Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Pitäisi viikonloppuna aloittaa talkoot, eli vaihtaa -04 GT malliseen mopoon kone. Tai siis aloittaa homma, kevääseen asti on aikaa.
    Entinen kun meni ja räjähti eikä siihen oikein ole riittänyt motivaatiota että rupeisin vanhaa purkamaan.
    Hyviä käytännön vinkkejä kaipaisin hommaan kun en kyseisestä laitteesta ole koskaan konetta irroittanut, vähän vanhemmista (K1100RS) kylläkin.
    Mitä pitää ottaa huomioon ja mitä ei missään tapauksessa saa tehdä?
    Tarvitaanko mitään erikoistyökaluja.
    Samalla tietysti kun paikat auki on vaihdan "uuteen" koneeseen (26.500 km) ulostulon stefan ja katsastan olisiko kytkin (80.000 km) vaihdon tarpeessa.
    Kiitollisena vinkkejä odottelen.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  2. #2
    Koneen voi käsittääkseni irrottaa yhdessä vaihteiston kanssa. Pitää purkaa takaa swingi ym. pois. Pitää saada konetta laskettua alas ja samalla nostaa runkoa ylöspäin. Tietysti kaikki johdot ja letkut pitää irrotella ennen irrottamista. Tässä muutamia ajatuksia.
    Erikoistyökalut: Nostovälineiden lisäksi avain swingin lukitusmuttereihin. Hylsyssä pitää olla aukko kuusiokoloavaimelle välyksen säätöä varten. Hyvät torx avaimet.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  3. #3
    Kamera kans, vois olla hyä "työkalu", viimeistään sitten kun niitten johtosarjojen, letkujen, yms. reitityksiä funtsii takaisinpäin kasattaessa...

    ps. ja samalla vaivalla vetää parit "extra"-piuhat edestä taakse valmiiksi, seuraavia lisävermeitä varten.
  4. #4
    Eli vanhemman liiton K-pyörästä on kuitenkin kyse.... Periaatteessahan homma menee niin, että runko nostetaan moottorin päältä pois. Clymerin manuaalissa on erittäin hyvät ja yksityiskohtaiset ohjeet, jos moista ei aiemmin ole tehnyt. K1200RS/GT on aika monelta osin sama kuin LT. Etsi aiempi ketjuni LT:n kytkinremontista. Siinä perusvaiheet moottorin takaosan pudottamiseen on kuvattu. Koko moottorin vaihtoon ei tarvita oikeastaan kuin syylareiden purku, etupään kiinnityspulttien irrotus ja parin (lisä)sähköjohdon) irrottaminen.

    Paljon lautoja, pari tunkkia ja "korjaamonosturi" (sellainen kurottaja / norsu) tekee hommasta helppoa - tai ainakin helpompaa.

    Kunnollinen ja monipuolinen perustyökaluvalikoima piisaa muutamalla lisä-mausteella

    - aiemmin mainittu laakeripulttien avaushylsy, jossa on reikä kuusiokololle
    - työkalut kytkimen lukitsemiseen ja keskittämiseen

    Ja tossa linkki siihen LT:n kytkinremppaan. Sivulla kolme on yhteenvetoni koko homman kulusta...

