Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Hei,

    Olen koettanut etsiä löytyisikö foorumilta tietoa tällaisesta tuotteesta BMW AF-XiED (näkyy olevan muillekin merkeille kuin bemarille) mutta ei oikein löydy kommentteja...
    Lukemani perusteella vaikuttaisi mielenkiintoiselta!

    Onkos tästä kokemuksia kellään täällä pohjolassa vielä?

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Eiköhän toi ole samanlainen kuin markkinoilla olevat muut vastaavat lambdan huijauspalikat. Eli otetaan lambalta tuleva signaali ja muokataan sitä sopivasti, jolloin ECU luulee, että mopo käy laihalla ja rikastaa seosta halutun huijauksen verran. Kovin isoa säätöä tuolle ei pysty tekemään, koska mopon vakio lambada anturi toimii melko kapealla alueella. Aiemmin näissä on käytetty kiinteää vastusta, mutta uudet ecut osaavat haistella toimiiko lambda rikastamalla ja laihentamalla seosta jos lambdalta tuleva signaali näyttää liian vakiolta. Jos lambda ei reagoi, oletetaan, että se on rikki. En tiedä onko tämä purkki niin fiksu, että osaa simuloida tuon tilanteen ECU:lle.
    Superbike #7
  3. #3
    Mä ostin F800GSA:n itselleni tammikuun alussa ja ensitöikseni Advriderin ketjun (tällä hetkellä 26 sivua tekstiä) perusteella tilasin tuon AF-XiEDin siihen. Minulla ei siis ole kokemusta, miten pyörä käyttäytyisi ilman sitä, mutta ainakaan tuon kanssa ei ole mitään snappy/jerky throttle -ongelmia, joista moni kirjoittaa ja sen lisäksi pyörä vääntää hyvin ja tasaisesti alhaalta saakka.

    Faktana tuolla Advriderilla on kommentoitu, että kaikki nuo boosterplugit ja acceleratormodulet adaptoituvat Bemarin ECUn toimesta ajan kanssa pois. Alussahan nuo toimivat niin, että sisääntulevan ilman lämpötilamittarin signaalia muuttamalla (mittari näyttää todellista alhaisempaa lämpötilaa) ne saavat pyörän syöttämään enemmän polttoainetta, mutta koska ECU haistelee koko ajan lambda-anturin avulla seosta, niin ECU havaitsee seoksen olevan säädettyä rikkaampi ja laihentaa sitä (tavoite air-fuel ratio on varsin laiha 14,7).

    AF-XiED kuitenkin muokkaa itse lambdan signaalia, jolloin heti asennuksen jälkeen vaikutus ei ehkä ole aivan niin suuri (koska lambda on käytössä vain ns. closed loop -alueella), mutta kun AF-XiEDin muokkaama lambda-anturin antama signaali näyttääkin muka-liian laihoja arvoja, niin ECU ryhtyy lisäämään polttoainetta ja nämä rikkaammat arvot siirtyvät myös sitten ECUn tekemän adaptaation kautta ajan kanssa myös polttoainekartan open loop -alueille.

    Eli lyhyesti:
    - Boosterplugit yms. toimivat alussa, mutta ajan kanssa vaikutus adaptoituu pois, koska ECU pyrkii joka tapauksessa ajamaan tavoite-AFR:llä.
    - AF-XiED:n kanssa ECU luulee ajelevansa tuolla tavoite-14,7 AFR:llä, vaikka todellisuudessa ajellaankin esim. jollain 13,8:lla (säädettävissä AF-XiED:n ruuvista). Nämä uudet arvot adaptoituvat kaikkialle polttoainekarttaan ajan kanssa, kun ajellaan vaihtelevilla kierrosluvuilla ja vaihtelevilla kaasunavauksilla.

    ****

    Periaatteessa Powercommanderilla + Autotunella voi päästä samaan suuntaan, mutta koska Autotunen käyttäminen edellyttää AT:n omaa lambdaa ja koska BMW:n ECU siirtyy nk. limp home -modeen, mikäli sen oma lambda antaa sekavia arvoja (lue: on irroitettu), niin ECU vaihtelee karttansa mukaisesti syötettävää polttoainemäärää hieman ylös ja alas koko ajan. Käytännössä autotunekaan ei pysty tässä tilanteessa luomaan kunnollista polttoainekarttaa, koska ECU:n oma kartta vaihtelee koko ajan. Advriderilla käyttäjä "ebrabaek":lla on paljon kirjoituksia PC:n/AT:n käytöstä ja hänen havaintonsa ovat, että PC:n/AT:n kanssa tehoa ja vääntöä kyllä saa, mutta polttoainetalous huonontuu huomattavasti. Hänen mukaansa AF-XiED:n kanssa pääsee käytännössä tehon/väännön/käytöksen kannalta samaan lopputulokseen halvemmalla, helpommin ja paremmalla polttoainetaloudella. Ja koska AF-XiED:n kanssa ECU tietää paljonko polttoainetta oikeasti syötetään, niin myös ajotietokoneen kulutuslukemat pitävät paremmin paikkaansa.

    ****

    Oma pyöräni on testattavissa Espoossa, jos joku haluaa verrata sen käytöstä omaan F800GS:äänsä.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  4. #4
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän toi ole samanlainen kuin markkinoilla olevat muut vastaavat lambdan huijauspalikat.
    Mitä muita lambdan huijauspalikoita löytyy?
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa villho kirjoitti Katso viesti
    Mitä muita lambdan huijauspalikoita löytyy?
    En muista ulkoa valmistajia, löytynee googlella hakemalla. Itse pyrin aina kiertämään mahdollisimman kaukaa nämä kaikki anturinhuijaus-/piggy pack (esim. PC) viritykset jos vain on mitään mahdollisuutta säätää pyörän omaa ECUa.

    Closed loop alueella tuo toiminee ihan hienosti, mutta jokaisen tuollaista käyttävän kannattaa ymmärtää, että silloin puhutaan alueesta, jolloin kierrosluku on alle ~5000 ja kaasunasento alle ~20%. Täsmälliset arvot riippuvat pyörästä, joten voivat olla pienempiä tai suurempia. Muulloin ollaan joko imupuolen alipaineeseen perustuvalla kartalla tai puhtaasti kaasunasentoon ja kierroslukuun perustuvalla kartalla. Näiden ns. kiinteiden karttojen arvoja voidaan hieman muokata korjauskertoimilla, jotka voivat olla ennalta asetettuja lämpötilaan/ilmanpaineeseen yms. antureiden lukemien perusteella tulevia arvoja tai korjauskertoimet voidaan määrittää closed loop tilassa lambdan perusteella. Muutokset ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. max ~5%. Lisäksi korjauskerroin vaikuttaa koko kartan läpi, joten ennestään laihalla ollut alue tulee lähemmäs oikeaa, mutta kohdallaan ollut alue sitten lipsahtaakin rikkaalle ja rikkaalla ollut alue rikastuu entisestään.

    Rexxer ECU tuningia joku taisi tuolla toisessa topicissa mainostaa, että onnistuu myös bemareihin oman ECU:n säätö. Säätötyö penkissä maksaa suurinpiirtein tuon palikan hinnan ja lopputuloksena on koko alueella ja kaikilla kartoilla oikein toimiva pyörä. Kannattaa harkita laittaako rahat lisäpalikkaan vai säätöön jos se on mahdollista omaan mopoon.

    Edit. Eli tämä ketju: http://www.moottoripyora.org/keskust...ght=rexxer+ecu
    Superbike #7
  6. #6
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    [...] tai korjauskertoimet voidaan määrittää closed loop tilassa lambdan perusteella. Muutokset ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. max ~5%. Lisäksi korjauskerroin vaikuttaa koko kartan läpi, joten ennestään laihalla ollut alue tulee lähemmäs oikeaa, mutta kohdallaan ollut alue sitten lipsahtaakin rikkaalle ja rikkaalla ollut alue rikastuu entisestään.
    AF-XiEDin tapauksessa lienee kyse juuri tästä - tosin mitään tiettyä korjauskerrointa se ei anna, vaan antaa pyörän oman ECUn tehdä korjauksensa (huijatun) lambda-signaalin pohjalta, eli pyörän oma lambda on yhä käytössä, ainoastaan sen signaalia muutetaan. AF-XiEDin palikan kyljessä olevasta ruuvista voi kääntää halumansa AFR:n suuntaan - omassani taitaa tällä hetkellä olla 13,6-13,8.

