Elikkäs ongelmia Hondan CB 500 vm2000 alakierroksilla (2000 - 3500 rpm) ajettaessa pyörä takeltelee ja takkuaa. Välistä enemmän ja välistä vähemmän. Kaasarit on putsattu ja käyty läpi eikä sieltä ongelmia löytynyt(pientä likaa löytyi kupin pohjalta, mutta suuttimet oli puhtaat), sekä tulpat vaihdettu. Jonka jälkeen kylläkin väheni tuo nykiminen/takkuaminen, mutta ei täysin poistunut. Ja ongelma ei tule heti ensimmäisellä liikkeelle lähdöllä, vaan täytyy ajaa muutama kilometri jonka jälkeen tuon ongelman huomaa.
4000rpm ylöspäin pyörä kulkee hienosti eikä ole mitään ongelmia. Mutta hitaimmilla osuuksilla välistä tympiä ajella kun pyörä ei kuulosta edes kovin terveeltä tai sitte joutuu ajamaan suuremmilla kierroksilla.
Olisko hyviä vinkkejä missä voisi olla vikaa?
Ja kiitoksia näin etukäteen jo.
Voisko ajatella että se alkaa käymään alakierroksilla huonommin kun se lämpenee? Se viittais itseasiassa liian rikkaasen tyhjäkäyntiseokseen. Periaatteessa vois olla jos ryyppypiiri vuotaisi seosta hiukan. Onko tyhjäkäyntiseosruuveja säädetty, tai suuttimia vaihdettu. Toin ikäisissä kai on jo kaasunasentosensoreita (eli TPS) joka vois olla säädön tai vaihdon tarpeessa. Olen kuullu että rikkinäiset puolat alkais oireilemaan kun koneen lämpö alkaa niitä lämittää –> huono kipinä, huono käynti varsinkin pienillä kiekoilla -> parani hyvilä uusilla sytytystulpilla… Mites olis???![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos pyörä kiihtyy hyvin, niin tuskin siinä mitään vikaa on. Voihan sitä kaasutinta kokeilla hienosäätää, mutta nojoo, itse en ehkä välittäisi. (TPS taisi tulla vasta CBF 500 04- mallin myötä kun muutenkin tekniikka päivittyi tälle vuosituhannelle, varmaksi en nyt mene sanomaan.)
Pienempää vaihdetta silmään ja ryöminnässä kytkinkäsi käyttöön, ei tuollainen pieni kaksipyttyinen 500cc kaasaripyörä jaksa yksinkertaisesti alle 4000 kierroksilla (tämä on maaginen kierrosraja monessa 500cc vehkeessä) vetää. Isommat pyörät ovat asia erikseen, niissä riittää kyllä vääntöä pienille kierroksille saakka kun tehoakin on heti tuplaten vaikka olisiki vain 600cc ym. pannu.
Mitä pienempi kone, sitä enempi jenkaa; ei se siitä mene rikki kun tekee huollot ohjelman mukaan.![]()
Seos ruuvit on ainakin molemmat säädetty 2 1/4 (jonkun huoltolapun mukaisesti) ja tulpat näytti hyviltä. Läpät silmämääräsesti aukes samanverran. Suuttimet on ohjekirjan mukaan alkuperäis kokoiset. Ei tuossa ymmärtääkseni ole TPS:ää. Ja sellasta kokeilin, että päästin 1-vaihteella pienen palan pelkällä tyhjäkäynnillä, niin ei ollut kyseistä ongelmaa ainakaan huomattavissa.
Eihän viileillä keleillä voi olla osuutta asiaan?
Seosruuvit voisivat olla auki 2 1/2 (tämän luirumman nykybensan takia)
Jos numeroiden mukaan suuttimet ovat vakiot niin kannattaa tarkastaa myös se että kukaan ei ole kairannut niitä pilalle, seosputkien pikkureikien kairaaminen saa aikaan omituisia käytöshäiriöitä.
Neulojen korkeus? Onko oikein. Myös kuluneisiin neuloihin ja seosputken päihin olen törmännyt, neulan profiili kun kuluu pieleen niin seoksetkin ovat mitä sattuu, ja yleensä tietyillä kierroksilla.
Älä korjaa ehjää....
Neulan yläosassa, siis siinä paksussa päässä voi olla bensasta jäänyttä töhnää, joka laihentaa seosta hiljaa ajettaessa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi