Mopo siis GSX1100F -88
Ongelma on satunnainen, illalla jätät mopon ongelmineen talliin niin aamulla todennäköisesti pääset ongelmitta liikkeelle kunnes taas 1 - X päivän jälkeen ihmetellään samoja juttuja. Mitään yhteyttä mihinkään ulkoiseen tekijään en ole huomannut. Ongelma voi ilmaantua kesken ajon ja vastaavasti myös hävitä.
Eli pyörä röpöttää (tai pikemminkin RÄTÄTÄTÄTÄTÄÄ...) ja tyhjäkäynti huono / olematon. Ajaessa veto on huonoa, kunnes 3000 - 4000 kierroksen yläpuolella käytös normalisoituu, röpötys häviää ja veto normalisoituu. Kunnes taas kierrokset laskevat alle 3-4:n tonnin. Tekee saman vaihteesta riippumatta. Oman tallin guruilta ei ratkaisua ole löytynyt (tai sitten kiinnostusta ei ole riittänyt tarpeeksi).
Sama vaiva söi miestä jo viime kesänä, kertokaa hyvät toverit mikä mättää ennenkuin tuuppaan vekottimen kallion jyrkänteeltä?
Jos bensankulutus on kovasti noussut niin kaasareitten neulojen ja suutinputkien tutkiminen ei varmaan olisi turhaa.
Muistan kaverilla olleen ongelmaa vanhan seiskapätkän kanssa aikanaan, tankista irtosi ruostetta joka tukki kaasareita.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Elä vielä tuuppaa, myy enemmin tosi halvalla mulle.
Tarkista nyt kumminkin ensin:
-Tulpan johdot?
-Puolat? (ts. kaksi pyttyä mykistyy jos yksi puole v...ttuilee)
-Kaasarit, neulaventtiileiden kunto/kohojen säädöt? Neulojen lukitusprikat?
-Venttiilit ja niiden säätöjen lukitusruuvit?
-Imukaulat?
-Akulle menevät johdot/maadoitus
-Tankin tuuletus/alipainehana.
Suzukeissa tais olla 80-luvulla just noita sähkövikoja. Sieltä puolelta minä sitä vikaa etsisin kun eihän tuota konetta ajamalla loppuun saa muuten ajettua. Jos siitä ei mitään muuta ulkoista tekijää löydy?
Täältä saa aika hyvää tietoa tuosta ajokista: http://www.suzukigsx1100f.net/phpBB3/
Viimeksi muokannut: trj; 29.04.2012 klo 22:05.
Murjaanien kuningas!
Noilla oireilla ensimmäinen toimenpide voisi olla kaasareiden puhdistus. 3-4k rpm röpötys taitaa mennä siihen tyhjäkäyntipiirin ja osakaasun välille. Voisi olla vikaa kuluneissa neulaputkissakin. Tai sitten jo edellä mainitusti sähköissä. Tuosta lukemista sähkö- tai oikeastaan lataus ongelmiin http://www.moottoripyora.org/keskust...F6r%E4n+lataus
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Moro!
Tarkista imupuolen vuodot:
- moottorin käydessä tyhjäkäyntiä sumuta esim crc:tä kumisiin imukauloihin - mikäli vaikuttaa käyntiin, niin vuotaa (=halkeama tms)
- alipainetoimisen bensahanan letku saattaa olla haljennut/vuotaa
Ja lisäksi irrota ja puhdista se ns bensahana sieltä tankin pohjasta. Sen suodattimessa ja sisäosissa on kaikenlaista "eksoottista" ajansaatossa kertynyttä epäpuhtautta. Kokoonpanon yhteydessä varmista, että alipainehana toimii normaalisti (esimerkiksi imemällä - > hana avautuu ja sulkeutuu normaalista)
-ari
Mulla käyttäytyi samanlainen äffä taannoin samalla tavalla, kun matkalla mökiltä oli jostain syystä pääsuutin kiertynyt irti, löytyi avattaessa kohokammion pohjalta irtonaisena! Tyhjäkäynti olematon, röpötteli ajossa kunnes kierrokset tarpeeksi ylhäällä, sitten olisi kulkenut nikottelematta huiput.
Eli kaasarivikaa veikkailisin, satunnaisuudesta päätellen yhden kaasarin neulaventtiili jumiutuu auki ja päästää tulvimaan, ylimääräinen kakku ei haittaa isommilla kierroksilla. Tulppien väristä voisi päätellä mikä pytyistä on syypää.
Joo, vika paikallistettu ja jo korjattukin. Syynä oli tulpanhattujen hapettuneet sisuskalut. Purettiin, putsattiin ja kasattiin, ja saatiin vastusmittauksien arvot sallitun rajoihin -> jo lähti mopo taas pelittämään. Ruumiinavauksen yhteydessä vaihdoin tulpatkin, oli nekin jo vaihdon tarpeessa.
Kiitos teille vinkeistä. Taas maistuu meno.
Tere.taannoin tuli minulle korjattavaksi minun entinen 1100 effä joka pätki ja ryki tyhjäkäynnillä lopuksi sammui,tämä tapahtui lämpimänä,tietysti vika tuntui sähkö vialta ja siihen asensin lopuksi Dyna S paketin mutta ei se vika ollut sytyssä vaan kaiken räpläämisen jälkeen otin pois ilman putsarin joka oli 10 vuotta vanha ja rupeshan pelittäää....
Arto Mulari