    En ole tämän(kään) alan asiantuntija, mutta ainakin tuolla Advriderin puolella isot pojat kertovat Bemarin ECUn (BMSK) osaavan tehdä muutoksia lambdan avulla ajan kanssa myös tuonne open loop -alueelle. En tiedä miten tuo tapahtuu, koska se on open loop juuri sen vuoksi, ettei lambda ole käytössä. Toisaalta tuo ei niin kiinnostakaan, sillä itsellenikin riittää mainiosti se, että pyörä toimii alakierroksilla hyvin, kaasua avattaessa pienillä kaasunavauksilla ei tapahdu mitään loikkia ja että tasaisessa maantieajossa tasakaasulla pyörä ei nyi. Huipputehojen kutitteluun pitäisi varmaankin olla eri laitteet ja myös erilainen pyörä
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  7. #7
    Hei,

    Tästähän syntyi mielenkiintoista keskustelua!

    Kiitoksia kommenteista molemmille!
    Olen vähän lukenut tästä asiasta tuolta advriderista ja sen perusteella kyllä vaikuttaa oikeasti toimivalta ja perusteellisesti tutkitulta vempeleeltä...en ole kuitenkaan vielä perehtynyt kunnolla joten en halua ottaa vahvemmin kantaa. Aion kyllä perehtyä asiaan ja koetan sitten kommentoida asiaan lisää.

    Nitrouksella selvästi vaikuttaa olevan ihan omakohtaista kokemusta/tietoa moottorien toiminnan/tehojen optimoinnista joten olisi kiinnostavaa kuulla kommenttejasi jos ehtisit perehtyä tuohon advriderista löytyvään materaaliin (jota on kyllä todella paljon).

    Villho, yksi asia jäi mietityttämään Nitrouksen kommenttien perusteella: eikös tuossa af-xiedissä ole toiminto jolla sen saa helposti "pois päältä"? Olenko ymmärtänyt oikein?

    t: Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  8. #8
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Closed loop alueella tuo toiminee ihan hienosti, mutta jokaisen tuollaista käyttävän kannattaa ymmärtää, että silloin puhutaan alueesta, jolloin kierrosluku on alle ~5000 ja kaasunasento alle ~20%. Täsmälliset arvot riippuvat pyörästä, joten voivat olla pienempiä tai suurempia. Muulloin ollaan joko imupuolen alipaineeseen perustuvalla kartalla tai puhtaasti kaasunasentoon ja kierroslukuun perustuvalla kartalla. Näiden ns. kiinteiden karttojen arvoja voidaan hieman muokata korjauskertoimilla, jotka voivat olla ennalta asetettuja lämpötilaan/ilmanpaineeseen yms. antureiden lukemien perusteella tulevia arvoja tai korjauskertoimet voidaan määrittää closed loop tilassa lambdan perusteella. Muutokset ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. max ~5%. Lisäksi korjauskerroin vaikuttaa koko kartan läpi, joten ennestään laihalla ollut alue tulee lähemmäs oikeaa, mutta kohdallaan ollut alue sitten lipsahtaakin rikkaalle ja rikkaalla ollut alue rikastuu entisestään.
    Kiitos Nitrous em. kommentista, se sai minut tutkimaan asiaa hieman lisää joten lueskelin noita advriderin ketjuja aiheesta ja siellä on juttua tuosta closed loop -alueesta. Tämän perusteella vaikuttaa siltä että nykypyörien (ainakin bemarin) ecu (moottorinohjainyksikkö) on melkoisen fiksu vekotin. Sitä kautta closed loop -tila näyttää olevan varsin paljon (siis monenlaisissa ajotilanteissa, kaasun asento, kuormitus jne.) käytössä, kuten esim. seuraavasta viestistä voi nähdä: http://www.advrider.com/forums/showp...7&postcount=96.

    Tämä tarkoittaa sitä että jos voidaan vaikuttaa closed loop -tilan polttoaineensyöttöön (seokseen) niin vaikutus "tuntuu" käytännössä laajalti eri ajotilanteissa. Lisäksi tuossa viestiketjussa aiemmin (sivuilla 6 ja 7) on kerrottu adaptationista (ja myös todistettu sen olemassaolo) johon villho aiemmin viittaisikin ja joka siis tarkoittaa sitä että closed loop -tilassa opittua polttoaineensyöttöä (seosta) käytetään myös open loop -tilassa. Näin siis vaikutukset "ovat voimassa" kaikissa tilanteissa.

    Oletko Nitrous samaa mieltä tuosta?

    Mitä enemmän asiaan perehtyy, sitä kiinnostavammalta kaikki vaikuttaa!! Hyvä että saadaan keskustelua niin opitaan kaikki (tai ainakin minä) lisää

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  9. #9
    Open loopista ja Closed loopista löytyy tietoa em. ketjun postauksesta nro 109.
    Samassa kerrotaan myös adaptationista.

    Nämä on kokemukset on R1100 bemusta mutta esim. F800 toimii vastaavasti, kirjoittajan mukaan.

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  10. #10
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ... Aiemmin näissä on käytetty kiinteää vastusta, mutta uudet ecut osaavat haistella toimiiko lambda rikastamalla ja laihentamalla seosta jos lambdalta tuleva signaali näyttää liian vakiolta. Jos lambda ei reagoi, oletetaan, että se on rikki. En tiedä onko tämä purkki niin fiksu, että osaa simuloida tuon tilanteen ECU:lle.
    Nitrouksella oli tästäkin vankkaa tietoa...seuraavan linkin takaa löytyy vahvistus sille että ecu (alla motronic) osaa tunnistaa / jättää huomiotta pelkän vastuksen käyttämisen: http://www.advrider.com/forums/showp...&postcount=145
    the Motronic has a clever circuit that figures out if the voltages have been shifted. It uses that circuit to ignore simple shifts of the O2 signal.

    Tuossa postauksessa muuten kerrotaan siitä miten tämä AF-XiED tuote syntyi...Rogerin pitkän tutkimustyön tuloksena. Tuo koko viestiketju kertoo tuosta tutkimustyöstä (sen aikainen kokoonpano on monimutkaisempi kuin lopullinen plug-and-play tuote) ja tuloksista, jokainen voi arvioida itse mihin uskoo ja mihin ei. Itsestä on vakuuttavaa se että tulokset ja kokemukset julkaistaan avoimesti kaikkien kommentoitaviksi.

    Mitä enemmän asiasta lukee, sitä vakuuttuneemmaksi tulee että tässä on järkevä ratkaisu, moottorin toiminnan parantamiseen ja kohtuulliseen tehon/väännön lisäämiseen, ei maksimitehojen hakemiseen. Olen perehtynyt myös Power Commanderiin ja sillä puolella vaikuttaa usein tulevan melkoisesti ongelmia vastaan...siksi se on jäänyt hankkimatta. Se kun toimii ikäänkuin moottorin ecua "vastaan" ja tämä puolestaan ecun kanssa, ikäänkuin antaen eculle uuden tavoitearvon (päästörajoitusten takia asetetun liian laihan tavoitearvon sijaan) johon pyrkiä.

    Nyt toivoisin runsasta kommentointia asiaa tuntevilta (ja toivottavasti myös tähän tuotteeseen tutustuneilta/tutustuvilta) !!!

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  11. #11
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sam1 kirjoitti Katso viesti

    Mitä enemmän asiasta lukee, sitä vakuuttuneemmaksi tulee että tässä on järkevä ratkaisu, moottorin toiminnan parantamiseen ja kohtuulliseen tehon/väännön lisäämiseen, ei maksimitehojen hakemiseen. Olen perehtynyt myös Power Commanderiin ja sillä puolella vaikuttaa usein tulevan melkoisesti ongelmia vastaan...siksi se on jäänyt hankkimatta. Se kun toimii ikäänkuin moottorin ecua "vastaan" ja tämä puolestaan ecun kanssa, ikäänkuin antaen eculle uuden tavoitearvon (päästörajoitusten takia asetetun liian laihan tavoitearvon sijaan) johon pyrkiä.

    Nyt toivoisin runsasta kommentointia asiaa tuntevilta (ja toivottavasti myös tähän tuotteeseen tutustuneilta/tutustuvilta) !!!

