Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    joo, näyttää siltä kemiallinen tankin käsittely ( Casewell )
    ei toimi noissa muovitankeissa ja laajenevat.

    Eli Suomessa paras keino on tyhjentää tankki talveksi ja
    kesällä käyttää tavaraa missä mahdollisimman vähän
    etanolia. Tyhjennys on helppo, laittaa tankin ulostuloon
    puutarjaletkua pätkän ja jerry kannuun toinen pää, Scan 5X
    ohjelmalla Android puhelimessa komentaa ELM bluetooth moduulin
    kautta bensapumpun päälle muutamia kertoja.

    Itsellä ei ole laajenmisesta ollu ongelmia kuivatuksella
    ja polttoaine valinnalla pärjätty.

    Niin tankki kanattaa tyhjentää palovaaran takia, tankkien
    tiivisteet voivat vuotaa jos niitä ei ole vaihdettu ( vanhemmat multistradat )

    Italiassa yksi kauppa myy multistardoihin
    orginaaleja tankkeja 380eur, johtosarjoja 100eur, penkkejä 90eur, ruiskuja 100eur...
    .... orginaalin johtosarjan kumiosat hapristuu pois kolmessa vuodessa, penkki
    menee uusiksi noin 5 vuodessa. 2007 tankki maksoi muistaakseni 3000eur, johtosarja
    500eur ja penkit alkaen 500eur, että kyllä jälleenmyyjä rikastuu ja vakuutusyhtiö köyhtyy.
    ---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  2. #2
    ^Mitenkä tuo asia kuuluu vakuutusyhtiölle? Vastaan itse: ei mitenkään.
  3. #3
    Muovitankin tyhjentäminen talveksi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.
    Itse olen omista mopoista nyt parina viime talvena tyhjennellyt tankin niin hyvin kuin sen letkulla saa imaistua, sitten kipannut tankkiin 5L Nesteen pienkonebensaa (ei sis. rikkiä, etanolia bentseeniä yms) ja sen jälkeen ajanut vielä pienen lenkin, jotta sitä etanolilitkua ei jää sinne polttoainelinjastoonkaan.

    Itse en kyllä pyörän omaa bensapumppua käyttäisi tankin tyhjentämiseen, ei tee hyvää sille pumpulle pyörittää sitä tyhjänä.
  4. #4
    Joo, " kun vakuutusyhtiöitä ei kiinnosta mistä ne maksaa" joutuu
    asiakas maksamaan eli vähän holtitommammat siirtää kuluja asiansa hoitaville.
    Kun itse hoitaa asiat niin ei oikein innostunut maksamaan toisten viilailuja !
    Ihan kasvoihin katsomalla voi moottoripyörävakuutus maksu olla 2-3 kertanen
    mutta se ei vaan meillä toimi viellä niin. Joku yhtiö kyllä tarttuu tähän, ainakin
    itse saan muutamalta yhtiöltä vakuutuksen 1/3 löysemmän linjan yhtiöön nähden jo nyt.
    Joidenkin pyörä merkkien vakuutukset maksaa kun huoltohinnatkin maksaa tai
    lunastukset osien puutteessa.

    Ducatin tankin tyhjentämisestä polttoainepumpulla en oo kuullu mitään huonoa,
    itse mietin tuota, taitavat hullossakin tehdä huoltomanuaalin mukaan homman näin.
    Ainakin se on siistimpää kuin täyttöaukon kautta ulos!

    Etanolin ongelma on se että se turvottaa nailonia ( sen lisäöksi että syö kumi tiiviteitä ), jos pumppuun ruiskuun jää bensaa niin kuivuessaan sinne jää kiinteetä hartsii, jos tankkiin jää polttoainetta ja huono erä
    niin se saataa hyytelöityä,... näin oon kuullu.

    Niin kannttaa muistaa että Ducatin milestä pyörää ei saa huoltaa itse ja TRAFI:lla tuetaan samaa
    linjaa,.. eli kannattaa pitää omana mielipiteenään ja olla hiljaa että sen voi tehdä itsekkin!
    ---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  5. #5
    Pitäiskö sun vaihtaa merkkiä
    Viimeksi muokannut: juhis_; 14.02.2014 klo 13:56.
    Yamaha MT09 -20
    KTM sxf 450 -06
    ________________
    Yamaha R1 -07
    Husaberg FS650 -05
    KTM sx 250 -05
  6. #6
    jossain oli juttua, että itseasiassa muovitankeissa on käytetty muovia joka jossain määrin imee vettä ja laajenee näin tehdessään. Etanolibensa kerää vettä ja se vesi turvottaa muovia.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Lainaa boy007 kirjoitti Katso viesti
    Ducatin tankin tyhjentämisestä polttoainepumpulla en oo kuullu mitään huonoa,
    itse mietin tuota, taitavat hullossakin tehdä huoltomanuaalin mukaan homman näin.
    Ainakin se on siistimpää kuin täyttöaukon kautta ulos!
    Ei se pumppu siitä heti hajoa, mutta ei se kuivana pyörittäminen sen elinikää ainakaan lisää.
    Yhtä mopoa tuli joskus käytettyä lämpimäksi ennekuin muistin, että koneesta puuttuu vielä öljyt... ei sekään siihen hajonnut mutta koneen elinikä varmasti lyheni.

    Tehköön kukin miten haluaa, mutta minusta letkulla tankista imeminen on minusta helpompi tapa kuin alkaa irroittelemaan bensaletkuja. Tuo tekniikka kun on jo penskana opeteltu riittävän hyvin niin ei siinä nykyisin enää sotke tai edes suuhun asti niitä bensoja ime
  8. #8
    ei sitä imee kannata, ostatte semmoisen 7 euron perämoottorin letkun motonetista. Sitten vaan toinen pää tankkiin ja pari puristusta letkupumpusta niin lappo alkaa. ja tankki tyhjenee, hitaasti mutta varmasti.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu

    Tollasella tyhjensin viime keväänä jämäbensat pois ja pistin tuoreet sisään.
    ex-Monster M750, nyt pyörätön
  10. #10
    Lainaa boy007 kirjoitti Katso viesti
    penkki menee uusiksi noin 5 vuodessa.
    Miksi?
  11. #11
  12. #12
    Lainaa boy007 kirjoitti Katso viesti
    Joo, " kun vakuutusyhtiöitä ei kiinnosta mistä ne maksaa" joutuu
    asiakas maksamaan eli vähän holtitommammat siirtää kuluja asiansa hoitaville.
    Kun itse hoitaa asiat niin ei oikein innostunut maksamaan toisten viilailuja !
    Ihan kasvoihin katsomalla voi moottoripyörävakuutus maksu olla 2-3 kertanen
    mutta se ei vaan meillä toimi viellä niin. Joku yhtiö kyllä tarttuu tähän, ainakin
    itse saan muutamalta yhtiöltä vakuutuksen 1/3 löysemmän linjan yhtiöön nähden jo nyt.
    Joidenkin pyörä merkkien vakuutukset maksaa kun huoltohinnatkin maksaa tai
    lunastukset osien .....daadaadaa!
    Mitä helvettiä sinä sekoilet. Jos mopon tankki käytössä turpoaa, se ei kiinnosta pätkääkään vakuutusyhtiötä tuotteen korvausmielessä. Se ei myöskään ota ko asiasta yhtään murhetta vaikka kiikutat millaisen vahinko- ilmoituksen asiasta.

    Tuohan on täysin tuotteen lastuun/ominaisuuksiin liittyvä asia, jollaisena se ei kuulu pätkääkään vakuutusmaailmaan.
    Viimeksi muokannut: vma; 14.02.2014 klo 18:21.
  13. #13
    Lainaa boy007 kirjoitti Katso viesti
    jos tankkiin jää polttoainetta ja huono erä
    niin se saataa hyytelöityä,... näin oon kuullu.
    Taitaa olla kuulossa vikaa....

    Itselläni perämoottorissa 20 vuotta aina vanhat bensat, ei ongelmia.
    Mp:ssä (Multistrada) 7 talvea vanhat bensat, ei ongelmia.
    MTS 1200S -15
  14. #14
    No nyt ei muuta kuin odotellaan sitä juttua rekisterikilven telineestä. Vai löytyykö vielä ässä takataskusta, kenties joku yllättävä uusi vika. Ihan jännittää tämä odotus
    -
  15. #15
    Lainaa ukko kirjoitti Katso viesti
    No nyt ei muuta kuin odotellaan sitä juttua rekisterikilven telineestä. Vai löytyykö vielä ässä takataskusta, kenties joku yllättävä uusi vika. Ihan jännittää tämä odotus
    + 1 on tää huikee kaveri! Kannattas jättää pyörä pois ku siit on noin paljon vaivaa!
    Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
    Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
    KTM Super Duke -06 2010-2011
    Suzuki SV650s -00 2009-2010
    Suzuki GSF600n -01 *2008
  16. #16
    Muistaakseni tästä tankin turpoamisesta on kirjoitettu aikaisemminkin, vai oliko sama mies silloinkin asialla?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  17. #17
    Jos se tankki turpoaa siksi kun se pyörä kaatuu, kun sivujalka pettää? *huoh*
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
  18. #18
    Lainaa vtwin kirjoitti Katso viesti
    Jos se tankki turpoaa siksi kun se pyörä kaatuu, kun sivujalka pettää? *huoh*
    Tai se pettänyt sivujalka tungettu sinne tankkiin talteen? Kukaan tiedä, miten heikkolaatuinen sivujalka reagoi etanolin kanssa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  19. #19
    En tiedä mistä tämä flametus on peräisin, mutta aprilialla samaa tankin turpoamisongelmaa jenkeissä. Liittynee bensan laatuun mutta ainakaan 5% etanolia sisältävä polttoaine ei ole vuodesta -12 rikkonut mitään.

    Jenkeissä tankki per kesä ei mitenkään ihmeellinen asia jos ei ole käsitelty sisäpuolelta jollain aineella. Myös tankki täynnä talvisäilytys sivujalan varassa turvottaa tankin vasenta puolta.
    Oman ajoin niin tyhjäksi kun uskalsin että pääsen ajamalla perille, ihan vain varmuuden vuoksi.

    Muovitankkeja käyttää monet muutkin valmistajat nykyään, onkohan kaikissa sama juttu? Ihan mielenkiinnosta OP, oletko tankannut E10?
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  20. #20
    Takapihan pressutallissa könöttää 00-mallinen Cagiva jossa on muuovitankki, eikä mitään erikoista ole tapahtunut viiteen vuoteen. Tuskin se tuksun tankin muoviseos paljon poikkeaa Cagivan muovista.
    Siellä taitaa tällä hetkellä olla 2012 ostettua bensaa tankissa, kun en muistanut viime kesänä tankata. Hyvin tuo viime syksynä käyntiin lähti, kun piti kokeilla elääkö se vielä.

    Oisko tuksun tankeissa sitten joku erä ollut, jonka muoviseoksessa oli liikaa käytettyjä muovipusseja ja sitä kautta herkkä etanoolille. Tuskin nyt jokainen muovitankki pullistelee.
  21. #21
    Jokaisen pitäisi ymmärtää että muovinen tankki turpoaa olessaan täynnä auringon paisteessa, turpoaahan se pensa siellä metalli- alumiinitankissakin ja juoksuttaa sitä hukkaputkesta ulos. Se että tanki jäisi joihinki uusiin muotoihin turpoamisen jälkeen on kukkus luurua, tosin jokainen jolla on muovinen tankki pyörässä tai moottoriveneessä on varmaankin huomannut etä jokin pensan ainesosa huokuu läpi jolloin esim kaikissa tankeissa ei pysy maali eikä muovikalvo kiinni kun esim kalvoon tulee auringossa kuplia ja rikkoutuu sen takia, ongelma koskee kaikkia pyöriä joissa on muovitankki ei tätä yhtä merkkiä. ps kokemusta myös BMW muovitankista
    sekä veneen muovitankeista.
    KELA Racing Club /Hangaround
  22. #22
    Kotarin ysipuolikkaan 18l tankki oli pari vuotta motivaationpuutteen vuoksi E-kymppiä puolillaan ulkovarastossa. Epäilin tallitontun käyneen sinä aikana hitsaamassa tankin takakiinnikkeen pultinreiän 5mm edemmäksi. Siirsin sitten itse etukiinnikettä saman verran niin taas tankki istuu.
    Olen jostain lukenut, että polyamidi imee itseensä vettä ja turpoaa vähäisiä määriä, joten on voinut säilytyksen aikana kondenssivesi tehdä tepposensa.
  23. #23
    Ei nyt viitti uudestaan aloittaa, mutta totta tuo ainakin oli. Ketju asiasta löytynee, jos ei, niin miksi maksaa jässäri. Nimimerkki voisi tosin keskittää tarmonsa rakastamiinsa Pelle Peloton-juttuihin
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  24. #24
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    jossain oli juttua, että itseasiassa muovitankeissa on käytetty muovia joka jossain määrin imee vettä ja laajenee näin tehdessään. Etanolibensa kerää vettä ja se vesi turvottaa muovia.
    Varmasti imee vettä,.... musta etanoli sekoittaa veden bensan joukkoon ettei se kerry omaksi kerrokseksi,...
    tuskin etanolibensa pystyy imemään ilmasta kostetutta hirveistä määriä!
    ---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  25. #25
    Lainaa Hangaround51 kirjoitti Katso viesti
    Jokaisen pitäisi ymmärtää että muovinen tankki turpoaa olessaan
    Joo, mutta Ducatin Insinöörit ja muutaman mopon tekijä ei ymärrä! Kun ostin pyörää epäilin ongelmaa ja
    myyjä vakuutti Ducati käyttää niin ihmeellisiä muoviseoksia ettei veny eikä pauku.
    Näissä, nailon tankkien turpoamisessa ei oo ollu kyse auringon lämmöstä! Nailon tankki joka on osa
    pyörän rakenetta (toimii istuimena) on pikkusen eri juttu kun veneen bensatankki.

    Niin valmistajat ovat jopa yrittäneet kieltää ilmiön olemassaolon. Siinä vaiheessa on moni
    vaihtanut merkkiä tai lopettanut harrastuksen kun mukavan moottoripyöräilyn sijaan on
    joutunut täyttelee joukkokanteeseen osallistumis papruja.

    Parhaimillaan ihmiset joutu ostaa 3000egeen uutta tankkia jota nyt saa 380eur.

    Suomalainen kuluttajaviranoamainen ei usko ilmiöön vaikka US ja UK:ssa ymmäretään asia.
    Turpoaminen kun aiheuttaa rakoja katteiden väleihin !

    Eli ei ihan jokainen ymmärrä.
    ---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  26. #26
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa boy007 kirjoitti Katso viesti
    Varmasti imee vettä,.... musta etanoli sekoittaa veden bensan joukkoon ettei se kerry omaksi kerrokseksi,...
    tuskin etanolibensa pystyy imemään ilmasta kostetutta hirveistä määriä!
    Tiettyyn alkoholipitoisuuteen asti vesi sitoutuu alkoholin kanssa ja sekoittuu siten myös kivasti bensaan, mutta kun vettä/alkoholia on bensassa riittävästi erottuvat nämä kolme kivasti toisistaan. Pitoisuuksia en tähään hätään muista.
    Superbike #7
  27. #27
    Multistrada 1000/1100 tankki on Nylonia, Acerbiksen valama. Muovivalmistajat antavat tästä taulukoita joissa on kosteuden mukaan prosenttien laajaneminen. Sitä voi todennäköisesti yrittää välttää kun ei päästä kosteutta tankkiin sisälle, jossa ei ole mitään pintakäsittelyä estämässä veden imeytymistä muoviin. Vesi voi päästä tankkiin joko huonon, vesipitoisen bensa/etanoliseoksen mukana tai yksinkertaisesti korkista jonka vedenpoistoletkun on tapana tukkeutua roskista muutaman kerran ajokaudessa ainakin minun parkkipaikoillani.

    Minä olen useamman vuoden jo tyhjentänyt varmuuden vuoksi tankin talveksi laittamalla hyppylangan polttoainepumpun releen tilale niin että se tilapäisesti kytkeytyy päälle pysyvästi. Ei se pumpun kuivakäynti varmaan hyvää tee, mutta tuo kannattaa vahtia vieressä ja lopettaa heti kun bensa loppuu. Näin tankki on ainakin talven kuivana.
  28.  
  29. #28
    No eikös tollanen tankki kannattaisi pinnoittaa sisäpuolelta, vaikka talvella kun ei ole muuta tekemistä?
    "Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"