Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Ajatuksena mennä tukholmasta göteborgiin, sieltä oslon lähelle toukokuun lopussa, mutta mihin sitten kannattaa ajella etelä norjassa ja takaisin ehkä tukholman kautta tai umean kautta.
    Ehdotuksia reitiksi, majoituspaikoiksi?
    Aikaa noin viikko puolitoista.
    Suzuki GSX 1250FA -10

    Edelliset pyörät:
    Suzuki gsf1250fa -08, Suzuki gxs650f -08, Suzuki gsx750f -03, Suzuki gsx650f -07, Suzuki gsx 750 F -02, Kawasaki ltd 450
    + kevarit joskus nuorena (Honda cb 125, Suzuki gt 125, Suzuki 125 x4)
  2. #2
    Reilussa viikossa teet hienon etelä-Norjan kierroksen. Oslon jälkeen etelään ja Drammenin kohdalta pois pääteiltä. Sieltä pienempiä teitä vaikka Dalen - Lysebotn - Sauda - Laerdal - Jotunheimen 55 tietä tietysti, jonka jälkeen joko etelään ja Ruotsiin tai ylöspäin Trondheim, josta Ruotsiin Umeon suuntaan.
    Majoitusta löytyy, kunhan ei ala liian myöhään etsimään. Vain kalliit jäävät viimeisiksi. Päivässä matka etenee yllättävän vähän kartalla. Navigaattorista majoitushakua käyttäen jotain aina löytyy.
    Nykyiset:
    Kawasaki KLX 250 B1 -81
    Kawasaki Z 1000 ST E1 -79 1200 cc Cafe racer projekti
    Kawasaki Z 1000 ST E2 -80 1075 cc Dirt Road Racer
    Kawasaki Mean Streak 1600 -07
    Kawasaki Z 1000 Special Edition -14
    Kawasaki GTR 1400 -08
  3. #3
    Tuolta lisää ideoita

    RuNo-TouRinki
    Kannattaa muistaa että myös Ruotsissa on paljon mukavia mutkateitä vaihtoehdoksi puuduttaville valtateille
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F800GS--
  4. #4
    Tässäpä tämmöstä reittiä vaikka pohjaksi. Tuohon on yritetty kerätä ns. pakko nähdä paikkoja, esim.Tie 55, Trollstigen ja Atlanterhavsveien. Välipäivät pidettiin Bergenissä ja Kristiansundissa. http://goo.gl/maps/WkZLf
    Ajettiin tuo viime kesänä muistaakseni 10pvässä. Vähän tosin reitti tuosta meilläkin muuttui mm.Laerdalin tunnelin ollessa suljettuna rekkapalon takia. Toinen yllätys oli kun kaksi bussia oli jytkäyttäny nokat vastakkain, tie poikki monta tuntia, ja eihän ne päästäny edes prätkiä siitä ohi... Onneks ei ollu varattu etukäteen majoituksia/lauttamatkoja, olisi aikataulut menneet melkolailla persiilleen tai sit ois vaan pitäny ajaa yöt läpeensä(ei hyvä-kokeiltu on..)

    Jos ei välttämättä halua Oslon läpi ajella, niin suosittelen kiertämään tuon Oslofjord-tunnelin kautta.

    Oho, linkitin väärän kartan, korjaan kohta
    Emmäny (o)saa muokattua tota kartaa..joka tapauksessa, kannattaa ajaa tie 55, joka päättyy Lomiin ja sit tuo tie 63 kans reitille mukaan, siellä on se Trollstigen..
    Viimeksi muokannut: vanha; 25.02.2014 klo 00:37.
    Yamaha Super Ténéré
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  5. #5
    Eikös toi Laerdalin tunneli oo se 24km mittanen. Jos on aikaa, niin kannatta ajaa se vanha vuoren ylittävä tie.
    Tän voi viälä koljata...
  6. #6
    2012 teimme tuommoisen reissun Norjaan (neliöt on yöpaikkoja ja ympyrät nähtävyyksiä):

    Alkupätkä:

    http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=60....ar&form=LMLTCC

    ja loput:

    http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=62....0~&form=LMLTCC

    Norjan puolella ei tuolla reitillä hirveän montaa tylsää pätkää ole, hyvää mutkapätkää ja maisemaa riittää.

