Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Kesällä täällä oli parinkymmenen sivun ketju koskien mopotin ohjausta. Siitä opin, että stongaa pitää kääntää aina eri suuntaan kuin minne haluaa mennä riippumatta nopeudesta.

    Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  2. #2
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Kesällä täällä oli parinkymmenen sivun ketju koskien mopotin ohjausta. Siitä opin, että stongaa pitää kääntää aina eri suuntaan kuin minne haluaa mennä riippumatta nopeudesta.

    Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?
    Bemarilla ajelu on niin lepposaa, että kerkee katsella maisemia.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?
    Mistäs tiedät? Voihan olla että se kääntää juuri toiseen suuntaan, pysähtyneestyä kuvasta asiaa on mahdoton sanoa. Ohjauksen kääntäminen on eri asia kuin ohjauksen pitäminen käännettynä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Siitä opin, että stongaa pitää kääntää aina eri suuntaan kuin minne haluaa mennä riippumatta nopeudesta.
    Kyllähän tämä opittiin jo silloin kun polkupyörän kanssa opittiin ajamaan..
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  5. #5
    Moi. En ole tuota lehteä nähnyt mutta omiin havaintoihin perustuen uskallan sanoa että BMW-merkkisiä kaksipyöräisiä ohjataan samalla tavalla kuin moottoripyöriä, siitä huolimatta että joissain malleissa on hassunnäköinen etupään konstruktio
    :-)
  6. #6
    Kuskin silmissähän on kauhistunut katse. Ei hän itsekään tiedä minne on menossa.
    Pekka
  7. #7
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    .... Ei hän itsekään tiedä minne on menossa.
    Mut tärkeintähän on ollakkin liikkeessä, ei se että minne !
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    On niin huono rölli tää wanicon aloitus, ettei edes jaksa tarttua. Tarttukee joku muu niin saa lopputalveks luettavaa jookos?
    Superbike #7
  9. #9
    Luepa tuo,siinä on aika tyhjentävä selitys aiheesta:
    http://www.bajahill.net/1999/08/miks...a-kaantyy.html
    Simppeliä hitaassa nopeudessa tankoa kääntymisen suuntaan ja nopeassa vastaohjaus,ei kait tossa mitään kummaa ole,tai rakettitiedettä.
    Enpä kokeilisi ainakaan itse kävelyvaudissa vastaohjata.Nyt tuli ruokittua trollia
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  10. #10
    Myönnän kyllä, että aloittamieni ketjujen otsikot saattavat olla raflaavia. Mutta niiden tarkoitus on ainoastaan kerätä ketjuun lukijoita. Suurinpiirtein joka toinen kerta minua syytetään trollauksesta, mutta mitäpä sitä kukaan meistä tyylilleen mahtaa.

    Olen samaa mieltä Bajahillin artikkelin kanssa siitä, että hidasajossa stongaa käännetään sinne päin minne halutaan kääntyä. Mutta kesän ketjuun oli eksynyt useampikin akateemikkoinsinööritekniikantohtori, jotka sitkeästi väittivät, että jos haluaa kiertää taloa zygällä myötäpäivään on stongaa käännettävä nurkkien kohdalla vasemmalle.

    Koska minun fillarini ja mopottiin ohjaus toimii päinvastoin, päädyin siihen lopputulokseen, että joku on varmaan asentanut niihin näkymättömät apupyörät salaa.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  11. #11
    Eli,ainakaan meidän perheen bemareissa ei ole ohjauksessa vikaa.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  12. #12
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Eli,ainakaan meidän perheen bemareissa ei ole ohjauksessa vikaa.
    Oliko siellä muuten jossain sanottu,että nopeudesta riippumatta vastaohjaus
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  13. #13
    Entä jos ajaapi vastamäkeen,,mites silloin ohjataan??
  14. #14
    Entä jos pakittaa, miten siinä?
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Myönnän kyllä, että aloittamieni ketjujen otsikot saattavat olla raflaavia. Mutta niiden tarkoitus on ainoastaan kerätä ketjuun lukijoita. Suurinpiirtein joka toinen kerta minua syytetään trollauksesta, mutta mitäpä sitä kukaan meistä tyylilleen mahtaa.

    Olen samaa mieltä Bajahillin artikkelin kanssa siitä, että hidasajossa stongaa käännetään sinne päin minne halutaan kääntyä. Mutta kesän ketjuun oli eksynyt useampikin akateemikkoinsinööritekniikantohtori, jotka sitkeästi väittivät, että jos haluaa kiertää taloa zygällä myötäpäivään on stongaa käännettävä nurkkien kohdalla vasemmalle.

    Koska minun fillarini ja mopottiin ohjaus toimii päinvastoin, päädyin siihen lopputulokseen, että joku on varmaan asentanut niihin näkymättömät apupyörät salaa.
    Luetun ymmärtämisessä on ilmeisesti astetta suurempia ongelmia, joten yritetään mahdollisimman yksinkertaisesti: Saadakseen pyörän kallistumaan enemmän, täytyy ohjata enemmän ulkokurvia kohti, saadakseen pyörän nousemaan pystympään, pitää ohjata enemmän sisäkurvia kohti. Saadakseen mopon pysymään tasaisessa kaarrossa, pidetään ohjaus paikoillaan.

    Huomaa, että tuossa ei oteta kantaa mihin rengas osoittaa ennen haluttua muutosta. Se mihin suuntaan eturengas osoittaa milläkin hetkellä suhteessa pyörän keskilinjaan määräytyy pyörän liiketilasta.

    Nyt tarkkana, seuraa hankalampi esimerkki:

    Talon kulman kiertääkseen on siis tosiaankin ensin käännettävä eturengasta lisää ulkokurvin suuntaan, että saadaan mopo kallistumaan. Kun mopo on kallistunut riittävästi, kääntyy ohjaus tasapainotilaa vastaavaan suuntaan (ja voi tilanteesta riippuen osoittaa joko sisäkurviin, suoraan eteenpäin tai ulkokurviin), jos ohjausta pidetään koko ajan käännöksen aloittamista vastaavassa tilanteessa, kasvaa kallistus niin pitkään, että tulee joko seinä tai maa vastaan. Kun halutaan lopettaa kaartaminen, käännetään eturengasta lisää sisäkurviin päin, että saadaan mopo nousemaan pystyyn.

    Pätee kaikissa nopeuksissa.
    Superbike #7
  16. #16
    .........kuulen kyllä

    PALJONKO LLLLLLLAITETAAN

    No joo... jos ei tällä kertaa .

    Ei se niin helppoa ole urautuneen teknokraatin avata
    havaintokenttäänsä edes sen verran, että huomaisi
    vaikka sen liikenneympyrän kiertämisen vastapäivään olevan
    vittumaisen hankalaa jos ohjaus on käännettynä keskiasennosta
    oikealle .

    Joutuu muutaman metrin välein pysähtymään ja nostamaan etupään
    sinne vasemmalle.... kunnes ollaan taas ulkokehällä.
    Eikä perkele auta, vaikka peli olisi kuinka vasemmalle nutullaan....
    ennenkuin koko hoito on nutullaan .

    Huomattavasti nopeampi ja vähemmän hikisempi vaihtoehto on
    jollain konstilla kallistaa se peli vasemmalle ja antaa sen etufillarin
    vaan vaikka omia aikojaan sojottaa siitä mopon keskilinjasta vasempaan.....
    sinne mihin kääntyminenkin tapahtuu .

    Ei liioin ole kovin helppoa pitää puurot ja vellit, kallistaminen-kallistuminen-kallistuneena oleminen,
    kääntyminen-kääntäminen..... ja monta muuta asiaa erillisinä .

    Ei oo helppoo ei .

    Helppoo sen sijaan.... vaikka ei ihan kaikkea olisi huomannut.....
    kokeilla kaikenlaista kaksipyöräisellä.... ihan fillarilla....
    ennenkuin lähtee rakentamaan maailmaa uudestaan sellaiseksi
    että kusikin jää ilmaan ja lehmät lentää .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Luetun ymmärtämisessä on ilmeisesti astetta suurempia ongelmia, joten yritetään mahdollisimman yksinkertaisesti: Saadakseen pyörän kallistumaan enemmän, täytyy ohjata enemmän ulkokurvia kohti, saadakseen pyörän nousemaan pystympään, pitää ohjata enemmän sisäkurvia kohti. Saadakseen mopon pysymään tasaisessa kaarrossa, pidetään ohjaus paikoillaan.

    Huomaa, että tuossa ei oteta kantaa mihin rengas osoittaa ennen haluttua muutosta. Se mihin suuntaan eturengas osoittaa milläkin hetkellä suhteessa pyörän keskilinjaan määräytyy pyörän liiketilasta.

    Nyt tarkkana, seuraa hankalampi esimerkki:

    Talon kulman kiertääkseen on siis tosiaankin ensin käännettävä eturengasta lisää ulkokurvin suuntaan, että saadaan mopo kallistumaan. Kun mopo on kallistunut riittävästi, kääntyy ohjaus tasapainotilaa vastaavaan suuntaan (ja voi tilanteesta riippuen osoittaa joko sisäkurviin, suoraan eteenpäin tai ulkokurviin), jos ohjausta pidetään koko ajan käännöksen aloittamista vastaavassa tilanteessa, kasvaa kallistus niin pitkään, että tulee joko seinä tai maa vastaan. Kun halutaan lopettaa kaartaminen, käännetään eturengasta lisää sisäkurviin päin, että saadaan mopo nousemaan pystyyn.

    Pätee kaikissa nopeuksissa.
    Löytyikö sitä jostain sellasta "normaalikäyttöön" tehtyä mopoa/fillaria, joka
    kaartaa esim. vasempaan vasemmalle kallistuneena, mutta etufillari keskilinjasta oikealle
    käännettynä. (tai enemmän oikealle kuin "tasapainotila" edellyttää. Sen nopeuden ja kallistuskulman saa valita.

    Pakko kai se on rakentaa kesäksi se demofillari .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    (tai enemmän oikealle kuin "tasapainotila" edellyttää.

    Pakko kai se on rakentaa kesäksi se demofillari .
    Jos rengas osoittaa johonkin muualle kuin tasapainotilan vaatimaan suuntaan, ei mopo enää ole tasapainotilassa vaan kallistus joko lisääntyy tai vähenee.
    Superbike #7
  19. #19
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jos rengas osoittaa johonkin muualle kuin tasapainotilan vaatimaan suuntaan, ei mopo enää ole tasapainotilassa vaan kallistus joko lisääntyy tai vähenee.
    Luonnonvalonkin määrä vaihtelee vuorokauden mittaan.... hieman vähemmän toki
    Lapissa kesäaikaan .

    Auringon ollessa horisontin takana, valoa ei taida kuitenkaan olla, toisin kuin
    sen ollessa "zeniitissä"

    Jos varsinaisessa aiheessa jotain "ongelmaa" on, se tuntuu olevan juuri se, että
    ei viddu millään haluta lähteä mukaan siihen, ettei kaksipyöräisen tahdo
    kaartaa kuin siihen suuntaan mihin etufillarikin on kääntyneenä.....
    nopeudesta tai kallistuskulmasta riippumatta..... jos ei sladissa mennä .

    Toinen mielenkiintoinen on tuo "mullistava uusi keskiseisontatuki" .
    Että ksipyöräinen ei kallistu eikä kaadu muuta kuin "ratista kääntämällä" .

    Kaipa nuo seisontatuet olis jäänyt pois käytöstä ihan kustannussyistä......
    ja "seisottaminen" olis hoidettu muuttamalla ohjauslukon "tapitus" siten,
    että se lukitsee ohjauksen keskiasentoon .

    Otetaas kuitenkin sen verran iisisti, että tuskin täällä asian kanssa "harrastavilla"
    isompaa ongelmaa on sen kanssa miten tuo menee.....
    Hankalaksi menee siinä, että sotketaan asiat-termit-syyt ja seuraukset välillä
    jopa pelottavasti.

    Realiteetti on kuitenkin se, että vaikka moni nauraakin mikroaaltouunin
    käyttöohjeissa sille "kissankuivatuskiellolle"...... sillä on tarvitsijansa
    jenkkilän bibel-beltin ulkopuolellakin .

    Tuokin on aika yliluonnollista..... kun ajelee fillarilla ilman käsiä.....
    että se kummasti kääntyilee haluttuun suuntaa täysin "rattiin koskematta" ja
    kulkusuuntaakin(kääntymistä) voi vaihtaa ilman ongelmia.

    Tästä päästäänkin siihen, että haluaisin nähdä sen "ilman käsiä" vedon sakkaamatta,
    jossa fillaristi vaihtaa kallistuksen ja kääntymisen suunnan
    "kallistamalla liikaa ajettavaan nopeuteen nähden" (ts. kääntämällä yli tasapainotilan)

    Lähtee se toki sieltä käsin "yli" käännettäessä kampeamaan pystyyn ja vaihtamaan puolta
    jos kummeissa pitoa riittää.

    Kovin liukkaalla... oli alla mitä tahansa... kuitenkin luonto kutsuu nopeammin kuin Ace Venturaa....
    kun ratista alkaa yksinomaan ja voimalla kampeamaan.

    Saattais näkökulmat ja totaalinen yksisilmäisyys asioihin hieman muuttua jos
    kaksipyöräiselläkin tulisi koulutusosioon "pakollinen talviajo".... tai jotain muuta pakkolipakkaa .
    "Vartalo ja sen käyttö" saattaisi saada ihan uudet puitteet ja merkityksen .

    Ei se "asvalttisoturin maailma" ole lähtökohtaisesti mitenkään vääränlainen..... sitä katsotaan
    vaan niin "pienestä reiästä" turhan normitetuissa puitteissa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #20
    Saattais näkökulmat ja totaalinen yksisilmäisyys asioihin hieman muuttua jos
    kaksipyöräiselläkin tulisi koulutusosioon "pakollinen talviajo".... tai jotain muuta pakkolipakkaa .
    "Vartalo ja sen käyttö" saattaisi saada ihan uudet puitteet ja merkityksen .
    Olen kyllä jo kolme talvea ajanut ja en ole huomannut muuta erityistä,kuin vartalon lämpimänä säilymisen,se on kyllä täysin uusi puite ja merkitys.
    Ei ne fysiikan lait talvellakaan muutu.Kyllä pikkunopeudessa pitää talvellakin tankoa kääntää samaan suuntaan.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  21. #21
    http://www.moottoripyora.org/keskust...n-vaarallisuus

    On siinä varmaan jotain vikaa, jos se perinteisellä vastaohjauksella nousee pystyyn ja poistuu tangentin suuntaan, eikä käänny kuin ehjällä ohjauksella varustettu mopo
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  22. #22
    .....Mitäs tässä ihminen muutakaan kun lunta lappaa lisää taivaalta .
    ..... ja talli on puolillaan monessa ajossa "väärin kääntyviä" mopoja joissa ei ole vääntöä eikä voimaa .
    .....Väärän värisiäkin vielä.
    .....Voi tätä ihmisen eloa
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #23
    [QUOTE=Bone;6265339..... ja talli on puolillaan monessa ajossa "väärin kääntyviä" mopoja joissa ei ole vääntöä eikä voimaa .
    QUOTE]

    Suomessa on ainakin yksi polkupyörä, jossa pyörä kääntyy oikealle, kun stongasta kääntää vasemmalle ja päinvastoin. Ei ole ensikertalaisen helppo ajaa.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  24. #24
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    Saadakseen pyörän kallistumaan enemmän, täytyy ohjata enemmän ulkokurvia kohti,
    saadakseen pyörän nousemaan pystympään, pitää ohjata enemmän sisäkurvia kohti.
    Saadakseen mopon pysymään tasaisessa kaarrossa, pidetään ohjaus paikoillaan.

    .... Se mihin suuntaan eturengas osoittaa milläkin hetkellä suhteessa pyörän keskilinjaan määräytyy pyörän liiketilasta.
    Taitasko tuota enää simppelimmin sanoa. Aamen....
    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    Ei siinä ohjauksessa mitään vikaa ole. Jatka vaan samaan malliin.
    Jos olet tähänkin asti pysynyt ojien välissä, niin osaat ohjata ihan oikein.
    Valokuva valehtelee enemmän, kuin tuhat sanaa.
    K1200RS
  26. #26
    Lainaa puh kirjoitti Katso viesti
    Valokuva valehtelee enemmän, kuin tuhat sanaa.
    Jep, kun katsoo vaikka .orgin etusivulta noita kallellaan olevia päristimiä, niin niiden kaikkien etupyörä näyttäisi osoittavan jonnekin muualle kuin tiukasti menosuuntaan.
  27.  
  28. #27
    [QUOTE=TripleTwin;6265341]
    Lainaa Bone;6265339..... ja talli on puolillaan monessa ajossa "väärin kääntyviä" mopoja joissa ei ole vääntöä eikä voimaa :doh:.
    QUOTE
    kirjoitti

    Suomessa on ainakin yksi polkupyörä, jossa pyörä kääntyy oikealle, kun stongasta kääntää vasemmalle ja päinvastoin. Ei ole ensikertalaisen helppo ajaa.
    Olen muuten tuollaista vieraalla maalla kokeillut .

    Vaikka ruuti olis varmaan jäänyt keksimättä jos se taakka
    olis näille harteille laskettu....
    hokasin kuitenkin lähteä sillä kurvailemaan niin, että kädet kyllä
    "oli stongalla", mutta ajatus meni että "vitut siitä" ja kääntyminen
    meni kallistamalla kuin ajaisi ilman käsiä .

    Olis taatusti sattunu leukaan pahemmin kuin Juhaa jos olis vaan koittanut
    mennä "ratista kääntäen" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY