Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Otsikossa tämä jo sanottu mutta lyhyt kuvaus kuitenkin tapahtuneesta. Potilaana R1100R 1995.

    Korotetun suojatien jälkeen rivakasti kiihdytettäessä ja kolmoselle vaihdettaessa vaihteistosta kuuluu rusaus ja sen jälkeen voimakasta surinaa.
    - moottori käynnissä vaihde päällä surisee kovaa, vapaalla ei ääntä
    - Vaihteensiirto tuntuu toimivan normaalisti
    - vapaalla työnnettäessä mistään ei kuulu mitään epänormaalia
    - perä tuntuu ehjältä
    - Vaihde päällä varovasti työnnettäessä kuulostaa siltä kun rattaiden hampaat luistaisivat toisiensa yli tai boorit luistavat akselin päällä.

    Pyörä jäi kaverin talliin kun satuin olemaan sopivasti lähellä enkä missään korven keskellä, noudan lähipäivinä kun ehdin ja aloitan tutkimukset, mutta jos jollain on aavistustakaan missä vika voisi olla, voisi jo valmistautua purkuhommiin ja varaosien tai tekijän etsimiseen. Sijainti Kouvola.

    Kaikki vihjeet ja vinkit kelpaa.

    PS. uusin Nolanin N104 Evo tuntui mahdottoman hyvältä sen kymmenen minuuttia jonka ehdin ajaa...
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  2. #2
    Jokuhan tuolla luovutti. En tiiä / oo kuullu, että näistä "uudemmista" esim vetoakselin poorit antaisivat periksi. Vanhemmissahan tuo oli jonkun sortin tyyppivika. Vetoakselissahan on kumivaimennin, joka joskus on pettänyt, mutta ei luulisi moisen aiheuttavan tuollaista "hampaat luistavat yli toistensa" -vaikutelmaa.

    Ei kun purkamaan. Jos on lootavika, niin eBaystäkin näkyy noita löytyvän.

    Tarinaa noista lootista näkyy piisaavan. Esim: http://www.largiader.com/tech/oiltrans/
    Viimeksi muokannut: C-A-D; 05.04.2014 klo 22:32.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Siis kulkeeko se pyörä mihinkään?
    Se ei mielestäni tuosta selvinnyt.
    Ja onko ne äänet samat kytkin kiinni tai auki?
    Noista R1100 pyöristä ei kai ole spooreja mennyt.
    Taitaa olla vaihdelaatikko-ongelma kunhan saadaan ylläoleviin kysymyksiin vastaus.

    Pieni vihje:
    Soita mulle puh 050 5768 480. Ei noilla selityksillä toi homma selviä.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 06.04.2014 klo 23:02.
    Pekka
  4. #4
    Pyörä on kaverin autotallissa odottamassa noutoa.

    Ja ei kulje mihinkään, vaihteisto tuntuu pelaavan normaalisti ja kytkinkin toimii muistaakseni.
    Mitään ei vuoda mistään ja ulkoisa tuhon merkkejä ei näy...

    Vapaalla työnnettäessä ( oli muuten hyvä että oli avattava kypärä ), perästä tai muualtakaan ei kuulu mitään, vaihde päällä työnnettäessä kuuluu ZRZRZRZRZRZRZRZRZR... Kone käynnissä vaihdepäällä kuuluu sama ääni mutta paljon nopeampana...

    Netistä viikonloppuna vähän lueskelin ja kytkin akselin boorien tuho vaikuttaisi todennäköisimmältä.

    Tästä ei ole tarkoitus tehdä mitään vikaketjua jossa viikko pohdiskellaan potilaan olemusta ja henkistä sekä fyysistä hyvinvointa vaan tukeudutaan pelkkään faktaan kun sitä alkaa tulla.

    Loppuviikosta noudan kotiin ja avaan potilaan, palaan sitten asiaan ja soittelen tai töpöttelen kun on sen aika.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  5. #5
    Pyörä haalattu trailerilla kotiin ja takarunko nostettu pystyyn. Kytkinkotelossa on näkyvinään pientä metallihilettä.
    Huomenna irroitetaan perä, keinuhaarukka ja loota.
    Otetaan vastaa hyviä vaihteistonkorjaaja linkkejä.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  6. #6
    Taitaa olla laatikon sisäänmenoakselin spoorit sökönä.
    Pekka
  7. #7
    Nepäne, poissa ovat.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  8. #8
  9. #9
    Lainaa Garba kirjoitti Katso viesti
    Tuoltahan näyttäisi löytyvän akseli rattaineen jne.
    Ei tuon vaihto sinne laatikkoon mitään rakettitiedettä ole, joten sen pystyy kyllä normaalitaitoinen remonttimies tekemään.
    Tuolla vähän mallia
    Pekka
  10. #10
    Juu, en ole ydinfyysikko mutta enköhän tämänkin saa tehtyä tai jos aikapula iskee niin teetettyä.
    Tai sitten ostan koko lootan, pistän puimurin kasaan ja rauhassa askartelen vanhan lootan takaisin kuosiin. Kiitoksia avusta, ei niinkään etten itse osaa tehdä tai surffata netissä mutta aikaa säästyy ja itseluottamus osaamiseen nousee kun kannustetaan rohkeasti sinne missä monet muutkin ovat käyneet.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  11. #11
    Lainaa JuliusK kirjoitti Katso viesti
    Juu, en ole ydinfyysikko mutta enköhän tämänkin saa tehtyä tai jos aikapula iskee niin teetettyä.
    Tai sitten ostan koko lootan, pistän puimurin kasaan ja rauhassa askartelen vanhan lootan takaisin kuosiin.
    Noita laatikoita löytyy Ebaystä aika hyvin.
    Esimerkiksi tuollainen
    Pekka
  12. #12
    Kaikki ihmisen tekemä on myös ihmisen korjattavissa Ainoa, joka itseäni arveluttaisi / tai ainakin mietityttäisi on nuo lootassa olevat shimmaukset. Kuinkas nuukaa niiden kanssa on?
    <p>2002-2014</p>
  13. #13
    Ei pitäisi arvailla mitään vaan ensin tutkia.
    vika oli kytkinlevyssä, on keskiö aivan sileänä, en tiedä kuinka onnistuin.
    Nyt vaan pitää äkkiä keksiä uusi kytkinlevy huomenna että pääsee pääsiäisenä kasaamishommiin.
    No ei se akselikaan enää täydessä iskussa ole mutta pelannee kuitenkin.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  14. #14
    Lainaa JuliusK kirjoitti Katso viesti
    Ei pitäisi arvailla mitään vaan ensin tutkia.
    vika oli kytkinlevyssä, on keskiö aivan sileänä, en tiedä kuinka onnistuin.
    Nyt vaan pitää äkkiä keksiä uusi kytkinlevy huomenna että pääsee pääsiäisenä kasaamishommiin.
    No ei se akselikaan enää täydessä iskussa ole mutta pelannee kuitenkin.
    Hyvä, että se meni noin päin.
    En ole tosiaan kuullut, että R1100 pyörissä olisi akselista mennyt spoorit.
    R1150 pyörissä akselin spooreja on mennyt kyllä.

    Motonetin verkkokaupassa näyttää olevan yksi passeli
    TRW levy
    Pekka
  15. #15
    Jännä vika. Kytkinlevyn keskiöstä siis spoorit katos? Enpä oo moisesta kuullut aiemmin. No on ainakin helpompi vika kuin tuo akselin spoorien katoaminen. BTW: Tsekkaamatta R:n kytkimen vaihto-ohjeita, kannattanee tarkistaa muut samalla vaihdettavat osat. Esim LT:ssä "pakollisia" ovat

    - kytkimen kannen pultit,
    - päätymutteri ja paininholkki
    - O-rengaskin kannattaa ilman muuta vaihtaa ollen yleisin öljyvuotojen aiheuttaja
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Jännä vika. Tsekkaamatta R:n kytkimen vaihto-ohjeita, kannattanee tarkistaa muut samalla vaihdettavat osat. Esim LT:ssä "pakollisia" ovat
    - kytkimen kannen pultit,
    - päätymutteri ja paininholkki
    - O-rengaskin kannattaa ilman muuta vaihtaa ollen yleisin öljyvuotojen aiheuttaja
    Toi R1100R kytkin on aika erilainen kuin sun kytkin.
    Ei siellä mitään muttereita ole eikä O-renkaita.
    Pultit nro 9 pitäisi kai vaihtaa, mutta onko sekään pakko.
    Jos kytkin ei ole alkanut luistaa tai palanut, niin ei paineasetelmaakaan tarvitse kai vaihtaa.
    Itse vaihdoin kytkimen levyn 100.000 kilometrissa ja vaan ne 6 pikku pulttia.
    Ei ole ollut mitään ongelmia 80.000 seuraavan kilometrin aikana.
    Tuossa kuva siitä R1100R kytkimestä.
    Pekka
  17. #17
    No joo. On aika erilainen kuin K-moottorissa. Eipä oo tullut äRrän kytkintä availtua tai edes kuvia katseltua. Noi pultit varmasti on "pakollisten" uusittavien listalla.
    <p>2002-2014</p>
  18. #18
    Huoltomanuaalissa sanottiin että mikäli vauhtipyörä irroitetaan pitää pultit nro 3 uusia, kygän pulteista ei ollut puhetta ja niiden momenttikin on hyvin pieni. Kykinlevy oli muuten 5 mm paksu, puoli milliä vaihtorajasta. Onko kukaan muuten kokeillut perämoottorin potkuriakselirasvaa kytkinakselilla? On ainakin jähmeää ja korroosiokestävää!
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  19. #19
    Lainaa JuliusK kirjoitti Katso viesti
    Huoltomanuaalissa sanottiin että mikäli vauhtipyörä irroitetaan pitää pultit nro 3 uusia, kygän pulteista ei ollut puhetta ja niiden momenttikin on hyvin pieni. Kykinlevy oli muuten 5 mm paksu, puoli milliä vaihtorajasta. Onko kukaan muuten kokeillut perämoottorin potkuriakselirasvaa kytkinakselilla? On ainakin jähmeää ja korroosiokestävää!
    Toi rasva on varmaan OK. Jos sulla sitä sattuu olemaan. Ei sitten liikaa.
    Paljonko sillä kytkinlevyllä oli muuten ajettu.?Noihan kuluu ihan kuskin mukaan

    Mulla ei kulu paljon mitään.
    Pekka
  20. #20
    58tkm, josta ite 3.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  21. #21
    Taas kasassa, ajokausi jatkuu. Varmaan oli jotain vikaa kytkimessä jo aiemmin kun ei aina irroittanut kunnolla. Nyt pelaa aivan eri tavalla.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  22. #22
    Lainaa JuliusK kirjoitti Katso viesti
    Taas kasassa, ajokausi jatkuu. Varmaan oli jotain vikaa kytkimessä jo aiemmin kun ei aina irroittanut kunnolla. Nyt pelaa aivan eri tavalla.
    Siis vaihdoit levyn?
    Mistä ostit levyn?
    Teitkö jotain muuta?
    Pekka
  23.  
  24. #23
    Vaihdoin vaan levyn, levyjä oli suomessa 3 kpl, yksi Lappeenrannassa 170€ ja kaksi motonetissä 70€. Levy tuli Motonetistä. Trw mcc602. Lisäksi kuitenkin vaihdoin myös ne M7 pultit ja aluslaatat, ne löytyi Lahdesta. Akseli on kulunut hieman ts boorien harjat ovat ohentuneet mutta koska levy istui silti napakasti, en lähtenyt lootaa purkamaan.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --