Kertokaahan kokemuksia kyseisestä pyörästä. Itse ajattelin kevään tullessa hankkia taas Ducatin ja tuon kyseisen mallin. Pyörä tulee työmatka ajoon ja mutkatiepyörittelyyn ja ehkä pienimuotoiseen leikkimiseenKokemusta vuosien takaa on muutamasta Ducatista (SS900FF-98 ja 749-03)
Erityisesti tuossa monsterissa kiinnostaa tuo ulkonäkö, äänet ja monikäyttöisyys sekä erilaisuus.
Nyt on alla taas Ducati.
Eikö täällä kukaan omista kyseistä aparaattia? no jos kerran ei, niin kertokaa ylipäänsä millainen pyörä se Monsteri on, ei väliä mikä malli.
Nyt on alla taas Ducati.
Itellä tonninen S2R ja ihan hyvä pyörä tämä ainakin on ollut, eiköhän 800:nen ole ihan yhtä hyvä. Jos et välttämättä 800:sta halua niin tonninenkin on ihan hyvä vaihtoehto, ei ole älyttömästi tuossakaan tehoja, enempi vääntöä vaan ja se on aina hyvä.
Viimeisellä rivillä ite jo hyvin summasit miksi S2R kannattaa hankkia ja sopii kyllä just kaikkeen tuohon. Ite ajan mutkapätkää, rataa ja ulkomaan reissutkin samalla pyörällä. Huollot on suht arvokkaita mutta sen taisit Ducateista jo tietää![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Samaa "vikaa" kuin Mikunilla, eli mullakin tallissa kilonen S2R ja sama käyttöönottovuosikin vielä. Hauska peli, tehoa ja vääntöä on minun tarpeisiini ihan riittävästi. Tuskin ne siinä 800:ssakaan ihan heti kesken loppuvat, ainakaan arkikäytössä. Ei kai se koko, vaan miten sitä käyttää...
Tankkilaukku ja putkikassi kyytiin, niin tuolla tekee matkaa yksikseen jo ihan kohtuullisesti. Eihän se mikään "oikean" matkapyörän veroinen tavarajuhta ole, mutta se ei liene kellekään yllätys.
Tuota ennen mulla oli 620 i.e. -04, toimi ihan hyvin ja kyllä silläkin pääsi, mutta S2R1000 on ihan toiselta planeetalta. Kaikin puolin parempi... yllättäen...![]()
Ducati Monster S2R 1000 -07
Jep, kiitos näistä. Tuo Ducati vaikutti parhaalta vaihtoehdolta tähän elämäntilanteeseen. Noi tehot varmaan riittää ihan hyvin, ja niitä kaikkia hevosia taitaa oikein päästä käyttämäänkin.
Kyykkypyörät ja ratahommat on jo nähty ja koettu, ja ehkä tuollakin jonkun ratapäivän käy pyörähtämässä omaksi ilokseen jos sattuu ratailu alkaa taas kiinnostamaan, vaikka rata ajoa varten on aina ennen ollut vehkeet erikseen.
Sopiva Monster löytyi virosta oikein sopuhintaan ja faijan kanssa hankitaan se puoliksi, varmaan aika sopiva peli myös hiukan vanhemman miehen (noin 60v) ajella ne muutamat päivät/viikot ja pikkureissut mitä hänellä tulee kesässä ajettua.![]()
Nyt on alla taas Ducati.
Mun faija ajeli sillä mun 620:llä ihan hyvin. Vähän polvikulma häiritsi, mutta todennäköisemmin muutama kuukausi aiemmin suoritettu polvileikkaus oli se ongelma, ei niinkään polvikulma.
Tuon 800:n alustassa on vissiin vähänlaisesti säätömahdollisuuksia ja jarrut eivät ole yhtä tehokkaat kuin 1000:ssa. Hyvää perustavaraa käsittääkseni kuitenkin ja toiminevat vähintään yhtä hyvin kuin muissa saman luokan pyörissä. Ainakin mitä noilta foorumeilta lueskelee... itse en ole tuota 800:aa kokeillut.![]()
Ducati Monster S2R 1000 -07
Joo, toi 800 taitaa olla pikkasen ketterämpi kuin 1000 ja 800 on märkäkytkin, kun taas 1000 on kuivakytkin. 1000 on sitten tietenkin enemmän tehoa ja juurikin noi paremmat jarrut. Innolla odotan, että pääsee kokeilemaan.![]()
Nyt on alla taas Ducati.
Yksi kausi ja 9500km on S2R 800:lla takana, ja jarrujen paskuus tuossa lähinnä ärsyttää. Loistavan monikäyttöinen pyörä, joka tuntuu kivalta soratieltä motarille. Tonnisen jarrupäivitys tuohon on jo pitkään mietityttänyt, sillä etujarrut on tehottomuuden lisäksi ihmeen tunnottomat.
Keulaa on jossain ulkomailla parjattu, mutta ainakin tuossa omassa tällä 73kg kuormalla se tuntuu menettelevän etenkin sen jälkeen kun huollatin keulan. Käytös kyllä parani sen myötä.
Mikäli kaupungissa tulee pyörittyä, niin tuo märkäkytkin on kyllä mukavan kevyt käyttää. Ulkomaillahan kaupunkipendelöijät ovat monesti vaihtaneet ratastusta, kun vaihteet eivät tunnu menevän yksiin, mutta omassa käytössä on ollut ihan ok. Työmatkakäytössä tuo itsellänikin on ollut, 30km suuntaansa 95%:sti motaria ja hyvin on toiminut. Tuohon on vaihdettu aiemmin vähän pystymmän asennon tarjoava LSL:n tanko, minkä ergonomiasta ainakin pidän. Vakiossa "syöksyasennossa" olisi kyllä varmasti enemmän fiilistä.
Tehojen puolesta tuo on mukavan kesy, täyskaasulla pääsee kiihdyttelemään ja perä on helppo pitää linjassa vaikka sattuisikin kostealla kiihdytellessä sutimaan.![]()
Aikalailla samoja fiiliksiä minullakin. 800 on todella kevyen ja ketterän oloinen, keula hieman löysähkö ja kytkin höyhenen kevyt verrattuna tonniseenAjaminen on leppoista räppäilyä, tonnista joutuu käskyttämään hieman enemmän. Uskon kuitenkin että et tule pettymään noiden SS900 ja 749 jälkeen, on se ajoasento kuitenkin niin paljon parempi.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Pitää vielä kokeilla, sillä tuo täysi etujarrupäivitys on aika nihkeä tähän taloustilanteeseen. Vähän nyt syytä himmailla hankintojen kanssa kun pitäisi vielä lähteä kevyt 4000-5000km reissu heittämään kesäkuussa
Onpahan ainakin vähemmän jousittamatonta massaa etutolpalla kun on neljä mäntää vähemmän, ja pienemmät levytkin!![]()
Sport 750 Ducati oli kohtuu OK yhdellä etulevyllä Brembon kultaisella sylinterillä ja noilla Ferodon pehmeillä massapaloilla. Ne toki kuluu nopeammin kuin jotku muut, mutta vois auttaa.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Kiitoksia vinkeistä, laitoin ostoslistalle.
Ei se kuluminen nyt niin justiinsa ole, etenkin kun suurempi osa ajoista on matkaa eikä varsinaista räppäilyä. Ja onhan noissa kunnon moottorijarrutus kun sitä kuitenkin lyö aina mielellään pienempää pesään jo valmiiksi.
Nyt on oma Monsteri tullut ja on päässyt jonkin verran jo kokeilemaan. Hyvältä tuntuu, ja yllättävintä taisi olla pyörän ketteryys, uskomattoman helppo taitella mutkiin, ja mukava ajaa.
Hiukan ihmettelen tuota jarrujen parjaamista, koska omassani etujarru tuntuu ihan hyvältä ja tehokkaalta, toisin sanoen en löydä niistä mitään moittimista. Jopa kahteen edelliseen ratapyörään verrattuna ihan hyviltä, liekö sitten tehty joskus jotain päivityksiä.
Tuo omani on joskus tuotu briteistä ja hiukan hankalaa on nopeuden seuraaminen kun mailimittari on siinä päällimmäisenä, toki löytyy myös kilometrimittari, mutta aika pienellä maililukemien alla. Eiköhän siihen totu, kun jonkin aikaa ajelee.
Nyt on alla taas Ducati.
No sullahan on sitten kovin sama tilanne kuin mulla, oma on myös alunperin brittipyörä. Pyörä on ollut mulla kohta 5 vuotta ja hyvin on toiminut ja olen tykännyt ajettavuudesta. Noiden jarrujen moittimista ihmettelen samoin, tuntuma on molemman pään jarruissa minusta oikeinkin hyvä, aiemmissa pyörissä ovat olleet paljonkin huonommat.
Perä tuntuu aika ajoin hiukan liian pehmeältä, pitäis vissiin säätää tiukemmaksi. Ei kai sitten ole liian pehmeä kun ei ole jaksanut tuolla itseään vaivata...![]()
Nyt on taas vähän enemmän kilometrejä alla ja hyvältä tuntuu edelleen. Tehoja on ihan riittävästi ja keulaakin nostaa kivasti pelkällä kaasulla, jos sille päälle sattuu.Erittäin mukava mutkateillä, ja ei yhtään mukava moottoritie nopeuksissa, mutta toisaalta ei ole kyllä monikaan muukaan pyörä.
Nyt on alla taas Ducati.
Mulla lienee vaan jarrut huonossa kunnossa. Toisaalta niin on ilmeisesti konekin, kun ei tuo kyllä tasamaalla tunnu ilman kytkintä keulivan.
Motarilla olen toisaalta itse pärjännyt mukavasti, ainakin nyt sen vajaan tunnin putkeen mittari-150km/h lasissa silloin kun on ollut tarvis. Tottumiskysymyksiä varmaan, kun ei ole katettua ollut.
Kivasti nousee ykkösellä kun vähän nykäsee ja antaa vähän enemmän kaasua. Kyllähän tuolla motarillakin pärjää, mutta ei se mitään herkkua ole. Tosin ei ole kyllä sattunut sellaista pyörää kohdalle jolla olisi. Onneksi tuossa ei ole kuivakytkintä, vanhassa 749 oli ja se oli aivan hirveä tuohon verrattuna. Kaikin puolin olen erittäin tyytyväinen pyörääni.
Nyt on alla taas Ducati.
Paljonko kilometrejä S2R monsterille on paljon?
S2R 800:ssa on 2-mäntäiset jarrusatulat edessä. Niistä ei oikein saa yhtä hyviä kuin "serie oro"-nelimäntäiset ovat. Ei vaikka kokeilisi vaihtaa paloja erilaisiin. Jarrut paranevat vaihtamalla pääsylinteri ja satulat parempiin. Se on kuitenkin äkkiä 1000-1500 € sijoitus ja ei se katupyörässä välttämättä ole vaivan arvoista.
S2R kestää kymmeniä tuhansia ajaa, tai vaikka satatuhatta, mutta sitä pitää huoltaa ja huolehtia säännöllisesti. Nykyiset Ducatit eivät ole enää hauraita kuin kuivuneet maahanpudonneet puiden lehdet. Mikäli pyörä on pidetty puhtaana, nesteet on vaihdettu säännöllisesti, jousitus ja linkkujen ja rungon laakerit pidetty hyvässä rasvassa, suodattimia on vaihdettu ja muutenkin huolehdittu, Ducati kestää pitkään.
Monta kertaa omistajat alkavat vanhemmiten tekemään monenmoista viritystä alkuperäisten osien tilalle, ja valitettavan usein nämä viritykset ovat alkuperäistä huomattavasti huonompia.
Kiireessä tuli vähän liian niukasti sanottua. Ajoin siis takaa sitä, että jos ostaa projektiksi 50tkm ajetun S2R:n ja olettaa mopon olleen normaalilla pidolla niin missä vaiheessa saa alkaa vaihdella mottiin jne. laakereita ? Tiedän että vaikea näitä on arvioida kun huolenpidosta ei ole mitään varmuutta, räpellytty ulkokuori ei myöskään ikinä lisää luottamusta![]()
Ostin hetki sitten AVK:lta tuollaisen. Toivottavasti edellinen kuski on kunnossa.
Mukava peli. Hyvin vahvasti tulee pikkusuzuki mieleen tuosta moposta.
On tässä pyörän vaihto suunnitteilla ja ykkösvaihtoehtoja tällä hetkellä on nuo S2R sarjan Monsterit. Onko se sitten 800 vai 1000 kuutioinen, niin riipuu varmaan vähän yksilöstä ja tarjonnasta, mutta jos tän hetken nettimoton hintataso on kohdillaan, niin se on 800. Muitakaan Monstereita en oo vaihtoehtoina hylänny. Vertailun vuoks pitää käydä kokeilemassa joitain 3 ja 4 pyttysiä koneita, mutta tällä hetkellä Ducati tuntuu olevan se, mikä eniten kiinnostaa, joten en nää syytä hankkia mitään muuta.
Kysymys kuuluukin, että onko jotain eritysitä mitä pitäis huomioida noiden S2R Monsterien kanssa? Tai onko joku muu Monsterimalli (tai joku muu malli ylipäätään) fiksumpi vaihtoehto tällä budjetilla?
Budjetti on noin 6000 e (ainakin toistaseks). Helsingissä asun, joten aika paljon kaupungissa/taajamassa tulis ajettua, mutta myös pidempää matkaa ja ihan kunnon reissuakin kesäks suunnitteilla. Nykynen pyörä on Aprilia Dorsoduro 750 ja uudelta haen etupäässä etukenompaa ajoasentoa.