Jeeps eli hakusessa olisi sateelle ja kylmille keleille (0C ja siitä ylöspäin) takki ja tekstiili siis.
Malliltaan siis pitäisi olla edestä vähän lyhyempi ettei hio tankkia tai kangas ole tuhannen poimuilla siinä sylissä.
Vedenpitävyys (ja hengittävyys) on tärkeää eli Gore-Tex aika pitkälti ainoa vaihtoehto. Lisäksi sen kalvon pitäisi kait olla laminoitu suoraan päälikankaaseen kiinni, että takki kuivuisi nopeasti eikä paina tonneja, kuten kai Z-linerin kanssa käy?
Ehdotuksia?
Kiitos ja kumarrus.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Rukka Armas.
RUK962_1.jpg
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Alpinestar Mont Blanc WP.
http://www.xlmoto.fi/mp-takki-alpine...blanc-wp-musta
Ton näkönen. Kertaakaan ei tullu viime vuonna läpi, ja irrotettavan sisävuoren
kaa oli käytettävä myös lämpimissä keleissä, ja hyvin pärjäs nakulla 0-asteen rajoilla lokakuun
lopussa sisävuoren kaa.
Amerikkaa
Rukka Mark
Oliskohan sitä tyyliä mitä etsit? Ei hirmu pitkä mutta takaa kuitenkin sen verran helmaa ettei selkä paljaana tarvi ajella...
CB K R
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
RUKKA MARK siinä lämmin takki . Suosittelen ja siihen vielä kuuluvat housut niin lämmin on ajella.
Ultrafast KTM machine .
Päällystakiksi käy mikä vaan suojilla varustettu, kunhan laitat alle sähkötakin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Rukka Cosmic heitettäköön myös vaihtoehdoksi, eli laminoitu gore ja outlast-vuori löytyvät samoin kuin Armaksesta. Cosmicissa on pidemmän näköisestä leikkauksestaan huolimatta sitten taas vyötäröllä kiristys mikä Armaksesta puuttuu. Käytännön soveltuvuutta ei pystyne selvittämään kuin sovittamalla ja istumalla pyörän päälle. Cosmicissa on myös nuo uudenaikaisemmat d3o-suojat, jotka toki saa Armakseenkin lisävarusteena.
Itsellä on tällä hetkellä Armas takkina ja Cosmicit housuina, ja juuri tuo takin vyötärökiristys on oikeastaan ainoa asia mitä tuossa Armaksessa kaipaisin.
Oikeastaan mikä tahansa rukkalainen joka on armacor teknologialla varustettu.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Isot kiitokset kommenteista.
Rukkaa olen mietiskellyt, mutta osaisiko joku vielä täsmentää, että mikä on näiden kolmikerros-goren ja z-linerin ero? Onko z-liner erillinen/ulkokuoresta irrallaan oleva kalvo, joka estää vedenpääsyn takkiin, mutta ulkokuori kastuu ja siitä tulee viileämpi ja painavampi sateella, ymmärsinkö oikein? Ja kolmikerros-gore on ulkokuoreen laminoitu kalvo, joka estää kuorta kastumasta?
Onko noissa Rukkan halvemmissa takeissa jotain isoa eroa näihin kalliimpiin eli tarkoitan halvalla esim. Vauhti-takkia, jota saa 350,- versus Armas, joka on lähempänä 1000,- ?
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Tuossa jotain juttua materiaaleista. http://www.rukka.com/motorsport/fi/materials
Kastuu niissä molemmissa se päälimmäinen kerros, mutta koska tuossa paremmassa versiossa on se laminointi, niin se ei ime niin paljon sitä vettä itseensä. Goretex ei missään nimessä ole päälimmäisenä, kuten tuosta linkistä selviää! Uutenahan noissa on joku vettähylkivä käsittely, joten vesi valuu kuin hanhen selästä. Noita voi käsitellä itsekin jälkikäteen, kun tuo tehtaan käsittely on kulunut pois. Esim.Nikwax-tuotteet on hyviä! http://www.nikwax.com/en-us/products...-1&fabricid=-1
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Juuri noin, eli z-liner on vedenpitävä "vuori", joka on irrallaan ulkokankaan ja takin sisävuoren välissä. Ongelmana on nimenomaan ulkokankaan vettyminen ja sitä kautta se on painava ja kylmä märkänä. Toki kyllähän tuo laminoidunkin takin päällikangas vähän imee kosteutta ainakin vanhimmiten, koska siellä kankaan "sisäpinnallahan" se gorekalvo kuitenkin on.
Itsellä oli halpa Athos käytössä 2010-2012, joten kokemuspohjaista tietoa löytyy. Vedenpitävyydessä tai hengittävyydessä sinänsä ei liene oleellista eroa, joskin noita kesähelteellä käteviä "tuuletusluukkuja" ei taida löytyä kuin noista laminaattitakeista.
Se kannattaa myös huomata, että tämä laminoitu 3-kerros-gore on hyvässä ja pahassa jäykkää. Eli se rajoittaa liikkumista enemmän, mutta toisaalta ei sitten kyllä ihan kesken ala lepattaa vaikka olisi vähän väljäkin.
Tuo takkien hintaero on pitkälti juuri sitä, että onko siinä z-liner vaiko laminoitu kalvo.
Lisätäänpäs tähän vielä, että tuo tälle kaudelle esitelty Armaxion näyttää olevan edullisin laminoidulla gorekalvolla oleva takki Rukan valikoimassa (googlattu epävirallinen tieto suositushinnasta 799,-). Tuosta uudesta Thermoreflective-lämpövuorista ei taida kenelläkään olla vielä käytännön kokemusta.
Siellä takin alla on fleece kuitenkin, niin ei huomaa eroa onko texit laminoitu tai huipputeknisiä nanoavaruusarmacorominaisuuksia. Kunhan takissa on kaulus korkea, hihansuut tiukat, selkämys pitkä ja kalvo pitää veden ulkona niin sillä pärjää. Hifistellessä voisi vielä suihkauttaa sateelle alttiimmat kohdat kyllästys/kalvo/teflonsuihketta. Kesäkeleille tietty eri vaatteet, niissä laminoitu kalvo on hyvä kun alla on vähemmän vaatetta. Itsellä pyörii juuri Hanx Apollo vm2008 pesukoneessa, ensi viikolla saattaa kausi alkaa.
K1200GT & 701Enduro
Fleece päästää kaiken läpi. Se on vain nimellinen lämmike.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Joopa joo, eihän noissa Rukan kamoissa sinänsä ole muuta vikaa, kuin vahva junttitourinkimotoristin leima.
Ja eihän siinäkään ole mitään vikaa jos on tarkoitus aabeeceellä olla erottumatta muista.
Jos taas etsit jotain muuta kuin Marimekon jokapoikakuosia, niin selaa jofama halvarssons linstrands mallisto.
Ainakin Lindstrands qattara pärjää myös kylmällä kelillä eikä sekoitu layoutissa MP-asu Hanks halpiksiin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Itse olen käyttänyt kylmillä keleillä ajotakin alla Haltin 75g kuoritakkia. Se pysäyttää tuulen tehokkaasti, mukavuusvaikutus 3-5 astetta. Mulla se on sähkötakin päällä mutta toimii tietysti myös fleecen kanssa, pakkautuu pienen nyrkin kokoiseksi. Toi rukan lancelot pitää kyllä vettä mutta ei tuulta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ostin juuri vähän käytetyn Rukka ArmaX-takin, ja kaipaisin neuvoja istuvuudesta suhteen.
Kävin liikkeessä kokeilemassa muistaakseni Rukka Vauhtia koossa 54 ja oli selvästi mulle iso, joten ostin rohkeasti ArmaXin koossa 52. Takki on melkein tyköistuva, kokeilin microfleecen päälle Outlast-sisävuorin ollessa paikallaan ja mahtuu hyvin päälle, rinnan kohdalla ja vyötäröllä jopa hieman löysää. Hartiat istuu hyvin seistessä, käsien laittaminen ristiinkin onnistuu, mutta silloin alkaa jo hauisten kohdasta ja harteista kiristää. Mulla ei oo pyörä lähellä, että voisin testata ajoasentoa, mutta kuivaharjoittelun perusteella veikkaan että ajoasento ei mitenkään erityisen epämukava olisi. Oon enemmän huolissani siitä onko takki enää lämmin jos se on tyköistuva? Miten paljon ArmaX/ArmaS takkien omistajat ylipäänsä pukevat takkinsa alle kun lämpötila on 0...8 celsiusastetta?
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Mulla on alla Outlast ja Fleece.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Itellä tää Scottin takki on toiminu hyvin märällä ja kylmällä kelillä. Goretex ja tosi kevyt eikä hintakaan kovin paha ole goretex takista.
http://www.bikeworld.fi/varusteet-ja...nct-1-gt-takki
Pitäis päästä sovittamaan kokoa 54 jossain, että näkis onko se sitten liian iso. Tää on hiinä ja hiinä et onko liian pieni. Hihojen pidennys (tai pääasiassa kyynärsuojien pudotus hieman rannetta kohti) saattaisi olla ratkaisu, koska muuten rinnalta, kauluksesta ja vyötäröltä istuu pirun hyvin teknisen microfleecen päällä sisävuori kiinni.
Harmi kyllä kokemus on osoittanut että jos täytyy pohtia, onko vaate liian iso/pieni - se yleensä on...![]()
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Istuvuuskuvia talvimoodissa (alla t-paita, tekninen microfleece ja Outlast-vuori):
Hihat on lyhyet, se on selvä. Näyttääkö muuten liian pieneltä vai onko fitti ihan ok?
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Ite en kyllä pitäisi talvella alla t-paitaa, vaan joku outlast-paita pitkähihaisena alimmaisena.
Kehon lämpö jakautuu paremmin käsivarsiin.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Kylmillä keleillä tai matkaa ajaessa munuaisvyöllä pysyy masun seutu lämpimänä.
9_70184_762r_990_outlast_kidneybelt-2__medium.jpg
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Kannattaa miettiä että jos mahdollisen tosikylmänkelin hoitaisikin sähkölämmitteisellä liivillä. Mieluummin itse ottaisin ehkä ei-lepattavan, koska pääsääntöisesti Suomessa kyllä pärjää kun on joku t-paita tms. ja siinä ohut fleece päällä ja ei vuorta takissa. Tai sitten vuori ja t-paita. Ajotakin päällekin voi kehitellä jonkin lisätakin jos siltä tuntuu. Mutta teltta on teltta…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)