Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
  2. #2
    Näppärän näköistä touhua kyllä! Montako lie päivässä valmistuu.....
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
  3. #3
    Riippuu mallista. Tällä hetkellä tehtaalla on panostettu GS:n ja RT:n tuotantoon (hieman jopa muiden mallien kustannuksella), mutta myös uusi S1000R menee aika hyvin kaupaksi. Määriä en osaa sanoa...
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  4. #4
    Lainaa JuhaniKoo kirjoitti Katso viesti
    https://www.youtube.com/watch?v=KrWA9vrxhyE

    YouTube linkki myös tänne: näin syntyy uusi BMW!
    Helppohan se noin seisaaltaan on tehä. Tulkoot minun talliin polvillaan könyämään.
  5. #5
    Jos käy Berliinissä ja on kiinnostusta, niin tuonne tehtaallehan voi ilmoittautua opastetulle kierrokselle, itse olin viime kesänä ja oli ehdottomasti käymisen arvoinen. Englanninkielisen oppaan johdolla kierrettiin tuotantohallit läpi ja päästiin ihan vierestä seuraamaan osien valmistusta ja pyörien kasaamista linjastolla, se ei ole mopojenkaan valmistus mitään pikkunäpertelyä nykyään. Robotit työstää osat kuten autotehtaillakin ja tuotantoprosessi näyttää ainakin näin maallikon silmin varsin tehokkaalta.
    k1300s
  6. #6
    Kiitos linkistä!
    TEAM CAMPARI
    BMW R1250 GS Adventure

    EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,

    http://ekoteko76.blogspot.fi
  7. #7
    Lainaa Tuomas_82 kirjoitti Katso viesti
    Jos käy Berliinissä ja on kiinnostusta, niin tuonne tehtaallehan voi ilmoittautua opastetulle kierrokselle, itse olin viime kesänä ja oli ehdottomasti käymisen arvoinen. Englanninkielisen oppaan johdolla kierrettiin tuotantohallit läpi ja päästiin ihan vierestä seuraamaan osien valmistusta ja pyörien kasaamista linjastolla, se ei ole mopojenkaan valmistus mitään pikkunäpertelyä nykyään. Robotit työstää osat kuten autotehtaillakin ja tuotantoprosessi näyttää ainakin näin maallikon silmin varsin tehokkaalta.
    Saiko kännykän pitää mukana?
    Kävin Wolfsburgissa VW:n tehtaalla kolme vuotta sitten ja tehtaan portilla kaikilta kerättiin kännykät ja kamerat pois.
  8. #8
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Saiko kännykän pitää mukana?
    Kävin Wolfsburgissa VW:n tehtaalla kolme vuotta sitten ja tehtaan portilla kaikilta kerättiin kännykät ja kamerat pois.
    Sai pitää muttei saanut kuvata muualla kuin näyttelytilassa/kahviossa!
  9. #9
    Lainaa Lauri12 kirjoitti Katso viesti
    Näppärän näköistä touhua kyllä! Montako lie päivässä valmistuu.....
    Reilut 100.000 kpl vuodessa. Mutta ei tasaisesti, koska kaikki pyörät tehdään tilauksesta. Ja kun (pohjoisen pallonpuoliskon) syksyisin ei kukaan juuri osta pyöriä seuraa siitä, että alkuvuosi ja kevät tehtaalla painetaan pyöriä kahdessa vuorossa ja viikonloppuisinkin ja syksyllä sitten lomaillaan.

    BMW-Moottoripyöräkerho järjesti menneellä helmikuulla parikin reissua Berliinin tehtaalle, jossa tosiaan nähtiin pyörien valmistus alusta loppuun.

    Lisää seuraavassa Rikastimessa...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  10. #10
    No nyt ei enää tarvitse ihmetellä Bemarin laadun tippumista, jos tuotanto on siirretty Baijerista Berliiniin.
    Ei sentään nimeä tarvitse vaihtaa kun kirjainyhdistelmä toimii edelleen. Tässähän ei ole muuta tietä seurattavana kuin Ruotsin autoteollisuus. Vaikka tehdas oli Ruotsissa, niin ei se paljon auttanut jos hihnalla kukaan ei ymmärrä johtoportaan jakamia kasausohjeita...

