http://www.fema-online.eu/index.php?...t01returnid=57
Että tällaista tänään. Taas korjataan ongelmia, joita ei ole olemassa. Ja artisti maksaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ja kun luette tuon ehdotuksen läpi niin ehdotuksen taustalla ei olekkaan oikeastaan huoli pyörien teknisestä kunnosta vaan RAHASTA. EU:ssa on herätty siihen että motoristejakin voidaan rahastaa lakisääteisillä maksuilla... Alle 6-vuotiaat pyörät tuottaisivat tuon mukaan 1,7 miljardia ja vanhemmat 1,2 miljardia... Tuollakin rahalla pidetään Kreikkaa hengissä jo viikon verran![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
No joo, kustannuksistahan siinä puhuttiin, tuosta rahasta kuitenkin suuri osa valuu jäsenmaiden valtionkassoihin erinäisten verojen muodossa... ALV, inssien tuloverotus, toimilupamaksut jne... Kyllä tuossa taka-ajatuksena on kerätä ne viimesetkin pennit valtioille![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tuo ehdotushan on varsin laaja-alainen, jos tosiaan mukaan otetaan myös 50cc mopotSiinä moni katsuri varmaan jo
kun pääsee oikein sanomaan jollekin teinixille hänen 50cc mopetinsa "tuuningeista"
Sitä vain suuresti ihmettelen kun allekirjoittanutkin aloitteli 50cc mopolla, niin vastahan tuolloin tuli kypärät pakollisiksi. About 30v eteenpäin ja jo pitää olla ajokortti, oikein ajo-opetuksen ja inssiajon kera. Ja nyt ilmeisesti kohta jo katsastuksetkin. Mitä tässä oikein on tapahtunut? Onko porukka tosiaan niin paljon rällästänyt noilla että pitää noinkin tiukasti hommaa suitsia, vai yhteiskunnasta vain tullut huomattavasti suojelevampi?Itse pahoin pelkään tuota jälkimmäistä kun nykyisin pitää jo olla erityiset turvasoratkin leikkikentillä ettei niille pullamössössä kasvatetuille natiaisille vain tule pipiä. Ja jos sitten sattuukin joku pieni raamu tulemaan, niin vanhemmat on kuin maailmanlopun edellä että nythän se pikkuinen kohta kuolee tuohon ja kohta jo haastetaan leikkikentän omistajaa oikeuteen vaarallisesta leikkikentästä jne
No kai tässä on pikkuhiljaa vain katseltava mitä Englannissa jo on, miten systeemit siellä pelittää, kuinka isoveli valvoo jokaista ja kaikkeen tekemiseen tarvitaan viranomaisen leimatut paprut, joista jokainen mustetahra maksaa ziljoonia. Ehkä se on tuo samanyt vain paisumassa EU-tasolle
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Aikoinaan autoissakin matkustettiin ilman turvavöitä, itsekin muutaman yön nukkunut läpisuomen ajelussa farkun perällä.
Homma alkaa muistuttaa partiota: kerätään jotain vidun merkkejä että osataan jotain, turvallisuuspassia jne jne, muodollista pätevyyttä pitää olla, muuten et osaa.
Mitä tulee rahankeruuseen etelän hyväksi olisi hyvä jos maiden verokannat (tulovero, omaisuusvero, ALV jne) yhtenäistettäisiin: on ihan persiistä että me hyvät veronmaksajat maksamme etelän yritystuet pankeille.
Ugh, olen puhunut.
-J-
On kuulunut myös kuisketta uusista ajokorttiluokista tehon suhteen pyörille sekä siitä että kaikki uudet luokat on ajettava inssiajona.Pelkkää rahastusta autokouluille ja kaikennäköisinä leimaveroina.
Sais se suomi poistua siitä EU:sta ennenku tulee lisää tälläsiä paskoja ehdotuksia ja eduskunta lupaa rahat Kreikkaan Espanjaan ja Italiaan.
no koskas se EU huomaa polkupyörät...
niitä vasta paljon onkin ,eikä yhdessäkään ole eu alueella rekisterikilpiä eikä vakuutusta...
puhumattakaan että niitä alettais kans katsastamaan...
siitähän tulis jo niin paljon rahaa että pitäis avata uus tili säästöpankkiin et sais kaikki mahtumaan, sitten vaan kaikki nippuun ja postimerkki perseeseen ja kreikkaan...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
en ole aiheeseen ehtinyt tutustua, mutta jos katsastuspakko tulisi, voisiko "leimalla" käyttää talvellakin?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ihan hyvin voi käydä. Kippaat pyörän kärryn kyydistä hankeen ja annat avaimet inssille. Kyseessähän ei muutenkaan ole mikään ajoneuvotekniikkaan tai ajoneuvon kuntoon liittyvä tarkastus (eivät ymmärrä hevon-p:aa pyöristä), vaan suojelurahojen keräys. Tuon suojelurahojen keräyksen voisi kyllä jo pikku hiljaa keskittää etelämaalaisittain niin, että vain kummisedälle maksettaisiin, eikä joka helvetin kupparille joka "turvallisuudestani" keksii olla huolissaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Käsittääkseni saat auton katsastaa kesärenkailla vaikka keskellä talvea. Poliisin tehtävä valvoa vuodenaikaan sopivaa rengastusta, ei inssin.
