Foorumilla on virinnyt keskustelua siitä, miten ratapäivillä tulisi organisoida ryhmäjaot ja kuinka pitkiä ajovuorojen tulisi olla. Miten olisi pieni äänestys asiasta ja perustelut mukaan.
Topicissa "MotOrg ry:n ratapäivät kaudelle 2014" on jo esitetty joitain ajatuksia asiasta.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Vanha setti toimii vanhalla ryhmäkoolla. Jos vedetään jako neljään, niin ehdottomasti 20 min settejä ja ajoaikaa pidennetään kuudesta kahdeksaan illalla, että ehtii ajaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ensi kaudella tullaan osalla päivistä näin tekemään. Eli setit kestää 20min ja ajoaikaa venytetään sen minkä lupajärjestelyt sallii. Lisää tietoa tästä tulee siinä vaiheessa kun ratapäivät lähenevät.
Edit: Lisäkommenttina vielä, että 15min ryhmäjakoa ei tulla meidän päivillä edes kokeilemaan. Sen verran pitää oppia muiden kokeilemista virheistä, ettei 15min ryhmäjaosta syntyvää romurallia haluta järjestää.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ai niin...
Onko kokeilulla tarkoitus
A) lisätä paikkoja ja sitä kautta lipunmyyntiä? Ryhmäkoot siis entiset. Voi näkyä esim. lipunhinnassa
B) vähentää ruuhkia, eli ryhmäkoot pienenee? Tämäkin voi näkyä hinnassa
C) Vedetään härskisti A:ta ja B:tä
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kokeilun ensisijainen tarkoitus on parantaa ratapäivien turvallisuutta. Neljän ryhmän käyttämisellä ryhmän sisäiset vauhtierot jäävät nykyistä pienemmiksi, jolloin myös ohitustarve ja siten potenttiaaliset vaaratilanteet vähenevät. Siitä ei tietääkseni vielä ole tehty päätöstä, että pidetäänkö ryhmäkoko entisellään vai pienennetäänkö ryhmää jonkin verran. Todennäköisesti kokonaisuudessaa myytyjyn lippujen määrä kasvaa, koska myös ratavuokra on todennäköisesti hieman isompi kun otetaan 2 tuntia lisää ajoaikaa.
Muistelen, että yhdistyksen vuosikokouksessa hyväksyttiin esitys lippujen hintojen pitämisestä samana kuin tänäkin vuonna vaikka kustannukset ovat hieman nousseet, joten siltä osin muutoksia ei ole näkyvissä.
Superbike #7
Tuo on pirun hyvä kysymys. Nähtävästi kuskeilla tulee liian kiire ajaa kovaa, kun aikaa on käytössä "vain" se vartti. Tämä on sinänsä hassua koska moni ei muutenkaan aja kuin max. 15min settejä. Käytännössä on kuitenkin nähty muiden järjestämillä ratapäivillä, että 15min settejä ajettaessa kaatojen määrä on selkeästi suurempi kuin 20 min seteillä. Tästä syystä orgin päivillä ei haluta lähteä tuota enää uudestaan kokeilemaan, eli opitaan muiden tekemistä virheistä eikä tehdä niitä samoja itse.
Superbike #7
Menikö se nyt niin että tuo uusi neljäs ryhmä asettuu vanhan keskiryhmän ja nopean ryhmän väliin ?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Aivan. Sen verran lisään, että se turvallisuus on kiinni ryhmäkoosta, vauhdista JA vauhtieroista, jos kaikki muu pysyy vakiona. Kärjistettynä minä ja Penna kahdestaan radalla ei ole suuri turvallisuusriski.
Nyt koko on muistaakseni 25. Jos se olis 22 esim. niin saa 13 lippua enemmän. Toisaalta, kun lisäryhmä on tulossa keski-/ nopean ryhmän nurkille, niin olisiko ihan oikein, että hitaan ryhmäkoko pienenee.
Tästä pääsenkin mullistavaan ajatukseen, joka joutuun testiin nyt. Onko kaikkien ryhmien oltava saman kokoisia? Kuten aiemmin totesin, niin turvallisuus on ainakin noiden kolmen tekijän summa, ja voi ainakin pohtia olisiko oikeudenmukaista ja/ tai järkevää muokata eri ryhmien kokoja.
Noille ryhmille voisi miettiä jotain viitteellisiä aikarajoja tyyliin Alastaro:
Hidas > 1.50
Keski 1.40 - 1.50
Keski II 1.30 - 1-40
Nopeet < 1.30
Näitä aikoja nyt turha kommentoida, kun ovat ihan hatusta. Pelkän ajan lisäksi noissa on oleellista, että kuinka monta kuskia kuhunkin haarukkaan löytyy.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kirjoitetaan nyt taas jotain harrastelijan toiveita asiasta.
4x20min silloin, kun päivät on ruuhkaisia ja aikataulu antaa periksi pari tuntia pidemmän päivän. Jos esim. nopeimpaan ryhmään on ilmoittautunut vain pari kuljettajaa, niin turha hommaa on neljässä ryhmässä pyörittää. Tosin ryhmien tyhjyys viikonloppupäiville ei taida olla ongelma
Ryhmäkoot neljään ryhmään siirryttäessä 25 -> 20.
Ajajakokeuksen tai ilmoittautumisen yhteydessä jaetaan porukalle riittävästi aikatauluja neljän ryhmän päivinä. Lisäksi aikataulutus nettiin luettavaksi ratapäiväketjun yhteyteen.
Uusi ryhmä jakamaan keskiryhmän kahtia jotenkin niin että nopean ryhmän hitaimmat ja hitaan nopeimmat olisi uusissa keskiryhmissä mukana. Esim. Alastarolla nopeaan rajaksi 1:28, keskinopea 1:28-1:38, keskihidas 1:38-1:48 ja hidas 1:48->
Järjestäjillä varmasti parempi käsitys mihin rajat kannattaa lyödä, ainakin muutaman kokeilun jälkeen. Ei kyllä mitään havaintoa paljonko .orgin päivillä tuohon nopeaan olisi tulijoita. 1:30 voi olla realistisempi ja siitä 10s jaolla eteenpäin.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Tuli vastattua 4x15min.
Kysymys ei ole mitenkään helppo, kun pitäisi samaan aikaan palvella sekä hitaan, että nopean pään kuskia. Hitaassa tuo 20min tuntuu välillä lyhyeltä ja odotusaika välissä on pitkä.
Mulle riittää tuo 15min kerralla. Jos haluan treenata esim. endurancea varten, niin se onnistuu ns. vapailla päivillä.
Tähän on toki edellytyksenä, että liputus toimii jouhevasti... Mun puolesta seuraava ryhmä vaikka puolen kierroksen marginaalilla seuraavan perään ja kun joku vielä jostain syystä saavuttaa selvästi hitaamman ennen varikkoa, niin todennäköisesti osaa olla menemättä yhtäaikaa vasemmalta ja oikealta ohi? Jos ei niin esim. Kemoran terassi on oikein viihtyisä paikka treenata kahvilan mutkaa aurinkoisena päivänä![]()
Ei ole helppo kysymys, mutta kannatan tuon 4x20min kokeilua. 15min setissä tulee kiire ja pienikin keskeytys saattaa lopettaa koko setin.
Tässä "nopeammassa keskiryhmässä" todnäk. suurin osa käyttää lämppäreitä, joten voisi ottaa käyttöön samanlaisen liputuksen kuin nopeassa, eli ei keltaisia lippuja ensimmäisillä kierroksilla. "Nopean keskiryhmän" kuskit jotka lämmittää renkaat ajamalla osannee sen tehdä ilman lipuilla kaitsemista.
Vartin setti uudella botnialla aika haastava jos myös hitaassa ryhmässä halutaan ajaa muitakin kierroksia kuin varikolta lähtö- ja tulokierros.
4x15 sopii lähinnä kaatoennätyksen hakemiseen. Alastarossa toissa kesänä kokeiltaessa paikalla olleet lienee samaa mieltä. En usko että ryhmien vaihtoa saadaan riittävän joutuisaksi noin lyhyissä seteissä(saa todistaa pidemmillä seteillä vääräksi), joten ajoaika vaan jää lyhyeksi ja siten tulee porukalle kiire mikä johtaa isoon määrään romua. Kun kaatuilu alkaa ja seteistä tulee entisestään rikkonaisia, niin kiire sen kuin kasvaa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Mitenkäs tuo 4x20min saadaan tasapuolisesti jaettua.. Siinähän menee 4 tuntia ennenkuin ensimmäinen ryhmä aloittaa taas tasatunnilta, joten tuo onnistuisi tasapuolisesti tommoisina 10-18 päivänä (tosin silloin KAIKKI menettävät 2 sessiota/päivä), mutta esim. 10-20 päivänä kaksi ryhmää saisivat yhden ajovuoron vähemmän.
Oletan tässä että koska kaikki maksavat saman jäsenmaksun ja ratamaksun(?), lienee sama määrä sessioita olisi myös suotavaa, vai?
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulle toi nyt on yks ja sama, aattelin vaan noita hitaan ryhmäläisiä, ja etenkin ensimmäisiä kertoja radalla käyviä, jotka yleensäkin ovat niitä innokkaimpia viimeisten sessioiden kuluttajia (ja joiden vuorotkin ekana perinteisesti on myyty loppuun).. nehän tuosta tavallaan "kärsisivät" ainakin jos ajojärjestys säilytetään.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Juu ja sitten vaikka jälkikäteen maksaa rahaa takaisin jos punalipulla vuoro jää kesken
Asiaan:
Äänestin 4 ryhmää 20min/setti. 15min setti nopeassakin liian lyhyt vaikka heti saa ajaa omaa kovaa. Siitä kun ottaa muissa ryhmissä lämppärikierrokset, niin eipä siinä montaa kierrosta jää.
Lisäksi kun toi nopeusero tasataan paremmin, eli ryhmien nopeuserot pienenee, niin ohitteleminen vähentyy huomattavasti ja ajaminen ei mene siihen ohituspaikkojen kärkkymiseen.
Sellaisilla päivillä jossa vähän porukkaa vanha kolmijako paras
www.trackpunkracing.com
Olihan toi läppä? Ihan periaattellisesti ei ole väärin, että enemmistä vuoroista maksetaan enempi. Toinen juttu sitten, että kannattaako tuohon ryhtyä yhden hukin takia. Itse en panoksia siihen hukkaisi, kun kyse on ~5€/ päivä asiasta, mutta ei ole järkisyitä laittaa vastaan, jos joku vaatimalla vaatisi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei kai noista eri hintoja aleta kinuamaan.. Kunnon ½ tunnin sessiot 18-20 välille! Vähän endurancea päivän päätteeksi..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Samaa mieltä. Tosin toi ajolämmitys ei ole mikään ongelma lämppärikuskeille. Senkus lähtee 3 minuuttia myöhemmin radalle niin pääsee syöttämään suoraan omaa ajoa.
Yleisesti ottaen syytä lienee muistaa että tämän topicin perusteella ei ajoja järjestetä vaan kyllä se lopullinen formaatti tulee ihan meidän ratavastaavilta. Uskoisin että heidän kykyänsä järjestää hyvin organisoituja ja turvallisia ratapäiviä joissa jokainen saa puhaltaa leikki-innon ulos, on turha kyseenalaistaa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Joo, ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa kenenkään auktoriteettiä tai luoda vastavoimaa tehtävien päätösten kyseenalaistamiseen. Pyrkimys oli vain luoda keskustelua eri vaihtoehtojen hyvistä ja huonoista puolista, ja näin ollen tuoda esiin arvokasta "käyttäjä-näkökulmaa" ja kokemuksia.
![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Oli. Tasan yhtä järkevää kun alkaa laskemaan ajovuorojen mukaan kuka saa ajaa eniten ja hinnotella sen mukaan. Eli sellasta sarkasmia tai jotain. Koska tuolla nyt menis nallekarkit täysin tasan. Osan päivän sataa, joku kusee öljyt, punalippua tulee, järkkärinvaihdot syö ajoaikaa jne jne jne
www.trackpunkracing.com
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Noitten takia ohi menneet vuorot on eri asia. Lipunostajalla riski, mutta tiedossa on etukäteen kuinka monella vuorolla saa mennä esim. sateella luikastelemaan tai katselemaan öljytalkoita.
Kuten itse sanoit niin asiaan: Homma hyvä jos setit on 20 min ja ajoaikaa klo 20.00... ai niin. Totesinkin sen jo tuossa alussa, ennen kuin aloin jauhamaan paskaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Näin kouluttajan näkökulmasta tuollainen nelijako-päivä on fiksuinta järjestää niin, että 19-20 välillä jää ajettavaksi keskiryhmät+nopea, eli viimeinen hidas loppuisi klo 19.00. Tällöin kouluttajan vapaaehtoistyöpäivä päättyy vain tuntia nykyistä käytäntöä myöhemmin ja kotiinkin saattaa vielä ehtiä saman illan nimiin.
Tämä on sitten vain meikäläisen henkilökohtainen mielipide, ja virallinen totuus kuultaneen sitten suurvisiiri Juutanan suulla jahka ratajärkkärit päätöksia tekevät.
Oma veikkaukseni on, että jokaisen päivän osalta tuo jako tullaan miettimään asiakaskunnan mukaan. Esim. SM-kisojen alla ylimääräinen ryhmä on fiksua pyhittää kisakuskeille jos heitä riitävästi pelipaikoille saapuu ja tavan kuolevaiset ajelevat normaaleissa ryhmissään. Toisaalta taas jos paikalle saapuu 20 ensikertalaista, pyhitettäneen ylimääräinen ryhmä sitten koulutuksen käyttöön ja muut ajelevat taas normaaleissa ryhmissään. Jos paikalla on 20 ensikertalaista ja 20 a-tason kuskia, voin sanoa, ettei neljäkään ryhmää riitä tasaamaan vauhtieroja riittävästi, mutta sitten sovelletaan sen mukaan.
Superbike #7