Sattuineista syistä miellä on emännän kanssa käytössä kaksi settiä ajokamoja, toisessa kypärinä Schuberth C3/C3Pro ja toisessa BMW Evo 6, molemmissa seteissä valmistajien omat kypäräpuhelimet. Nyt BMW kamojen käyttöönoton jälkeen on ilmennyt melkoisia eroja noiden puhelimien välillä; Schberth kyykyttää BMW:n mennen tulleen niin kantamassa kuin äänen laadussakin. Miksi näin? Aloin tutkimaan nettiä ja totesin ihmeekseni että siinä kun Schuberth lupaa kantamaksi max. 300 metriä (todettu myös käytännössä) lupaa bemari vain 10 metriä, heikommalla äänen laadulla 30 metriä (tämäkin valitettavasti todettu käytännössä)! Siis WTF? Mitä tuollaisilla puhelimilla tekee? Eihän niitä voi käyttää kuin saman pyörän päällä istuen, muuhun käyttöön tuo kantama on pelkkä vitsi. Onko asia todellakin näin ja jos on, niin onko kukaan edes yrittänyt värkätä Schberthin puhelinkaulusta Evo kuutoseen?
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Alunperin Bluetooth on speksattu laitteidenväliseen kommunikointiin lähietäisyydellä.
Class2 kantama on todellakin vain 10m. kts.lisätietoa
Nyttemmin on markkinoille erikoiskäyttöön (mm. kypäräpuhelinjärjestelmät) tullut pidemmän kantaman BT härpäleitä, esim. Senan 20S lupailee jopa 2km, mutta ne on pienen kohderyhmän (=motoristit) erikoisuuksia, suuren yleisön käyttöön tarkoitettujen laitteiden (=suurimmat myyntimäärät) tavallisin kantama on edelleen tuo 10 metriä.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Jota tekniikkaa BMW ei ilmeisesti ole nähnyt tarpeelliseksi ottaa käyttöön, vaikka pikaisen googlettamisen perusteella kaikki muut alan toimijat ovat… No oma moka, olisi pitänyt tutustua asiaan ennen ostamista, mutta jotenkin ajattelin että tuollainen "laatumerkki" ei voi poiketa valtavirrasta ainakaan huonompaan suuntaan. Näköjään voi.
>rimpjar: En ole kokenut Schberthin oman systeemin käyttöä mitenkään hankalaksi. Mutta mä en kyllä käytäkään sillä puhelinta, eli siitä en osaa sanoa mitään. Navigaattorin kuuntelu ja emännän kanssa höpöttäminen sujuvat ainakin ongelmitta.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Käytännössä bluetoothin käyttämä taajuus (2,45GHz) on niin korkea ettei etäisyys voi olla tuota 2km:a kuin aivan poikkeuksellisissa olosuhteissa! Esteettömässä maastossa monet kypäräpuhelimet pystyvät ylläpitämään yhteyden useiden satojen metrien etäisyyksissä mutta se tosiaan vaatii sen ettei mitään taloja, metsää tai autoja ole välissä...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
meillä interphone F5, parhaimmillaan yhteys kestää yli kilometrin päähän. ainoa onkkelma parittaminen 4-6 puhelimen välillä. siihen ei ole löytynyt oikeata tietä.. käyttöohjeet aika puutteellisia, ainakin suomeksi. muuten aivan loistava keksintö, tekee hommasta hauskaa, ja hyödyllinen, ohitustilanteissa verraton, voi edellä menevät huudella näkyvyyksiä..
jos vielä kevääksi sais kunnon käyttö vinkkejä joltain ammattilaiselta nii.. kyselin tuolla sporttibemari puoleltaki oisko jollai jotain kerrottavaa mut hiljaista näyttää olevan. .
Kävin eilen paikallisella marmoritiskillä ja vuoroani odotellessa hörppäsin kupin kuumaa kahvinurkkauksessa. Siellä patsasteli kuusi paikallista bemaristia joiden kanssa aloin juttusille ja nopeasti juttu kääntyi näihin puhelimiin. Porukasta neljällä oli Midland BTNext ja kahdella (pariskunta saman pyörän päältä) joku vanhempi Sena. Midlandmiehet vannoivat merkin nimeen; kaksi kertoi vaihtaneensa Senasta ja olevansa enemmän kuin tyytyväisiä. Ainoana miinuksena mainitsivat huonon radion, mutta mulle se ei ole mikään iso juttu, pärjään hyvin ilmankin. Senapariskunta oli hieman kahden vaiheilla, mutta ainoat vaihtoehdot tuleviksi puhelimiksi ovat kuulemma BTNext tai uusi Sena 20. Eli ihan positiiviset käyttäjäkokemukset.
Kovin vähän näkyy täällä olevan juttua Midlandista, ainakaan näistä uudemmista versioista. Mahtaako kenelläkään olla kokemusta tuosta BTNextistä? Illalla himassa kuukletellessani huomasin että Midland mainostaa tuota kovin yhteensopivana laitteena: "Talk 2 All Universal Intercom - Connect with other brand intercom systems". Mahtaneeko pitää paikkansa?
Jos noista ei mitään isompaa sanomista löydy, niin taidan laittaa tuollaiset tilaukseen, varsinkin kun Senan saatavuuskin täälläpäin tuntuu olevan vallan huonoa, ellei peräti olematonta.
Eli ihan kohta on myynnissä kerrassaan halvalla kaksi bränikkää settiä Bemarin omia intercomeja (Evo6:een), joilla ei siis tee yhtikäs mitään pyörästä pyörään puhuttaessa, muuten kai ihan soivia pelejä.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Huomasitko tuon
ilmoituksen
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Pari kesää tuli ajeltua Midlandin BTNextin kanssa ja ihan positiivisia kokemuksia muuten, mutta radio on aivan turha kapine kun se ei toimi... fiksumpana olisin ostanut nimenomaan tuon suopon yllä vinkkaaman BTX2:n ja säästänyt jokusen kympin.
Puhelut toimivat hienosti samoin kuin navin ohjeet tulivat moitteetta läpi. Radiona toimi Android-kännykän kautta nettiyhteydellä TuneIn-radio ja puhelimen soittimesta pystyi helposti vaihtamaan kappaleesta seuraavaan tai edellisen Nextin nappuloilla.
Toisen vastaavan laitteen kanssa ei tullut koskaan paritettua, vaikka parilla kaverilla vastaava kapine olikin. Pyörästä pyörään kokemuksia ei siis ole. En osaa myöskään verrata Senan laitteisiin kun moisista ei kokemusta.
BTNextistä löytyy tältäkin foorumilta keskustelua... ketjun otsikko oli joku BTNext päivitys tms., mistä tulikin mieleen vielä, että päivitys ja asetusten vaihto hoituivat melko helposti tietokoneelle asennettavalla ohjelmalla.
Summasummarum: Kaippa tuota voisi suositella, mutta kannattaa ottaa ilman radiotaOmastani luovuin samalla kun pyörästäkin, mutta jos hommaan vielä pyörän, niin todennäköisesti tulee hankittua myös BTX2:n.
Edit: Kas täällähän se keskustelu oli
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
suopo: Juu huomasin, mutta Hyvinkää sijaitsee jokseenkin liian kaukana, tulee liikaa postikuluja
-perttu-: Mäkin löysin tuon ketjun suunnilleen välittömästi edellisen postaukseni jälkeen, tack. Mua ei tosiaan radio kiinnosta, pääasia on pyörästäpyörään kommunikointi ja lisäksi kuuntelen navia, muuta en tarvitse. P-to-p käyttöön tuo Next lupaa melkein tuplan kantaman (juu, olen kyllä tutustunut BT-teknologian rajoituksiin), joten se lienee valintani.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Itsellä Interphone F5, joka ei kuulu enää satasen vauhdissa, vaikka volyymit täysillä.
Minulla pääasiallinen käyttö olisi puhelimeen puhuminen. Toista kallista systeemiä en enää "arviolta" osta. Joten, jos joku tietää bluetooth-kypäpuhelimen, joka varmuudella toimii hyvin eri nopeuksissa = vaihtelevassa metelissä, niin otan ilolla vihjeitä vastaan.
Puhelin on Lumia 920, ja kypäränä HJC avattava, mallia en muista.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Tällanenkin laite jsosain myynnissä.
http://www.webbikeworld.com/motorcyc...uds/review.htm
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ennen kuin heität kypäräpuhelimen mäkeen testaa toisella kännykällä (jokin muu kuin Lumia). Itsellä Lumia 720 ja bluetoothin kautta äänet ovat todella vaimeat sekä laadultaan kuraa. Toisena puhelimena on Samsung S3 ja se toimii monin verroin paremmin sekä auton hf-järjestelmän että Scalan Q2 kanssa. Esim. jos Scalassa äänenvoimakkuus säädetty n. 80% maksimista niin Lumian kautta ei enää kuulu navi-softan opastukset yli 100 km/h nopeudessa vaikka puhelimesta äänenvoimakkuus täysillä, kun taas Samsungilla riittää mainiosti että pitää puhelimen voimakkuuden n. puolessa.
