Mikä voisi olla pyörän (Suzuki RF600R) takajarrussa vikana kun ei vaan toimi?
Tilanne seuraava:
Poljin painuu pohjaan eikä ilmaamisella tunnu olevan vaikutusta. Vaihdoin korjaussarjan pääsylinteriin, mutta ei vaikuttanut. Voiko jarruletku paisua niin paljon että tekee moista? Ei vuoda mistään jarrunesteitä pihalle.
Kiitoksia avusta![]()
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Pääsylinterin männänkumi väärinpäin? ? ? Jos ilmaus on onnistunut kunnolla.
Ei pitäis olla ku moneen kertaan varmistin(vielä korjausoppaasta), mutta kaikki mahdollista. Samoin päin kyllä laitoin kun vanhatkin... Ilmaus onnistu muuten normaalisti mutta ei poljin vaan jäykisty...
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Onko jarruille tehty jotain ennen kun vika ilmeni?
sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
Tekeekö painetta, jos laittaa jarruletkun tukkoon (lyttyyn lukkopihdeillä) mahdollisimman läheltä pääsylinteriä?
takajarru siis toimi tosi huonosti viime syksynä ja aattelin että pääsylkky vuotaa ohi tiivisteistä niin sen takia vaihdoin sisuskalut mutta ei vaikutusta.. Täytyy testata tota lukkopihti hommaa ku pääsee taas tallille..
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Toi kyllä kannattaa testata.
http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=4108.0
alla oleva teksti gixxer foorumilta lainattua
"Onko pyörällä joskus lipattu oikealle kyljelle?
Poljin ja sylinteri ei ole linjassa jolloin se painaa mäntää vinoon.
tällaiseen olen törmännyt."
sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
Letkussa vuoto? Etenkin jos ja kun on alkuperäinen kumiletku, jonka päällä sitten on niitä "kulumissuojia", eli muovisukkia vedetty päällä. On muuten p i e n i reikä tod.näköinen ja sitten äärimmäisen hankala paikallistaa!
Se reikä kun on vain "nuppineulanterän" kokoinen, niin se ei paljoa edes sitä jarrunestettä hukkaa, mutta niin vaan se ottaa sieltä ilmaa sisään ja kirnuttaa sitä ees-taas.....ettei olisi näin?
Kuuntele tarkoin ja kun painelet jarrupoljinta, jos rutisee jossain hiljaa, niin BINGO !
Joo tota rutina ääntä kyl ihmettelin ku välillä kuulu semmonen erikoinen ääni mut en keksiny mistä kuuluu...
Täytyy viel kattoo toi poljin linjakin ku on vissiin joskus käyny kylellään maalin sävyerosta päätellen...
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Mistäs tota letkua kannattaa kysellä..? Stormilla vaan teräspunos letkua ja tilauksesta.. Tekeekö mikään hyrdauli liike noita?
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Voi ilmata myös takaperin. Pumppaa tippakannulla ilmausruuvista säiliöön päin.
Kannattaa myös tarkastaa että siellä pääsylinterissä oleva paluupuraus on auki. Sinne saattaa ajan kanssa kertyä törkyä ja ilmaus ei onnistu kun paluuvirtausta putkistosta ei ole. Niissä on yleensä kaksi reikää, toisesta menee neste sisään kun poljin painetaan alas, ja toisesta pitäisi tulla paluuvirtaus kun poljin nostetaan ylös.
Aloita homma sillä että otat pääsylinterin irti ja puhalla paineilmalla kanavat auki. Ilmaus ja sitten uusinta yritystä. Joskus aika työlästä ja hieman aikaa vaativaa hommaa. Alkuhommaa saa helpotettua sillä että avaa ilmaruuvit ja laskee vähän aikaa nestettä läpi, sillein että pääsylinteri ei pääse tyhjenemään missään vaiheessa.
Ota jarrupalat irti ja katso liikkuuko männät kun poljinta painaa? Paina jollain meisselillä tms. mäntää vastaan että saat siihen vähän vastapainetta. Jos ne männät palautuu saman verran edes-takas joka polkaisulla, niin se paluuvirtaus ei toimi kunnolla. Paluu liikkeen pitäisi olla vähän lyhempi kuin puristusliike. Pumppaa poljinta pitkään ja katso alkaako siihen tulemaan minkäänlaista elämää.
Jos kumit ja letkut on ehjät niin kyllä siihen jarruun pitäis noilla eväillä ainakin jonkinlaista eloa saada.
Murjaanien kuningas!
Tuossa voisi tarkastaa myös sen että jarrusylinterin männät liukuu esteettä ts. joskus on käynyt niin että mäntä ja sylinterissä oleva tiiviste on jumissa keskenään joten mäntä liikkuu ulospäin mutta tiiviste vetää männän samantien takaisin kun kahva/poljin vapautetaan lopputuloksena edestakas humpaaminen...![]()
juuri nyt pyörätön
Pääsylinterin kävin paineilmalla läpi kun vaihdoin sisuskalut sinne. Voi toki johonkin jäädä roskaa tms. johonki väliin.
Täytyy vielä tarkistaa satulan toiminta että liikkuu männät ok.. En huomannut mitään erikoista palojen vaihdon yhteydessä... Eipä tuo uus letkukaan maltaita maksa jos sitäkin kokeilis...
Taidan kuitenkin vielä ensin tosiaan tsekata satulan ja ilmata vielä lisää ennen lisä osien ostoa
Onhan tuo takajarru kuitenkin vauhtia tappava osa niin olisi suotavaa toimia vaikka ilman sitä jo viime kaudesta monta hetkeä meni(takajarrua tulee vaan käytettyä pakosta)
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Tekeekö pääsylinteri painetta letku tukossa?
Jos ei tee, niin sitten on ihan turha tutkia tukosta eteenpäin olevia komponenttejä.
Jep näin täytyy tehdä kun kohtapuoleen pääsee ropaamaan![]()
Ilmottelen ku selviää/ei selviä ongelma![]()
RF600R
(GPZ500s)
(RG125)
Polkimessa pitää olla pieni klappi ennen kuin se painaa pääsyl. mäntää. Tarkasta myös että pääsyl. mäntä palautuu varmasti lepotilaansa asti ettei jää vähän vaille.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Voiko tollasta jarruletkua sitten painaa littanaksi jotta voi hahmottaa-hakea mahdollista vikakohdetta? Jotenkin ainakin teräspunosta ei tulis mieleen painella pihtien tms. kanssa… Mutta entä jos/kun on orkkisletkut?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itse en rutistaisi edes usein originaaleina olevia paksuja jarruletkuja millään pihdeillä, punos sielläkin sisällä on ja sen murtuminen riskinä...![]()
juuri nyt pyörätön
Kun kerroin letkun litistamisestä, niin oletin, että litistäjä ymmärtää teräspunosletkun ja kumiletkun erot.
Tavallista kumista jarruletkua voi huoletta puristella, kun sen tekee järjen kanssa.
Teräspunosletku pitää irroittaa ja pääsylinteriin pitää kiertää joku muu sen reiän tukkiva esine.
Perhana kun jos totta puhutaan niin toi oma takajarrukin ikäänkuin "rutisee" ja tuntuu antavan periksi pikkuhiljaa kun sitä voimalla polkee. Tarttisko sekin nyt kuitenkin sitten vielä huoltaa. Hyvin se on pitänyt liikennevaloissa seistessä ja menee takanen lukkoonkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin'in. Kaise on parasta rempata vaan ja ajaa vähemmän.![]()
Mulla oli susnassa sellasta että etujarrukahva ei oikein palauttanut kun ekaa kertaa päivällä jarrua painoi. Sitten alko vasta pelaamaan. Lueskelin sitten noita jarrujen jumiutumisia… ^ Ja nytten kun on uudet letkut (tosin kaikki muukin etujarruista vaihdettu/huollettu) niin eipä enää tunnu tallissa ainakaan kangertelevan. Voihan se olla ettei nuo letkut kestä kun sen 19 vuotta.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)