EDIT:
*Nyt löytyy viestiketjun lopusta lopputulos tälle operaatiolle*
Ostin pyörän talvella.
Tänään ajoin ekan kerran.
Kakkosvaihteessa on nyt sitte jotain häikkää, kakkonen päällä jos vähänkään kaasuttaa alkaa melko kova kolkotus ja rutina ja pyörä nykii samaa tahtia äänen kanssa, eli ei kokonaan hyppää pois päältä. Jos esim. laittaa kolmoselta kakkoselle, eikä käännä kaasua yhtään, vaihde pysyy hyvin silmässä mutta kun kiihdyttää alkaa tuo "tyhjän lyöminen". Heh, eka mielikuva oli että ketjut pomppisi rattaan piikkien yli, siltä se nimittäin tuntui.
Ostin pyörän yhdestä autoliikkestä johon ex-omistaja oli mopon tuonut vaihdossa. Myyjä kertoi tyypin kertoneen mopon olevan täysin kunnossa, soitin myös itse äijälle ja se sanoi pyörän olevan hyvä ja kunnossa, osta ihmeessä.
Talven aikana olen mopoon vaihtanut öljyt, voisko olla vääränlaista öljyä? Castrol gps sinne laitoin.
Vaihteet toimivat kyllä muuten tosi hyvin ja tarkasti, pyörä muutenkin on oikein hyvä tuon reilun 100 km perusteella.
Ja pyörähän on Suzuki GSX 1100 R W vuosimallia -93, jolla on kilsoja 63 tkm. Luulisi nyt tuon suzukin koneen kestävän vai mitä?
Lisätään vielä sen verran että kaverini on alkukesästä viime vuonna ajanut kyseistä pyörää, ja kaikki oli pelannut ihan moitteetta, sanoi vielä että keulii kakkosella, joten oli kyllä antanut kunnolla kenkää...
Antakaan palaa, neuvoja, ideoita, ajatuksia!!!!!!
jos liikkeestä ostit nii eiku yhteyttä sinnepäin, ovat vastuussa myymästään tuotteesta vanhastakin sillä jotain on todennäkösesti vaihteistosta sökönä jos on tollaset oireet.
elä ja anna muiden roudata
oiskohan kakosen vaihteensiirtäjä joka oireilee kerta ei pysy päällä...
Toivottavasti ostit liikkeestä. Muuten vaan konetta purkamaan ennen ku kelit paranee.![]()
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Pyörä on ostettu pienestä Kotkalaisesta autoliikkeestä, joka myy kai jotain saksantuonti autoja. Pyörä on tullut sinne vaihdossa autoon.
Täytyy kyllä pikkasen ihmetellä sitä kun soitin sille ex-omistajalle joka sanoi pyörän olevan hänen mielestä ihan kunnossa...? niin ei kai se siltä olis pois ollu vaikka mulle olisi kertonutkin vikaa olevan...
Olethan sittwn katsonut eturattaan, ja onko ketjut tarpeeksi löysällä? Jos ketju on ollut kiristetty tiukalle niin sillä voitaisiin peitellä kulunutta eturatasta.(voima-makkara @ Huhti. 02 2006,17:29) kirjoitti
Taivas saa odottaa
eipä kuulosta siltä että pelkkä öljy selittäs ton. ei muuta kuin soitteleen sinne liikkeeseen, kyllä niillä jonkunlainen vastuu on vaikkei varsinaista takuuta oliskaan
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Yhteys vaan myyjäliikkeeseen. Itselläni kävi kans yhden pyörän kanssa samanlainen vaihdelaatikkohomma. Yrittivät ensin ehdottaa että pyörä korjataan heidän laskuunsa. Päätin, että en hyväksy toimenpidettä, sillä ajokausi oli juuri alkanut ja remontti olisi voinut venyä pidempäänkin mun tuurilla.
Myyjä ei ensin oikein lämmennyt kaupan purkamiselle, mutta kovan väännön jälkeen suostui purkamaan kaupan. Tehtiin paperiasiat kuntoon ja lähdin liikkeestä vaihdossa aiemmin antamallani pyörällä ja välirahat taskussa kohti seuraavaa MP-liikettä jossa teinkin kaupat uudesta hondasta.
Vähä kuitenkin jäi harmittamaan kun olis ollu aika edukas ja muuten siisti pyörä, mut olikin vaihdelaatikkovikainen. Katsoin myöhemmin yrityksen nettisivuilta ja olivat laittaneet pyörän viallisena myyntiin.