    PS. Noita kartan ympyröitä klikkaamalla näkee myös muutaman kuvan reissusta.
    Viimeksi muokannut: JT79; 25.02.2014 klo 10:46.
    BMW R nineT

    Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
    Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos

    AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
  7. #7
    Tällainen reitti ajettiin viime heinäkuussa:

    Matka-aikaa oli sellaiset 9 päivää, eli viikonlopulla pidennetty viikko. Junalla Kolariin, ja aamulla ruotsin läpi jäämerelle. Lofootit on upeita, ja kannattaa varata vähän extra-aikaa jos haluu poiketa pienemmille teille tai seikkailla (pätee kyllä toisaalta koko reissuun). Lofooteilta lautalla Bodöhön (ainoa lautta joka kannattaa varata, tai tulla väh. tuntia ennen satamaan), ja rannikkoreittiä eteläänpäin, ja Trondheimiin. Rannikkoreitti on hieno, ja lauttoja on paljon, mutta maisemat muuttuvat yksipuolisemmiksi eteläänpäin tultaessa. Viimeiset 200 km trondeihista pohjoseen on jo yksitoikkoista ajamista (isoa tietä, 60 km/h rajoitus, ja aikaisempiin päiviin verrattuna tylsät maisemat). Trondheimista taas uudestaan vuorille päin. Trollstigen, ja Lomin kautta tunturiteille. Lunta ja jäätä ja jonkin verran jylhempää kuin pohjoisessa. Jos aika riittää tai on goldwingillä liikenteessä, voi kaivaa sukset esille ja käydä hiihtämässä. Täällä kannattaa ehdottomasti yrittää välttää perus matkailuvaunuteitä, ja suunnata pienille yksikaistaisille vuorten yli meneville teille: Huikeat näkymät, mukavaa mutkaa, ja runkonopeusrajoitus (80 km/h riittää näillä teillä, vaikka ei sielä muita, ainakaan poliiseja, olekkaan). Sitten vuoriston jälkeen Oslon kautta Stokikseen. Norjan Räsäsmäisten rajoitusten jälkeen ruotsin motarit menevät aika hätäisesti.
    Matkaa tuli sellaiset 3300 km, ja päivävauhti riippuen teiden nopeusrajoituksista ja lautoista oli sellaista 250-450 km, joka on ihan passeli reumattomalle kyykistelijälle. Muutama yö oltiin teltassa, ja muuten majouduttiin mökissä, turskankäsittelylaitoksessa tai hotellissa. Turskan haju ei muuten lähde kypärän pehmusteista ihan heti, että jos säilyttää pyöräänsä turskateurastamossa, kannattaa kypärä jättää ulos. Muuten tuolla ei tarvitse/kannata mitään varata etukäteen, hyvin löyty heinäkuussa tilaa, ja jos ei löytynyt niin ajoi seuraavaan. Noita campingalueita on aika paljon koko Norjassa. Telttalla saa tietenkin majoituksen myös cämpingalueiden välistä. Liika suunnitelmallisuus vie vapauden tuollaisesta reissusta.
    Norjassa on ruoka (ja kaikki muukin) kallista, varsinkin ravintolassa. Mutta himosniiduilija voi tietenkin syödä Statoilin 1e hodareita ja kantaa kokikset ruotsista.

    Alla reissukartta:
    Määränpäät on päivälegejä, mutta koska on talvi, ei kuukkeli suostu ohjaamaan talvisin suljetuille teille, siksi vähän hassun näköistä. Laitoin noita nättejä valkoisia palloja niihin kohtiin joita kartta boikotoi meidän matkasta.

    https://maps.google.com/maps?saddr=K...,17,18&t=m&z=5
  8. #8
    Tervehdys Kaikille Norjasta Kiinnostuneille!!!

    Jos päädyttekin ratkaisuun, että suuntana onkin Pohjois-Norja ja Nordkapp,
    niin teimme pienen videoklipin YouTubeen niille, jotka ei vielä ole yliperällä käyneet..
    Saa vähän konkreettisempaa kuvaa kummoisessa kunnossa tiet ovat...
    Ja kesällä kannattaa muistaa olla sitten tarkkana ajellessa ja maisemia ihmetellessä,
    että tienposkissa on vähän siellä ja täällä lampaita karitsoineen heinää syömässä
    ja nuo ryökäleet vaihtavat tienpuolta tosta noin vaan sutjakkaasti enempiä varottelematta...

    https://www.youtube.com

    ja siellä pistää hakusanaksi Skoganvarre-Nordkapp E6

    Terveisin

    Kari Skoganvarresta
  9. #9
    Hyviä reitti ehdotuksia tullut.
    Tuossa hiukan tarkentunut tuo oma aikataulu:
    - 24.5 Laivalla ruotsiin
    - 25.5 Göteborgiin jossa yöpyminen
    - 26.5 Oslon lähelle jossa yöpyminen mahdollisesti
    - 27.5- kesäkuun alku ympäri ämpäri norjaa
    - 1 tai 2. 6 Laivalla tukholmasta tai umeasta takaisin

    Mikä olisi järkevin reitti ja paljonko tuolla kannattaa laskea päivä kilometrejä ajettavaksi?
    Suzuki GSX 1250FA -10

    Edelliset pyörät:
    Suzuki gsf1250fa -08, Suzuki gxs650f -08, Suzuki gsx750f -03, Suzuki gsx650f -07, Suzuki gsx 750 F -02, Kawasaki ltd 450
    + kevarit joskus nuorena (Honda cb 125, Suzuki gt 125, Suzuki 125 x4)
  10. #10
    Lainaa Skoganvarre Villmark AS kirjoitti Katso viesti
    ja nuo ryökäleet vaihtavat tienpuolta tosta noin vaan sutjakkaasti enempiä varottelematta...
    a
    Kyllä sen menohalun näkee niitten korvista jos vain arvaan niitä katsella:

    -Suoraan ylöspäin sojottain = no hätä, pysyy paikoillaan

    -Vinosti taaksepäin = kohta muuten lähdetään !
  11. #11
    Iloista Pääsiäistä Teille Norjan Ystäville

    Siellä etelämpänä kaivelette t-paitoja jo kovasti esiin...
    Meilläkin ovat päätiet kuivat ja auki, ja pyörät on kaivettu tallien kätköistä esiin...
    Pääsiäisajelulle on lähdetty sekä tunturiin moottorikelkoin että asfaltille kumipyörin
    On se vaan hienoa, kun kumpaakin lajia voi harjoittaa samaan aikaan...
    Aikasimmat tulevat tänne pyörillä jo pakkasten aikaan ( Mc Huurre sen varsin hyvin tietää...)
    Eli tännepäin vaan, jos loma-anomuksessanne on jo puolto ja leima...
    Ajankohtaista tietoa meijän perän asioista jaamme facebook sivullamme

