Millaisilla kierroksia pitäisi käyttää normi ajossa. Pitääkö tälläisen väittämä paikkansa että keppi vetoisellä ei oikein ole suositeltavaa ajaa alle 3000 kierroksen, koska kardaani ei välttämättä kestä pienillä kierroksilla ajamisesta johtuvaa nykimistä.
Aika vaikee on ajaa 50-60km/h nopeuksissa 10000r/min. Miten se kardaani kestäisi 8000r/min., jos se ei kestäisi alle 3000r/min. Tai en noista BMW-tuotteista tiedä,kun lukee noita viimeisiä viestejä uusien Bemujen laadusta (2014 ajokielto takajousesta tms.) Onneksi on toi ikiliikkuja !
edit. oletin mallimerkinnästä R850R,kyseessä olevan BMW-tuote, vai käyttääkö joku muukin noita koodeja...
Viimeksi muokannut: XJ 900; 07.06.2014 klo 01:44.
Ei autotkaan tykkää jos liian isolla vaihteella vedätetään.![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
No on kyllä ihan ensimmäinen kerta kun kuulen mokoman asian liitettävän kardaanin kestävyyteen. Kaiken kaikkiaan noissa "välimallin" perissä ja swingeissä käytettävä kardaani kaiketi on *hyvin* harvoin vikaantuva osa. En ole kuullut / lukenut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana kuin parista kardaaniviasta. Periä menee - nekin pääsääntöisesti isoista (LT). Kardaanissa ei hajoavaa ole oikestaan kuin kuminen värinää vaimentava osa. Mutta kuten sanottua, ei noita mene. Isommilla tai pienemmillä kierroksilla.
Mutta noin yleisesti - Koneelle tietysti on terveellisempää ajella kunnon vääntöalueella/kierroksilla kuin vedättää tuota.
<p>2002-2014</p>
Suomessa tulee usein ajettua noilla taloudellisuusvaihteilla, että menisi vähemmän bensaa. Nyt joutunut ajamaan isommilla kierroksilla ja pienemmällä vaihteella kuin yleensä ja ei sitä bensaa juuri sen enempää mene. Vääntö kohdalleen ja sillä selvä.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minun R100R ohjekirjassa neuvotaan olemaan ajamatta alle 1500 kierroksilla. Joskus kun haluan illalla kotikadulla tms ajaa naapureita häiritsemättä, niin ohuella vedolla 2000 kierrosta lyhyen aikaa.
Mutta muuten 3000-4000 kierrosta tuntuu perusajossa sopivalta ja taloudelliselta. Jääpä pelivaraa kumpaankin suuntaan ja moottori vetää kunnolla. Enemmän tuossa ajattelisin moottorin optimaalista kierrosaluetta kuin mahdollista kardaanin kestävyyttä.