Tervehdys!
Mulla on tuommoinen jo aika iäkäs Eurogloben geeliakku ja laturina käytän tuollaista
Axel 4A akkuvaraajaa. Vaikka lataus on päällä useampia tunteja niin viisari ei mene
lähelläkkään täyteen laturissa vaan jää suunnilleen tuohon mikä näkyy alla olevassa
kuvassa linkin takaa. Eli kysynkin onko tuo laturi varmasti pyörälatauksiin sopiva
ja onko teidän mielestänne akussa vielä puhtia ensikesän ajoihin.
eli tässä kuvalinkki:
http://aijaa.com/HicvZA
kiitosta jo näin etukäteen.
<p>Suzuki Intruder</p>
Tuo sinun laturi saattaa olla hieman väärä laite geeliakun lataukseen.
Googlettamalla löytyy paljon tietoa esim http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?p=195911
Rasitustesti on oikeastaan ainoa keino todeta akun todellinen kunto, akkuliikkeet tai korjaamot tekevät kyllä testin.
Älä korjaa ehjää....
Samaa mieltä. Laturisi on liian tehokas. Ja kun akku on täynnä, mittarin pitäisi näyttää nollaa. Osta joku Ctekki tuon akun lataukseen, teho jotain 0,8 ampeeria. Ja se saa sitten olla paikoillaan vaikka koko talven. Hoitaa itse tarvittavat säädöt.
Tuo akun varausmittari laturissa on käytännössä virtamittari, koska laturi on suohteellisen tehokas, jaksaa se työntää pieneen moottoripyörän akkuun virtaa vaikka akku olisi täynnä. eli akku kuumenee ja ylimääräinen teho muuttuu lämmöksi. Ihan ok laturi, mutta ei kannata pitää turhaan paria tuntia pidempään akkua latauksessa. Muutenkin ihmetyttää nykyään tämä lyijyakkujen latauksen "vaikeus" Kyllä noilla "normi" latureilla akut ladattua saa ei tarvitse sen takia ostaa Ctekiä.
PS biltema myy 0,5A laturia (noin 9€) mp akkujen lataukseen joka sekin oikeen toimiva peli, jos nyt jostain syystä tuo 4A tuntuu liian suurelta, vaikka kyllähän se moottoripyörän oma laturi tuuppaa hieman enemmänkin virtaa akkuun, kun 4A
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Tossa laturissa on todennäköisesti sisällä vain muuntaja ja tasasuuntaussilta. Latauksen huippujännite on neliöjuuri2 kertaa tehollisarvo. Kun akku tulee täyteen, niin lataus alkaa hajottaa akkuvettä vedyksi ja hapeksi, koska laturi antaa jännitettä yli akun plus sen sisälle syntyvän kaasupariston nimellisjännitteen verran. Tässä tilanteessa on myös akun räjähdysvaara olemassa (pitää irrottaa ensin verkkotöpseli ja vasta sitten hauenleuat akusta).
Mopon akkua lataisin tollasella vain jos se on huomattavan vajaa, ja siinäkin tapauksessa vain tunnin-puolitoista.
Ctek haistelee jännitettä eikä lataa yli. Sopii meikäläiselle joka muistaa ehkä laittaa akun latiin muttei muista käydä irrottamassa. Itse hankin 3.6A mallin koska siinä on tehovalinta pienemmälle akulle (mp-kuva), käytän sitä myös sähköperämoottorin akun lataamiseen joten sille on muutakin käyttöä. Hinnassahan noissa on vain pieni ero.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tollasen laturin jännite tosiaankin kiipeää pikkuhiljaa ylös kun akku tulee täyteen ja jatkaa nousuaan reilusti yli 14,4V jonnekin 18V paikkeille ja se tuhoaa MP-akun. Hyviä MP-latureita (esim. Optimate, CTEK) saa jo muutamalla kympillä joten ei kannata akkuja särkeä noilla vanhanaikaisilla latureilla.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
4A laturilla max.tunti laturissa![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Mitään en akuista ja latureista ymmärrä, mutta kovasti ihmetyttää näiden eri akkutyyppien (geeli, AGM, litium) väitetty "herkkyys" tietyntyyppisille ylläpitolatureille. Puhumattakaan siitä, että litiumakut vaativat aivan omanlaisensa ylläpitolaturit.
Miten tilanne sitten muuttuu sillon, kun akku on mopossa kiinni ja latautuu ajon aikana. Ei kai se mopon omakaan laturi mukaudu kulloinkin käytettävän akkutyypin mukana? Eli mistä on kysymys kun minkä tahansa akun voi iskeä kiinni mihin tahansa mopoon ja ladata ajossa, mutta ei sitten kuitenkaan millä tahansa ylläpitolaturilla?
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Lyijyakkuja pääasiassa kulkupeleissä käynnistysakkuina käytetään. Mopossa kiinniollessa myös virtaa kuluu koko ajan toisin kuin ladatessa. Noi Ctek yms. "älylaturit" säätää jännitettä, virtaa yms. tarpeen mukaan, voi huoletta "unohtaa" koko talveksi akun laturiin.
Tollanen suunnilleen isoisänaikainen laturi, jossa on virtamittari ei mene koskaan nolliin vaikka akku olisi täynnä oman kokemuksen mukaan.
Akkutyyppejä on tosiaan niin monenmoisia, että löytyy varmaan jokaiselle ja jokaiseen käyttötarkoitukseen sopiva![]()
CB K R
Ctek logiikka on mielestäni mätä, se kokeilee latailla sitä akkua koko ajan, vaikka eihän sen tarvitsisi kuin vaikka kerran päivässä tai viikossa.
Hapettaa oman piuhaliittimensä ainakin tehokkaasti sillä jatkuvalla pätkimisellä. Kaveri piti hyvillä mielen pyörän talven latauksessa, keväällä akku paskana, kun hapettui liitin johdosta(se CTEK oma liitin) ja ctek saa jonkun kissasähkön aikaiseksi hapettuman yli.
sitähän ne mainostaa, että maailman älykkäin laturi, no ei se kovin fiksu ole. Jos se olisi fiksu siellä olisi esim kuormitusvastus, ja se purkaisi vähän akkua välillä ja sitten lataisi takaisin. Pitäisi viikon taukoa yms.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Olen muutamana talvena pitänyt paikallaan olevaa Hondan akkua ylläpitolatauksessa viikkojakin ja niin teen tänä talvenakin ja ihan lähipäivinä. Ja mitään ongelmia ei ole ollut. Ja lauri on se ctek. Ja akku on ollut moottoripyörän kyydissä jo 6 vuotta. Kauanko vielä ?????
Tiiä missä suolatankissa kaveris pyöräänsä säilyttää. Mulla on kaksi CTEKiä ollut nyt vissiin kolme vuotta ympärivuotisessa käytössä. Aina kun pyörän talliin ajan, niin töpseli menee kiinni. Samassa töppelissä se nöpöttää myös koko talven. Ei oo hapettumista merkkejä tai muitakaan häiriöitä latauksessa ollut.
<p>2002-2014</p>
"Jos se olisi fiksu siellä olisi esim kuormitusvastus, ja se purkaisi vähän akkua välillä ja sitten lataisi takaisin. Pitäisi viikon taukoa"
Optimate siirtyy testaustilaan kun jännite noussut täyttä varausta vastaavaksi. Kuormituksen suuruudesta vai onko sitä en tiedä. Tekee tätä testiä puolen tunnin välein.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Nyt pitää kyllä sen verran korjata, että eihän se mitenkään "koko ajan kokeile" latailla sitä akkua. Vaan lataus alkaa, kun akkujännite joko akun sisäisen purkautumisen tai ulkoisen kulutuksen vuoksi laskee riittävän alas. Eli siis akkua aletaan ladata vasta sitten kun se tarvitsee latausta. Käytännössä ehjän akun ilman ulkoista kulutusta ei pitäisi latautua välttämättä edes joka päivä.
Jokainen purkukerta kuitenkin kuluttaa akkua, mikä ei taas varsinaisesti ole ylläpitolatauksen tarkoitus.
Ihan reunahuomautuksena, että C-tekiä on montaa mallia. Toisissa enemmän toimintoja (elvyttää sulfatoituneen akun) kuin toisissa, itellä mopompi 3600-malli. Isoimmat toimii virtalähteenä, käynnistysapuna yms. Eipä valittamista c-tekistä muttei se ainoa "oikea" varmaan ole...
CB K R
On mullakin tuollainen Ctek:kin nykyään, kun se vanha kotimainen Matti-laturi hukkaantui muutama vuosi Mychenin lentoasemalle tms. mutta vähän haluaisin puolustaa ja lohduttaa niitä, joilla ei Ctek:iä ole vaan käyttää edelleen "perinteistä", vaikkapa Mattia...
Matti-laturihan oli se sellainen perinteinen, iso, painava, ja keltaiseen muovikuoreen rakennettu kotimainen HYVÄ ja vieläpä amppeerimittarilla varustettu, pääasiassa autonakkuihin tarkoitettu laturi, jostain 80-luvun alusta.
Sillä oli hyvä ladata perinteiset lyijyakut, kun se laski latausvirtaa sitä mukaan, kun akku tuli täyteen. Näinhän se pitääkin mennä. Viisari näytti kuinka alkuunsa, sen kerran tai kaksi kun talvella "kesäpyörän" akkua lataili, alkuun Matti pukkasi lähemmäs 4 amppeeria, mutta sitten vähän myöhemmin, se laski sen jonnekkin 2:een, ja lopulta, kun lataus tuli täyteen, jonnekkin 0.3-0-4:n välille, akun iän mukaan. Ei laskenut täysin nollaan, eikä niin pitänytkään.
Sitten kun vielä akun korkeista latauksen aikana tsekkasi, että jokaisesta kennosta nousi pieniä kuplia, sai varmuuden, että jokainen kenno oli kunnossa. Ja vielä sittenkin jos epäili, niin sitten vielä mittaus jokaisesta kennosta ominaispainomittarilla, niin sitten ainakin sai täyden varmuudeni. Tislattua vettä lisäsin tarvittaessa tietenkin. Kennot pitää aina olla upoksissa, ja vieläpä pieni "vara" siinä päällä.
1- 2 kertaa siis talvilaudella näin, ja muutoin akku seisoi pärrän vieressä, kylmässä autotallissa. Ja akku kesti sen ~15 vuotta, Varta 30Ah:n muovikuorinen ja halapakin oli. Mut kaikki muuttuu.....
Ja KUN jostain kirpputorilta vielä tuollaisen Matin löydän, niin ostan!
Pitäiskö huutokaupata tuo Matti tuolta hyllystä![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Komppaan tätä, ja periaatteessa eikös lähes kaikki perinteisen mallin akkulaturit toimi samalla tavalla. Pyörän akkua noilla voi ladata max. 1,5 tuntia. Itse olen lopettanut lataamisen tuossa 1 amppeerin kohdalla. En ole onnistunut rikkomaan yhtään pyörän akkua 25 vuoden aikana tavallisella akkulaturilla.
Akut kypsyvät yleensä muuten vaan ja ihan vanhuuttaan noin tuossa viiden käyttö vuoden jälkeen, olipa niitä ladattu millä laturilla hyvänsä, oikeestaan akun merkkiin katsomatta. Maanantai yksilöt hyytyy vähän aikaisemmin ja toiset vähän myöhemmin.
Murjaanien kuningas!
Onpas runsaasti kommentteja. Lyijyakun voi toki ladata melkein millä laturilla vaan, kunhan virta pysyy tolkullisena eikä lataa yli.
Itse pidän älylaturia ylivoimaisena lähinnä siksi ettei sitä tarvitse muistaa ottaa määräajan kuluttua irti. Ottaapahan sitten kun sattuu muistamaan. Tai lähtee ajoon.
SF 1098S
MTS V4S Sport
jaahas, eli mihin johtopäätökseen tulimme, siteeraateksemme erästä kuuluisaa miestä
Ostan uuden akun!
<p>Suzuki Intruder</p>
Voit toki ostaa jos haluat, mutta mielestäni akkusi on kunnossa. Lyijyakun lataussuositus on 0.05C eli paras tasausvaraus saadaan varaamalla (10Ah?) akkuasi 0.5A virralla (vakiojännitelaturi lienee toi sinun malli) enintään 20 tuntia. Nyt kuvasta ja kommentistasi päätellen olet ladannut n.1 A:n virralla muutamia tunteja - anna sen olla kiinni 10 tuntia ja katso mihin latausvirta laskee - jos menee n.0,5A hoodeille niin pidä laturissa mutta enintään tuo mainitsemani 20 tuntia (saattaa olla ettei ota juurikaan virtaa vastaan enään tuossa vaiheessa, mutta noi vanhojen latureiden mittarit ei oo kovin tarkkoja) - Siis maks. 20 tuntia ja sitten ennen käyttöönottoa keväämmällä sama jumppa...
MAD (mean absolute deviation)
Kovin monesti vanhojen tai syväpurkautuneiden akkujen elvytysyritykset ovat ongelmansiirtoa hankalampaan tai muten oman kontrollin ulkopuolella tapahtuvaan hetkeen. Akku on kulutusosa siinä kuin renkaat (ja ketjut jos jollakulla moiset vielä alla rahisee) - kun alkaa mennä vanhaksi niin vaihtoon vaan.
<p>2002-2014</p>