Kukin ajaa varojensa mukaan... Honda CBF600s 2005, XRV 750 ja Lynx Adventure 2010
Niinno, eihän näistä aina tiedä, mutta kaverin zetori ei sietänyt gastrolin öljyjä sitten ollenkaan. Vaihteet pomppi, kytkin venytteli ja taisivat vielä kadotakin motista vilkkaammin kuin muut. Itselläni taas ei mitään ongelmaa hieman tuoreemmassa pikkuzetorissa.
Eihän tuo terveeltä kuulosta, mutta eipä siinä paljon häviä jos testaa esim jotain perusmineraalia.
No en kyllä ole katsonut kun just tulin kotiin reissulta. Mutta mites toi että vaan kakkosvaihteella oli vaan noita ongelmia?(BlackCat @ Huhti. 02 2006,18:23) kirjoitti
Siltä se tosin tuntui että ketjut olis hyppiny... Piti oikeen kattoa heti alas että onko ketjut paikoillaan. Takaratas alkaa ainakin olemaan vaihtokunnossa...
edit. Nytku tarkemmin oikeestaan ajattelee, ni pystyhän sillä kakkosella ajamaan tasakaasulla, mut vähäkin jos lisäsi vauhtia niin rutina alkoi.
Olikos ne ketjut tosi kireellä?(voima-makkara @ Huhti. 02 2006,18:40) kirjoitti
Ja jos takaratas alkaa olla lopussa niin tuskinpa se eturatas sen parempi on.
Taivas saa odottaa
Niin. olisin kyllä onnellinen jos olis vain toi ratashommeli. Mut silti, että pelkästään kakkosella? Täytyy kattoa eturatas huomenna.(BlackCat @ Huhti. 02 2006,19:17) kirjoitti
voipi olla että kakkosvaihteen rattaassa olevat lukitus tapit ei pidä kun antaa ennemmän rundia ja vaihde hyppää pois päälltä,
oli yhdessä hondassa semmoset oireet ja vika oli lähtösin kuluneesta vaihteensiirtäjästä.![]()
<br />
Suitsasta en tiedä mutta vfr:n laatikko vittuilee castrollin gps öljyllä. Välivapaita, pykälät ei mene päälle yms.. Eipä pelannut vanhan xj:n laatikkokaan tuolla öljyllä -> samoja oireita. Öljymerkin vaihto auttoi.
Life is too short to drink cheap beer.
Tuo mainittu öljyhän on vanhempien Suzukien ja varmaan uudempienkin ja samaan hintaan kaikkien muidenkin merkkien vaihteisto-ongelmien äiti. Ja ainoa sellainen. Punaista liimaa.(isojussi @ Huhti. 02 2006,18:29) kirjoitti
Tässä tapauksessa lienee mekaanistakin vikaa.
Pace and Flow
Onko kellään oikein faktatietoa castrollin öljyn koostumuksesta, kun tuntuu tökkivän monessakin pyörässä. Itselläkin seepran laatikon toimivuudessa oli toivomisen varaa, muista öljymerkeistä ei vielä ole kokemuksia. Miten mahdollisesti eroaa muista ööleistä?(pasii @ Huhti. 02 2006,20:16) kirjoitti
![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Kyllähän tuo ainakin kertomuksen perusteella kuulostaa siltä, että vaihteenvaihtaja ja/tai vaihderatas on entinen (useamman satasen tikki) tai sitten tosiaan saattais olla joko etuhamppirattaan tai sen akselin rihlat muljoontuneet pyöreiksi (hiukan halvempi remppa), tosin just tuon sukisukin kohdalla tää nyt on vaan arvaus.
Jos ostit autoliikkeestä niin käytä jollain mopoexpertillä tarkistettavana ja/tai neuvottele toimenpiteistä ko. liikkeen kanssa, nehän voi tulla vastaan sen korjaamisessa. Jos tuo öljy on tosiaan sitä tavallista Castrolin autoöljyä, niin ei sekään ainakaan paranna asiaa, mutta kuvatun perusteella tuskin kuitenkaan on yksin syypää moiseen.
Eli kannattaa laskea Castrolit pois ja tutkia mitä sieltä löytyy, jos et suoraan delegoi ongelmaa liikkeelle. Samalla siinä kyllä saattaa ajokauden alku pitkittyä ties kuinka pitkään, jos oikein paska mäihä käy, eikä liike ole innokas/kykenevä fiksaamaan vaihdelaatikkoa.
Eli ton eturatas hommelin voin varmaankin laskea pois, se näytti kyllä ihan hyvältä, ja ketjujen kireys on myös ihan okei.
Enkä kyllä usko noiden öljyjenkään tommosta aiheuttavan...
Näin paikkakuntalaisena kiinnostaa: Mikä liike ?(voima-makkara @ Huhti. 02 2006,18:16) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Vaihteensiirtäjä on vääntynyt ja rattaiden lukitustapitkin ovat todennäköisesti kuluneet p*skaksi. Entisessä pyörässäni oli samat oireet ja silloin meni kakkosen rataat ja siirtäjä vaihtoon.
Vaadi liikettä purkamaan kauppa. Ei tuollaisesta kannata alkaa itselleen pyörää rakentamaan.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
Tilannepäivitys:
Soitettu liikkeeseen ja kaveri sano toisessa päässä hänen ystävällään olevan prätkäliike ja sen voisi kuulema viedä sinne korjattavaksi. Sanoi että täytyyhän se korjata, ja pystyisi ehkä jopa saamaan siellä korjaamossa "ohi jonojen". Soitellaan kuulemma illalla tarkemmin. No siitä en tiedä, mutta jos kuntoon saavat, niin hyvä on. Ainut vaan että nyt mun taas pitää saada se mopo sinne Kotkaan, kunhan vain kelit sallii.
Kuulosti ainakin ihan lupaavalta, katotaan miten käy.
Ei tainnut autoliikkeen myyjä vielä tietää remontin hintaa kun niin myönteisesti suhtautui... Suositan vieläkin kaupan purkamista.(voima-makkara @ Huhti. 03 2006,10:41) kirjoitti
Kukin ajaa varojensa mukaan... Honda CBF600s 2005, XRV 750 ja Lynx Adventure 2010
Se rihlojen eli niitten rattaan 'sisähampaiden' kulumisen yksi syy onkin usein liian kireä ketju. Katoitko sitä etuhampin ja sen akselin väliä, tai käytitkö eturatasta irti?(voima-makkara @ Huhti. 03 2006,10:04) kirjoitti
Tosin kyllä tuo enemmän tosiaan kuulostaa siltä vaihteisto-ongelmalta.
Tarviitko peräkärryä lainaan, samalta kylältä kun ollaan...??(voima-makkara @ Huhti. 03 2006,10:41) kirjoitti
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Jep. saatan tarvitakin. Itseasiassa asun tässä ihan muutaman sadan metrin päässä. Sikälimikäli jos itse vielä marsinkujalta toimit...?(VOGON @ Huhti. 03 2006,11:26) kirjoitti
En katsonut kun ainoastaan eturattaan suojan rei'istä. mutta sen minkä näin niin se näytti kyllä hyvältä. Ja jos syy olis toi, niin miksi vain kakkosvaihteella? esim. ykkösellä ja kolmosella pystyy lyömään ihan hyvin hanan pohjaa.(canepazzo @ Huhti. 03 2006,11:22) kirjoitti
Marsinkujallapa hyvinkin...!(voima-makkara @ Huhti. 03 2006,12:00) kirjoitti
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Ompi suskan tyyppivika, vaihteensiirtäjä ja kakkosen ratas.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Tuttu vika mullekkin. Eli kakkonen pomppii rasituksessa pois päältä, mikä johtuu luultavasti siitä että 2/5 rattaiden "kytkentätappien" kulmat on kulunu ja vaihdehaarukkakin luultavasti taipunut ronskin ajotavan seurauksena (keuliessa raakana kakkosta silmään). Näin ainakin omassa mopedissa aikoinaan kävi. Osat tuli saksasta viikossa ja kustansi muistaakseni n.200e (vuonna 2003). *
Onneksi korjaaminen ei ollut kovin hankala toimenpide. Ikävintä varmaan se koneen punttaaminen pois rungosta *. Yksin siis..
Ihan kuluneelta kakkosen ratasparilta tosiaan viat kuulostaa, hampaat päät kuluneet huonoksi...
Autoissa yleisenä sama vika on 5/6- vaihteen hyppimisenä kun tehokkaalla ja vääntävällä koneella varustetulla autolla jurnutetaan jyrkätkin mäet ylös 60-70 kmh isoimmalla vaihteella, silloin on rataspari tosi lujilla ja laakerit myös..
Pahiten tämä vaiva ilmenee tehokkaissa, painavissa ja isoissa etuvetoisissa paketti/kevyt kuorma-autoissa joiden vaihdelaatikko on lähes samaa kokoluokkaa ja lujuusmitoitusta kuin henkilöautojen...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>