Hei,
Tuli tilattua hyvissä ajoin postinkautta 59cm kaalille sopiva kypärä, Nolan N104 Classic N-Com6. Nolanin koko taulukon mukaan L -koko on passeli 59-60cm päälle.
Mietinkin, että entinen kypärä oli koko käyttöikänsä hieman liian tiukka, alkuunsa sai nyrkillä lyödä ja hyvä jos ite sai sen pois päästä.
Uusi kypärä tuntuu sopivalta eikä purista oikeastaan mistään. Ei kuitenkaan pääse pyörimään päässä enempää mitä iho antaa myöten. Jos työnnän päätäni kypärän sisässä sivuttaussuunnassa kovasti kättä vasten, niin toisen käden pari sormea mahtuu taas sinne vapaalle puolelle. Onkohan tämä liikaa?
Toisaalta tuntuu, että jos vaihdan M-kokoon niin mahtanee mennä liian tiukaksi. Millasia kokemuksia teillä muilla on uusien kypärien elämisestä aikaa myöten?
Ja toivottavasti joku tajusi tuosta sekavasta selityksestä pointsin..
Kiitos kommenteista!
Mulla on Nolan N-43 Air Classic ollut nyt pari kautta ajossa, eikä se mainittavasti ole löystynyt minun mielestäni.
Retired
Omat arai ja shoei ovat löystyneet jonkin verran vuosien myötä. Alun turhan tiukka muuttuu nopeasti sopivaksi. Araissa alun sopiva muuttui liian löysäksi. Haittasi oikeastaan vain kovemmissa vauhdeissa kun leukaosa painui leukaan kiinni.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Jos se on mukava päässä ja ei liiku häiritsevästi ajossa niin eikös se ole sillon hyvä. Mulla on ollut 2 samanlaista xr 1000 ja toisella oli ajettu sen 100 000 ja toinen oli uusi. Kyllähän sen erotti kumpi oli uusi ja kumpi vanha, mutta ei voi sanoa että se mitään olisi venynyt.
Elämä on onneksi mutkikasta
MP-messuilla juttelin Shoein saksan edustajan kanssa, joka totesi löystymiseen, että se johtuu sisäosien pesemättömyydestä. Hiki ja ihokudos, joka hieroutuu poskipaloihin, "liimaa" pehmusteet ohuemmiksi. Kun ne osat pesee, niin kypärän alkuperäinen muoto palautuu.![]()
Mutta tuskin nuo styrox/muut osat paljoa muotoutuu, ellei käytä Jukkiksen muotoilutyökalua niiden muotoiluun...
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tässä on kyllä hyvä opastusvideo aiheeseen: http://www.youtube.com/watch?v=E6q5dxCP7dQ
Ja tässä otin pari kuvaa. On tää kyllä touhua kun kypärä päässä sisällä istutaan ja orgissa ollaan
Sormi testi otsasta, eikä mene tätä pidemmälle
Etusormella voi koskettaa korvaa, vaikka kahdellakin
Ja kuva poskipaloista jotka antavat periksi aikaa myöten eniten, ainakin oman kokemukseni mukaan
Kyllä teidän kommentit on hyviä! Kokoa pienempää olis liikkeestä ostaessa tullut varmasti sovitettua..
Ja leuasta, se on niin iso mulla että leukaluu tässäkin kypärässä on käytännössä sitä leukaosaa vasten. Näin on ollut aiemmassa Shoeissakin. Tuntuu paremmalta pitää sit korkeaa kauluria välissä kun muuten parta tuottaa ikävän tuntoista hankausta pidemmillä rundeilla..
Onko millaisia kokemuksia Nolanistä esimerkiksi sinulla Twin Tenox? Shoei oli kohtuu hiljainen ja toivoisin ettei tämä ainakaan äänekkäämpi olisi.
Myyjä mainosti tätä liki Schuberin veroiseksi, mutta tiedä tuota kun en ole sitäkään ajaessa tyypittänyt.
Ja pitkillä matkoilla mun mielestä tulpat on kyllä must koska sitä tohinaa matalakatteisessa pyörässä tulee aina jos ajaa yli 100km/h.
//Edittiä: Nyt kun olen aamun kypärä päässä istuksinut niin kyllä se vaihtoon menee. Alkaa tuntua niin tolkuttoman löysältä korvien ja ohimoitten kohdalta että ihan varmasti ilma pyörii ja ääntä piisaa! Katsotaan mitä tilalle, onneksi Stormilla on aina ollut todella hyvä palvelu![]()
Viimeksi muokannut: jleino; 01.03.2014 klo 12:45.
Mulla on julkaisusta asti ollut xr1100 eli 4 kautta? 3? ja kyllä se on löystynyt jonkin verran, tai "muotoutunut". Ei heilu kuulassa mutta alkanut suhisemaan vähän joka raosta viime syksyn aikana. Ajoa 15-20tkm per vuosi.
Sanoisin että jos tarvii arpoa kokojen välillä ota se pienempi. Kyrppii jos kypärä tulee iholle vauhdissa tai heiluu miten sattuu töyssyisemmällä tiellä.
Uusi kypärä (gt air) vaatii kypärähupun jos korvia ei halua rullalle. Samanlainen oli 1100 uutena, nyt sujahtaa päähän helposti. Eli ehkä tuo reikä on vain käytössä löystynyt.. ;)
Muoks. Sisuskalut pesen käsin 3-4krt kaudessa. Ei se tiukkuuteen vaikuta kun ehkä ensimmäisen ajokerran verran omasta mielestäni.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No toi mun malli on se josta saa leukapalan irti, eli saa avokypäräksi jos haluaa ja visiiri on normaalia isompi, eli on leukapala paikoillaankin (jolloin on e-hyväksytty umpipotaksi) normaalia parempi näkyvyys. Se lienee syy siihen, että meteli on jo 60km/h vauhdeissa ihan tolkuton. Eli käytännössä avokypärän kanssa samoissa mennään. Tulppia on pakko käyttää aina. Tosin tuo on kypärän ainoa huono puoli, joten kestän sen, kun tulppia olen tottunut käyttämään. Tuskin voi siis kuitenkaan verrata tätä mallia sun malliin. Oma ex Arai Condor esim. on merkittävästi hiljaisempi.
Itse käytän aina ajaessa kypärähuppua, joten pysyy sen puolesta noi kypärän sisäosat hiukan paremmassa kuosissa. En ole toistaiseksi pessyt mitään pehmusteita tuosta. Edit: Enkä itse asiassa koskaan mistään kypärästä.
Retired
Päässä on kiikkunut tänään viimeksi 60tkm käytetty Arain RX7 GP. Eipä tuo ole liiaksi vieläkään väljistynyt. Tuo sisuksien pesu mielestäni kyllä palauttaa pehmusteiden muotoa. Jos purkkaa pystyy jauhamaan ilman riskiä poskeen puraisusta niin kypärä on liian väljä.![]()
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR