Tere!
En pikaisella haulla löytänyt keskustelua teräspunosletkuista joten aloitin sitten uuden keskustelun.
Tarkoitukseni on, että vaihdan 2008 vuoden malliseen FJR1300A prätkään teräspunosjarruletkut niin eteen kuin taakse.
Edelliseen pyörääni tuon tempun jo tein ja lasken teräspunosletkut parhaaksi turvallisuutta lisääväksi rempaksi.
Ja sitten ne kysymykset.
Noita letkuja on useita ja ainakin Galfer ja HEL ovat tulleet vastaan, tässä parin päivän aikana netissä seikkaillessani. Mutta onko jotain muita merkkejä?
Millaisia kokemuksia noista ja muista merkeistä on?
Saanko kasata tuollaiset letkut itse, jos tilaan tuota letkua ja sopivat banjot päihin?
Mistä päin euroopan aluetta noita letkuja kannattaisi kokonaisena tilailla. Tiedän, että jenkeistä saisi "halvalla", mutta niihin tulee tulli ja alvi päälle, joten hinta kipuaa samaan kuin mitä suomesta ostetut letkutkin maksavat.
Tiedän, että suomesta tilattuna tuollaisen eteen ja taakse tulevan letkusarjan hinnaksi tulee lähemmäs 400 euroa.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Kokemukset HEL:in letkuista ovat hyviä eivätkä Galferit varmaan sen huonompia ole. HEL:in letkuja tilasin aikoinaan suoraan sivustoltaan http://www.helperformance.com. Silloin eivät veloittaneet edes postikuluja, nykykäytännöstä en tiedä.
Nyttemmin Kawassani on Brembot edessä ja takana. Taakse teki letkun Dunlop Hiflex Oy Vantaalla mittojen mukaan. Kun katsoo millaisella jumalattomalla puristimella massiivisine adaptereineen he liitokset prässäävät niin ajatukset itse tekemisestä kannattaa unohtaa äkkiä ja kokonaan. Hintakaan ei ole paha.
Viimeksi muokannut: tvan; 28.11.2013 klo 00:42.
ZZ-R1100 1991
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
HEL:n letkuista on hyviä kokemuksia, kaikki mallit eivät mene alkuperäisiä reittejä pitkin mutta sitä ei tarvitse säikähtää. Muutenkaan eivät myy pilipalitavaraa, eli banjopulteista lähtien kaikki on kyllä just eikä melkein.
Se tuo ABS mallin letkusarja kustantaa, kun siihen kuitenkin yhteensä 11 letkua tulee. Dunlop Hiflex myy tosiaan noita samoja palikoita eteenpäin, mutta luulen, jos listahinta letkulle on yli 10€/m, rosteribanjot luokkaa á 10€ ja gummitilpehööri ja banjopultit siihen päälle, niin töiden kanssa ei välttämättä pääse edes tuohon 400€:n. Mutta eihän sitä tiedä ennen kuin kysyy.
Näköjään http://www.brakes4u.co.uk/ hinta tuolle sarjalle jää £275:n, eli varmaan postienkin kanssa halvemmaksi mitä tulisi suoraan HEL:ltä tilattuna. Hieman hämärän näköiset sivut, mutta ainakin omat tilaukset ovat perille asti tulleet tuolta ihan ajallaan.
Itse tuseeraaminen ilman kunnon välineitä ja koeponnistusmahdollisuutta kannattaa kyllä tosiaan unohtaa aivan sen sileän tien.
Kiitos vinkeistä!
Laitoin hintatiedustelun tuonne http://www.brakes4u.co.uk/.
Hinta tosiaan näkyy luettelossa, mutta kysymällä varmistan, että on varmasti oikeat letkut.
Väkersin edelliseen pyörään itse nuo letkut, mittasin ja katsoin banjojen kulmat. Sitten Hiflexsissä katkaisivat letkut oikeisiin mittoihin. SItten pistettiin sellainen banjo jonka sai käsipelille paikalleen. Käytännössä siis jonkinlainen "helmi"(tai mikä se nyt nimeltään olikaan) letkun päähän. Banjo tuota osaa päin ja mutterilla piukkaan. Nuokin pelasivat, mutta jotenkin kuulostaa tuo prässättävä banjo turvallisemmalta.
Tällä kertaa en aio kasata letkuja itse. Vaihtamiseen menee sen verran enemmän aikaa, että homma nopeutuu kun letkut ovat valmiit.
![]()
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Spiegler'iltä löytyy Yammuunkin valmis satsi. Paljon käytetty merkki ja erinomainen laatu. Värivaihtoehtoja runsaasti ja mielestäni hyvinkin kohtuullinen hinta (LT:hen pari sataa).
http://www.spiegler.de/
<p>2002-2014</p>
Tuo linkin spiegler näyttää olevan sekaisin.
Siellä on joku verkkokaupan malliasennus ja jos yhtään ymmärsin tuosta google kääntäjän kääntämästä suomesta, niin kaikki tuotteet ovat keksittyjä ja niin pois päin. Usa spieglerillä tuotteet näkyy olevan kyllä.
Onkohan tuolla joku päivitys menossa vai mikä tuon linkin takana on ongelmana?
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Yksi vaihtoehto on www.melvin.de, hinnat ovat varsin edulliset mutta R1150R:n etupäähän eivät saaneet aikaiseksi minua miellyttävää ratkaisua (tuo on aika haasteellinen mittatarkkuuden kanssa jos haluaa alkuperäisen tyylisen systeemin). Vastailivat kyllä hyvin meileihin. Takapäässä on Melvinin letku, ihan ok mutta ei mielestäni huippulaatua.
Laitoin sitten etupäähän www.venhill.co.uk Powerhose Plus -osista kasatut letkut ja hyvin ovat pelanneet. Osat olivat mielestäni varsin laadukkaat (rosteribanjot) ja asennus helppoa. Kun banjot laitetaan kiinni vasta "paikan päällä", ei letkuun jää ylimääräistä kierrettä. Laitoin varmuuden vuoksi banjon kierteisiin tipan vahvaa ruuvilukitetta vaikka tästä ei ohjeissa mainittukaan. Suosittelen näitä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Viimeksi muokannut: suzuki_GS1100G; 28.11.2013 klo 10:26.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
On vähän enemmän noita letkuja.
Siinä kun on ABS ja sitten vielä tuo takajarrun painaminen vaikuttaa myös eteen eli oikealla puolella on yksi mäntäpari, joka toimii takajarrun kanssa...
Taitaa tuossa sarjassa olla 11 letkua, jos olen oikein ymmärtänyt.
Ja kauhea homma vaihtaa, mutta onneksi ne tarttee laittaa vaan kerran.
![]()
Viimeksi muokannut: suzuki_GS1100G; 28.11.2013 klo 11:55.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Tilannetiedotus.
Spiegler vastaa nopeasti ja heillä tuntuu olevan tietoa. Hinta tosin kaikkine kilkkeineen tuolle jarruletkupaketille tulee 470 euroa + postikulut.
Galferin letkut ovat hintaluokassa 190€, mutta en vielä tiedä mitä kaikkia kilkkeitä tuohon läjään kuuluu.
Hellin letkuista ei ole vielä tarkkaa tietoa.
Mutta pistän tänne tietoa kun sitä saan.
Galferin ja Spiglerin hinnat ovat hieman kaukana toisistaan, kuten huomaatte.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Omat letkut tilasin tuolta http://www.mittaletku.fi/tuotteet/he...e-jarruletkut/ eikä voi kuin kehua palvelua ja toimintaa.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
Ääni Hifleksille, vielä jos sattuu asioimaan jonkun firman "virkapuku" päällä niin heti rapsahtaa reilut alennukset hintoihin![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuolta olen tilannut pari kertaa ja hyviltä näyttää ja modaavatkin pyydettäessä: http://stores.ebay.co.uk/Cobra-Perfo...p2047675.l2568
Käyttökokemuksia ei näistä vielä ole.
Brakingin koottavista letkuista on ja niiden banjot ovat parin vuoden käytön jälkeen aivan ruosteessa. Nicht gut.