    - älykkään (tai tyhmemmän) laturin käyttö tai käyttämättömyys
    - akun kohtelu - päästetäänkö se kuinka tyhjäksi

    Esimerkiksi LT on on kohtuullisen kuuluisa siitä, että syö akun - tai siten ei... Joskus nopeastikin....
    <p>2002-2014</p>
  11. #11
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Olen omilla pyörilläni päässyt yli 10v. käyttöikään akulla. Ei mitään rakettitiedettä; latausjärjestelmä kunnossa, oikea nestemäärä ,talveksi akku irti ja n.1-1,5kk välein lataus vanhanaikaisella laturilla,pienellä virralla(n.1-1,5A) n.20h. Yhden akun olen tuhonnut talvisäilön aikan pitämällä koko talven, yllätys,yllätys, ns.älylaturissa !

    Oikea nestemäärä?? Jätitkö talveksi älylaturin litkuakkuun?
    ... jotain piti muistaa
  12. #12
    Lainaa seku kirjoitti Katso viesti
    Oikea nestemäärä?? Jätitkö talveksi älylaturin litkuakkuun?
    Kyseesä oli norm. lyijy/happoakku,koko talven akussa oli nestetaso oikea,ilmeisesti ns.älylaturin ilmoitettu latausvirta ei vastannut todellisuutta. Keväällä akku oli entinen.Sen jälkeen palasin mainitsemaani "vanhanajan" menetelmään ja hyvin on toiminut.
  13. #13
    Sinänsähän vanha "loiskeakku" kestää aivan mainiosti kunnon älylatrin perässä. Itellä on moinen Ctek'in perässä ollut vuosikausia. Ja aina/vuoden ympäri kun on tallissa - kesät talvet. Eli (toimiva) älylaturi ei loiskeakkua pilaa jatkuvassakaan käytössä.
    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Omien kokemusten ja pähkäilyjen jälkeen olen tullut seuraavaan
    lopputulemaan "loiskeakkujen suhteen:

    Mitä makaavampi asento akulla on mopossa sen lyhyempi elinikä

    Vinossa asennossa sakkatila täyttyy nopeammin ja oikosulkee levyt
    alapäästään jolloin laulu on seis ja matka akkukauppaan alkaa.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  15. #15
    Lainaa dYNY kirjoitti Katso viesti
    Omien kokemusten ja pähkäilyjen jälkeen olen tullut seuraavaan
    lopputulemaan "loiskeakkujen suhteen:

    Mitä makaavampi asento akulla on mopossa sen lyhyempi elinikä

    Vinossa asennossa sakkatila täyttyy nopeammin ja oikosulkee levyt
    alapäästään jolloin laulu on seis ja matka akkukauppaan alkaa.
    Eipä näitä traditionaalisia saa kyljelleen edes asentaa, tulee hapot huohotusputkesta ulos. "Huoltovapaillakin " taitaa olla max 15 astetta. Eikä kait geeliäkään ihan kyljelleen saa laittaa?

    Edit: Näkyi olevan Bilteman huoltovapaa 45 astetta, ja geeli kyljelleen. Kuinkahan on keston kannalta?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  16. #16
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Eipä näitä traditionaalisia saa kyljelleen edes asentaa, tulee hapot huohotusputkesta ulos. "Huoltovapaillakin " taitaa olla max 15 astetta. Eikä kait geeliäkään ihan kyljelleen saa laittaa?
    Kyllä tossa omassa härvelissä ja mammankin R6:ssa on suljettu nesteakku aika kyljellään.
    Ainakin nykyisissä Vartan akuissa on maininta kallistuskulmasta jolla ne pesee kätensä
    takuutapauksissa Mutta minkäs teet? Ilman akkuakin on vähän huono ajella.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  17. #17


    jos tuota nyt mun vanhaa akkua nyt pitäs jotenkin tulkita niin väittäisin saaneeni vuosi sitten melko vanhan akun...

    on ollut marraskuusta saakka ctek kiinni ja akku on paskana...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  18. #18
    Kiehtovaa! Nyt tähän kannattais kytkeä akkuliikkeet mukaan. Kuka osti mistä jne. Kävin tänään mittaamassa neljä akkua ja yksi vaikuttaa olevan hetimiten vaihtokunnossa. Kaksi on ainakin 4v, vaihtokuntoinen tod.näk. jo 6v. Yksi 6v akku on vielä mittaamatta. Sitten loppuu oman tallin kanta kesken.
    ... jotain piti muistaa
  19. #19
    Alkuperäinen Yuasa kesti 2 vuotta. 1. Varta 3 vuotta. Nyt pyörässä kiinni oleva 2. Varta näyttää antautuvan jo alle vuodessa.

    Autoissa akut ovat kestäneet 2-3 vuotta.

    Hälyttimet ja lämmittimet syövät akkuja omassa käytössäni.
    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  20. #20
    Lainaa rotanpaska kirjoitti Katso viesti
    yllätys yllätys itsellä ollut MP:n akut kiinni älylaturissa jo monet talvet ilman ongelmia.

    Valitettavasti näitä "älylatureita" on monen tasoisia, mittailin niitä aikanikuluksi dataloggerilla ja kyllä yhteistä noin 20e latureille oli "täysi älyttömyys" eli halvalla tässäkään ei saa toimivaa kombinaatiota. Parhaimmaksi talven ylläpitoa ajatellen osoittautui ctek, litukan laturi oli huonoin. Mittaus tehtiin laturin *-asennossa eli ylläpitoasetuksin.
  21. #21
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti


    jos tuota nyt mun vanhaa akkua nyt pitäs jotenkin tulkita niin väittäisin saaneeni vuosi sitten melko vanhan akun...

    on ollut marraskuusta saakka ctek kiinni ja akku on paskana...
    Ei välttämättä, akku saattaa olla ilman nesteitä. Eli kuivunut.
    Avaa tuo "Do not open"- kennojen suoja varovasti ja täytä kennot tislatulla vedellä ja sitten lataukseen.

    Monesti elektrolyytti haihtuu ja kennot jäävät kuiviksi, lurauttamalla uudet vedet sisälle akku saattaa toipua yllättävänkin paljon, kannattaa kokeilla.

    Tekniikka akun sisällä on sama kuin perinteisissä vesiakuissakin, nestettä nekin kaipaa kun kuumissa oloissa käyvät.
  22. #22
    Itselläni käynnistyi 7-kesä biltemanin hyytelöakulla, perinteiset akut ovat kestäneet 1-3 ajokautta.
    Kulkupelinä 80-luvun gsx1100e, joten säädin on aataminaikainen ja jännite tuppaa olemaan siellä yläsektorissa ajokaudella.
    Talvella olen pitänyt CTEK-älylaturia *-asennossa (2kk kiinni ja 1kk pois syklillä) latauksessa koko talven.
    Tuntuu toimivan ainakin minulla ja tuolla laturilla.
  23. #23
    Uudemmissa peleissä akut pienentynyt ja sähkönkulutus kasvanut. Siinä syytä akkujen iän lyhenemiseen. Viime keväänä meni kavereitten bladeista viikon sisään molemmilta akku -09 mallin peleistä. Tasalaatuisia ovat siis akut kyllä, kun saman kestävät!
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  24. #24
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Uudemmissa peleissä akut pienentynyt ja sähkönkulutus kasvanut. Siinä syytä akkujen iän lyhenemiseen. Viime keväänä meni kavereitten bladeista viikon sisään molemmilta akku -09 mallin peleistä. Tasalaatuisia ovat siis akut kyllä, kun saman kestävät!
    Toi sähkönkulutus on nykypyörissä ihan eri luokkaa mitä aikaisemmin, yksi syy on myös moottoripyörien lisävarusteet.. pahimillaanhan pyörän laturi ei meinaa jaksaa ladata edes normiajossa pyörää kun käytössä on samaan aikaan kahvanlämppärit, navit, kypäräpuhelimet ja wingi kuskeilla kahvinkeitin. Lisävarusteilla on myös paha tapa aiheuttaa virran vuotamista..norm happoakku kun ei pidemmän päälle kestä sitä että akku tyhjenee (enemmän tai vähemmän) ja taas ladataan täyteen.. Sitä pyörän latauksen määrää ja laturin tehoa kannattaa joskus laskeskella vasinkin jos siellä niitä varusteita on enemmänkin kiinni. Akkujen nestepinta myös vaikuttaa, varsinkin jos akku on asennettuna vähääkään kallelleen. Normi happoakku kun pitäisi asentaa aina pystyasentoon.

    Tohon älylaturiin.. te jotka pidätte koko talvikauden kiinni laturissa mitä sillä on tarkoitus saavuttaa..? Tietysti jos pyörä on seisomassa paikassa minne ei pääse laturia irroittamaan voisi olla ainoa syy pitää koko talvi kiinni, silloinkin mielummin ottaisin akun irti ja lataisin sitä kotona. 2-3kertaa täyteen talven aikana on vähintään riittävä, vaimon kusiainen starttasi komeasti keväällä vaikka oli koko talven kiinni ja lataamatta. Tohon koko talven kiinni pitämiseen en löydä yhtään syytä, oma mielipide on että se enemmänkin vahingoittaa akkua.. hyötyä en siitä näe.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  25. #25
    Monesti elektrolyytti haihtuu ja kennot jäävät kuiviksi, lurauttamalla uudet vedet sisälle akku saattaa toipua yllättävänkin paljon, kannattaa kokeilla.

    No ei kannata. Herää turhia toivoja, sitten se pettää inarin essolle versisateessa. Osta uusi.


    mun mielestä jos ostaa vaikka uuden akun 3 vuoden välein, niin halpa hinta varmuudesta. En kylläkään vaihda jos akku toimii, mutta jos se kerrankin meinaa jättää tai vaikuttaa heikolta, niin vaihtoon.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  26. #26
    Mulla kesti alkuperäinen Yuasa 7 vuotta pyörässä... Autossa vm.2003 on vieläkin alkuperäisakku ja vieläkin hyvin pyörittää pakkasilla auton käyntiin
    Honda CBR1100XX
  27. #27
    Ytimessä ollaan ja hyvin.

