Enpä huomannut ketjua tästä.. Tarkoitus olisi lähteä kesällä Saksaan ostamaan n. 10 k€ mopo ja todennäköisesti liikkeestä koska ajattelin ottaa halpislennon Berliiniin ja katsella sitten siellä paikallista tarjontaa. Mieleinen löytynee kun malli ja väri eivät ole kiveen hakattuja. Vientikauppahan luulisi olevan myyjälle hyvinkin mieleen kun pikkuasioista tuskin tarvii kaupan jälkeen vääntää ja kauppahintakin on jo kassassa.
Siis onko kokemuksia tinkaamisesta? Monia muitakin varmaan kiinnostaisi..![]()
Saksalaiset, liikkeetkin antavat välillä alennusta. Kysy nettohinta haluamillasi varusteilla, maksutavalla ja huollot yms. tehtynä heti. Yleensä se, minkä kertovat, on sitten todella nettohinta, sen jälkeen vedättämien/iltalypsy harvoin tuo tulosta. Yleensä liikkeenkään myyjät eivät ensimmäisestä vastatarjouksesta/nettohinnan kysymisestä kyllä pahastu, mutta tinkaaminen siinä merkityksessä kuin monet sen täällä ymmärtävät, saattaa jo nostaa karvoja pystyyn.
Saksan turkkilaisten autokauppiaiden kanssa voi olla eri meininki, heidän kanssaan asioinnista ei ole kokemusta. Liekö meininki samaa kuin alkuperämaansa basaareissa.
Yksityisten myyjien kanssa hinnoissa on yleensä enemmän neuvotteluvaraa.
Eli halvinta tarjousta kannattaa aina pyytää, mutta sen jälkeen ei enää turhaan ruinata.
Saksassa tinkaaminen rinnastetaan kerjäämiseen. Verhandlungsbasis hinnan yhteydessä mahdollistaa tarjouksen tekemisen. Saksassa menee taloudellisesti kuitenkin niin hyvin että mopojen hinnat ovat pysyneet "korkeina" Suomeen verrattuna. Jos ostoksella hakee taloudellista hyötyä kannattaa tarkkaan tehdä laskelmat. Suomessa on kalusto niin halpaa että pitäsi alkaa myymään niitä jo takaisin Saksaan.
Oman pyörän ostin käytettynä saksalaisesta merkkiliikkeestä muutama vuosi takaperin. 5 v vanhaan pyörään tuli vuoden takuu, jonka yritin neuvotella pois. Ei onnistunut. Hinta oli, mikä oli ja takuu jäi.
Kolmesta K1200LT:stä tehty kaupat germaaniassa ja jokaisella kerralla tingitty - kein problem!
Ekalla ja tokalla kerralla myyjänä oli liike, ja hyvin onnistui ja molemmissa tapauksessa vieläpä kahteen eri kertaan. Että ensin sähköpostilla "karkeat" pois ja sitten vielä ennen lentoa, toiset, "hionnat" veke. Mitä kun ensin on se tingitty hinta ja sitten sen jälkeen tulee vielä ns. "Export price"![]()
Myyjä oli aivan Bayerin alkuperäiskansalainen, ja edelleenkin uskallan mennä samaan liikkeeseen, jos tarvetta tulee ja kahvit tulee kans !
Kolmannella kerralla myyjänä oli yksityinen ja originaali Kasselin kasvatti. Tinkaus onnistui kuten liikkeessäkin sen -10% about, että kaikki se mitä ei tarvitse maksaa, voi laittaa sitten vaikka Aral:in Supergasoliiniin. Jutailla sen verran kovempaa tai pitemmälle.
Se on niin noista puheenlahjoista kiinni tämä elämä muutenkin, että jos ei uskalleta tinkiä, niin harvoin se myyjä alkaa siihen, eiks je? Mutta rahamiähet ei tietenkään tingi, jos se on kerta kerjäämistä.... maksaa vaikka mielummin pyydettyä enemmän !
Jos tuontipyörää hakee niin saksalaisetkin hakee Englannista kun euro nyt kohdillaan puntaan nähden täältä voi katsella mieleisiään ja verrata Saksan hintoihin: http://www.motorcyclenews.com/MCN/bi...1247741)&No=10
ps. itse hakenut muutaman pyörän Englannista eikä halpalento Enkkuihin maksa kuin about 100-200 € ja tinkiäkin saanut pyöristä ihan vapaasti.
Viimeksi muokannut: pusi; 14.01.2014 klo 22:32.
pl
Kiitos, ihan hyviä ja mun ennakkokäsityksiä vastanneitavastauksia. Tuota tarjousta ja export-priceä ajattelin juuri itsekin pyydellä.
Mulle ei Saksasta hakeminen ole mikään itsetarkoitus mutta näyttäisi että useamman tonnin vähemmän olisi mopo + vero kuin täällä pyydetään mutta täytyypä sitten kysellä tiukkoja hintoja täältäkin kun asia ajankohtainen ja Suomitarjontaakin enemmän kuin nyt. Minä en kyllä ole huomannut mitään hintarommausta vaan paremminkin päin vastoin kun nuo ylivuotiset ja tuplaylivuotiset ovat vähentyneet.
Eikös noihin Englannista haettuihin joudu ainakin ajovalon vaihtamaan? Tanko on kuitenkin vissiin keskellä![]()
[QUOTE=O.L.M.I;Tuota tarjousta ja export-priceä ajattelin juuri itsekin pyydellä.
[/QUOTE]
Älä nyt vaan lähde siitä ajatuksesta liikkeelle, että jos yks viidestä sanoo tinkimisen olevan ookoo, ni sit se varmaan on niin.
Jos etsit jotain ihan peruslaitetta, niin löydät niitä Berliinin postinumeroalueelta helposti 20-30 sopivaa.
Jos haluat oikein paljon tuhlata aikaa perillä niin keskity niihin viiteen pyynniltään edullisimpaan.
Siellä on se suurin riski ostaa kaaduttu, huoltokirja hukassa ja kilsat ei stemmaa mopotti. Ja ne myy sen mielellään exporttiin.
Jos taas haluat huolettoman pelin niin Berliinistä löytyy varmasti 2-3 hyvämaineista suomalaista autojobbaria jotka voit laittaa tsekkaamaan ne sun itse netistä valkkaamat mopotit.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Joo tuo tarjonta on yksi etu kun täällä voi olla yksi toiveen mukainen mopo mutta väärillä laukuilla Oulussa, toinen hieman ylihintainen Kuopiossa ja kolmas "väärän värinen" Hesassa.. Itse pyrin löytämään yksilön jossa on huoltokirja ja kaikki muukin ok eikä tämän luulisi olevan edes vaikeaa kun melko uusimaista ja pappamallista olen katsomassa. Itse asiassa vähän mietin että kannattaako edes aloittaa kaupantekoa meileillä vai saapastelisiko suoraan liikkeisiin ja katsoisi mitä tapahtuu (retorinen kysymys). Muutaman päivän tärvääntyminen kun ei mua haittaa.
Se "hyvämaineinen jobbari" voi olla hyväkin vaihtoehto jos on ostamassa vanhaa autoa turkkilaisten takapihoilta ja on kiire mutta en oikein tässä näe siitä hyötyä.
Tai sitten ostan uuden Suzuki Banditin, olisi varmaan kaikin puolin huolettomampi vaihtoehto![]()
Osta Suomesta. Minusta tuntuu täältä saavan messujen jälkeen kohtuuhinnoilla, kun myyjille realisoituu kevään kysyntä.
Bussilla mennään
Saksalainen on suomalaisesta näkökulmasta vekkuli. Kuuntelin järkyttyneen ostajan tarinaa, jolloin hänelle oli "välitetty" enduropyörä. Bemari oli muistaakseni 1150 ja tuolloin oli tullut 1200, jonka myyjä heti halusi. Kauppa tehtiin yksityiseltä yksityiselle ja rahat antoi ostajan Saksassa asuvat tutut. Emäntä oli varannut kaupantekijäiskahvit. Hintaa ei ollut pyöristetty, vaan pyöristettyyn summaan näytti jäävän se olematon tinkavara. Kun myyjä saapui, ilmeni, ettei hinnasta tingitä senttiäkään. Kaupat tuli, mutta kahvit jäi juomatta. Suomalaiset oli ehdottomuudesta järkyttyneitä.
... jotain piti muistaa
Ilmeisesti se alkuperäinen hinta oli sitten kuitenkin kohdallaan, kun kerran kaupat syntyivät.
Itse ainakin pidän kaupankäynnissä siitä, että myyjä asettaa heti aluksi sellaisen hinnan, että se on reilu molempia kohtaan; myyjä saa ok-korvauksen ja ostaja saa hyvän tuotteen/tavaran/ajoneuvon ok-hinnalla. Itse pyrin tähän myyjänä ja toisaalta en myöskään tinkaa, jos hinta on oikeasti kohdallaan. Joku saanee sisältöä tinkaamisesta, vehtaamisesta ja viimeisen pennin venyttämisestä - itse en saa.
Toki se on sitten eri asia, jos myyjä yrittää vedättää ylihintaa paskasta tavarasta...
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
No, sehän on sitten hienoa, kun molemmat osapuolet tietää aina täydellisen hinnan tuotteelle. Omalla kohdallani olen havainnut helpostikkin hinnan seilaavan n. +-10-20%, riippuen osapuolien kaupantekoinnokkuudesta.
Ja pari (halpaa) pyörää Saksasta yksityisiltä ostaneena, ei kukaan ole (vielä) hermostunut viimeisen hinnan pyynnöstä ja sen jälkeen minun tekemästä n. -5-10% tarjouksesta.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Toki saa aina tingata. Itse hain viime viikolla kaupasta lähes uuden pyörän talliin kevättä odottamaan ja kyllä minäkin tingin sen mitä oli tingittävissä (pyynnistä, vaihdokista, muista ehdoista ja lopulta vielä lisäkilkkeistä). Näin sen vuoksi, että tiesin kyseisessä pyörässä taatusti olevan ilmaa hinnassa.
Entäpä jos kyseessä onkin yksityinen myyjä ja alkuperäinen pyyntihinta on linjassa ja ok (molempien osapuolten myös tietäessä sen olevan linjassa ja ok) ja tämän vuoksi myyjä ei sitten hintaa laskekaan perus -15 % tarjouksen jälkeen, mutta kaupat syntyvät silti. Onko se syy jättää kahvit tarjoamatta?
Jos hinta on liian kallis, ostaja ei osta. Jos tarjous on liian halpa, myyjä ei myy. Jos hinta on kohdallaan ja kaupat syntyvät, molempien pitäisi olla tyytyväisiä. Vai miten se menee?
No, ehkä tinkijöiden sijaan enemmän ärsyttävät henkilöt, jotka tarjoavat soutuvenettä, ompelukonetta tai suksiboksia vaihdossa![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Saksassa tuo neuvotteluvaran olemassaolo merkitään usein lyhenteillä VB tai VHB (Verhandlungsbasis).
Joo vaikka ilmossa lukee että vaihto vain rahaan tai sitten on joku tarkasti määritelty juttu johon vaihto saattaa onnistua niin silti tarjotaan jotain naurettavasti ylihinnoiteltua tarpeetonta pa*kaa. Toinen joukko on nämä ostattelijat; 2-4 pitkää soittoa eikä ukkelia näy.. Kolmas taas kun itse myy halvalla jotain vanhaa hyvillä kuvilla ja rehellisellä tekstillä niin mutrunaaman inisee kun se 30 vuotta vanha asuntovaunu ei olekaan aivan uusi. Melkein pyörittelin yhtä viimekesänä pihassa kun aloitti kolmannen kerran saman virrenmutta tyydyin kuitenkin sanomaan ilkeästi. Neljäs tyyppi ei niin paljoa ärsytä siis nämä jobbarit jotka soittavat joka vehkeen ja tarjoavat esim puolet pyynnistä. Ehkä joku myykin eikä se EI sanominen kauaa kestä..