Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Eli otsikon mukaisesta asiasta kysymys.

    Jostain syystä mulle on tullut tavaksi aina joskus suoralla esim. 60 km/h nopeusrajoitteisella tiellä "mutkitella", eli niinku työntö-ohjauksella käyttää koko kaistan leveyttä hyväkseni, tehdä sellaisia nopeita kanttauksia kaistan laidasta toiseen.

    Tuli tuossa mieleen et jos setä sininen sattuu ajamaan vastaan kesken manööverin, niin miten suhtautuvat?
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  2. #2
    Suomessa on käytössä ennakoitavuusperiaate. Käsite on vähän hämärä, mutta voisi kuvitella että on sallittua jos liikkeet on ennakoitavissa.
  3. #3
    Voihan sitä sanoa että väisteli pikkukiviä.
  4. #4
    Jos setä sininen puuttuu ajoosi, niin lähinnä ne haluaa tarkastaa ettet ole vahvassa jurrissa.
    Ja tämä tapahtuu ihan hyvässä hengessä itsesi ja ympäristösi parhaaksi.

    Sano että kävit viime viikolla EAK kurssit ja siellä käskettiin harjoitella yllättäviä tilanteita.

    Tietenkin käytännössä tämänkaltainen harjoitus kannatta ajoitta niin ettei ole vastaantulijoita, eikä myöskään kukaan takaa tuleva aja alle 5 sek. reagointimatkan päässä.
    Muuten ne hermostuu ja alkaa kännyllä kuvaamaan.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  5. #5
    Kaistanuolien pujottelu on hauskaa
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  6. #6
    Kyllä tuo mutkittelu on täysin välttämätöntä silloin, jos ajonopeus ei riitä ylläpitämään renkaita niiden opitimaalisessa käyttölämpötilassa. Se on välttämätöntä muulloinkin, koska muuten on olemassa riski, että renkaat kuluvat vaarallisesti ainoastaan kulutuspinnan keskeltä. Se vaikuttaa erittäin haitallisesti ajo-ominaisuuksiin ja voi pahimmillaan johtaa onnettomuuteen (tai ainakin "olla osallisena" onnettomuudessa). Olen itsekin nähnyt kolaroidun moottoripyörän, jossa rengas oli mallia lankku. Be afraid!
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Mä en aja suoraan ikinä, koska renkaissani ei ole keskellä lainkaan kuviointia ja Trafi sanoo, että se on vaarallista.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  8. #8
    Kun ajelee soralla niin ei tarvii mutkitella, ohjelmaa on muutenkin kun suoraa tietä mutkittellen, ei oo tylsää

    Kyllä sitä tulee pikitiellä välillä tylsyyksissään mutkiteltua jos latu on vapaa. Mulla mutkittelu on merkki siitä että on oltu liian kauan liian suoralla/leveällä paanalla, valitettavasti ruuhkasuomessa pikiteillä ajaminen on välttämätöntä mutta toisinaan ihan siedettävää.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  9. #9
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Eli otsikon mukaisesta asiasta kysymys.

    Jostain syystä mulle on tullut tavaksi aina joskus suoralla esim. 60 km/h nopeusrajoitteisella tiellä "mutkitella", eli niinku työntö-ohjauksella käyttää koko kaistan leveyttä hyväkseni, tehdä sellaisia nopeita kanttauksia kaistan laidasta toiseen.

    Tuli tuossa mieleen et jos setä sininen sattuu ajamaan vastaan kesken manööverin, niin miten suhtautuvat?
    MP-poliisien pitämällä ruosteenpostokurssilla kannustivat jopa tekemään ja harjoittelemaan TYHJÄLLÄ tiellä. Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ?
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  10. #10
    Ok. Case is closed, ja meni just niinkuin ajattelinkin.
    Ja onhan tuosta ihan hyötyäkin, jotenkin saan paremman ajotuntuman esim. mutkapatkälle kun ennen sitä vähän kanttailen.
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  11. #11
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ?
    Nimenomaan, pieni pujottelu pitää kuskin aktiivisena eikä pääse "nukahtamaan" suoraan ajamisen tylsyyteen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  12. #12
    Juu ei vaan kannata aloittaa nykäisemällä vastaantulijaa kohti, joku sitäkin kokeili tuossa keväällä
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  13. #13
    hyvin vaarallista jos ei päässä neonvihreä kypärä ja huomioliivit yllä!
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  14. #14
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kyllä tuo mutkittelu on täysin välttämätöntä silloin, jos ajonopeus ei riitä ylläpitämään renkaita niiden opitimaalisessa käyttölämpötilassa. Se on välttämätöntä muulloinkin, koska muuten on olemassa riski, että renkaat kuluvat vaarallisesti ainoastaan kulutuspinnan keskeltä. Se vaikuttaa erittäin haitallisesti ajo-ominaisuuksiin ja voi pahimmillaan johtaa onnettomuuteen (tai ainakin "olla osallisena" onnettomuudessa). Olen itsekin nähnyt kolaroidun moottoripyörän, jossa rengas oli mallia lankku. Be afraid!
    suzuki m1800 pakko mutkitella ain suoralla muuten tulee renkaasta lankku ja sit... silleen kaasu auki kantaus kaasu kiinni jeee
  15. #15
    Muutama mutkakurvaus kaistalla napakalla työntöohjauksella auttaa joskus takana liian lähellä ajavaan kotilopösilöön. ;)
    Kawa ER-6F vm. 2013
    ex. Honda CBR600f vm. 2006
    ex. Kawa ER-6N
  16. #16
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    MP-poliisien pitämällä ruosteenpostokurssilla kannustivat jopa tekemään ja harjoittelemaan TYHJÄLLÄ tiellä. Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ?
    Suomessa ei vain koskaan ole tyhjiä teitä, ei ainakaan jos hieman lipsahtaa yli sallitun.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  17. #17
    Kyllä tulee pujoiteltua ja heiluteltua. Mutta en tee sitä kun on muita lähellä, kanssa ihmiset soittavat poliisille ja ilmoovat että jotain vikaa kuskissa. Mutta muuten kyllä, tekee ajamisesta vielä
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  18. #18
    Vaan entapa jos kierto-ohjausta kayttaen ajaakin mutkaisella tiella suoraan?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  19. #19
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Vaan entapa jos kierto-ohjausta kayttaen ajaakin mutkaisella tiella suoraan?
    No se on sitten kuramopo tai matemaatikko.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  20. #20
    Pakko on aina välillä "töniä" ja kiertää monttuja, viemärikansia, kaistanuolia whatever...
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Onkohan motoristeja, jotka eivät pujoittele tylsyyttä estääkseen ? [/QUOTE]

    On! Busanistit
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  22. #22
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä tulee pujoiteltua ja heiluteltua. Mutta en tee sitä kun on muita lähellä, kanssa ihmiset soittavat poliisille ja ilmoovat että jotain vikaa kuskissa. Mutta muuten kyllä, tekee ajamisesta vielä
    Samma här, "tankotanssia" eli tönimistä tulee harjoiteltua. Samoin sellaista hidasta painonsiirtelyä puolelta toiselle, jolloin syntyy saman tyyppistä mutkaa. Sit vielä välillä nousen hieman jalkatappien varaan oikomaan jäseniä ettei iso perse puudu.
    Mutta, toi on just se pointti, parempi tehdä kun ei ole kotiloita lähettyvillä, muuten joku soittaa "kuntotarkastajat".
    BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
  23. #23
    Vois sille poliisisedälle sanoa myös, että noudatin vain noita netin SMIDSY ohjeita.
    Eli otin huomioon Motion camouflage jutun, johon autoilijat sortuvat joka päivä.
    Smidsy juttua tuolla

    Tuo mutkittelu lisää vaan turvallisuutta, koska autoilijat näkevät pyörän paremmin.
    Pekka
  24. #24
    Renkaiden puhdistus oli menossa...viimeksi tänään.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  25.  
  26. #25
    Kannattaa tosiaan mutkitella silloin, kun ei ainakaan vastaan tule ketään. Aiheutti itselle muutaman ylimääräisen sydämenlyönnin, kun joku autojonon perässä oleva motoristi pujotteli. Vaikutti meinaan siltä, että olisi lähtenyt ohittamaan suoraan meitin pyörän eteen. Peilistä kun katselin, niin todella härön näköistä pujottelua oli kyseessä.

    On myös pakko kysyä, että miksi pujotella isolla tiellä, kun voisi ajella mutkapätkiä? Kyllä varmasti kaikki vastaavat nyt ajavansa mutkapätkiä, mutta jostain syystä omassa ajossani mutkapätkillä tulee 10% reissulla nähtävistä pyöristä vastaan, kun taas reittiin kuuluu 90% mutkapätkiä. Eli sillä 10% matkalla isommilla teillä näen 10 kertaa enemmän motoristeja, kuin niillä mutkapätkillä. Kaikilla tietenkin oma käsityksensä mutkaisesta tiestä, mutta silti...
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017