No sillä tavalla, eli talven jäljeltä sitten se ABS valokin saatiin syttymään ensi käynnistyksellä. RM heinolta vikakoodit :
005DAA pressure sensor, rear wheel circuit
005E21 pressure sensor, rear control circuit
Takajarruvalo palaa sitten koko ajan samalla, sillä antaa nyt ilmeisesti tiedon tämä pressure sensor sille. Jarrunesteet vaihdettu talvella ja kolmesti ilmattu mutta edelleen kahva tuntuu aavistuksen pehmeältä, vai eikö se BMW:ssä nyt tämän enempää kovettunutkaan? voiko olla tällä yhteys? Mutta toisaalta jos esim järjestelmän tyhjentää nesteistä, niin ei eikai tämä pressure sensor silloin aktivoituisi koska ei painettakaan, vái olenko ymmärtänyt väärin? Ollaanko tässä nyt uuden boksin äärellä sitten vai mistä lähtisi kokeilemaan vikaa?![]()
Toimiiko jarrut abs-toimintoa lukuunottamatta normaalisti? Jos systeemissä on ilmaa niin silloin ei toimi.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Toimii ilman ABS:ää ns.normaalisti. Paikallaan painaessa kahva tosin tuntuu aavistuksen pehmeältä ja sen saa paikallaan tankoon puristettua kiinni? Hitto kun en talven jäljiltä muista minkälainen tuntuma pitäisi olla. On ne nyt niin monesti ilmattu että miten tiukassa se ilmakin voi olla....?
Ei tuossa servojarruja pitäis olla. Varmistelisin vielä kyllä sen ilmauksen. Takajarrusta on oman kokemuksen perusteeella vaikeaa saada ilmat pois, jos vaikkapa jarruletkun joutuu vaihtaan. Jos ilmaa kirkkaan letkun avulla niin näkee melko hyvin tuleeko vielä kuplia. Normi nesteevaihdossahan ilmaa ei niinkään helposti sinne mene.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Juuri näin, ei ole servoja tässä mallissa. Vielä kerran ilmattu ja lopputulos taas sama. Varmaan taas 1dl. tuli tuota nestettä pumpattua takajarrun kautta, ilman parempaa menestystä. Vinkkejä ja ilmaus kikkoja otetaan vastaan. Onko näitä uudempia bokseja muuten kukaan purkanut, mikä jumi siellä voisi painetta tai signaalin paineesta antaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Joo ikävä kyllä cannissa on jo. Eli ei ole kahvoissa/polkimissa enää mikrokytkimiä vaan ottaa jarruvalolle (led) signaalin suoraan abs boksista, tiedolla että sinne tuli painetta. Nyt tämä "paine" on siis siellä päällä ja siksi jarruvalo palaa myös koko ajan. Mutta jos pumpussa ei olisi vikaa niin eikö jarruvalon pitäsi sammu jos koko järjestelmä tyhjenee nesteistä? On nämä kummia vehkeitä, ei kolvilla korjata
En ymmärrä miten en sitä ilmaa nyt tuolta pois saa, nesteiden kanssa löträtty useampaan kertaan. Pari kertaa kun paikoillaan vetää putkeen kovasti kahvaa, niin se tuntuu että menee pehmeästi varmaan syvemmälle mitä pitäisi. Takajarru "tuntuu" taas normaalilta vaikka eihän se nyt miltään muutenkaan tunnu. Pitäskö se abs pumppu repiä irti, mutta toisaalta ei se pelkällä katsomisella sekään parane.
Taitaa olla näitä samoja "turvaominaisuuksia" mitä Bimmerillä on autopuolellakin. Eli mikään fyysinen kontakti ei enää sytytä jarruvaloa, vaan keinoäly siellä jossain.
Mulla hajosi hirveä väistellessä jarruvalokatkaisin (se haistelee polkimen liikettä magneettisen anturin kanssa, myös sitä kuinka nopeasti poljinta survotaan). Ja "turvallisuuden takaamiseksi" jarruvalot pysyivät päällä, vaikka koko katkaisija oli revitty irti. Ainut tapa hoitaa auto pois tienpäältä ilman takana palavaa joulukuusta oli repiä polttimot irti.
Eli ilmeisesti joku noista antureista saa päättömiä arvoja, ja valot palaa. Saattaa johtua jopa tuosta ilmakuplasta (kahden anturin välillä suhteeton paine-ero).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuleeko sieltä vielä ilmakuplia ilmausnipan kautta edestä tai takaa? Näet parhaiten jos pistät kirkkaan letkunpätkän ilmausnippaan ja toisen pään kaljapulloon tai vastaavaan - varmaan oot jo tehnytkin näin.
Jos siellä on vielä ilmaa niin ilmahan puristuu ilmauksessa ja kuormituksen alla hiukan kasaan ja tavallaan paineistaa hiukan sitä nestettä (kuten jousi). Valo voi siksi palaa, vaikka kaikki anturit ois ehjiäkin.
EDIT: Luulis niiden liikkeessä saavan helposti ilmat pois systeemistä - varmaan pukkaavat paineistetun nesteen sisään jollain laitteella.
Viimeksi muokannut: mp71; 02.04.2014 klo 16:22.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
En tiedä MP bemarin ABSeista, mutta autopuolella pystyy testerillä pyörittämään ABS-pumppua.
Se auttaa joskus, jos ilmaus on mennyt hiukka pieleen.
Vika on siis koko ajan päällä?
Onko kokeiltu toisella anturilla / mitattu anturi? Tutkittu johtosarjat? Maadoitukset?
Millaiset ilmausohjeet korjausohje antaa? Joskus ABSipurkkeja pitää komentaa testerillä, mutta tämä yleensä silloin, kun asennetaan uusi purkki, jossa ei ole pisaraakaan jarrunestettä. Silloin ilmaaminen saattaa olla monivaiheisempi.
jarruttaa lukkoon, sillähän se pumppu pyörähtää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Varmaan olet jo kokeillutkin, mutta nämä "älysysteemit" joskus nollaa kun pitää akkua irti esim. 30min. Siis jos oikeeta vikaa ei ole. Tämä tepsi aikanaan Audiin..
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi
Ok, Kiitos monille vinkeistä. Kyllä tulin nyt siihen tulokseen että en voi olla 100% varma useista ilmauksista huolimatta, että järjestelmässä ei ole ilmaa. Kahvan tuntuman pitäisi olla erillainen. Eli tämä on nyt saatava ilmattua 100% varmuudella ennen kuin lähden nyppimään/miettimään tota abs boksia osiin. Ilmeisesti tässä GS-911 työkalussa olisi "ABS bleed function" olemassa? Tällä saisi abs:än pumppaamaan sillä nyt vikamodessahan ne ei toimi. Olisiko seuraava steppi kokeilla sillä, olisikohan korvausta vastaan PK-seudulla jollain tätä lainata ilmaukseen avuksi?
Mitään asiasta tietämättä, muijan velimiehen bemarissa se abs valo sammuu kun lähtee ajaan ja painuttaa jarrua.![]()
Sammuu, kun lähtee ajamaan jos abs on kunnossa.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Se GS911:n Bleed function/test on nimensä mukainen. Testaa paineen nousua / vuotoja järjestelmässä ja vielä kahvan paineella. Mutta piipahda IAJ:n juttusilla. Ei noiden ilmaus nyt yleensä mikään aivokirurgia tai tietokonetta vaativa toimenpide ole.
<p>2002-2014</p>
Kolmisen tuntia tänään tuota ihmeteltiin ja tässä päivitystä:
Bleed test ei toimi jos vikakoodeja systeemissä.
GS-911 antoi nuo samat vikakoodit, mutta hieman eri selityksellä eli rear pressure, no signal. Mutta etupäästä signaali kyllä tuli...
Tässä tapauksessa etupään jarrupiiri antoi paineen vaihtelua abs yksikölle, takapään jarrupiirissä oli *paine* kokoajan päällä eli siksi jarruvalo paloi.
Miksi siellä sitten painetta ei kyllä ihan selvinnyt, ilmaus ei auttanut, nesteen poistaminen systeemistä ei auttanut eli poljin ei aiheuttanut painetta.
Vanhemmista malleista viisastuneena tutkittiin myös takavalon ja jarruvalon piuhoitukset, kummastakin tuli virtaa.
Vielä kokeiltava jarrupolkimen sylinterin vaihto, sen jälkeen onkin keinot jo vähemmät eli uuden abs yksikön kanssa yrittämistä.
Ja tietysti sen abs yksikön voisi purkaa pois ja putsata, josko edellisten aktiviteetien jäljiltä sinne on pääsyt jotain sontaa väliin joka tämän virheen aiheuttaa.
Pikainen tutkinta vaikuttaisi siltä, että ko. pyörän abs yksikkö löytyy aika monesta vehkeestä osanumerolla katsoen eli varmaan vaihtoehtoja löytyy markkinoilta jos käytettyä yksikkö sinne onnistuisi saamaan tilalle.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Missä siinä on noi paineanturit? ABS-yksikön sisällä? Vaiko jossain työsylintereissä? Saako vaihdettua etu- ja takapään anturia?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Nuo paineanturit on jossain siellä yksikön sisuksissa, sinne asti ei lähdetty kaivautumaan.
Työsylinterit on ihan dummyjä, niihin ei mene eikä lähde mitään piuhoja, ainoastaan hydrauliikkaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Vahvalla MUTUllakuullostas, että vikaa on siellä paineanturissa abs-yksikössä tai joku piuhavika samaan anturiin. Onkohan noissa vaihdettavissa se pelkkä elektroniikkaosa, joka ohjaa pumppua tai saako sen avattua jotta voi kattao onko piuha irti/poikki tms.(autoissa tuommosia vikoja ainakin ollu)?
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tuohon virrantulon tarkastukseen... Tarkistitteko myös takavalon maadoituksen? Meinaan jospa siinä kävisikin niin, että takavalon virta kiertää puuttuvan maadoituksen takia abs-yksikön kautta maihin ja sekoittaa sen.
Jos ongelma tosiaan olisi abs-yksikön painekytkimessä, niin hyvällä onnella se voisi alkaa toimia, kun jarrua pumppaisi oikein huolella, eli survaisee järjestelmään muutaman kymmenen kertaa painetta niin että letkut pullistelee. Toki kyseessä voi olla myös juotosvika abs-boksissa, joita itsekin olen autopuolella ollut todistamassa.
Katsottiin toki maadoituskin sieltä takavalosta, samalla ihasteltiin edellisen omistajan tekemiä kaapelointiratkaisuja.
GS-911 onnistui käyttämään abs moottoria, avaamaan eri venttiiliit jne. jne. eli itse yksikkö kyllä näyttäisi toimivalta, se paineanturi vain ei anna mitään järkeviä lukemia eikä yksikkö ala toimimaan kun ei saa sitä testiä vietyä läpi.
Pientä googletusta ihan mielenkiinnosta, niin ei kovasti kyllä tuota vikaa ole maailmalla ollut eikä siitä anturistakaan oikein tietoa ole eli se on jemmattu jonnekin sinne sisuksiin. Yleensä on siinä moottorissa ollut vikaa ja sen korjausta on saatu ihan onnistuneesti maaliin.
Autopuolelta oli kyllä raportteja tuosta paine anturistakin ja niitä oli jopa onnistuneesti vaihdettukin, ilmeisesti jokin korjaussarjakin joihinkin malleihin on olemassa.
Aika vähissä on kyllä nuo etenemisvaihtoehdot.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Joskus olen tuollaisen sivuston bongannut.
http://rhelectronics.de/
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Tuolla http://www.vekatronics.fi olen käyttänyt auton Ecua tsekattavana voiko korjata. Korjaavat myös autojen abs-yksiköitä joten kannattaa ehkä kysellä ainakin.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)