    Sam1
    En ehtinyt sen kummemmin noihin linkkeihin perehtymään, mutta tuon kirjoittamasi perusteella olet ainakin kaikkein oleellisimmat asiat moottorinohjauksesta ymmärtänyt. Tuo meikäläisen edellinen viesti oli rajusti yksinkertaistettu esitys moottorinohjauksen toiminnasta ja silläkin saralla mennään koko ajan melko reilua vauhtia eteenpäin. Closed looppiin perustuvaa ohjausta on varmasti saatu laajennettua viime vuosina, mutta pitää muistaa, että closed loopin säätöaluetta rajoittaa kapeakaistainen lambda. Toki tälläkin voidaan päästä melko hyviin tuloksiin, mutta aina parempi olisi säätää koko aluetta AFR arvon perusteella. Toivotaan, että keskustelu jatkuu aktiivisena. Jos aihealue muuten kiinnostaa, kannattaa etsiä täältä topic, jonka otsikko on jotain "Miksi päätin säätää pyörän omaa ECUa powercommanderin sijasta. Aloittaja muistaakseni nick PetriK. Sieltä löytyy tarinaa miten Hayabusan ECU avattiin ohjelmallisesti ja kuinka sille luotiin säätösofta. Suomalaiset olivat siis kehityksen kärjessä mitä tulee pyörän oman ECU:n säätöön. Tuosta projektista tuli ilmaisjakeluun ECUEditor-softa, jolla kuka tahansa pystyi säätämään suzukin ecua. Nykyisin tuon kehitys on jo ilmeisesti kaupallistettu.
    Superbike #7
  12. #12
    Kiitos jälleen asiallisesta kommentoinnista!

    Vilkaisin tuon vinkkaamasi ketjun (osittain) ECUn ohjelmoimisesta ja on kyllä mielenkiintoinen projekti! Toki tuo vaatii melkoista vihkiytymistä mutta vastapainoksi antaa periaatteessa rajattomat mahdollisuudet.

    Aiemmassa viestissäsi kommentoit alipainekartan käytöstä (ja tästähän puhuttiin myös em. ECUn säätöketjussa). Olen siinä käsityksessä (en kuitenkaan tätä ehtinyt varmistamaan) että tätä tilaa ei tuoreemmissa bemareissa (R1100ssa saattaa vielä olla) olisi lainkaan käytössä vaan toimitaan aina joko closed tai open loop -tilassa. Muissa merkeissä tämä taas todistetusti on käytössä...eli eroja pyörien ecuissa taitaa olla.

    Jäin myös miettimään ao. kommettiasi:
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Closed looppiin perustuvaa ohjausta on varmasti saatu laajennettua viime vuosina, mutta pitää muistaa, että closed loopin säätöaluetta rajoittaa kapeakaistainen lambda. Toki tälläkin voidaan päästä melko hyviin tuloksiin, mutta aina parempi olisi säätää koko aluetta AFR arvon perusteella.
    Tämö narrowband lambda ongelma on ollut Rogerillakin tiedossa ja hän on alunperin asian selättänyt wideband lambdalla. Sittemmin hän oli asentanut molemman tyyppiset lambdat samaan pyörään ja logannut niiden antamia lukemia kattavasti. Lopputulema on että narrowband heittää hieman, ja tuo virhe kasvaa sitä mukaa mitä kauemmaksi 14,7:1 AFR:stä mennään, ks. alla:

    14.7:1
    14.55 ± 0.05 AFR
    14.35 ±0.15 AFR
    14.15 ±0.15 AFR
    13.8 ±0.2 AFR

    Eli kun asetetaan tavoitetasoksi 14.15:1 (joka on todettu useimmille parhaiten toimivaksi) todellisuudessa narrowbandilla vaihdellaan välillä 14.1: - 14.3:1. Tämä on varsin pieni heitto mutta toki tarkempaan päästään widebandilla.

    Vakio narrowbandin avullakin voidaan siis saada varsin hyvä säätö aikaan ja säätö siis tehdään AFR-arvon mukaan ja se vaikuttaa Adaptationin avulla koko alueelle (kaikkiin ajotilanteisiin).

    Tämä vaikuttaa oikein hyvältä, kyseessä kun on todella plug-and-play ratkaisu, yhden liittimen väliin kytketään tämä laite ja lisäksi sille vedetään maadoitus, muuta ei tarvita!!
    Mitä enemmän olen tästä lukenut, sitä kiinnostuneemmaksi tulen. Toivottavasti saadaan pian kokemusperäistä tietoa!!

    Sam1
    Viimeksi muokannut: sam1; 30.03.2014 klo 11:35.
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  13. #13
    Lainaa sam1 kirjoitti Katso viesti
    Mitä enemmän olen tästä lukenut, sitä kiinnostuneemmaksi tulen. Toivottavasti saadaan pian kokemusperäistä tietoa!!Sam1
    No nyt on tullut sitten luettua riittävästi (tai liikaa) joten päätin tilata tuon vekottimen, sittenpähän saa omakohtaista tietoa asiasta!

    Olen perehtynyt laitteen taustalla olevaan tutkimustyöhön, testaustyöhön ja lukuisien käyttäjien kokemuksiin, sekä samalla nykyaikaisen moottorinohjauksen (polttoaineensyötön) toimintaan ja käsitys on vahvasti se että BMW AF-XiED on hyödyllinen, sen avulla pitäisi ainakin
    - ajettavuuden parantua (kaasun yliherkkyyden poistua, nykimisen poistua)
    - stumppailun poistua (tämä on kasigessulle tyypillinen ongelma)
    - väännön parantua (erityisesti alakierroksilla)
    - tehon lisääntyä (ei se kilpapyörää tee mutta parantaa kauttaaltaan)
    jne.

    Tämä saadaan aikaan BMW:n oman ecun toiminnalla, antamalla sille tavoitearvoksi hieman rikkaampi AFR-arvo (air fuel ratio). Aiemmin harkitsin power commanderia mutta se toimii ecua vastaan joten se jäi hankkimatta.

    Kirjoittelen sitten tänne havaintojani kunhan postia on ameriikan mantereelta saapunut...

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  14. #14
    Sain eilen odotettua postia!!!

    AF-XiED saapui ja luonnollisesti se piti eilen yömyöhällä vielä asentaa paikalleen
    Asentamiseen ei kauaa mennyt, ehkä vartti, ja siinäkin on mukana ylimääräistä kun minun pyörään on asennettu ketjurasvari ja sen tieltä on siirretty hankalampaan paikkaan johtoliitos jonka väliin AF-XiED asennetaan. Asennus oli kyllä tosiaan plug-and-play, toki maajohto piti laittaa ruuvin kannan alle. Sijoitin boxin (joka muuten oli paljon pienempi kuin oletin) satulan alle ja laitoin nippusiteellä kiinni. Sieltä pääsee helposti vaihtamaan asetusta jos tarvis.

    Arvatkaa harmittiko kun illalla en päässyt testiajolle yöpakkasen (liukkaus pelottaa) takia mutta luonnollisesti tänään kävin jo ajelemassa pari sataa kilometriä. Minulla on käytössä asetus 7 joka useimpien kommenteissa on osoittautunut sopivaksi. Laite siis antaa moottorin eculle uuden tavoitearvon seossuhteelle joten sen käyttöönoton (tai asetuksen muuttamisen) jälkeen menee jonkin aikaa (voi olla pari tankillista) ennenkuin ecu on saanut säädöt valmiiksi.
    Näin ollen en odottanut heti mitään muutoksia, mutta mielestäni mopon ääni muuttui melko lailla heti hieman matalammaksi, ja tavallaan terävämmäksi...minun korvaan kuulosti mukavalta. Minulla on mopossa Akra joten ääni oli toki entuudestaankin mukavan kuuloinen
    Ajolenkin alussa ajelin kotvan matkaa maantietä ja en siinä päässyt testaamaan onko jotain muutosta tapahtunut mutta kun pääsin soratielle niin minusta alakierroksilla tuntuisi olevan enemmän tehoa/vääntöä. Jotenkin sai halutessaan mopon sutimaan aiempaa helpommin...liekö todellista vai persdynon epätarkkuutta? Toinen asia minkä huomasin on että moottorijarrutuksessa ei mielestäni kuulunut enää paljon röpötystä.
    Sorapätkän jälkeen ajoin taas pitkän matkaa tylsää maantietä ennenkuin pääsin testaamaan "maastoajoa". Siinä tuntui selvä ero, alakierroksilla kaasun "yliherkkyys" oli poistunut (tai ainakin siltä se tuntui kun on kasigessussa tottunut todella yliherkkään kaasuun) ja hidasajo oli paljon jouhevampaa. Tehoa ja vääntöä kyllä oli edelleen, itse asiassa tuntuisi olevan enemmän kuin ennen, mutta sellainen hyökkäily jäi pois/väheni.