Voihan Wutti! tämä topic lisää halukkuuttani olla ostamatta minkäänlaisia kypäräpuhelimia. Toisaalta ihan kivaa jos pystyy puhumaan emännän kanssa takapenkillä koko matkan, ja toisaalta taas helvetin huono asia. Olen miettinyt näitä ostaako vai eikö ostaa, tai mitä ostaa jos ostaa asioita kypäräpuhelimien tiimoilta ja alan pikkuhiljaa kallistua siihen kannalle etten osta yhtikäs mitään. Pysyypä akka hiljaa takana ainakin kun vauhti nousee tarpeeksi kovaksi niin ettei tuulen räpinältä kuule mitään. Muutenkin alkaa tuntumaan siltä että mitä vähempi olis moottoripyörässä elektroniikkaa sen parempi. Ehkä musta on kehittymässä jonkinlainen retro-motaristi kun alkaa noi vanhat 70-80 luvun tietynsuuntaiset moottoripyörätkin viehättämään vuosi vuodelta aina enemmän.
ZZR1400
Jotenkin nää ongelmat tuntuvat liittyvän Bluetooth-sarjoihin. Autocom'it, Baehrit, Starcom'it toimii kuin junan huussi. Ääntä piisaa ja ei tartte huolehtia latailuista. Kääntöpuolella on tuo yksi johto, joka pitää kiinnittää sekä (ainakin näiden keskustelujen perusteella enemmän teoreettinen) mahdollisuus puhua pyörästä toiseen.
<p>2002-2014</p>
Mun kohdalle ei ole koskaan osunut virheettömästi toiminutta BlueTooth-laiteparia, vaikka noita on tullut kokeiltua kymmeniä. Jokaisessa on ollut jotakin sanomista.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itsellä ja kaverilla ollut käytössä Scalan G4 jo useamman reissun ajan. Hyvin toimii puheyhteys pyörien välillä, ja ääni kuuluu hyvin katunopeuksista aina autobaananopeuksiin. En enää lähtisi reissuun ilman kypäräpuhelinta. Navia en ole edes halunnut kytkeä, koska se pupeltaa ohjeita puheyhteyden päälle. Akku on riittänyt hyvin koko päiväksi, vaikka ei pysähdyksissä pahemmin puhelinta ole sammutellut.
Autocomin suurin haitta on mielestäni se, että pyörään pitää piilottaa & asentaa pysyvästi yksi tai kaksi laatikkoa lisää, jotta saadaan yhteys toiseen pyörään. Valtamerilaivan kokoisessa muovipyörässä se ei ole ongelma, mutta sellaisilla ei kaikki ajele.
Langattomien laitteiden lupauksissa on käynyt hiukan kuin ostoskanavan lupauksissa. Laitteisiin pitää saada kaikki mahdollinen äänilaitteisto kiinni langattomasti, ja jos ei toimi joka tilanteessa oikein, on tuote paska.
https://reissu.org
Minulla on ollut parikin Scalan rasiaa, nyt G9. Ja kaverilla kans. Hyvin pelaa ja pitkillä pätkillä kiva jutella aina sinne näköyhteyden rajalle. Jos vetää viikon reissun, niin puheyhteys on ajanviete ( voi jakaa kommentteja näkemästään ja tehdä matkan yksityiskohtien suunnittelua, kuunnella musiikkia) mutta myös turvallisuuskapine. Ja puhelimen päässä oleville, ml. kotiväki, rupattelu toimii ajankohdasta riippumatta. On totta, että teknisiä yhteensopivuusjuttuja on ollut, mutta ei mitään erikoisen suuria. Yleensä yhteydet pelaavat hyvin, jos on kerran saanut toimimaan. Jos haluaa eristyä, niin nappaa virran pois päältä. Ei se sen kummempaa ole, jos ei halua seuraa kypärän sisälle.
-juha-
Autocomia käyttäneena, en koe ongelmaks sitä piuhaa, vaan käyttönamiskojen puutteen. Eli en pääse säätää volymia, valitsee mihin puheluihin vastaan ja mihin en, vaan pakko olla autovastauksella...
Siihen ku sais jonku kakenäpäimmistön, niin olis lähes täydellinen vehje.
Ja siihenkin on se puhelin ollu Bluetoohtilla liitettynä, vailla yhtenliittämis tai muita ongelmia![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Näillä on menty..eikä ole kallis
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....mt975&tuote=Y
Ja nämä kuulokkeet
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v...s6000m&tuote=Y![]()
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Kaikissa vehkeissä on tiätty omat hyvät ja huonot puolensa. Tuosta Autokoomasta on tietty yritetty tehdä mahdollisimman vähän huomiota ajon aikana vaativa ja automaaginen. StarComista tykkään runsaiden säätöjen lisäksi juuri siksi, että siinä on esimerkiksi (lisävarusteena) voimakkuuden säädin ohjaustangossa sisäänrakennetun, taustamelun mukaan säätyvän lisäksi. Puhelin on tankkilaukun päällä ja siihen vastaaminen onnistuu manuaalisestikin.
Suo siellä, vetelä täällä - ei taida täydellistä laitetta olla vaan erilaisia, eri tarpeisiin paremmin tai huonommin sopivia.
<p>2002-2014</p>
hjc.lläki voi olla hyviä, hiljaisia malleja, mutta ainakin emännän käytössä ollut oli kamala muoviämpäri johln oli lähes turha laittaa mitään puhelinta. . Myös tuulella suuri merkitys. kuin ylipäänsä melulla. F5.sen kuuluvuutta voi parantaa päivittämällä uusi ohjelma, antaa enemmän vollyymejä.
muutoin ei ole kokemusta ku F5.sta. hyvä peli, ilman ei viittis reissuun lähteä. toki paljon turhia hienouksia, mp3, radio, jne.. onko mikään lehti, ynms, tehnyt vertailuja luutuutti vehkeiden välillä koskaan?
Joo, tuo bluetooth-systeemien ja standardien kirjo sekä eri laitteiden toteutukset aiheesta ovat kyllä syvältä. 100% varmuutta laiteyhdistelmien toimivuudesta ei saa kuin kokeilemalla.
Mitä Lumiaan tulee, niin oletko kokeillut säätää äänenvoimakkuuden puhelimen päästä maksimiin nimenomaan silloin, kun BT-yhteys on muodostettu, mutta navi vielä avaamatta? Yksi huijauskeino voisi olla myös musiikkisoittimen käynnistys ja sen kautta volumen maksimointi, ja sitten vasta navin avaaminen. Autosarjan kanssa olen ollut tosin huomaavinani, että äänenvoimakkuutta voi säätää vain puhelun ollessa auki, ja kaiken lisäksi se saattaa nollautua jopa puheluiden välillä.
Uusin Lumia Black -päivitys muuten sitten ainakin minulla rikkoi hf-toiminnallisuuden siten, että auton puolen bt-moduuli boottaa aina jos se yrittää muodostaa yhteyden. Sen sijaan puhelimesta päin avattu yhteys onnistuu, mutta onhan tuo veemäisen työläs ratkaisu käydä aina bt-valikon kautta kun autoon istuu.Saas nähdä montako kuukautta päivitystä saa odottaa joko nokialta tai volvolta.
Nyt on Midland BTNextit olleet kypärissä (BMW Evo 6) parisen viikkoa kiinni ja muutama lenkki on käyty heittämässä, viimeeksi tänään Rondan kautta Marbellaan ja takas himaan.BTNext tuntuu pitävän aika hyvin mainosmiesten lupaukset ainakin pyörästäpyörään kommunikoinnin osalta: tarkkaa kantamaa ei ole mittailtu, mutta näppituntumalta kantama on selkeästi parempi kuin Schuberthin (Scala?) vehkeillä, eli vähintään riittävä.
* Edes näköyhteyden menettäminen ei katkaise yhteyttä.
* Karkea arvio kantamasta noin 1 km.
* Yhteyden aktivointi äänentunnistuksella selkeästi herkempi kuin Schberthilla; normaali puheääni riittä, ei tarvitse karjua mikkiin herättääkseen systeemin. Herääminen myös hieman nopeampaa.
* Parittui Navigator V:n kanssa kuin ihmisen mieli.
* Radioa kokeilin ja totesin vallan toimimattomaksi värkiksi, kuten kaikki muutkin.
* Äänenvoimakkuus noiden kypärien kanssa ihan riittävä ainakin täkäläisiin moottoritienopeuksiin asti, Saksan baanoista en osaa sanoa.
Eli ainakin tähän asti erinomaisen tyytyväinen hankintaan; kuka tarvitsisi sikahalvat ja vähän käytetyt Bemarin intercomit?
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Minulla käytössä sena smh5-fm todella tyytyväinen olen, radio toimii hyvin kuuluvuus hyvä tulpat päässä moottoritie nopeuksilla.Pyörästä pyörään toimii ainoa miinus jos haluaisi kuunnella musiikkia navista zumo 660 äänenlaatu kuraa voi olla paritus ongelma täytyisi vielä testailla
Yamaha fjr-02
Paneurope -07
Onko kellään kokemusta halvemmista kypäräpuhelimista? Esim. Motonetistä saisi sopurahalla Midland BT2:sta. Itselle tuo olisi tulossa vain musiikinkuunteluun eikä johdollisuus haittaa. Onko tuokin raha paremmin käytetty Semassa tai vastaavasssa vai kuuleko noista halvoista mitään motarilla?
RC8
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650