    http://www.moottoripyora.org/keskust...3%A4htee/page3
    Viimeksi muokannut: C-A-D; 22.01.2014 klo 20:27.
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    Kiitoksia vastauksista!
    Kamera kuuluu vakiotyökaluihin, varsinkin kun ei ole tarkoitus yhteen putkeen hommaa hoitaa.
    Tuota C-A-D:n kytkinprojektia tullut seurattua ja siinä ihan hyvää tietoa ollut.
    Tarkoitus laittaa talja katossa olevaan koukkuun että saadaan runkoa nostettua.
    Kytkintyökalut lainaillaan pajalta Hämeenlinnan suunnalta kaikki muut kalut pitäisi löytyä tallista.
    Tuleehan nyt perehdyttyä tähänkin malliin, monenlaista muuta Bemaria onkin jo tullut purettua ja kasattua.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  6. #6
    Tuo mainittu Clymerin kirja on tosi hyvä ja myös se kamera. Itse käytän useinkin kameraa ennen kuin puran kaapelointeja. On paljon nopeampi tarkastaa kuvasta kaapeleiden ja vaijerien kulkureittejä kuin etsiä sitä tietoa korjaamokäsikirjoista. Tosin joskus kaapelit on väärin jo aiempien korjausten jäljiltä
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  7. #7
    Samaa tekniikkaa k1200S:än kanssa. Kytkinkorihan näissä menee väljäksi ja alkaa ääntää ja täristää, toki helppo vaihtaa jälkeenkin päin. Ei se koneen otto mikään kauhea homma ole. Käy tutustumassa bmw sportbikes.fi sivuilla, enemmän on asiaa k1200S nimim repa on pudottanut koneen pois useampaankin kertaan
  8. #8
    Lainaa hopeanuoli59 kirjoitti Katso viesti
    Samaa tekniikkaa k1200S:än kanssa. Kytkinkorihan näissä menee väljäksi ja alkaa ääntää ja täristää, toki helppo vaihtaa jälkeenkin päin. Ei se koneen otto mikään kauhea homma ole. Käy tutustumassa bmw sportbikes.fi sivuilla, enemmän on asiaa k1200S nimim repa on pudottanut koneen pois useampaankin kertaan
    K 1200 GT -04 ja K 1200 S eroavat täysin toisistaan niin moottoriltaan kun rungoltaankin.

    K 1200 GT:ssä on makaava pitkittäin runkoon asennettu moottori. kuiva yksilevyinen kytkin.
    K 1200 S moottori on täysin erilainen ja se asennettu poikittain runkoon. kytkin on märkä monilevyinen.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  9. #9
    Lainaa GSR600 kirjoitti Katso viesti
    K 1200 GT -04 ja K 1200 S eroavat täysin toisistaan niin moottoriltaan kun rungoltaankin.

    K 1200 GT:ssä on makaava pitkittäin runkoon asennettu moottori. kuiva yksilevyinen kytkin.
    K 1200 S moottori on täysin erilainen ja se asennettu poikittain runkoon. kytkin on märkä monilevyinen.
    Jep, väärää infoo, vedetään takaisin. Ässän sukuinen taisi tulla markkinoille vasta -06/07.
  10. #10
    Miten päin ne kardaanin nivelet tulee, ristikkäin vaiko samaan linjaan?
    Ei muista kun viime kerrasta niin pitkä rupeama- kardaanin
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  11. #11
    Lainaa Oltsu kirjoitti Katso viesti
    Miten päin ne kardaanin nivelet tulee, ristikkäin vaiko samaan linjaan?
    Ei muista kun viime kerrasta niin pitkä rupeama- kardaanin
    Hmm. Helpoin selittää kuvan kanssa. Etsi dokumentti "SLAVE DRILLING"

    http://www.bmwlt.com/forums/showthre...slave+drilling

    Ketjun ensimmäisessä viestissä on tuo PDF-ohje, jonka sivulla 9/23 on kuva "Drive shaft phasing".

    Mitenkäs koneen vaihto muuten on mennyt? Tuli ylläreitä vastaan? Ilmeisesti loppusuoralla olet kun perää jo kasailet..
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Suuret kiitokset!
    Meillä oli mielipiteet 50/50 ja minä' olin väärässä
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  13. #13
    Hyvin on homma edennyt, tosin olkapäävamman takia tullut taukoa turhan paljon.
    Riittävästi kuvia tuli otettua niin helpottaa kummasti kasaamista.
    Pientä kiusaa yhden johtoliittimen paikasta kun ei löydy kuin toinen pää
    Kyseinen liitin (2-napainen) on ruiskurungossa kiinni ja pituus noin 5 cm, mutta eiköhän sillekkin paikka löydy kun kuvia katsellaan.
    Onko muuten mistään saatavissa kyseisen vehkeen kytkentäkaaviota?
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  14. #14
    Oheisesta osoitteesta olen imuroinut K1200 RS Repair Manualin (385 sivua. Hyvälaatuinen pdf). Siinä tosin ei tainnut olla kytkentäkaaviota. Myös muiden Bemu-mallien manuaaleja on tarjolla.

    Minkälainen täystuho tuli pyörääsi tai tiedätkö, mistä johtui?

    Työn iloa!

    http://www.carlsalter.com/bmw-service-manuals.asp
    Juke

    - - - - - -
    BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
    Exät:
    BMW R1250 GS 2019
    BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
    BMW K1200 RS 2002
    BMW F650 GS 2002
    BMW K100 RS 1990
    BMW K100 RS 1986
    BMW R100 RS 1979
    Yamaha SR 500 1980
    Suzuki TS 125 M 1975
  15. #15
    Lainaa Oltsu kirjoitti Katso viesti
    Hyvin on homma edennyt, tosin olkapäävamman takia tullut taukoa turhan paljon.
    Riittävästi kuvia tuli otettua niin helpottaa kummasti kasaamista.
    Pientä kiusaa yhden johtoliittimen paikasta kun ei löydy kuin toinen pää
    Kyseinen liitin (2-napainen) on ruiskurungossa kiinni ja pituus noin 5 cm, mutta eiköhän sillekkin paikka löydy kun kuvia katsellaan.
    Onko muuten mistään saatavissa kyseisen vehkeen kytkentäkaaviota?
    Se on varmaan Euroopan malleissa tarpeeton hiilikanisterille lähtevä johto. Eli ei ole käytössä.

    Clymerin manuaalissa on kytkentäkaaviot eri malleille.
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa Oltsu kirjoitti Katso viesti
    Hyvin on homma edennyt, tosin olkapäävamman takia tullut taukoa turhan paljon.
    Riittävästi kuvia tuli otettua niin helpottaa kummasti kasaamista.
    Pientä kiusaa yhden johtoliittimen paikasta kun ei löydy kuin toinen pää
    Kyseinen liitin (2-napainen) on ruiskurungossa kiinni ja pituus noin 5 cm, mutta eiköhän sillekkin paikka löydy kun kuvia katsellaan.
    Onko muuten mistään saatavissa kyseisen vehkeen kytkentäkaaviota?
    Onko noissa jotain mitä kaipaat?
    http://k-technik.pytalhost.com/pdf/K1200%20Fahrwerk.pdf

    http://k-technik.pytalhost.com/pdf/ABS2K1200.pdf
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  17.  
  18. #17
    Sehän se liitin juurikin on
    Kiitos sarkka noista linkeistä.
    Pari pientä ongelmaa vielä matkassa, mittarit pimeänä eli ei pala muut varoitusvalot kuin ABS eikä kierroslukumittari toimi... tarkastetaan liittimiä.
    Koneenvaihdon syy on "totalschaden" eli kone pamahti Hampuri-Berliini välisellä bahnalla, vauhtia noin 240 km/h (juu, kulkee sen). Savut ja öljyt ulos kuin formuloissa.
    Schwerinin bemarilla aukaistiin kansi mutta vikaa ei löytynyt, kahdessa sylinterissä ei kuitenkaan paineita eli varmaan männät/renkaat menneet?
    Kyllästyin koko hommaan ja meinasin laittaa paaliin koko mopon mutta nyt talvella ajattelin josko vielä tätä harrastusta jatkaisi ja innostuin hankkimaan uuden (purkupyörästä 26.000 ajettu) koneen.
    Vanhan aukaisen joskus poikien kanssa saunan terassilla sopivien juomien kera
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com