Netissä paljon tarinaa kuinka helppoa on poistaa Honda Shadow VT600:sesta takaäänenvaimentimet
käyntiäänen parantamiseksi reikäsahalla. Nyt kysynkin onko porukalla omakohtaista kokemusta, riittääkö
pelkkä pönttöjen poisto vai pitääkö säätää kaasareita. Kysyn nimenomaan tupla -kaasarimallista, eli siitä
varhaisemmasta Shadowista.
Eli alkaako kone käymään liian laihalla, jotenkin tuntuu että toisilla menee pelkällä poistolla mutta
toiset joutuvat säätämään kaasuttimia ja jopa vaihtamaan neuloja niihin. Onko siis vähän tuurista kiinni
eri yksilöillä.
Jos kaasarisäätö on pakollinen niin olisiko kenelläkään näyttää mitä ruuvia pitää vääntää ja mihin suuntaan.
Minulla on nyt toista kesää -93 VT600 Shadow ja olen sen ajan myös tuota käyntiäänen tehostamista tutkaillut. Useillakin foorumeilla esitetty taka huilujen irti poraaminen reikäporalla on ollut mielessä, mutta uskallusta alkuperäisputken mahdolliseen tärvelemisen ei ole ollut. Muutama hv:kin siinä kuulemma menetetään. No, viime viikoloppuna rohkaisin mieleni ja hain sitten kaupasta reikäporan. Taempien sisähuilujen irti poraus ja irroitus kesti vain muutaman minuutin, elikkä helppo juttu. Käyntiäänet sen jälkeen oikeasti aika "miehekkäät", enkä mitään tehojen vähenemistä ajaessa huomannut. Käyntiääni voimistuin enemmän kuin oletin ja se hiukan vaivaakin. Voi olla, että joutuu jossain vaiheessa ostamaan tarvike huilut varalle?
Ensin voisi kokeilla kuulemaani hd kuskien käyttämää tapaa lyödä piikillä(tai poraamalla) pieniä reikiä huilun sisäputken päätyyn. Kuuntelemalla ja reikiä suurentamalla/lisäämällä saa käyntiääntä säädettyä. Näin ei pyörästä tule kerralla liian kovaäänistä. Tästä "tekniikasta" minulla ei tosin ole omakohtaista kokemusta.