Kyseessä on vm-97 vuosimalli ja ajettu 36 tkm. Kyselin venttiilien säätö hintoja merkkikorjaamolta. Kertoivat olevan venakopan irroituksen melko aikaa vievä ja veloitus olisi 3 tunnin työstä. Äkkiseltään katsottuna ei tunnu mitenkään pahan näköiseltä hommalta. Onko noin 200€ normihinta tuosta työstä? Kannattaisi varmasti itse avata ainakin ja tehdä tarkastus ja jos on säädön tarvetta veisi pakulla koppa irti palojen vaihtoon.
Kannattaa opetella tekemään nuo perushuoltoihin lukeutuvat työt itse. Jos epäilee omaa taitoa, pyydä osaavaa kaveria avuksi ekalla kerralla. Pelkkä välyksien tarkastus on työnä huolellisuutta vaativa mutta helppo. Jos paloja pitää vaihtaa niin olisi hyvä olla esim. Clymer tai Haynes;n opus apuna. Muutama erikoistyökalu pitää olla, erittäin huolellinen ja siinä se.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
+1(lippa @ Huhti. 13 2011,20:51) kirjoitti
Suurinpiirtein se 200€ on varmaan aika kohdillaan.
Suzuki DL650 V-Strom -18
No ei toi nyt mikään kovin paha arvio kokoniasuudesta ole. Tankin ja ilmanputsarin ottaa pois alta puolen tunnin kun normaalisti jahkailemalla ja katselemalla tekee. Bensa- ja alipaineletkut voi bensahanassa ottaa vastaan jos ovat mallia jämähtäneet. Leveä lattapäinen ruuvimeisseli varovasti käytettynä auttaa.(itäpyöräilijä @ Huhti. 13 2011,20:07) kirjoitti
Bensahanan vipu pitää ottaa pois ennen tankin irroitusta – tai ei ole "pakko", mutta bensahanan vipu katkeaa väistämättä muuten!!!
Ite jouluna käyttelin kaasareita pöydällä neulojen säätämisen merkeissä ja olisikohan se ottanut vajaa kaksi tuntia vai jopa puolentoistatunnin paikkeilla – kun sen oli jo kerran tehnyt aikaisemmin ja ties tarkkaan miten homma menee, eli letkuissa, kumikurkuissa ja ilmanputsarin kiinnityksessä pikkusen öljyä jotta lähtevät irti ja kiinnittyvät inhimillisellä työllä...
Kyl se varmaan sen kolme siellä liikkeessä ottaa... venoja en ole säädelly, mutta tarkoitus olis. Tolla kahdella sataa ostaa jo työkalutkin tohon hommaan... Haynesin manuaali löytyy (huonolaatuisena) netistä...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tällainen huoltokirja löytyy, tällä pärjää jo kaikista remonteista.
Lataa täältä
http://www.manualedereparatie.info/en....al.html
Paina siitä kolmen arkin alta tarkasti sitä "Download" niin lataantuu Haynesin kirja, laatu kohtalainen.
Muitakin löytyy, hain vain haulla: yamaha xj 600 service manual
Työkalukin löytyy:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....iyamaha
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Jatkoa vanhalle ..
Itse juuri purkanut nokat esille, ja jouduin ottamaan kaasaria irti että sain venttiilikannen pois - kannessa oleva nokkaketjun "lokasuoja" on huonon mallinen ja vaatii vähän kääntelytilaa. Siinä ei toki kovin kauaa enempi mene.
Mutta kysymys olisi tuosta nokkaketjusta: mikä sen oikea tiukkuus olisi? Pieni liike on nyt, pitäisikö olla erittäin kireällä vai saako olla pientä väljää?
Tankin muuten saa pujoteltua pois vaikka muovinen hanan vipu on paikallaan. Varovaisuutta kannattaa toki noudattaa.
Kahvilasta kahvilaan..
Mulla se oli Diversionissa sellainen jämäkästi liikkuva. Kaasareiden alla, keskimmäisten sylinterien välissähän on automaattinen jakoketjun kiristin (on räikkäjalka mikä jousivoimalla painaa ketjuun laahainta ja naksahtaa aina pykälän kireämmälle kun ketju venyy eli kuluu), mikä periaatteessa pitää ketjun kireällä. Mulla siis oli noin 78 tuhatta kai ajettu kun säädin venat.
Juu kyllä se muovinen hana on melkein joka diversionista menny poikki.
Oli myös minun vanhassa valmiiksi poikkastuna.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Voi se tietty olla että mullakin on valmiiksi lyhennetty versio hanan vivusta. Pitääpä kattoa tarkemmin
Nii ja sitte! Yläpäästä kuuluu tasainen nakse tai tikitys, nousee kierrosten mukana tasaisesti myös. Onkos tämä asiaankuuluva vai tikittääkö joku vena?
Viimeksi muokannut: Proi; 30.04.2012 klo 22:45.
Kahvilasta kahvilaan..
Kyllä se onnistuu, on tullut muutamia kertoja tehtyä. Laiskuuttaan. Kuvasarjaa ei tosin ole mutta jos sellainen välttämättä tarvitaan täytyy laittaa emäntä töihin kun irroitus on seuraavan kerran ajankohtainen.
Mutta asiaan, ei pidä tehdä niinkuin minä teen vaan kuten neuvotaan. Vipu katkeaa todella herkästi ja kannattaa ilman muuta irroittaa ennen tankin paikaltaan nostoa.
Lueskelin näitä hyvät vinkkejä venttiilinsäätämiseen liittyen ja aloittelin purkailla pyörää, jotta pääsisi irrottamaan venttiilikannen, mutta, mutta. Alkoi hirvittämään kun tuota kaasariyksikköä pitäisi purkaa, otitko kaasarin moottorilohkosta irti vai seuraavasta liitoksesta eli putkikiristimistä irti. Kiinnostaisi tietää, miten kaasarin kannattaisi irrottaa pienimmällä vaivalla, jotta venttiilikannen saisi pois. Lisäksi, onko venttiilikansi kiinni vain niillä seitsemällä pultilla ja kansi lähtisi sen jälkeen kampeamalla pois.
Kaasarien irroitus on helppoa eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Ainut asia mikä ainakin mulla otti ekakerran aikansa, oli kaasuvaijerien irroittaminen, koska käytössä on vain yksi käsi kun toisellapitää kannatella kaasaripakettia. Kannattaa ajan kanssa katsoa kuinka vaijerit kulkee ja kiinnittyy, ota vaikka valokuva. Lähinnä siis jos ei ole ennen puljannu kaasareiden kanssa. Mitään kummallista noissa siis ei ole.
Ruuvimeisselillä vaan kaasarit irti kumisista imukauloista! Älä irroittele kannesta kurkkuja. Tässä on huomattava, että ne ruuvit on tosi pehmeää ainetta!!! Meisselin on oltava hyvä ja sopiva, ei mikään halpis. Itse korvasin noi ruuvit uusilla teräksisillä, koska ruuvin kannat meni heti enemmän tai vähemmän huonoon kuntoon hyvälläkin meisselillä. En nyt muista pystyykö, mutta jos pystyy, niin kannattaa koittaa spreijata jotain CRC:tä tai WD-40:stä tai vastaavaa siihen kumikurkkujen liitoskohtaan, koska jos kaasareita ei ole x-aikaan irroitettu, niin saattavat olla vähän jumahtaneet ja niitä saa nitkutella oman aikansa ylös, ja sama toisin päin, eli sormella pikaksen moottoriöljyä kumikurkkujen sisäpinnalle niin kaasarit lumpsahta iisimmin takaisin. Jos jäät miettimään, etä onkohan kaasarit tarpeeksi syvällä, niin ne ei ole. Sen kyllä huomaa (öljytyissä kumikurkuissa) kun kaasaripaketti "plupsahtaa" tarpeeksi syvälle, ja sen näkee kyllä silmälläkin.
Ja huolellisesti ettei mene roskia kaasarin ilmapuolelle pieniin reikäsiin.
yks erittäin paljon juuri säätämistä helpottavaa tässä mopomallissa on, että nokkia tarvitse säätöä varten pois nostaa eli palan vaihto onnistuu pienellä työkaluakropatialla....
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
JooPikkasen siinä selkä hikoaa kun se koukkuavain lipsahtelee venttiilisäätöpalan kupin reunasta esim. puolituntia putkeen... Itte jouduin viilaamaan sitä avainta kun alko kulma kadota. Ja varsinkin muistaakseni kakkossylinterin imuventtiilipala oli todella pitkä projekti. Olin varma että sitä ei vaan saa pois nokkaa irroittamatta. Mutta jos oikein muistan, niin siihen riitti pikkaisen pienempi venttiilinpainanta kuin muissa... tai jotain. Muistaakseni tuhannen kerran luulin että a) se ei ota kunnolla avaimen reunaan kiinni ja b) "shim bucket" ei mene tarpeeksi alas. Mutta se olikin harhaa ja pala tuli ulos kun vaan kokeili.
![]()
Kumeista irti kaasarit, riittää kun muutaman sentin kaasaria saa ylös ni kannen saa taiteiltua alta. Muistaakseni riitti kun ylemmän kiristimen ottaa auki, se alempi puristaa kumin kiinni kurkunmutkaan.
Yksi niistä kannen pulteista on letkunipalla varustettu, siellä o kuusiokolo reijässä. Sen hoksaamisen jälkeen lähtee heleposti kansi irti
Venttiilin lätkän vaihdossa toimi sopivan levyinen littana ruuvari, sai sopivasti kyljelleen ängättyä siihen akselin ja lätkäkupin reunan väliin ja väännettyä venaa alas.
Viimeksi muokannut: Proi; 03.05.2012 klo 05:36.
Kahvilasta kahvilaan..
Tuota epäilinkin, että jostain täytyy olla vielä kiinni, kun ei kansi inahdakaan, vaikka sitä yrittää nostaa irti. Yritin sorkkia rautalangalla sitä huohotinyhteen aukosta, että onko sen sisällä selvästi ruuvia, muttei sen perusteella varmaa osannut päätellä. Eiköhän tämä tästä nyt lähde liikkeelle, kun tietää, että kuusiokolo siellä on. Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista ja ohjeista.
Elinen meni tapellessa öljysuodatinta irti, vaikka oli kuppiavain irtiottovälneenä niin ei lähtenyt pois, pyöri tyhjää kierrettäessä. En enää ikinä osta sellaista suodatinta, joka ei istu kuppiavaimeen tukevasti. Tämäkin ongelmatapaus on lähes pyöreä ulkomuodoltaan, kiinni meni hyvin oikeaan momenttiin, mutta irtiotto on ongelma. Piti käydä investoimassa uusi remmikäyttöinen öljysuodattimen avaustyökalu (hinta 4€), josko sen sillä saisi auki. Kyllä ketuttaa tämä tohelointi.
Venakopan kansi on muutenkin varmahkosti kohtuu jumissa siinä tiivisteessä kiinni. Se irrahtaa kun naputtelee ympäriinsä puuklapilla tai kumivasaralla. Mulla vaati muistaaksni jotain 5-10 minuutin naputtelun ja sitten yht'äkkiä se irtosi. Mä laitoin vanha tiivisteen ja nyt se "hikoilee" öljyä.
Mulla noin 24 000 ajettu kone tikittää samoin (venat tarkistettu/säädetty 18 000 kohdalla tietojeni mukaan), veikkaisin että on normaalia tai ei ainakaan merkki mistään viasta.Nii ja sitte! Yläpäästä kuuluu tasainen nakse tai tikitys, nousee kierrosten mukana tasaisesti myös. Onkos tämä asiaankuuluva vai tikittääkö joku vena?
Tarkoitus tehdä venttiilinsäätö/tarkastus tässä lähiaikoina jos ei nyt niin tarpeesta niin ainakin harrastusmielessä, palataan sitten viimeistään asiaaan...
juuri nyt pyörätön
Tarkistin juuri Haynesin Service and Repair Manual:sta otto ja poistoventtiilien välykset: Otto 0.11-0.15 ja poisto: 0.21-0.25 ja lisäksi oli seuraava huomautus, suora lainaus:
"To minimise valve noise it may be possible to reduce the exhaust valve clearance to 0.18 mm".
Osaako joku sanoa, että mahtaisiko tuo tarkoittaako juuri mahdollista ärsyttävää ja harmitonta naputusääntä vai jotain muuta? Tuo manuaali, joka minulla on vuosi malleihin -99 asti.
Itse mietin samaa. Hoidin homman asentamalla ajajaan korvatulpat.![]()
Toki oisi mukava jos motti pyörisi mahdollisimman äänettömästi mutta mekaaniset äänet kuuluu asiaan, varsinkin ilmäjäähyissä...
"To minimise valve noise it may be possible to reduce the exhaust valve clearance to 0.18 mm".
Parempi pitkän päälle tikitys ja/tai naputus kuin liian kireälle vedetyistä välyksistä johtuva palaminen...
juuri nyt pyörätön
Laitanpa tähän Diversion-omistajille, mitäs öljyjä olette käyttäneet ja mitä kokemuksia niistä on ollut?
Omassa on nyt Motulin 5100 10W-50, pari kertaa on tuntunut että liimaa kytkintä (lämmityskäytön jälkeen vaihdetta kytkiessä nöksähtää sammuksiin)
juuri nyt pyörätön
Parikymmentätuhatta olen nyt ajanut Delvacilla, ihan ok. Sellainen olo on että (edullisempi) Delvac Super 1400 15W-40 parantais kytkimen toimintaa pyöreämmäksi verrattuna Delvac MX 15W-40:iin, eli kytkin alkaa ottaa aikaisemmin kiinni = luistattaminen on helpompaa. Voi olla mutua vaan.
Jatketaan vanhaan ketjuun kun liittyy aiheeseen.
Venttiilikopan irroitus.
Sovittelin venakoppaa pois ja pikaisella kokeilulla vaikuttaa siltä ettei mahtuisi nousemaan ilman että öljynjäähdyttimen irroittaa.
Oletteko saaneet venttiilikopan irroitettua ilman öljynjäähdyttimen irroitusta ?
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
Mitä kaikkee olet purkanut? Itsellä ei vielä kokemusta, kun laite tuli pihaan ajokauden päätteeksi. Yleinen suositus näyttäisi olevan tankki, ilmanputsari ja kaasarit. Lisäksi Haynes suosittelee öljynjäähdyttimen irrotusta tilaa tekemään.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Viimeksi muokannut: Flyer; 24.11.2013 klo 14:52. Syy: Haynes avattu...
Yks pala pitäisi vaihtaa ...
Eihän Tampereen lähistöllä kellään sattuis olemaan palaa 270 tai 265 ? ehkä jopa tänään noudettavaksi ?
Saisin mopon pois nosturilta. Työkaluakin voisin lainata ihan testimielessä jos sattuu olemaan. Vanha pala tuli kyllä ruuvimeisseleillä ulos ja uskoisin että uusikin sujahtaa vastaavasti paikoilleen.
Multa löytyy työkalu ja 265 sekä 275 paloja muutama kumpiakin, tosin ei Tampereelta.
Postihan kulkee taas arkipäivänä...
juuri nyt pyörätön