Löytyykö palstaisilta kokemuksia katupyörän kuljettamisesta Chevy/vastaavalla full size pick- upilla?
Voimaa ja kantavuutta varmasti liikutteluun riittää, mutta pyörän saaminen lavalle ja pois on kysymysmerkki.
Lava kun noissa on suht korkealla, itsekseen lastaaminen lienee haastellista. Löytyykö palstalaisilta asiasta kokemuksia, vai onko kyseessä kuolleena syntynyt ajatus.
ilmajouset pikappiin ni johan pystyy lastaamaan... keula lös ja perse alas ni eituu älytöntä kulmaa ajorampille
honda cb 1300 ´05
Youtube on täynnä videoita miten sitä EI SAA tehdä....
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Eiköhän noita lastauslaitureita löydy aika monen kaupan/firman takapihalta, joissa myös ajoramppilaiturille (trukkeja varten).
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Pitemmillä rampeilla sais nousukulman pienemmäks. Ongelmaks muodostuu ramppien kantavuus ja rakenteelline kestävyys. Ja se että ne pitäs käytännössä ite nakerrella kasaan, valmisramppeja ei taida tarpeeks pitkänä löytyä.
Perälava+hydrauliikat?ei tarvis kaveria tahi ramppeja
Jopo, Peugeot Speedfight II LC, Yamaha Thundercat -97, Yamaha R6 -05, Honda Shadow 600 -94 bobber, Yamaha Fzs1000 scrambler
Rautaan ei rakastuta (that's a LIE!)
Ongelmana taitaa olla käytännössä rampin ja lavan liian jyrkkä kulma, jolloin pyörän aluskate ottaa kiinni rampin ja lavan yhtymäkohtaan. Tätä voi helpottaa esim sellaisilla rampeilla jotka loiventaa tuota kohtaamiskulmaa (esim Nämä Motonetista). Itse lastauksessa toinen ramppi moottoripyörälle, ja toista pitkin kävellään itse.
Jos lastaus/purkupaikalta löytyy pihalta korkeuseroja tjsp. niin helpommaksi menee, mutta kyllä noillakin pitäisi onnistua jos ei ihan monster truckista ole kyse.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
^jotain tuommoista itse tuumin. Siksi kysyinkin kokemuksia, että riittääkö yhden ihmisen työntövoima pyörän lavalle lykkimiseen esim tuommoista ramppia myöden. Alashan mopon saa aina, ellei muuten niin tiputtamalla.
Mopo kannattaa ajaa kyytiin vierestä taluttaen. Eli ykkönen silmään ja tyhjäkäynnillä kytkintä luistatellen antaa mopon moottorin tehdä työn. Työntämällä kun yrittää, saa ottaa pirusti vauhtia ihan normi kärryynkin ja pikkusen kun sattuu horjahtamaan, on peli menetetty ja moposta katteet riekaleina. Sateella toki kannattaa olla varovainen varsinkin jos vaneriramppia käyttää, ettei takanen sutaise ja mopo sen takia tipu rampilta.
Superbike #7
Tämä on myös oma taktiikkani pyörän lastauksessa. Vaatii vaan hieman huolellisuutta kaasun ja kytkimen käytössä, jottei pyörää sammuta rampille tai päästä sitä sutaisemaan, jolloin myös kiinnittämätön ramppi voi lähteä taaksepäin -> pyörä mahastaan kiinni, takarengas ilmassa ja katteet ruvella.
Ei toi mikään Ameriikan temppu kuitenkaan ole. Toinen ramppi rinnalla kävelemistä varten tosiaan helpottaa pyörän hallintaa kummasti. Rataympyröissä yleensä on muitakin paikalla eikä ole huono idea jeesata kaveria/ottaa apua vastaan vaikka homma yksin sujuukin. Nimim. muutamia kesiä sitten kaveri astui ohi kärrystä ja teloi itsensä, mutta onneksi oli toinen kaveri tukemassa eikä pyörä kaatunut päälle. Tuossa tapauksessa selvittiin parilla tikillä, mutta jos kuuma pyörä olisi vielä tullut rampilta päälle, niin olisi voinut sattua enemmänkin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Peräkärryyn olen pari kertaa pyörän lastannu. Vanerista rampin tehny...vähä puuta ruuvannu vanerin pohjaan lisätueksi.
Sit olen tehny niin että rampin yläreunan olen ruuvannu parilla ruuvilla peräkärryn pohjaan kiinni...ei pääse luistamaan mihinkään.siis akkukoneella.
Mut tämä nyt ei välttis toimimihinkään auton lavaan. Mut ihan hyvä systeemi kuitenki. Sit ku on pyörä kyydissä niin olen laittanu molemmat rampit renkaiden reunoja vasten kärrynpohjaan taas ruuveilla kiinni. Ei pääse pyörä luistaan sivuttain. Eli pyörän molemmin puolin yks tuki. Sit liinoilla pyörä pystyyn.
Mut tää nyt oli vaan yks monesta konstista.
Honda Varadero -01
Onhan tuolla mitsulla L200: ella muutaman kerran mopoa kuljetettu. Helpompaa hommata perävaunu kun ahertaa pick-up:in lavalle mopoa. Jostain katselin et jenkeissä olis jtn ramppi/nostinvirityksiä tarjolla juurikin noihin paikallisiin pick-up malleihin tarjolla.
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Muutamia kertoja on tullut nähtyä. Kyllä sillä varmasti saa pyörän kulkeutumaan jos se vaan pituuden puolesta lavalle sopii, mutta paremmin tuohon toimintaan sopivia kuljetuslaitteita on reilusti tarjolla.
Kuvittelisin pick upeissa tulevan ongelmaksi muun kuljetuskapasiteetin. Sään armoille kun en ainakaan itse viittisi heittää ajokamoja tai työkaluja, eikä pick upin lavalla taida kahta pyörääkään mennä jos kaverin kanssa haluaisi lähteä liikenteeseen. Pakuun saa pakattua mitä haluaa ja ne pysyy heittämällä sisällä. Avokärryssä on samat ongelmat kuin pick upissa, mutta silloin voi lastata takakontin ja takapenkit täyteen ryönää. Koppi- tai kuomukärry puolestaan on mukavuudessaan lähellä pakua, mutta kärryn kanssa alkaa pitemmän päälle rasittamaan se "80kmh" jurnuttaminen. Etenkin motareilla siihen hajoaa pää.
Suo siellä vetelä täällä, mutta jos pick up himottaa, niin hommaa sellanen. Jos homma ei pelitä kunnolla, niin toimiihan sen hyvin vetoautona kärrylle ja saat silti ajaa pick upilla...![]()
Kokemusta on chevyn pikkarilla prätkän kuljettamisesta. Pick-upin pitää olla pitkälavainen versio niin menee pyörä ihan suoraan. Jos on lyhyt lava, niin joutuu laittamaan poikittain. Joten suosittelen ostamaan pitkälavaisen version. Itsellä oli pitkälavainen chevy jota oli hieman korotettu. Joten sen rampin piti olla todella pitkä, ettei alakate ottanut kiinni lavan reunaan. Yleensä noissa on kiinnityslenkkejä monessa kohtaa lavaa, joten prätkän saa helposti sidottua kiinni.
Ne ajokamat voi sitten heittää sinne lavalle laatikkoon tai ottaa ohjaamoon pelkääjän paikalle jos ei muita ole tulossa kyytiin. Onhan niitä pikkareita pitkällä hytillä ja pitkällä lavalla. Sinne sitten mahtuu kyytiin se viisi henkilöä ja lavallle tavaraa reilusti.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
^^ Tuo tavaroiden säilytys ei olisi ongelma, koska kyseessä on ns crew cab- malli, jossa on istumapaikat kuudelle, ja jonnin verran myös säilytystilaa kopissa.
Tässä pitää nyt vatuloida noiden asioiden kanssa ja tuumia mikä olisi paras ratkaisu moneen eri käyttöön. Paku tietty olisi paras tuohon hommaan, mutta sinne ei sitten sovikaan perhe ja perheen roinat. Suo siellä, vetelä täällä todellakin.
Viimeksi muokannut: vma; 12.01.2014 klo 21:39.
Olen Nisanin king capilla (4x4, eli aika korkea) crossipyörää paljonkin kuskannut, ihan ajamalla normaalisti kyytiin. ramppi oli n.40cm leveä ja n.2m (juuri niin pitkä kun lavalle kulmittain mahtui)pitkä. Kerran talvella crossihallista lähtiessä meinasin löytää itseni konepelliltä... Suvikumit ja maa sekä lava jäässä ja vauhtia vähän liikaa![]()
Pyörä piti olla lavalla kulmasta kulmaan että meni perälaita kiinni. Mutasten ajokamojen kanssa oli hyvä pelata, heitti lavalle ja mitään väliä ei ollut paljon ryönää sinne keräänty.
Muutaman kerran superdukenkin sinne laitoin, ei auttanut vaikka ramppi oli lähes 3m pitkä. Kaveri nostamaan päästä kun mopon alakate alkoi ottamaan kiinni, sarvet silloin jo ihan riittävän korkealla ja jännitti kyllä kovasti kaatuuko... Sanoisin että kolmen kaverin homma laittaa sinne ja ottaa pois. Ei sekään pituutensa puolesta sinne suoraan mennyt, ellei jättänyt laitaa auki. Jenkkivehkeessä varmaan pidempi lava.
Omalla kokemuksella en todellakaan suosittele, ellei tarkotus kuramopoa viedä. Sille ainoa miinus on talvella se, että jos ulkona -20 on se mopo aika kiva käynnistää kun ehtii kylmetä viimassa matkan aikana. Tietysti jos laitteen lavan korkeus lähellä pakun perän korkeutta ja lavalla pituus riittää, asia muuttuu ihan toiseksi.
Viimeksi muokannut: peruskallio; 12.01.2014 klo 21:42.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Kerran oon joutunu Banditin siirtään ison Chevy-pikapin lavalle, pyörästä hyyty akku yllättäen ja kaveri tuli onneks noutamaan.
Chevy oli onneks parhaat päivänsä nähny offroad-malli, kaveri ajo auton suoraan ojaan ja johan oli korkeusero voitettu.
Sit otettiin vaan työntämällä vauhti ja rullasin moton kevyesti ramppia pitkin kyytiin.
![]()
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
^^Mitä luulet, olisiko katupyörä livahtanut lavalle noilla aiemmin Juutanan linkitettittämien kaltaisilla kuperilla rampeilla?
Pikku-pikku pick up
![]()
En jaksa uskoa että riittäisi, mutta autoa ei kohta 3 vuoteen ole itsellä ollut ja katupyörää sinne lykättiin viimeksi vissiin 2008... Silloin mentiinkin pidempi reissu Hungaroringille KTM festareille.
Muistikuvat siis vähän hataria, että paljonko sitä rampinpäätä piti nostaa, mutta ihan reilusti otti kiinni.
Superdukessa varmaan maavaraa vielä vähän enemmän kuin jossain kunnon kyykyssä.
edit. Piti laittaa kuva virityksestä Unkarissa, mutta ei kädetön osaa mitään google+ kuvia tänne saada näkyviin
Viimeksi muokannut: peruskallio; 12.01.2014 klo 23:42.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Olisi kyllä kova sana sellainen kiinteä ajoliuska/lastauslaituri niin moottoriradoilla kuin mopoliikkeissäkin. Aina saa joka paikassa säätää irtoramppien kanssa, mutta ehkä sillä on liikevaihtoa kasvattava vaikutus.
Siis ilmainen neuvo firmoille jos haluatte palvella asiakkaita: Saranoikaa asfalttiin muutaman metrin pituinen levy jota voi kääntää tunkilla. Levyn toiseen päähän reilu autonrengaspehmuste tms, jolloin sitä vasten voi peruuttaa niin pakun, peräkärryn kuin pickupin. Tai keksikää parempi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Entäs sellainen paku jossa on myös takapenkit? Ainaki jotain isoja sprinttereitä näkyy jonku verran jotka on viidelle rekisteröity. En tiedä onko ne sitte kuorma autoja vai pakuja....mut niissä on silti iso tavaratila vielä lisäksi.
En tosin ole varma onko tarpeeksi iso se tavaratila. Itselle olen joskus ihan vakavasti miettiny sellaista pirssiä, lähinnä siks että sais työkalut perälle ja silti vois mukuloita kuskata.(teen remonttihommia)
Honda Varadero -01
Jenkkipakuista löytyy monesti paikat viidelle. Olis varmaan kätevämpi kuin avolavat. Ainakin päätellen niistä youtube videoista joissa pickupin lavalle saaminen epäonnistuu. Jotta mä suostuisin yrittää prätkän lavalle saantia haluisin koko takalaidan levyisen rampin tai sit pikku Hiabin!![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Mää vein mopon talvisäilöön (lumi maassa) invataksilla. Siinon hissi. Helppoo ku heinän teko. Ihan ei takaovi mahtunu kiinni, mut ei se mitään.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Ne ovat, jos ei kuorma-autoja, niin usienmiten matkailuautoks rekisteröity, ne kun ovat autoverotukseta vapautettu. Niitä myyvät liikket kutsuvat nit yleensä retkeily autoiks.
Tää on yx näist meidän autoverotuksen ihmeellisyyksiä, vaatii tietyt mitat ja varusteet että onistuu.
mm sisäkorkeutta pitää olla tarpeeks ja eri varusteita mm kattila ja keittolevy joka saa olla verkkovirtamallia vaikei olis pistoketta, vaatekomero jonka koolla ei oo väliä ja peti joka täyttää tietyt mitat.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Mulla oli pitkälavainen neliveto chevy joskus taannoin, muutama huomio moisesta:
-pitkälle lavalle mahtuu kaksi pyörää (poislukien goldwing tms...)
-lyhyelle lavalle kans, jos ajaa perälauta auki (en tiedä mitä polliisi siihen sanoo).
-lava on korkealla, siis korkealla, vaatii pitkät rampit ja mielummin kuperat jolloin pyörä ei raapaise pohjastaan lavan reunaan
-kantavuus riittää vaikka neljälle pyörälle
-rampit kiinni alustoihin, tylsää jos luiskahtavat alta, silloin pyörä tipahtaa korkealta
Ihan on kuljetukseen soveltuvia nuo ameriikanlaitteet. Siihen ne on itseasiassa tehtykin. Lavat on isompia kuin japanian serkuilla, eli kyytiin mahtuu. Onko käytännöllinen pyörän kuljetukseen? No onhan se, kunhan huomioi että se lava on korkealla.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Ei nyt kokemusta, mutta ei tuo mahdottomalta näytä, jos on kunnon välineet:
Kunnon levee ramppi, että pyörän voi ajaa kyytiin:
http://www.youtube.com/watch?v=iucl8PYZX5E
Vinssiviritys, jos pyörä ei käy
http://www.youtube.com/watch?v=znM7ZPONGow
Loaderi, niin pyörä ei kaadu lastattaessa:
http://www.youtube.com/watch?v=5jnCcA1K8ZY
Kunnon vehje, mutta maksaa varmaan saman verran kuin itse pyörä. Ja pyörää kulkee "kasetissa" lyhyelläkin lavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=h0ufeNcNSpk
Viimeksi muokannut: Spirit; 14.01.2014 klo 13:47. Syy: lisätty asiaa
Mä käytin mäkeä ja lautaa. Eli en onneksi ehtinyt ostaa kalliita ramppeja, auto kun aikoinaan myytiin jotta sain salaojarempan rahoitettua.
Mutta sen ehtisin aikoinaan tsekata, että noita ramppeja kyllä löytyy, pilvin pimein, kalliita ja halpoja, pitkiä ja lyhyitä. Googlella pääsee tiedon ääreen.
Kahdella suht kapoisella olen nähnyt monesti operoivan, toisesta pyörä ja toisesta ukko. Huteran oloista. Mutta tsekkaa tuolta netistä sopivaa ramppia. Eikä sen tarvitse olla nimellä moottoripyöräramppi, sillä tuo nimi nostaa hintaa. Ramppi kuin ramppi, kunhan kantaa ja on tarpeeksi pitkä.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info