YZF 750R -> SM 610 -> SMC 690 -> 250 TE -> CB 350 & GSX1300R
Kyllä se katsuri ruikuttaisi siitä että on väärät renkaa alla, siis vuoden aikaan katsottuna....
Eikö polkupyöristä voisi alkaa kerätä polkupyörä veroa, kun tänän vuonna parannetaan paljon ja rakennetaan paljon uusia teitä niille....No onhan se hyvä asia että niihin satsataan.
No miten sitten muut tiet-ei olisi annettu rahaa toisiin maihin, nekin olisi voinut laittaa liikenneväylille
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
V*ttu mitä p*skaa.
Konnon rahastusta taas kerran. Kaikesta sitä pitää alkaa rahastaa.
Moottoripyörässä (ainakin näissä vanhemmissa) kaikki turvallisuuteen vaikuttavat osat on näkyvillä, tai ainakin parin ruuvin aukaisun päässä, että niitä tulee tarkasteltua melko useasti itsekkin, eikä nämä teknisestikkään niin monimutkaisia ole että kuntotarkastukseen mitään inssiä tarvia. Ugh im so over all this bullshit.
Pääasia että on kivaa.
Nykyinen: Zygä...ou nou
Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
75m/s
On aivan selvää että moottoripyörille ja mahdollisesti mopoille tulee katsastuspakko, näinhän on jo monessa maassa, todennäköisesti jo muutaman vuoden kuluessa. Se että mennäänkö ruotsin malliin jossa katsastus on joka toinen vuosi vai katsastetaanko pyörät kerran vuodessa on epäselvää. Kuin myös se tullaanko pakokaasupäästöt mittaamaan, todennäköisesti tullaan.
Erityisesti mopojen kohdalla pakollinen katsastus olisi erityisen toivottavaa eikä se huono asia ole moottoripyörienkään kohdalla. Katsastushan ei ole mikään ongelma jos pyörä on asianmukaisessa kunnossa. Näinhän on autojenkin suhteen.
Huonoa asiassa on pieni kustannuslisä mutta hyvää pyörien liikennekelpoisuuden js asetustenmukaisuuden valvonta jolloin, toivon mukaan, kaikkein räikeimmät keksinnöt ja omat viritykset poistuvat liikenteestä.
Käsittääkseni katsastukseen auton saa ajaa täysin laillisesti kesärenkailla katsastukseen. Auto voi olla myös väliaikaisesti liikenteestä poistettuna katsastusreissun ajan. Mikäli homma menisi loogisesti, myös moottoripyörän saisi ajaa katsastukseen talvella kesärenkailla ja vieläpä seisontavakuutuksella. Itseasiassa useimmat talviajoa harrastavat joutuisivat vaihtamaan nastoitetut renkaat nastattomiin katsastuksen ajaksi, koska liian isot nastat.
Mitä kummaa ne siel katsastuksessa tekisivät? Painasivat jarrukahvelia: jos menee pohjaan hylsy, jos ei niin läpi. Sitten voisivat mittaalla kilvenkulmaa, valittaa minivilkuista ja peileistä. Lopuksi vähän rynkytellä jouskaa ja kokeilla sähkölaitteitta. Olisko tää nyt sitten mitään muuta kuin valvottu ajolähtötarkistus?
Street Triple 08
Eikös A-katsastuskin ole jo nyt ulkomaalaisomistuksessa.
Triumph Tiger 800 XRX
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Näin pääsääntöisesti varttuneempien motoristien kohdalla. Ongelmana ovat mopoilevat teinit ja monessa tapauksessa kevytmoottoripyörällä ajavat nuoret sekä "isojen pyörien" nuoret kuljettajat. Tämä joukko usein uskoo olevansa kuolemattomia eikä käsitys siitä mitä voi tehdä ja mitä ei ole vielä kovin kehittynyttä. Toki vanhemmissakin motoriteissa löytyy ikuisiksi teineiksi jääneitä.
Tilannehan on sellainen että jos joukossa on vähänkin enemmän ongelmatapauksia joudutaan kontrolli ulottamaan koko joukkoon. Tässä tapauksessa niin että kun tiedetään etteivät kaikki moottoripyörälijät pidä kalustoaan asetustenmukaisessa kunnossa johtaa tilanne siihen että lainsäätäjä määrää kaikki pyörät tarkastettaviksi määräajoin.
Mitä tulee katsastustoimialaan on erittäin ikävää että se yksityistettiin ja samalla luotiin kahden vahvan ulkomaisen toimijan duopoli. Naivien päättäjiemme ajatuksena oli että alalle tulee kilpailua ja hinnat sen myötä pysyvät kurissa. Toisin kävi. Katsastustoimiala olisi tullut pitää valtion hallinnassa omakustannushintaisena viranomaistoimintana.
Tässä tapauksessa myös tiedetään, etteivät kaikki ihmiset pidä muitakaan kalujaan tai laitteitaan asetusten mukaisessa kunnossa. Sitkeä huhu kertoo, että Intiassa eräs fakiiri ei pessyt kalujaan viiteen vuoteen sillä seurauksella, että vehkeet irtosivat kiinnityksistään. Nyt kun olemme yksimielisiä siitä, että turvallisuusuhka on olemassa, voimme perustaa firman, jolle ulkoistamme uhan maksamalla tälle suojelurahoja. Jos sillä voidaan säästää yksikin vehje, ei mikään investointi tai vaiva ole liian suuri.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.