    Akun kestoon on niin monta syytä kun ikinä alla lyhyt lista

    Halpis akku voi itsessään kestää hyvin tai huonosti, syy: vaihteleva raaka-aineen laatu.

    Ostatko valmiiksi hapotetun akun vai hapotatko itse.

    Hapotusvaiheessa huomaa helpolla halpis akun ja vaikka Yuasan eron, hapottaessa Yuasa lämpiää voimakkaasti joka myös ohjeissa kerrotaan, halpisakut harvemmin = raaka-aine ero.

    Lataatko uuden akun muutaman tunnin päästä kun olet hapottanut sen, myyjä sanoo että kiinni vaan ja menoks
    mutta sen pitäisi olla laturissa vaikkapa 2 amppeerin virralla muutaman tunnin, ei oikein tykkää kun laturi lykkää 40 amppeeria saman tien, akku on kuin nainen: pikku hiljaa ja sit painetaan tosissaan.

    Akun alusta näyttelee myös osaa akun kestävyydessä, roskia, hiekkaa,ruostetta tai muita epätasaisuuksia tekee äkkiä johonkin kohtaan liikaa pintapainetta ja saattaa vaurioittaa näin akun kennoja.
    Osassa akuissa pohja on erittäin ohut, mitä opimme, laitetaan sentin styroxi alle jos mahtuu.

    Mopon latausjännite on myös erittäin ratkaisevassa osassa, hiemankin liikaa niin kiehuu koko ajan.

    Joku mainitsi uusien mopojen lisääntyneestä virran kulutuksesta on aivan oikeassa, näin se on rajoilla mennään ja laturien tehot on liian tarkkaan laskettu verrattuna kulutukseen.

    Joissakin uusissa auton akuissa on lämmitys itsessään = syö koko ajan itseään, ei kestä muuten yli 20 pakkasta
    joten suunta on menossa ihan pyllylleen.

    Niissä ajoneuvoissa joissa on jokin laite mikä koko ajan ottaa virtaa, oli se sitten varashälytin tai ajonseuranta niin akun max. ikä on keskimäärin 3 vuotta, valitettavasti näin, auton akkua kun ei ole tällaiseen hitaasti tapahtuvaan virran luovuttamiseen suunniteltu vaan antamaa hetkellisen suuren syöksyvirran.
    Vapaajan akku taas on valmistettu kestämään pitkään pienellä virralla tapahtuvaa kuormitusta.

    Itse olen käyttänyt niin halpisakkuja kun esim Yuasaa, halpisakut keskimäärin 2 ajokautta ja roskiin, Yuasa noin 5 kautta tai jopa hieman enemmänkin.
    Laiskuuttani en pidä akkuja missään laturissa talven aikana ja mopo kylmässä tallissa, akun napa vaan irti.
  28. #28
    Aika erikoista jos akun myyjä sanoo että hapot sisään ja kiinni.. varmaan näitäkn löytyy. Itse olen muutama sata akkua myynyt enkä tollaista neuvoa antaisi kenellekkään. Hapotus, annetaan muutama tunti rauhassa imeytyä kennoihin, happomäärän tarkistus/lisäys, korkit kiinni ja älylaturin mp-puolelle/mp-laturiin (alle amperiiin lataavaan) lataukseen muutamaksi tunniksi jonka jälkeen vasta kiinni.

    Iso osa asiakkaista oikaisee neuvoista huolimatta kun on kiire..

    Halpoja akkuja haukutaan mutta tulee niitä Yusan akkujakin vastaan jotka ovat kaudessa sököjä.. ja euroglobeja jotka kestävät 3-5 kautta. Riippuu monesta asiasta. Yusan hinnoittelu on vaan sellainen ettei tee mieli investoida, varsinkin tälläinen tuulimylly jolla pyörä vaihtuu kerran ajokaudessa.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  29. #29
    Bilteman hyytelö lähti Gixxerissä kolmatta kauttaan. Kertaakaan ei ole ulkopuolisessa laturissa ollut kiinni. Sunnuntaina poika työnsi kylmästä säilytyksestä pihalle, toisella starttauksella käyntiin. Ja tankissa taisi olla liki kaksi vuotta vanhat bensat.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  30.  
  31. #30
    Tässä vaiheessa elämää on elämän realiteetit jo sen verran selvillä, että jopa sillä parhaalla ja ylivoimaisimmalla valmistajalla on joskus niitä "maanantaikappaleita". Se on vaan asteen huonompaa tuuria, jos sellainen sattuu kohdalle. Itse pyrkinyt aina maksimoimaan hinnan ja laadun suhteen. Internetin myötä maailma on nykyään niin pieni, että jostain löytyy aina tarjoustavaraa kategoriassa kuin kategoriassa.

    Itse meinasin ostaa halvan perusakun Vahveroon, mutta muutaman minuutin hakemisella sain Yuasan samaan hintaan kotiin kannettuna. Esim.:

    http://www.mdsbattery.co.uk/shop/pro...uctGroupID=838

    edit. typo
    Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen