Löytyykö raadista tietoa paljonko tuollaisessa Yamaha Banseen boost bottlessa on tilavuus?
Pullo tulisi autoon jossa on tuplakaasarit alipaineen lisäsäiliöksi jarruille. Nykyisellään säiliönä toimii halpis-massaruiskun säiliö (Biltema, Motonet jne), joka sellaisenaan on aivan toimiva mutta ruma kuin mikä. Tuon massaruiskun säiliön tilavuus lienee jossain litran paikkeilla, joten ainakin lähelle pitäisi uudenkin säiliön kanssa päästä.
Myös muut ideat vastaavasta säiliöstä ovat tervetulleita.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
laittaisin putket ainakin alaspäin, ettei säiliöön kerääntyisi mitään bensaa tms kondenssia.
ilmeisesti imusarjaan matkalla on kuitenkin joku yksisuuntaventtiili? Ainakin sierrassa oli, säilyttää alipaineen aika hyvin pysähdyksissäkin.
Pitää olla aika kovat letkut ettei mene luttuun. Autoissahan ne on monesti ihan kovaa muoviputkea imusarjasta jarrutehostimeen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kaikki tämä on jo tiedossa. Ongelmana on että tuplakaasareiden imusarjasta tuo alipaine otetaan vain yhdeltä sylinteriltä jonka vuoksi alipainetta ei kerry riittävästi ilman lisäsäiliötä. Muistaakseni jossain vanhoissa Alfoissa on tehdasasennuksenakin vastaavaa säiliötä.
Koko järjestelmä on jo nyt muuten täysin toimiva, haussa on vain ulkonäöltään tyylikkäämpi ratkaisu vanhan säiliön tilalle jonka tuo boost bottle täyttäisi mikäli siinä on riittävästi tilavuutta.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Mitta käteen ja laskemaan tilavuus. Helppo homma. Pytyn päädyn pinta-ala x pytyn korkeus=tilavuus
Esim: päädyn pinta- ala 10cm2 ja pytyn korkeus 20cm.
Tilavuus: 10cm2 x 20cm= 200cm3
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tämän verran on kyllä matikan perusteita vielä muistissa, ikävä kyllä pelkästä valokuvasta ilman minkäälaisia vertailukohtia on hankala lähetä mittoja mittaamaan tai päättelemään.
Eli säiliöä ei vielä ole, enkä myöskään tilaa ennen kuin on tieto tilavuuden riittävyydestä.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Nyt meni hieman geometria opit pieleen. Kuvailemasi kaava on ympyrän kehän pituus.
Pinta-ala saadaan kaavasta pii*r^2 jossa r=ympyrän säde. Tai vaihtoehtoisesti (pii/4)*d^2 jossa d=ympyrän halkaisija.
Voidaan laskea myös kaavalla p*d/4 jossa p=ympyrän kehän pituus ja d=ympyrän halkaisija.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Toisaalta löytyi tieto jonka mukaan halkaisija on n. 5cm ja pituus n. 15cm, joiden kanssa päästään hieman alle kolmen desin tilavuuteen.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76