    Berliinin asukasluvustahan puolet on sivari-taiteilijoita ja toinen puoli turkkilaisa. Kumpia sinä palkkaisit töihin jos sattuisit omistamaan saksalaisen autotehtaan?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  11. #11
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    ...jos tuotanto on siirretty Baijerista Berliiniin.
    Olitkohan vielä syntynyt silloin kun tämä tapahtui?
  12. #12
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    No nyt ei enää tarvitse ihmetellä Bemarin laadun tippumista, jos tuotanto on siirretty Baijerista Berliiniin.
    Ei sentään nimeä tarvitse vaihtaa kun kirjainyhdistelmä toimii edelleen. Tässähän ei ole muuta tietä seurattavana kuin Ruotsin autoteollisuus. Vaikka tehdas oli Ruotsissa, niin ei se paljon auttanut jos hihnalla kukaan ei ymmärrä johtoportaan jakamia kasausohjeita...

    Berliinin asukasluvustahan puolet on sivari-taiteilijoita ja toinen puoli turkkilaisa. Kumpia sinä palkkaisit töihin jos sattuisit omistamaan saksalaisen autotehtaan?
    Johonkinhan se piti laittaa kun se alkuperäinen tehdas jäi Ryssien puolelle... ne muuten vaihtoi sen nimen EMW...
    Berliinissä sattui olemaan Junkkerssin tehdas vapaana sattuneesta syystä...ja siihen vielä kehitysaluetukea päälle niin ratkaisu oli looginen...
    Mihin se laatu muka on tippunu. Jos laakerit tarttee vaihtaa 75tkm jälkeen, niin esim italialaisessa se vaihto useimmiten tulee jo 20tkm kohdalla...
    Samanlaisia romuja ne on kaikki - ihmisen tekemiä
    Fireball
  13. #13
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    No nyt ei enää tarvitse ihmetellä Bemarin laadun tippumista, jos tuotanto on siirretty Baijerista Berliiniin.
    Ei sentään nimeä tarvitse vaihtaa kun kirjainyhdistelmä toimii edelleen. Tässähän ei ole muuta tietä seurattavana kuin Ruotsin autoteollisuus. Vaikka tehdas oli Ruotsissa, niin ei se paljon auttanut jos hihnalla kukaan ei ymmärrä johtoportaan jakamia kasausohjeita...

    Berliinin asukasluvustahan puolet on sivari-taiteilijoita ja toinen puoli turkkilaisa. Kumpia sinä palkkaisit töihin jos sattuisit omistamaan saksalaisen autotehtaan?
    Vai tekee se syntymäkansallisuus jo parempia auton- & moponrakentajiakin. Ihan oikeesti. Armeijan käynti ja epätaiteellisuus vielä vissiin erityinen etu autoja kasaillessa. Oluen juojat nahkahousuissaan ja sianpolven popsijat - ne niitä mekaanikkoja vasta onkin...
    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    ...tuotanto on siirretty Baijerista Berliiniin.
    Niin, sehän tapahtui ihan hiljattain - vuonna 1969 loppui Baijerissa pyörien kasaus. Berliinissähän se alkoi jo 1949 pyörien osien valmistuksella entisessä Bramon lentokonemoottoritehtaassa.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  15. #15
    Mut mites se menikään noittein runkojen teko, mullon Gessun rungossa ainaskin Munchen -lätkä niitattuna ?
    Ja se Gessu on niinki tuore ku -95 mallia.

    Jos net teki nuo rungot sit sielä vielä tuolloin, tai sit niitä tehtiin moooneks vuojeks etukäteen
  16. #16
    Die Geschichte der BMW Group begann 1916 mit dem Bau von Flugmotoren in München Oberwiesenfeld. Das heutige Werk München wurde 1922 errichtet. Nach dem zweiten Weltkrieg begann 1948 in München erneut die Produktion von Motorrädern und drei Jahre später baute das Werk auch wieder Automobile: ...

    Eipä näytä bemun imagolle sopivan tieto, että mopotit onkin todellisuudessa valmistettu Saksan hippilässä, kun edelleen mainostavat etusivullaan tuotannon olevan Baijerissa.

    Tämähän on heille varmaan vielä nolompaa, kuin että Porin karhua pantaisiin Keravalla tai Porsceja koottaisiin Uudessakaupunissa...
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  17. #17
    kaipa se mersukin on vielä saksalainen, vaikka aata kasataankin suomessa. en silti miellä a-mersua suomalaiseksi autoksi missään nimessä, vaikka kyljessä lukee mainos made in finland.
    sisukin alkaa olla jo kohta kokonaan ulkomaalainen mun mielessä, fuusioitu ties minkä kans, moottori tulee ainakin johonkin malliin mersulta. suunnittelu ilmeisesti suomessa kait, niin suomalaisuutta siitä vielä löytyy jonkin verran siinä mielessä.
    vanhaa saabiakaan en miellä suomalaiseksi vaikka suomessa tehty sitäkin aikanaan ties kuinka kauan.
    sitten jos aletaan miettiä, minne tehtaiden osakkeet on myyty, niin sitten taas on jo ihan eri asia minkämaalainen firma periaatteessa on.
    eli tuotteet ja valmistuspaikka muuttuu, minkäs sille mahtaa.. eipä se imago siitä juuri aina muutu. toyotakin on edelleen ihmisille japanilainen auto, vaikka tehdas myös englannissa..
    teijon kyllä miellän suomalaiseksi autoksi jostain syystä, vaikka siinä onkin ollut vw:n tekniikkaa.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Teijo_(auto)
    onhan se bmw sitten kuiten edes saksalainen, jos vain paikkakunta vaihtunut.. jos ei tehtaan omistussuhteita sen kummemmin pohdita.
    Viimeksi muokannut: XX-xenon; 05.04.2014 klo 09:06.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  18. #18
    Mä asuin Baijerissa silloin kun Boxtereita alettiin Uudessakaupungissa kasaamaan.

    Siellä joutuivat herrat Stuttgartissa vannomaan käsi sydämellä, raamatulla ja koraanilla, ettei yksikään Suomessa kasattu Boxter tule koskaan Hitlerin baanoille. Kaikki Suomitekeleet luvattiin myydä kehitysmaihin.


    Mutta niin on luja usko Brändiin, että ei edes saksaa osaamaton Nürnbergiläinen kebabkiskan pitäjä olisi suostunut ostamaan Uudessakaupungissa kasattua autoa. Vaikka hänelle olisi näyttänyt türkinkielistä todistusta jossa olisi faktatietona ollut maininta siitä, että Uudenkaupungin tekeleet olivat vähempivikaisia kuin Saksassa kasatut.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  19. #19
    vai ei paikallisen luotettavan turkkilaisen autokauppiaan märällä leimalla annettu lupaus gyntterin mielialaa kohenna..?

    silti kuitenkin moni niiltä turkkilaisilta autonsa ostaa hymyssä suin ja taitaapa ihan suomeenkin asti roudata niitä..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  20. #20
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Mut mites se menikään noittein runkojen teko, mullon Gessun rungossa ainaskin Munchen -lätkä niitattuna ?
    Ja se Gessu on niinki tuore ku -95 mallia.

    Jos net teki nuo rungot sit sielä vielä tuolloin, tai sit niitä tehtiin moooneks vuojeks etukäteen
    Pitkälti kokoonpanotehtaitahan nuo tämän päivän auto- ja mopopajat ovat. Berliiniin tulee raakavaluina boxerien ja nelipyttyisten sylinteriryhmät, kampiakselit ja kiertokanget, jotka koneistetaan paikan päällä. Kuusipyttyiset lohkot tulee tehtaan oppaan mukaan Baijerista valmiina, siellä kun on pidempi traditio noiden kuusimukisten kanssa. Kaikki moottorit kasataan Berliinissä. Paitsi tietysti Rotaxit, jotka tulee Itävallasta valmiina. Ja skootterikoneet ja paljon muutakin niihin tulee kaukoidästä.

    Rungot, pakoputket, sähköosat jne yms tulee myös muualta ja ehkä osa jopa Baijerista edelleenkin. Oppaamme kertoi yhden vieraan taannoin kyselleen, että missäs se tehtaan "screw department" oikein oli, kun kuvitteli, että tehtaalla tehtiin kaikki osat itse. Joku voisi kuvitella tuota osastoa joksikin muuksikin...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  21. #21
    Lainaa pozo izquierdo kirjoitti Katso viesti
    Pitkälti kokoonpanotehtaitahan nuo tämän päivän auto- ja mopopajat ovat
    Pyörät kasataan kokoonpanolinjoilla, joihin useimmat komponentit (rungot, moottorit ymsyms) tulevat muualta. Nämä komponentit valmistetaan omilla linjoillaan, joihin materiaali tulee muualta jnejne

    Jos porsas syntyy Tanskassa, siirretään Saksaan kasvamaan ja sieltä Puolaan teurastettavaksi, niin minkämaalaista tämä liha on?
  22. #22
    Pakataan possu Atrian tai HK:n pakkaukseen, niin silloinhan se on kotimaista.
  23. #23
    Bokserit, 4- ja 6-sylinteriset rivikoneet kasataan Berliinin tehtaalla, osa osistakin, mm. kiertokanget ja kampiakseli, viimeistellään siellä myös. Valut tehtiin muistaakseni muualla, jos oikein oppaan jorinoista ymmärsin. Rotaxit tulevat melko valmiina Itävallasta.

    Sen verran oli malli muuttunut tehtaalla tuosta youtube-videosta, että olivat laittaneet kokoonpanohihnat pyörimään pikku hiljaa koko ajan. Oli kuulemma parempi systeemi kuin tuossa videolla näkyvä, jossa pyörät pysähtyvät vähäksi aikaa kullekin työpisteelle.

    Tehtaalla tuntui olevan hyvä meininki, porukat heittivät keskenään ja vieraillekin, herjaa, eikä mitään hosumisen tuntua ollut. Letkeän reipas tahti.
  24. #24
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Die Geschichte der BMW Group begann 1916 mit dem Bau von Flugmotoren in München Oberwiesenfeld. Das heutige Werk München wurde 1922 errichtet. Nach dem zweiten Weltkrieg begann 1948 in München erneut die Produktion von Motorrädern und drei Jahre später baute das Werk auch wieder Automobile: ...

    Eipä näytä bemun imagolle sopivan tieto, että mopotit onkin todellisuudessa valmistettu Saksan hippilässä, kun edelleen mainostavat etusivullaan tuotannon olevan Baijerissa.
    Aika hyvät silmät sinulla, jos löydät tuosta lainaamastasi pätkästä väittämäsi mainostuksen...

    Pääkonttorin paikan mukaan taitaa tämä firman identiteetti yleensä mennä. Jostain syystä Nokiaakin pidetään suomalaisena eikä esim. kiinalaisena tai intialaisena.

    Kymmenen vuotta sitten, kun tuli uusi 1200 GS, oli saksan BMW Motorräder -lehdessä listattu mistä mitkäkin osat tulevat ja kyllähän se jo silloin oli aika kansainvälinen. Osia oli Saksan lisäksi ainakin Itävallasta, Sveitsistä, Italiasta, Espanjasta, Sloveniasta, Ranskasta ja Hollannista.
  25. #25
    Lainaa nipo kirjoitti Katso viesti
    Aika hyvät silmät sinulla, jos löydät tuosta lainaamastasi pätkästä väittämäsi mainostuksen...
    "Nach dem zweiten Weltkrieg begann 1948 in München erneut die Produktion von Motorrädern"

    Niin, olisihan ne tietysti voineet lisätä tähän mainoslauseeseen, että kuusikymmentä vuotta sitten alkoi ja nelkyt vuotta sitten lopppui?

    Mutta jostain syystä unohtui mainita se lopettaminen...

    Sinänsä myös yleisestä saksalaisesta linjasta poiketen Bemarin historiassa toinen maailmansota mainitaan kohtuu usein. Jos lukee vanhempien saksalaisten yritysten historiikkeja, niin tuon ajan tapahtumat on yhtä harvinaisia kuin kolmastoista penkkirivi lentokoneessa ja 13. kerros pilvenpiirtäjässä.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  26. #26
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    "Nach dem zweiten Weltkrieg begann 1948 in München erneut die Produktion von Motorrädern"

    Niin, olisihan ne tietysti voineet lisätä tähän mainoslauseeseen, että kuusikymmentä vuotta sitten alkoi ja nelkyt vuotta sitten lopppui?

    Mutta jostain syystä unohtui mainita se lopettaminen...

    .
    Tässähän saattaapi olla takana se monissakin yrityisorganisaatiossa tuttu tilanne, jossa markkinointiosasto on koko firman napa ja muut osastot ovat enemmänkin vain paarlastina...

    BMW-Motorrradin markkinointi ja viestintä on edelleen Münchenissä, vain tuo joutava mopojen kokoonpano siirtyi Berliiniin, joten tämähän tuon baijerilaiseksi unohtamisen selittää.

    Tiedä sitten kuinka syvältä kourii BMW-autoilijoita se tieto, että koko konsernin KAIKKI jarrulevyt tehdään Berliinin mopotehtaan tontin yhdessä nurkassa sijaitsevassa pajassa.
    Kannattanee ottaa ennakkoa jarrutteluihin, jotta ehtii vaikka tyrkätä kalossin ovenraosta avuksi... Kun ei noista berliininturkkilaisista hinttarihipeistä kumminkaan ole kunnon jarrulevyjen tekijöiksi...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  27. #27
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Vai tekee se syntymäkansallisuus jo parempia auton- & moponrakentajiakin. Ihan oikeesti. Armeijan käynti ja epätaiteellisuus vielä vissiin erityinen etu autoja kasaillessa. Oluen juojat nahkahousuissaan ja sianpolven popsijat - ne niitä mekaanikkoja vasta onkin...
    Ehkä on kuitenkin niin, että koneita ja moottoreiden osia ostetaan ja myydään ihan emootioiden voimalla?

    Kumman Nissanin valitsisit, sen joka on kasattu Japanin vanhimmalla autotehtaalla, vai sen joka tulee Albaniasta vasta avatulta tehtaalta?

    Eikös HD yritä kaikin keinoin kamppailla sitä ajatusta vastaan, että lähes kaikki sen osat on valmistettu kaukoidässä?


    Joillekin herkemmille heteroille sillä voi olla väliä onko mopotin kasannut joku Mitstreiter ja Waffenbruder, vai joku kukkaa pössyttelevä h**ttari.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  28. #28
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Ehkä on kuitenkin niin, että koneita ja moottoreiden osia ostetaan ja myydään ihan emootioiden voimalla?

    Kumman Nissanin valitsisit, sen joka on kasattu Japanin vanhimmalla autotehtaalla, vai sen joka tulee Albaniasta vasta avatulta tehtaalta?

    Eikös HD yritä kaikin keinoin kamppailla sitä ajatusta vastaan, että lähes kaikki sen osat on valmistettu kaukoidässä?


    Joillekin herkemmille heteroille sillä voi olla väliä onko mopotin kasannut joku Mitstreiter ja Waffenbruder, vai joku kukkaa pössyttelevä h**ttari.
    Nää nykyiset valmistusketjut ali-ali-hankkijoineen on niin pitkiä, että en oikeasti jaksa murehtia, missä pajassa nuo lyödään nippuun. Ylipalkatun, ylimielisen herrakansan toimesta keskellä Euroopan erityistalousaluetta vaiko jossain maassa, jossa on uusi sikäläiselle taloudelle ja paikallisille merkittävä tehdas, johon töihin pääsy on ylpeyden aihe ja uran huippu.
    <p>2002-2014</p>
  29.  
  30. #29
    No ei saanu käyntiin?
    Mitään en oo ottanu.