    Lopuksi menin vielä hetkeksi leikkimään asvaltille...suljetulle alueelle tietysti ja ykkösellä kiihdyttäessä sain keulan ilmaan kaasulla, toki yrittämällä mutta kuitenkin. En tiedä nouseeko vakio kasigessulla keula kun en ole aiemmin testannut mutta nyt se onnistui...oli vielä sopivasti auringonpaiste sivulta niin oli mukava katsoa omaa varjoa kun keula oli vähän ilmassa . No tuolla ei tietysti ole oikeasti merkitystä mutta tulipahan testattua...

    Luulen että AF-XiEDin vaikutus ei ole vielä täysillä "päällä" tuosta ecun oppimisesta johtuen mutta voin kyllä jo tässä vaiheessa kommentoida että olen erittäin tyytyväinen! Toki aika näyttää miten polttoaineen kulutuksen kanssa käy, nyt mopon omasta mittarista seuraten ei tuolla parin sadan kilometrin kokemuksella voi vielä huomata eroa.

    Sam1
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  15. #15
    No niin, tänään tuli ajettua hieman lisää ja toki viikollakin ajelin pari pientä lenkkiä...

    Tänään ajoin käytännössä pelkästään soralla, pienillä teillä ja hieman ihan poluilla, yhteensä noin 100km. Kyllä tässä entisestään vahvistui se tuntuma mikä viikko sitten ensilenkillä syntyi, koneessa on uutta potkua!!!
    Ajan siis edelleen asetuksella 7 joka lisää polttoaineen syöttöä noin 4% jolloin ajettavuuden pitäisi parantua mutta on samalla kyllä tullut ihan voimaakin lisää niin että sen selvästi huomaa!

    Pienillä hiekkateillä olen tyypillisesti pomppinut 2- ja 3-vaihteiden välillä riippuen mutkan jyrkkyydestä. Tänään ajoin pääsääntöisesti kolmosella, johtuen yksinkertaisesti siitä että useimmissa mutkissa 3-vaihteella koneesta löytyi riittävästi potkua "sporttiseen mutkasta ulostuloon" ilman että tarvitsi vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Samoin mutaisissa/pehmeissä paikoissa joissa täytyy ajaa ns. veto päällä ettei keula lähde vispaamaan pystyi ajamaan kolmosella ja se oli itse asiassa parempi sillä ennen joutui vaihtamaan kakkoselle jolloin oli vaarana että äkkinäisellä liikkeellä perä sutii ja silloin saattaa vaistomaisesti löysätä kaasua jolloin keula alkaa vispata/vaeltaa aiheuttaen tukalia tilanteita...kolmosella, nyt kun potku riittää, perän käytös on hallitumpaa.

    Tämä XiED löytyy muuten muillekin merkeille kuin bemarille...ainakin harlikalle, Ducatillle, Buellille ja Moto Guzzille. Lisäksi Husgvarnalle voi käyttää bemarin versiota. Onko kellään kokemuksia?

    Ainakin omien kokemusten perusteella voin suositella!
    Teille jotka mietitte Power Commanderia suosittelen seuraavaa luettavaa: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=933821

    Sam1

    edit: kiroitusviheitä pois...
    Viimeksi muokannut: sam1; 19.04.2014 klo 23:16.
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  16. #16
    Kirjoitin aiemmin kokemuksia sporttisemmasta ajosta, nyt on tullut muutaman etapin verran kokemusta AF-XiEDistä rauhallisessa maantieajossa.

    Kaksi päällä on menty pieniä maanteitä (asvalttia ja soraakin) ja mukavalta tuntuu! Erona aiempaan on se että pystyy ajamaan hitailla teillä yhtä pykälää isommalla vaihteella, nautiskellen cruisailusta. Eli lisääntynyt vääntö on tuonut ajomukavuutta!

    Harmittavasti nyt tulee vähän taukoa kun pitää tehdä kytkinremontti ja vaihtaa ketjut+rattaat (molemmat jo viime kesänä alkoivat olla lopuillaan, nyt ei enää uskalla paljoa ajaa vanhoilla).

    Sami
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...
  17.  
  18. #17
    Hei,
    Onkos kellään kokemuksia AF-XiED:stä avaramman pakokäyrästön (ei kattia) kanssa? Millaisella asetuksella toimii parhaiten?

    Asensin juuri Arrow-käyrästön omaan mopoon mutta en ole vielä ehtinyt ajamaan ja hakemaan optimiasetusta AF-XiED:lle...
    Savolaisena vastuu ei sitten ole minulla...