joo, näyttää siltä kemiallinen tankin käsittely ( Casewell )
ei toimi noissa muovitankeissa ja laajenevat.
Eli Suomessa paras keino on tyhjentää tankki talveksi ja
kesällä käyttää tavaraa missä mahdollisimman vähän
etanolia. Tyhjennys on helppo, laittaa tankin ulostuloon
puutarjaletkua pätkän ja jerry kannuun toinen pää, Scan 5X
ohjelmalla Android puhelimessa komentaa ELM bluetooth moduulin
kautta bensapumpun päälle muutamia kertoja.
Itsellä ei ole laajenmisesta ollu ongelmia kuivatuksella
ja polttoaine valinnalla pärjätty.
Niin tankki kanattaa tyhjentää palovaaran takia, tankkien
tiivisteet voivat vuotaa jos niitä ei ole vaihdettu ( vanhemmat multistradat )
Italiassa yksi kauppa myy multistardoihin
orginaaleja tankkeja 380eur, johtosarjoja 100eur, penkkejä 90eur, ruiskuja 100eur...
.... orginaalin johtosarjan kumiosat hapristuu pois kolmessa vuodessa, penkki
menee uusiksi noin 5 vuodessa. 2007 tankki maksoi muistaakseni 3000eur, johtosarja
500eur ja penkit alkaen 500eur, että kyllä jälleenmyyjä rikastuu ja vakuutusyhtiö köyhtyy.
---
joni
http://boy007.dy.fi
Muovitankin tyhjentäminen talveksi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.
Itse olen omista mopoista nyt parina viime talvena tyhjennellyt tankin niin hyvin kuin sen letkulla saa imaistua, sitten kipannut tankkiin 5L Nesteen pienkonebensaa (ei sis. rikkiä, etanolia bentseeniä yms) ja sen jälkeen ajanut vielä pienen lenkin, jotta sitä etanolilitkua ei jää sinne polttoainelinjastoonkaan.
Itse en kyllä pyörän omaa bensapumppua käyttäisi tankin tyhjentämiseen, ei tee hyvää sille pumpulle pyörittää sitä tyhjänä.
Joo, " kun vakuutusyhtiöitä ei kiinnosta mistä ne maksaa" joutuu
asiakas maksamaan eli vähän holtitommammat siirtää kuluja asiansa hoitaville.
Kun itse hoitaa asiat niin ei oikein innostunut maksamaan toisten viilailuja !
Ihan kasvoihin katsomalla voi moottoripyörävakuutus maksu olla 2-3 kertanen
mutta se ei vaan meillä toimi viellä niin. Joku yhtiö kyllä tarttuu tähän, ainakin
itse saan muutamalta yhtiöltä vakuutuksen 1/3 löysemmän linjan yhtiöön nähden jo nyt.
Joidenkin pyörä merkkien vakuutukset maksaa kun huoltohinnatkin maksaa tai
lunastukset osien puutteessa.
Ducatin tankin tyhjentämisestä polttoainepumpulla en oo kuullu mitään huonoa,
itse mietin tuota, taitavat hullossakin tehdä huoltomanuaalin mukaan homman näin.
Ainakin se on siistimpää kuin täyttöaukon kautta ulos!
Etanolin ongelma on se että se turvottaa nailonia ( sen lisäöksi että syö kumi tiiviteitä ), jos pumppuun ruiskuun jää bensaa niin kuivuessaan sinne jää kiinteetä hartsii, jos tankkiin jää polttoainetta ja huono erä
niin se saataa hyytelöityä,... näin oon kuullu.
Niin kannttaa muistaa että Ducatin milestä pyörää ei saa huoltaa itse ja TRAFI:lla tuetaan samaa
linjaa,.. eli kannattaa pitää omana mielipiteenään ja olla hiljaa että sen voi tehdä itsekkin!
---
joni
Pitäiskö sun vaihtaa merkkiä![]()
Viimeksi muokannut: juhis_; 14.02.2014 klo 13:56.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
jossain oli juttua, että itseasiassa muovitankeissa on käytetty muovia joka jossain määrin imee vettä ja laajenee näin tehdessään. Etanolibensa kerää vettä ja se vesi turvottaa muovia.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei se pumppu siitä heti hajoa, mutta ei se kuivana pyörittäminen sen elinikää ainakaan lisää.
Yhtä mopoa tuli joskus käytettyä lämpimäksi ennekuin muistin, että koneesta puuttuu vielä öljyt... ei sekään siihen hajonnut mutta koneen elinikä varmasti lyheni.
Tehköön kukin miten haluaa, mutta minusta letkulla tankista imeminen on minusta helpompi tapa kuin alkaa irroittelemaan bensaletkuja. Tuo tekniikka kun on jo penskana opeteltu riittävän hyvin niin ei siinä nykyisin enää sotke tai edes suuhun asti niitä bensoja ime![]()
ei sitä imee kannata, ostatte semmoisen 7 euron perämoottorin letkun motonetista. Sitten vaan toinen pää tankkiin ja pari puristusta letkupumpusta niin lappo alkaa. ja tankki tyhjenee, hitaasti mutta varmasti.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu
Tollasella tyhjensin viime keväänä jämäbensat pois ja pistin tuoreet sisään.
ex-Monster M750, nyt pyörätön
Mitä helvettiä sinä sekoilet. Jos mopon tankki käytössä turpoaa, se ei kiinnosta pätkääkään vakuutusyhtiötä tuotteen korvausmielessä. Se ei myöskään ota ko asiasta yhtään murhetta vaikka kiikutat millaisen vahinko- ilmoituksen asiasta.
Tuohan on täysin tuotteen lastuun/ominaisuuksiin liittyvä asia, jollaisena se ei kuulu pätkääkään vakuutusmaailmaan.
Viimeksi muokannut: vma; 14.02.2014 klo 18:21.
No nyt ei muuta kuin odotellaan sitä juttua rekisterikilven telineestä. Vai löytyykö vielä ässä takataskusta, kenties joku yllättävä uusi vika. Ihan jännittää tämä odotus![]()
-
Muistaakseni tästä tankin turpoamisesta on kirjoitettu aikaisemminkin, vai oliko sama mies silloinkin asialla?
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Jos se tankki turpoaa siksi kun se pyörä kaatuu, kun sivujalka pettää? *huoh*
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
En tiedä mistä tämä flametus on peräisin, mutta aprilialla samaa tankin turpoamisongelmaa jenkeissä. Liittynee bensan laatuun mutta ainakaan 5% etanolia sisältävä polttoaine ei ole vuodesta -12 rikkonut mitään.
Jenkeissä tankki per kesä ei mitenkään ihmeellinen asia jos ei ole käsitelty sisäpuolelta jollain aineella. Myös tankki täynnä talvisäilytys sivujalan varassa turvottaa tankin vasenta puolta.
Oman ajoin niin tyhjäksi kun uskalsin että pääsen ajamalla perille, ihan vain varmuuden vuoksi.
Muovitankkeja käyttää monet muutkin valmistajat nykyään, onkohan kaikissa sama juttu? Ihan mielenkiinnosta OP, oletko tankannut E10?
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Takapihan pressutallissa könöttää 00-mallinen Cagiva jossa on muuovitankki, eikä mitään erikoista ole tapahtunut viiteen vuoteen. Tuskin se tuksun tankin muoviseos paljon poikkeaa Cagivan muovista.
Siellä taitaa tällä hetkellä olla 2012 ostettua bensaa tankissa, kun en muistanut viime kesänä tankata. Hyvin tuo viime syksynä käyntiin lähti, kun piti kokeilla elääkö se vielä.
Oisko tuksun tankeissa sitten joku erä ollut, jonka muoviseoksessa oli liikaa käytettyjä muovipusseja ja sitä kautta herkkä etanoolille. Tuskin nyt jokainen muovitankki pullistelee.
Jokaisen pitäisi ymmärtää että muovinen tankki turpoaa olessaan täynnä auringon paisteessa, turpoaahan se pensa siellä metalli- alumiinitankissakin ja juoksuttaa sitä hukkaputkesta ulos. Se että tanki jäisi joihinki uusiin muotoihin turpoamisen jälkeen on kukkus luurua, tosin jokainen jolla on muovinen tankki pyörässä tai moottoriveneessä on varmaankin huomannut etä jokin pensan ainesosa huokuu läpi jolloin esim kaikissa tankeissa ei pysy maali eikä muovikalvo kiinni kun esim kalvoon tulee auringossa kuplia ja rikkoutuu sen takia, ongelma koskee kaikkia pyöriä joissa on muovitankki ei tätä yhtä merkkiä. ps kokemusta myös BMW muovitankista
sekä veneen muovitankeista.![]()
KELA Racing Club /Hangaround
Kotarin ysipuolikkaan 18l tankki oli pari vuotta motivaationpuutteen vuoksi E-kymppiä puolillaan ulkovarastossa. Epäilin tallitontun käyneen sinä aikana hitsaamassa tankin takakiinnikkeen pultinreiän 5mm edemmäksi. Siirsin sitten itse etukiinnikettä saman verran niin taas tankki istuu.
Olen jostain lukenut, että polyamidi imee itseensä vettä ja turpoaa vähäisiä määriä, joten on voinut säilytyksen aikana kondenssivesi tehdä tepposensa.
Ei nyt viitti uudestaan aloittaa, mutta totta tuo ainakin oli. Ketju asiasta löytynee, jos ei, niin miksi maksaa jässäri. Nimimerkki voisi tosin keskittää tarmonsa rakastamiinsa Pelle Peloton-juttuihin![]()
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Joo, mutta Ducatin Insinöörit ja muutaman mopon tekijä ei ymärrä! Kun ostin pyörää epäilin ongelmaa ja
myyjä vakuutti Ducati käyttää niin ihmeellisiä muoviseoksia ettei veny eikä pauku.
Näissä, nailon tankkien turpoamisessa ei oo ollu kyse auringon lämmöstä! Nailon tankki joka on osa
pyörän rakenetta (toimii istuimena) on pikkusen eri juttu kun veneen bensatankki.
Niin valmistajat ovat jopa yrittäneet kieltää ilmiön olemassaolon. Siinä vaiheessa on moni
vaihtanut merkkiä tai lopettanut harrastuksen kun mukavan moottoripyöräilyn sijaan on
joutunut täyttelee joukkokanteeseen osallistumis papruja.
Parhaimillaan ihmiset joutu ostaa 3000egeen uutta tankkia jota nyt saa 380eur.
Suomalainen kuluttajaviranoamainen ei usko ilmiöön vaikka US ja UK:ssa ymmäretään asia.
Turpoaminen kun aiheuttaa rakoja katteiden väleihin !
Eli ei ihan jokainen ymmärrä.
---
joni
Multistrada 1000/1100 tankki on Nylonia, Acerbiksen valama. Muovivalmistajat antavat tästä taulukoita joissa on kosteuden mukaan prosenttien laajaneminen. Sitä voi todennäköisesti yrittää välttää kun ei päästä kosteutta tankkiin sisälle, jossa ei ole mitään pintakäsittelyä estämässä veden imeytymistä muoviin. Vesi voi päästä tankkiin joko huonon, vesipitoisen bensa/etanoliseoksen mukana tai yksinkertaisesti korkista jonka vedenpoistoletkun on tapana tukkeutua roskista muutaman kerran ajokaudessa ainakin minun parkkipaikoillani.
Minä olen useamman vuoden jo tyhjentänyt varmuuden vuoksi tankin talveksi laittamalla hyppylangan polttoainepumpun releen tilale niin että se tilapäisesti kytkeytyy päälle pysyvästi. Ei se pumpun kuivakäynti varmaan hyvää tee, mutta tuo kannattaa vahtia vieressä ja lopettaa heti kun bensa loppuu. Näin tankki on ainakin talven kuivana.
No eikös tollanen tankki kannattaisi pinnoittaa sisäpuolelta, vaikka talvella kun ei ole muuta tekemistä?
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"