    http://www.facebook.com/SkoganvarreVillmark

    Terveisin

    Kari Sukanvarresta
  12. #12
    Geirangerin eteläpuolella suosittelen lämpimästi ajamaan Övre Årdal - Lom vlisen tien. Tindevegenilla viime keväänä toukokuun viimeisellä viikolla oli ehkä hienointa mitä tähän mennessä Norjasta meikäläinen löytänyt. Nelimetristen lumikinosten välissä ajaminen oli lystiä. Kesällä uudestaan!!
    -07 R1200GS Adv.
    -00 F650ST
  13. #13
    Tuohon kannattaa tutustua. Lysebotn.
    "Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
  14. #14
    Lainataas keskustelua,itse ajattelin myös kokeilla tuota norjaan tutustumista mutta paljon lyhyemmin.Aikaan on vain 3-4 päivää ja lähtö olisi etelälapista ensiviikolla.Ajattelin jos käsivarresta ajelis kohti Tromssa-Alta-Koutokeino ja tuolta lähtis laskeutumaan alaspäin kotia kohti 1566km Aika tynkä reissu,mutta aikaa ei ole enempää.Majoituksia voi ehdottaa niukkaan budjettiin ja reitistä myös.Yksin menossa reissuun eli aika vapaasti saan valita reitin.
    Z 750 -05 Myyty
  15. #15
    Miksi mennä autolla jos voi mennä mopolla... Tomi72:n avatar
    Liittyi Dec 2011
    Lahti
    MotOrg ry jäsen
    Geiranger ja trollstigen kannattaa mahduttaa reitille...et tule katumaan ;)
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  16. #16
    Kiitos hyvästä vinkistä,toisella reisulla tuonnepäin.Nyt ei mahdu aikatauluun,vihjeitä tuolta pohjoisempaa toivoisin.
    Z 750 -05 Myyty
  17. #17
    Lainaa juuuso14 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos hyvästä vinkistä,toisella reisulla tuonnepäin.Nyt ei mahdu aikatauluun,vihjeitä tuolta pohjoisempaa toivoisin.
    Jos lähentelet itä reunaa niin ehdottomasti näkemisenavoinen paikka on E75 tien päästä juuri ennen Vardo tunnelia alkava kaponen asfaltoitu tie Hamningberg nimiseen paikkaan. Myös itse Vardo on nätti pikku kylä ja sieltä muuten löytyy bensa-asema! Myös kaikki Jäämeren rantatie ovat karun upeita.

    Jäämerellä on sitten aina ihan saatanan kylmä. Valmistaudu ajamaan +5C lämpötilassa vaikka esim 50km sisämaahan päin olisi 25C+.
  18. #18
    Lainaa juuuso14 kirjoitti Katso viesti
    Lainataas keskustelua,itse ajattelin myös kokeilla tuota norjaan tutustumista mutta paljon lyhyemmin.Aikaan on vain 3-4 päivää ja lähtö olisi etelälapista ensiviikolla.Ajattelin jos käsivarresta ajelis kohti Tromssa-Alta-Koutokeino ja tuolta lähtis laskeutumaan alaspäin kotia kohti 1566km Aika tynkä reissu,mutta aikaa ei ole enempää.Majoituksia voi ehdottaa niukkaan budjettiin ja reitistä myös.Yksin menossa reissuun eli aika vapaasti saan valita reitin.
    Jos käsivarren kautta menette niin Tromssasta saa tulla samaa tietä takaisin. Tosin Tromssaan pääsisi myös tien 858 kautta (joka vaikuttaa mielenkiintoisemmalta kuin E8). No, Lyngenin vuono ja ylipäätänsä maisemat Skibotnista Altaan ovat kyllä Pohjois-Norjan jyhkeimmät.

    Kiirunan kautta Narvikiin ja edelleen Tromssaan on noin 100 km pitempi, mutta tällöin ei tarvitsisi ajella Torniojoen vartta edestakaisin. Tosin Ruotsin puolella(kin) siirtymä Kiirunaan asti on tylsä, mutta siitä eteenpäin maisemat on kyllä komeita. Kiirunassa pääsee kiertokäynnille kaivokseen, mutta se kestää kolmisen tuntia. Viimeksi meille riitti kun kävimme tutkimassa hylättyä Hullujussia kaivoksen portilla.

    Ei sitten kannata Suomen puolella paljon nyhjätä. Norskeissa päivämatkat jää huomattavasti lyhyemmiksi
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  19. #19
    moro!
    pakko tiedustella osaavammilta/kokeneemmilta ja lainaa sopivaa norja ketjua

    mutta kun customilla kulkee niin bensatankin koko vähän määrää etappien pituutta

    mutta mutta ... reitti jota pohdin on Kilpisjärvi - Skibotn - Alta - Lakselv(E6) tai Kautokeinon reitti - Karasjok - Utsjoki


    intikan "pysäkkiväli" olis varmaan joku 250-300km, mielummin tankkaus jo kuitenkin ennen höyryjä


    mutta löytyykö huoltoasema tuolla tiheydellä? google vähän auttaa mutta ei nyt parivuotta vanhat streetviewtkään lämmitä sitten kun skootteri hyytyy kun bensistä ei olekkaan enää


    -a
    ***
  20. #20
    Jos täytät leilin heti seuraavalla asemalla aina kun 100km tulee täyteen niin tuskin tulee ongelmia. Vitsi on siinä että pyritään pitämään tankki täynnä eikä maksimoimaan tankkausvälejä.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  21. #21
    ...juu se oli tarkoitus että tankataan aina kun mahdollista

    vaikuttas tuo aika mahdolliselta, jos on Sygicin navin ja gmapsin karttatietoihin uskominen, jee
    ***
  22. #22
    Garminin navi ainakin sisälsi Norjankin huoltsikat. Mahtaakohan kännyappsia olla saatavilla...ja huom menovettä saattaa kulua ihan huomattavasti enee kuin kotomaassa, joten yllä oleva neuvo tankin täynnä pitämisestä on kyllä asialtaanen. Ei tarvii sit jännittää....
    *Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned & Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  23. #23
    Lainaa marza kirjoitti Katso viesti
    ...ja huom menovettä saattaa kulua ihan huomattavasti enee kuin kotomaassa, joten yllä oleva neuvo tankin täynnä pitämisestä on kyllä asialtaanen.....
    Eiku just toisinpäin siinä käy, keskinopeudet kun jää alle normaalin....
  24. #24
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Eiku just toisinpäin siinä käy, keskinopeudet kun jää alle normaalin....
    Sama havainto. Vaikka muka on isoja mäkiä, kiihdytellään, käytetään pienempiä vaihteita ja perstuntuman mukaan soppaa kuluu, niin tankilla huomaa että sitä on mennyt litrankin, Suomen Lappiin verrattuna parikin litraa vähemmän sataselle.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  25. #25
    Jaa, ittestä tuntu että palkit väheni silmissä . Se oli sitten varmaan sitä että matka joutui kuin itsestään, "nuavvaan", kuten täällä päin sanotaan . Tilastoa ei tullut pidettyä asiasta.
    *Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned & Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  26. #26
    Lainaa Makke78 kirjoitti Katso viesti
    Eikös toi Laerdalin tunneli oo se 24km mittanen. Jos on aikaa, niin kannatta ajaa se vanha vuoren ylittävä tie.
    Siis ehdottomasti samaa mieltä.! Miksi mennä synkkään tunneliin kun tälläinen tie on vaihtoehtona.
    https://youtu.be/-WiDEeQcjUM
    EXät.
    Kawasaki gpz 500
    Kawasaki ZZR 600
    Kawasaki ZZR 1100
    Yamaha R1
    KTM Duke 690
    Honda CB 1100
    Kawasaki ZZR1400
    Nykyiset.
    Kawasaki ZRX 1100
    Honda cb 750
  27. #27
    Lainaa UMAS kirjoitti Katso viesti
    Siis ehdottomasti samaa mieltä.! Miksi mennä synkkään tunneliin kun tälläinen tie on vaihtoehtona.
    https://youtu.be/-WiDEeQcjUM
    No just joo. Oltiin Heinäkuun alussa tuolla ja lämmintä +3 vettä satoi. Se tunneli oli tosi kiva vaihtoehto tuolle reitille. Alkuperäinen suunitelma oli kyllä, ajella se vanhatie.
  28. #28
    Voringsfossen kannattaa käydä katsomassa, komea putous, eikä tiekään sinn eole mikään väsyttävä

    Matkalla muunmuassa tunneli joka tekee sen 360 kiepin

    https://www.google.fi/maps/place/V%C...2df9ae6d08d909
    __________________________________________________ _______________
    "Yksi hullu kysyy enemmän kuin viisi viisasta kerkiää vastaamaan"

    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
  29. #29
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Voringsfossen kannattaa käydä katsomassa, komea putous, eikä tiekään sinn eole mikään väsyttävä

    Matkalla muunmuassa tunneli joka tekee sen 360 kiepin

    https://www.google.fi/maps/place/V%C...2df9ae6d08d909
    Varsinkin tähän kieppiin mennessä kannattaa ottaa ne aurinkolasit nenältä ennen tunneliin ajoa :-).
  30.  
  31. #30
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Eiku just toisinpäin siinä käy, keskinopeudet kun jää alle normaalin....
    jep - ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen