Pikkuhiljaa valmistautumassa ajokauteen. Kaivoin esiin ilmansuodattimen joka näytti aika likaiselta.Millaista suodinta käytätte? Tavallista paperista tai esim. BMC power suodinta joka on öljyttävä ja pestävä ja pitäisi kestää moninkertaisesti verrattuna paperiseen. Hintakin on moninkertainen. Tärkeintähän on että suodin toimii. Kokemuksia?
Jos ei halua nakkarilla kehuskella ja itsetunto sallii, niin ihan vaan orggissuodatin on hyvä vaihtoehto.
Uskallanpa väittää, että normisuodatin (valmistajan tai laatumerkin) on hyvä ja kaikin puolin riskitön vaihtoehto.
<p>2002-2014</p>
Konetta ja sen ruiskuohjelmia suunniteltaessa on käytetty jokunen hetki miettimällä ilmaputsarin aiheuttamia virtausvastuksia. Jollet putsaria vaihtaessasi ole valmistautunut myös koneen ns. lastuttamiseen, niin suosittelen lämpimästi pysymään orkkiksessa.
Sain tästä eräältä saksalaiselta BMW-spesialistilta (ei merkkikorjaamon mies) luennon muutama vuosi sitten kun olin mennyt vaihtamaan LT:n orkkis - ilmanputsarin K&N:n ns vapaavirtauskapineeseen. Olin tilannut häneltä Saksassa käydessäni huollon ja ensin yhdessä ihmeteltiin kuinka oli mahdollista, että öljypohjan tarkistusikkuna oli noin 3500 km:n jälkeen aivan kuiva. Pyörää lisää purettaessa löytyi tyuo K&N:n putsari ja guru totesi siinä olevan selityksen huimalle öljynkulutukselle. En tietenkään uskonut tuohon, mutta vaihdettiin kumminkin orkkisuodatin tilalle. Ja niin loppui öljynsyönti ainakin minun koneessani! Kaiken huipuksi hän näytti imusarjassani olevaa mustaa töhnää ja pyysi arvuuttelemaan mistä skeida oli kotoisin. No sehän oli suodattimen läpipäästämää roinaa se....
Syynä on hänen mukaansa se, että jos koneen saama seossuhde menee joko liian rikkaalle tai liian laihalle, niin molemmat aiheuttaa saman efektin kuin polttoleikkauspillin happiliipaisimen painaminen. Lämpötilat nousee ja olin yksinkertaisesti vain polttanut voiteluöljyni tuolla 3500 km:n matkalla.
Tähän teoriaan toki löytyy joukko eriäviä mielipiteitä, enkä aio ryhtyä (enkä osaakaan) niistä ruveta kinaamaan. Oma kokemus vain oli tällainen.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei tähän enempää.....
Toteanpa vaan, että kovin monta kertaa ja monelta on tullut
kysyttyä.......
Kun kone on selkeästi "syönyt paskaa", niin miten se voi olla mahdollista.....
kun putsarissa, sen huollossa ja asennuksessa ei koskaa ole vikaa.
Ehkä tuolta rallin junnupuolelta asian ja ongelman hahmottaa helpoiten.
Siellä kun menet helvetillisessä hiekkapölyssä kesärallissa vetävältä
"Vataselta" kysymään..... eikö tuo kovalla rahalla rakennettu pata
kaipais jotain muuta imusuppiloiden päähän kuin noi harvat "kiviverkot"?????
EI TARTTE!..... EIKÄ SE SIT MEE MIHINKÄÄN JOS SIIHEN JOTAIN PUTSAREITA!
Just..... Näillä mennään..... vaikka siellä just kasattussa hienossa padassa ei
ole kerta kaikkiaan ketään enää kotona heti ekan pätkän jälkeen.
On vaan asioita ja ihmisiä joissa ja joita ei voi auttaa.
Väkisin kun ei pysty.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos on asia, josta on enemmän mielipiteitä kuin ilmansuodatin, niin ainoa mieleen tuleva ABS:n tarpeellisuuden lisäksi on moottoriöljy![]()
<p>2002-2014</p>
Ehkä noista kolmesta selkeästi "eniten" mielipideasia on ABS:n tarpeellisuus.
Monin tavoin ja kohdin hyvä asia ei siinäkään voi millään perusteluilla olla
"täydellinen ja paras" joka yhteydessä..... puhumattakaan täysin ilman "kääntöpuolia"......
edes turvallisuusnäkökohdista. Ei edes sillä verukkeella että maailma pyörii keskiarvoilla
.
Noiden kahden muun kanssa taas mennään vahvasti siltä pohjalta, että
mikä on missäkin "riittävä" ja millä reunaehdoin.
Näinhän se on siinä kohtaa kun ne "ajaa asiansa" ilman käytännön puitteissa
havaittavia epäkohtia.
(tähän ei kuulu se, ettei nää vaikka niitä tuijottaa.... tai ei ymmärrä näkemäänsä..... ei osaa katsoa jne.)
Mielipiteitä saa... ja pitääkin olla.
Perustelut eivät toki koskaan haittaa.... mutta niiden tulisi sitten
kestää hieman kriittisempää ja laajempaakin tarkastelua ilman että
asia menee yksisilmäiseksi inttämiseksi ja sokeudeksi tosiasioille.![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
EI SAATANA....
Nyt taitaa olla aika käydä heittää pieni mopolenkki.....
Ei tästä muuten mitään tule.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
älkääs pojat unohtako sitä ajoneuvorahoitusta..
normisuodattimella täälläkin mennään, yleensä orkkis ollut, ei siinä kuitenkaan rahallisesti mahdottomia säästä, jos tarvikkeen ostaapi.. tietysti jos oikein pitäis olla virivirivehkeitä, niin sitten voisi harkita jotain kooännää tms.. jos siitäkään mitään hyötyä on..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
ja aina voi kokeilla vittuilua ja kiukuttelemista jos on saanut mielestään vääränlaisia mielipiteitä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY