Moro
Nyt olisi aika huoltaa perusteellisemmin K1200RS vm 2000 perä.
Viimeksi jo Kuvan huollon kanssa puhuttiin, että edullisemmaksi voisi tulla kunnostettu vaihtoperä.
Hekin sen kyllä hoitavat.
Nyt kuitenkin hiukan ennalta kartoitan, olisiko täällä suositeltavia vaihtoehtoja.
(Kuvasta siis sinänsä pelkkää hyvää koettuna, mutta sen verran hintava urakka taas edessä, että täytyy miettiä eri näkökulmia)
Itse en taida ryhtyä ko. hommaan, ettei tule vielä isompaa vahinkoa.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Ihan vaan mielenkiinnosta...paljonko on lasissa kilsoja ja onko ne kilsat syynä huoltoon? Öljythän vaihdetaan ainakin ässän perään 20 tonnin välein ja muuta ei käsketä tehtävän. Itselleni 100000 km voisi olla se aika kun vaikkapa laakereita ja stefoja voitaisiin vapaaehtoisesti uusia. Tällä hetkellä ässäni lasissa on 74 tkm ja ei ongelmia minkäänlaisia.![]()
Bmw R1250RS Triple Black 2023
Oliskohan siinä joku 150 tkm.
Iso laakeri vaihdettu noin 90tkm, ehkä turhaan.
Viime kesänä nopeusmittarin tunnistinratas putosi siellä irralleen.
Saivat jotenkin liimattua(?) eikä edes vienyt konkurssiinkaan.
Tuomio kuitenkin oli, että kun alkaa olla väljää havaittavissa, ei jää oikeastaan mitään muuta kuin kuoret vanhaa.
( en ole oikein taitava kuvaamaan tilannetta )
Mutta en haluaisi ensi kesän rientoja ja ratakeikkoja aloittaa murehtien sen lopullista pettämistä.
Välys pystysuunnassa tuntuu ja kuuluu sellaisena pienenä "kloksauksena".
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Osta siihen Ebaystä kohtuuhintainen vähän ajettu vaihtoperä.
Esim. tuossa siisti 58 tuhatta ajettu perä.
Perä
Hinta 198.- euroa plus rahti.
Tuossa 22.000 km ajettu
Hinta 266.- euroa + rahti
Tuon nyt vaihtaa helposti vaikka itse.
Alle tunnin työ nivelpulttien lämmityksen kanssa.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 18.02.2014 klo 10:58.
Pekka
Sen verran vaan huomautuksena, että kysyjän pyörän perä on eri sorttia kuin K 1200 S:n ns "reikäperä". Nämä aiemmat kun on aika tarkkoja oikeasta shimmauksesta ja öljytkin pitäisi vaihtaa kympin välein. Tämä toki on vartin homma verrattuna joihinkin reikäperiin.
Tämä perämalli on myös LT:ssä, jossa se on tullut valitettavan kuuluisaksi ennenaikaisesta ns porsimisesta. Tämäkin tuntuu olevan tuurista kiinni, jotkut harvat on päässeet 300.000 km orkkislaakerilla. Toisilta piruparoilta se pykii jo alle 50 tonnissa. Itse sain hommatuksi Jenkeistä muutama vuosi sitten 9 mailia ajetun varaperän ja perämurikka vaihtuu uudella laakerilla alle aina 50-60 tonnin välein.
Tuohon laakerinvaihtoon on netissä hyviä ohjeita, mutta kyllä sen tunaroidakin voi, kuten eräs malagalainen BMW-korjaamo viime vuonna. Vaihtoivat kolleegan LoTjaan ennakkohuoltona perälaakerin ja noin 5 tonnissa se jo antoi periksi. Tuli meikäläisen varaperälle käyttöä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kiitos PekkaWee.
Juuri näitä linkkejä kaipasin.
En tiedä miksi, mutta en tuon Ebayn kanssa ole päässyt yhtään ymmärryksen tasolle.
Nuo kaksi laittamaasi linkkiä esimekiksi:
- en ymmärrä miksi en löydä mitään yksilöiviä tietoja tuotteista, kuten ajomäärät
- onko nuo myyjät jotain yksityisiä vai yrityksiä?
- millä keinolla nuo kannattaa maksaa yleisesti? PayPal?
- mitenkähän siellä sitten valitaan se toimitustapa Suomeen?
(Pelottava ulkomaan kokemus maalaiselle... Mutta aion ryhdistäytyä)
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
- Ne tuotetiedot selviää, kun kelaa sitä sivua alaspäin. Siellä on yleensä selvitys ajokilometreistä ym.
- Myyjät on joko yksityisiä tai sitten firmoja. On hyvä katsoa sen myyjän tiedot sieltä ilmoituksen oikean reunan linkistä ja siellä on myös asiakkaiden tyytyväisyysprosentti.
- PayPal on hyvä ja turvallinen maksusysteemi. siitä saa rahat takaisin, jos tulee ongelmia.
- Myyjä valitsee lähetystavan. Yleensä se on DHL tai joku, kannettuna kotiin.
Itse olen ostanut tuolta muutaman perän kavereille ja vaikka mitä muutakin.
Kaikki on aina mennyt hyvin.
Soita niin voin kertoa lisää. Puh nolla/viisi/nolla 5768 480
Tuolla linkillä löytyy enemmänkin RS periä:
RS periä
Pekka
Näinhän se on, että ässässä on nk. reikäperä ja RS:ssä umpiperä. Perämurikka kuitenkin ja öljyä sisällä voitelemassa. Kuulemma kannattaa aina tauolla reikäperää silmäillä ja kosketella alapuolelta. Jos käsi kastuu niin lompakko kevenee, ainakin hetken päästä.
Ebaystä olen ostanut vaikka mitä ja hienosti toimii. Paypal systeemillä saa nk. takuun tuotteille. Kun hommat oppii niin eipä juuri muuta tule netissä käytettyä. Miten ne pärjäsi ennenvanhaan iliman nettiä ja ebaytä? Rahalla.![]()
Bmw R1250RS Triple Black 2023
Moro !
Onko näissä "reikäperissä" ollut ongelmia ? Ja mikä niissä on suunniteltu öljynvaihtoväli kun ei siellä ole sitä proppua.![]()
<p>R 1200 RT</p>
On ollut ongelmia. Ensimmäiset reikäperäthän oli täytetty maagisella "ikuisella" - tai ainakin perän/pyörän käyttöiän kestävällä öljyllä. En muista oliko käyttöikää määritelty, mutta moni suhtautui tuohon ihan aiheesta lievällä kyynisyydelläja vaihtoivat kuitenkin öljyt. Vaati muistaakseni perän "tilttaamisen" alas. Sittemmin taisi Helmut tulla järkiinsä ja lisäsi jo säästetyn / unohtuneen propun ja antoi öljyjen vaihto-ohjeen. Joku kyseisen peräreiän kanssa urheillut kertonee vaihtovälisuosituksen....
![]()
<p>2002-2014</p>
Omasta reikäperästä meni laakeri vaihtoon reilun 80tkm:n jälkeen, käteen tuntui selvää klappia.
Talven mittaan on nyt noita laakereita tullut vaihdettua reilu 5 kpl, yksi oli ajettu aivan loppuun, loput on olleet joko siinä rajamailla tai sitten että jonkun tonnin olisi varmaan vielä ajanut - kuten oli omanikin.
Perästä taisi puuttua vain yhtenä tai kahtena vuotena (ainakin gessussa) se öljyproppu, sitten se taas lisättiin takaisin sinne perän pohjalle.
20tkm on suositus öljynvaihto välille, minä olen vaihtanut aina samalla kuin moottoriinkin eli 10tkm välein, mutta eipä tuolla sen laakerin kestävyyteen ole väliä kun se päälaakeri mikä hajoaa ei ui tuossa öljyssä.
Käsikopelolla tuon reikäperän saa testattua varsin luotettavasti onko vaihdolle tarvetta vai ei, suositus on (gessussa) että heilunta olisi luokkaa 0,5mm vanteen reunalta mitattuna heittokellolla.
Perän rakennetta on muutettu jo näihin vanhempiikin reikäperiin (2010?) ja toivottavasti parempaan suuntaan, tuollain vaihdettiin renkaan puolelle flange ja se *kansi* kestävämpään ja lisättiin myös huohotin. Myös laakeri on toisella osanumerolla.
Näitä uudempia malleja en vielä ole nähnyt laakerinvaihdossa ja mitä niitä on päässyt kopeloimaan niin 50tkm ajetussa ei ole ollut vielä mitään havaittavaa klappia. Näissä *vanhemmissa* reikäperissä tuo klappi on selkeästi jo muutaman tonnin ajon jälkeen havaittavissa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Joku kyseisen peräreiän kanssa urheillut kertonee vaihtovälisuosituksen....[/QUOTE]
reps.... huh. Mutta asiaan. Omassa alkaa olla 60tkm.Takana ja en tiedä onko öljyjä vaihdettu koskaan.Pyörä on kyllä huollettu säännöllisesti mutta onko huolto-ohjelmassa proputonta peräöljynvaihtoa? Niin vuosimalli on 05.
Ennen kesää on huollon aika. Jos öljyt on tarkoitus olla vaihtamatta niin mitä ihmeen erikoisöljyä siellä on.
Täytyypä mittailla niitä välyksiä.
<p>R 1200 RT</p>
Samassa tilanteessa kyllä itse hetkeäkään epäröimättä vaihtelisin öljyt. Vaikka tuohon proputtomaan olisi taannehtivasti tullut öljynvaihdot ohjelmaankin, niin ilman varmaa tietoa en luottaisi pätkääkään siihen, että kaikissa huolloissa tuota oikeasti on muistettu ja haluttu noudattaa. Öljysuosituksen varmaan joku kommentoi.reps.... huh. Mutta asiaan. Omassa alkaa olla 60tkm.Takana ja en tiedä onko öljyjä vaihdettu koskaan.Pyörä on kyllä huollettu säännöllisesti mutta onko huolto-ohjelmassa proputonta peräöljynvaihtoa? Niin vuosimalli on 05.
Ennen kesää on huollon aika. Jos öljyt on tarkoitus olla vaihtamatta niin mitä ihmeen erikoisöljyä siellä on.
Täytyypä mittailla niitä välyksiä.
<p>2002-2014</p>
Mulla -08 S ja kilsoja n.35tkm. Perästä lautaspyörästä useampi hammas poikki. "Kissanpäästä" useita murtuneita hampaita => korjauskelvoton.
En tiedä miten ne yleensä kestävät, mutta tuo ei ainakaan kestänyt.
Totuus on tuolla ulkona !
Tuo on sillä reikäperällä?
Jos, niin siinä on kyllä simmitys ollut pielessä.
Jos se on ollut oikein simmitetty niin niissä hampaissa on keskellä siisti kirkas kuvio joka on toiminut kosketus pintana. Jos se on jossain muussa kohdassa -> simmitys pielessä -> hampaita hajoaa ennemmin tai myöhemmin.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Joo, reikäperä. Huollettu Heinolla ohjelman mukaan.
Tosihan on että hampaiden simmitys on tarkka laji, ja se vielä pitää hallita.
Tilasin jenkeistä käytetyn perän ja pitänee siitä askarrella.
Sanoivat että perän kuluminen/ hajoaminen näkyy nopeusmittarissa ensin. Kun metallia irtoaa osista ne
hakeutuvat nopeus/ABS-anturiin jolloin nopeusmittari liikkeelle lähdettäessä ei aina lähde heti mukaan.
Näin ainakin allekirjoittaneella näkyi (en vaan silloin tiennyt asiasta, miksi).
Totuus on tuolla ulkona !
varmaan samaa ihmeöljyä, jota oli bemarilla autojenkin automaateissa. ja joita sitten on porsinutkin.. ikiöljyt oli niissäkin.. mutta eihän se montaa tonnia maksa yhden laatikon vaihtaminen..
pariin sataan näyttäisi geesaankin perää saavan ebaysta, muttei nyt kovin innostaisi vielä hankkia hyllyyn tuollaista odottelemaan...![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kuulun viimeksi mainittuihin, 38 tkmTämä perämalli on myös LT:ssä, jossa se on tullut valitettavan kuuluisaksi ennenaikaisesta ns porsimisesta. Tämäkin tuntuu olevan tuurista kiinni, jotkut harvat on päässeet 300.000 km orkkislaakerilla. Toisilta piruparoilta se pykii jo alle 50 tonnissa.