Ajan ilman ajo-ohjeita tai karttaa
Kirjoitan itselleni ajo-ohjeet muistilapulle
Paperikartta
Kännykän kartat riittää
TomTom mp-navi
Garmin mp-navi
Joku muu navi
Tablet tai kannettava tietokone
TOM TOM one autonavi. mp telineessä. Matalan budjetin ratkaisu, jota en suosittele kenellekkään![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Zumo 550 on ollut vuodesta 2007 kiinni, mutta silti käytän paljon paperikarttaa tai ihan omaa suuntavaistoa. Navia ei silleen paljoa tule seurattua, muuta kuin ihan oudoissa paikoissa.
Viime kesänä tuli navigoitua kolmi ja nelinumeroisia teitä pitkin Vaalimaalta Vihtiin ja Oslosta Karlstadin siten että illalla paperilapulle tien numerot järjestyksessä ja tien numeron perään suunta johon kääntyä. Yllättävän toimiva systeemi kun tarkoitus ei ole mennä keskustojen läpi.
Mun mielestä navigaattoria tarvitaan viimeisellä kahdella kilometrillä ja muuten satunnaisesti jos alkaa uskon puute vaivaamaan kesken matkaa
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Tähän saakka olen pärjännyt paperikartalla, mutta nyt messuilta jäi käteen garminin 390 malli. Aiemmat navi kokemukset olleet hyviä ja huonoja, ainakin osaltaan omituisia. Saas nähdä minne tie vie kun voi valita mutkaisen reitin, aiemminkin reitit ovat paikoin olleet ihmeellisiä. Suurin syy muutokseen oli kesälle kaavailtu pidempi ulkomaiden turnee. Kotimaassa pärjää kivasti ilmankin, vaikka osa suunnitelluista reiteistä on muuttunut matkan aikana. Vieraassa liikennekulttuurissa navi laskee verenpainetta, vaikka matka hieman pitenisikin. Varsinkin kun ne yleensä osaa ottaa huomioon yksisuuntaiset tiet.
Ennen menty useimmiten muistin perusteella ja toisinaan puhelimesta tullut ohjeet kuulokkeisiin kun oltu eksyksissä.
Ensi kesänä kuitenkin tarkoituksena laittaa RAM-Mount pyörään kiinni ja siihen tuo s4 active.
Toivottavasti kestää vettä ja kuraa puhelinPitäisi vielä löytää hyvä navigointi-ohjelma, jossa olisi hyvät maastokartat androidille.
![]()
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Samaa mieltä kuin tossa edeltävätkin, eli kartasta tien numerot ylös ja sit seurataan tienviitoista numeroita ja navia apuna käyttäen.
Ennen lähtöä katselen reittiä puhelimen navista (huikea Google Maps) ja yritän vähän pistää mieleen mistä pitää mennä. Sitten kun huomaan olevani periferiassa keskellä ei mitään, pysähdyn, etsin puhelimen taskusta ja tsekkaan Mapsista missä olen.Seuraavaksi yritän jälleen pistää reittiä mieleen ja jatkan matkaa. Kunnes löydän itseni taas ihan oudosta paikasta.
Joo, mä teen tosi paljon u-käännöksiä reissuillani.
I ride the Lightning (XB9S -03)
Paperikartalla mennään. Navi on ulkomailla mukana siltä varalta että tulee kiire yöpymispaikan etsimisessä.
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Mulla yleensä paperikartta ja kyseinen tompan one huutelemassa tankkilaukussa. Olen itse sitä mieltä et (käytettynä) 30€ ostettu navi toimii oikein hyvin, äänet kun laittaa täysille niin kuuluu vielä 80km/h alueella tutkapönttöjen paikat yms, tosi kätevä kaupungeissa kun ei tarvii keskittyä katsomaan vain kuulee opastuksen.
Edit: Ja nuo tien numerot on kanssa todella toimiva tapa löytää mutkapätkiä, kun kotona kattelee valmiiksi mapsista.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Paperikartalla ja 30v. reissukokemuksella on menty ja mennään jatkossakin....
Aika usein tulee tehtyä ns. eksymisreissuja eli lähdetään johonkin suuntaan ilman apuja ja katsotaan minne
satutaan päätymään. Siitä sitten aletaan hakeutumaan ihmisten ilmoille, kun kotiintuloaika alkaa lähestymään.
Aurinko (jos sattuu näkymään) on hyvä ilmansuunnan osoittaja![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Monesti olen tehnyt siten että menomatkalla laitan repun selkään ja poislähdön hetkellä käännän sen etupuolelle...
Honda XL1000VA 2006
Toimii hyvin myös Keski-Euroopassa, ja ne liittymät joista poistutaan pääväyliltä ta liitytään niille muistiin lappuun. Liittymät ovat numeroidut, varmistaa ettei vedä hutiin. Ja päivän päätteeksi tripistä kilsat lappuun, niin mm. matkakertomuksen teko helppoa ja lappujen kilsat yhteen ja on kokonaissaldo.
Ja kartasta kun suunnittelee reittiä, niin niitä vihreällä merkattuja maisemateitä - ja johan on ylväät maisemat.
Jos tie vie ison kylän läpi (Berliini - Munchen - Zurich - Pariisi jne jne), itse Lumia apuna Schubertin audiokauluksella annan navin viedä - ja toimii.
Rupeskin pikkusen polttelemaan ensi suven reissusuunnitelma - sinne missä vuoren huiput ovat lumella ja jäällä kuorrutetut kesälläkin...![]()
<p>.</p>
Garmin 550 lisättynä Venäjän kartoilla ja kyrilliikalla.
Paperikarttaa ei ole syytä vielä hylätä, navi tahtoo viedä pieniä kujia pitkinmikä ei kaikille pyörille oikein sovi.
Jawa250 -> Yamaha350R5 -> Ariel350 -> piitkä tauko...
500GSE-94 -> GSX1100F-94 tallissa.
DL650V-Strom-09 -> DL1000 V-Strom-14 ajossa
Reissublogit https://motobalkan2019.blogspot.com
lisää blogeja tarkastelemalla profiilia
Kaikki mahdolliset käytössä...ja sitten lopuks Garminilla. Välillä suunnitellaan himassa Tyrellä ja välillä vaan lähdetään menemään.... ja aina on ollu kivaa
![]()
Kotimaassa opasteiden pohjalta, ja puhelimen Google Mapsia tiukan paikan tullen. Garminin navikin saattaa olla matkassa mukana, mutta toimii lähinnä nopeusmittarina.
Ulkomaanreissuille teen yleensä varsin tarkkoja ajosuunnitelmia. Reitit ovat välillä hyvinkin monimutkaisia koostuen yli sadasta reittipisteestä, joten paperilappujen tai karttojen käyttö veisi aivan liikaa aikaa ja vaivaa. Keskityn mieluummin ajonautintoon. Reissuilla joskus myös skippaillaan suunniteltuja pisteitä, ja ajellaan eri reittiä tilanteen mukaan. Toki kartta on myös aina mukana varuiksi.
https://reissu.org
Kaikista elektronisista vaihtoehdoista huolimatta GT-kartat ja Motoristin tiekartasto on edelleen mieluisimmat vaihtoehdot. Joku siinä paperikartassa viehättää niin reissua suunitellessa kuin tien päälläkin. Kokonaiskuva ja vaihtoehdot hahmottuvat nopeasti, samoin mahdolliset kiinnostavat käyntikohteet matkan varrella.
Sitten, kun mennään digitaalisella vaihtoehdolla niin käytössä on tätä nykyä iPhonessa Applen oma Kartat-ohjelma, joka toimii hyvin.
Pidän eksymistä moottoripyöräilyn suolana, joten lähinnä suunnistan auringosta ja pään sisäisestä suomen kartasta.
Pilvisellä säällä on vähän ongelmia, tällöin katselen muurahaiskekoja ja metsän puiden kasvuja, että tajuaisin missä on etelä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Omalle kohdalle osuu parhaiten se, että ensin
katselee paperikartasta "noin" reitin ja suunnan,
muodostaen siitä tuonne vintille sellaisen "kokonaiskuvan".
Toisena elementtinä onkin sitten kartasta bongatut
paikannimet ja tienumerot.....
Yllättävän hyvin suunnistaa ihan tältä pohjalta ja
seuraamalla opasteita.
Alussa ja taukojen kohdilla tulee tietty näprättyä
jokin reittiosuus koneeseen, mutta navin pääasiallinen
funktio on kuitenkin toimia "nurkan taakse kurkistamisessa"
ja tuoda ajoon reipasta rentoutta oudoilla teillä.
Isommissa kaupungeissa ja taajamissa perille löytäminen
on sitten taas helpointa ihan navin armoilla.
Läpiajoissa taas kuitenkin on usein sujuvinta jättää navi
hieman vähemmälle huomiolle ja katsella opasteita jo
"kylille saavuttaessa".
Jaa että mitä....
No... Eri välineistä ja tavoista "parhaat" palat käyttöön.....
ja sitten vielä hieman sävellysvaraa ja yllätysmomenttia.
Ei tästä otuksesta oikeen tahdo enää saada "pässiä naruun".....
oli kyse mistä tahansa, vaikka huippunavista ja ohjelmista.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tomppa Rider II aktiivisena menossa ja auttamassa tarpeen mukaan.
Hyödynnetty majoitukset navin ehdottelujen mukaan Eurooppa -rundilla.
Osuivat todella hyvin.
Reitti suunnitellaan paperikarttojen pohjalta.
Navi kertoo loput ja vie perille.
Tämä toimii meillä.
niin, eikö eksyminen kuulikin homman luonteeseen…?
nimim. 'Löyty Hieno Reitti'
-jam
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Paperikartasta tullee katottua suuret linjat ja ns. suunnittelu. Sitten Garmin päällee jotta pääsee huudeille...Ilman paperikarttaa ei ulkomaille tule lähettyä vaikka navi onkin. Paperista on hyvä suunnitella vaikka hotellin ovelle suunnistamiseen harvoin mittakaava riittää...sitä varten on gps. Yllätävän monesti tullee ajeltua myös huonoon tuuriin luottaen.
Ihan vain ajelulenkin suunnittelen Googlemapilla hakemalla reitin jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Seuraavaksi vaihdan hiekkatiet asfaltiksi. Sitten tulostan ajo-ohjeen paperille ja laitan sen tankkilaukun muovitaskuun. Näin reitti vie minut mukaville mutkateille ja hienojen maalaismaisemien äärelle. Silloin kun olen menossa jonnekin, haen liikenneturvallisia reittejä ja sellaisia, joissa voi pitää reippaampaa nopeutta. Silloin pärjään melko hyvin ammatin tuoman reittituntemuksen avulla. Perälaukusta löytyy Suomi-opas ja taskusta älypuhelin. Eli toistaiseksi en käytä navia mopoiluun.
Mulla on ollu Garmin 550 ja 660. (siistit telineet olis saatavilla pilkkahintaan molempiin)
Nyt on teline iPhone 5:lle. Kotimaassa pärjää varmaan googlen kartalla mutta jos pidemmän reissun tekis niin olen ajatellu ett Tyrellä reitti ja se luuriin. Ja siellä joko TomTom tai Navigon, en osaa päättää. Tavoitteena kuitenkin offline navigointi. Navigon ehkä houkuttas enemmän jostain syystä vaikka TomTomiin saa Darth Vaderin antamaan ohjeita.
Kotona ennakkosuunnittelu google mapsista ja sitten matkalla kun huomaa lopulta eksyneensä otetaan kännykkä esiin ja katsotaan reitti oikealle tielle![]()
Kawasaki Z750 -08
http://taajuuskorjain.pic.fi/
- etukäteen google mapsista scouttaan reitit ja kirjoitan ne muistilapulle (lähinnä tienumerot)
- paperikartta joskus mukana
- nokian kännykästä navigointia / kartan tutkiskelua tarvittaessa
Prätkällä en navigoi mitenkään, koska ajelen vain huvikseni päättömästi paikasta toiseen, milloin minnekin sattuu mieli juolahtamaan. Autossa on kyllä aina TomTom päällä ja paperikartta lisäturvana, mutta prätkällä en ole kaivannut vielä koskaan kumpaakaan.
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91