http://www.motouutiset.fi/images/cac...-000000560.jpg / Sykkivät lisävilkkuvalot voisivat pelastaa henkesi
http://getlightningstrike.com/
Sunnuntai 22.12. 11:34
Sykkivät lisävilkkuvalot voisivat pelastaa henkesi
Uutiset : Lightning Strike
Moottoripyörää on vaikea huomata muun liikenteen seassa, onneksi Lightning Strike valmistaa moottoripyörän turvajärjestelmää, joka varmistaa pyörän näkymisen. Jos näyttää siltä, että joku kääntyy eteesi, niin painat vain nappia, ja pyörän etuosaan kiinnitetyt voimakkaat led-valot alkavat sykkiä epäsymmetrisesti. Ne voisivat pelastaa henkesi.
Lightning Striken takana on eläkkeelle jäänyt Honeywell Aerospacen insinööri Judd Smith. Järjestelmä käyttää korkeatehoisia ledejä, jotka ovat samanlaisia kuin amerikkalaisissa poliisimoottoripyörissä, paitsi että tässä ei käytetä punaisia eikä sinisisä valoja.
Lightning Strike toimii kuin äänitorvi: painat vain nappia, ja vilkkuminen alkaa. Kun haluat lopettaa, päästät irti napista. Valot toiminevat tehokkaimmin juuri pahimmissa riskipaikoissa, kun joku vastaantulija on kääntymässä vasemmalle, tai auto vaihtaa kaistaa rinnallasi tai yrittää paukauttaa sivutieltä kolmion takaa eteesi.
Sykkivä valo toimii hätäsignaalina ja tuo varmaan mieleen alitajuisesti myös hälytysajoneuvon, vaikka valaistuksen väritys onkin eri. Järjestelmä toimii ja on asennettavissa kaikkiin moottoripyöriin, joiden jännite on 12 tai 24 V. Saatavilla on myös mallikohtaisia asennussarjoja.
Valojen laillisuus on kyseenalainen
Kannattaa vilkaista valmistajan sivulla oleva video. Se on puhutteleva ja siitä selviää hyvin miten Lightning Strike käytännössä toimii. Videolla on myös monta motoristille tapahtunutta läheltä piti -tilannetta, jotka osoittavat hyvin miten vakavasta ja elintärkeästä asiasta näkymättömyydessä liikenteessä on kyse.
Valojen laillisuus on varmaan vähintäänkin kyseenalainen Suomessa, mutta mikäli ne ovat laittomat, niin lainsäädäntöä pitäisi muuttaa.
Kerro meille, mitä mieltä olet näistä lisävaloista: ovatko ne täysin turhat vai loistava keksintö? Suostuisitko / haluaisitko itse käyttää tuollaisia? Pitäisikö niiden olla vakiovarusteena pyörässä?:
Jaahas, ettei vain kävisi niin, että menisi vilkut ja keltaiset "huomiovilkut" sekaisin.![]()
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Kyllä se varmaan lisää näkyvyyttä mutta mutta.. en varmaan ite tuollasta laittas.
Saattaa nopeasti vilkaiseva autoilija harhautua luulemaan että on vilkkupäällä ja aikeissa kääntyä.
Jos se pitää käynnistää manuaalisesti niin monesti varmaan pääsee ihan selvä tilanne yllättään ennen kuin nappia painaa, jollei paina joka risteykseen jossa näkyy autoja.
Jos ajatusta pitäis kehittää oman mielen mukaan niin mä varmaan lisäisin päivävaloon tai parkkiin nopean pulssituksen jotta se/ne vilkkuis/vilkuttais ajovaloa tai "värisis" nopeasti, tai vaihtas väriä pikkasen.
Esim jos on parkki ajovalossa niin värillinen parkkivalo voisi saada ajovalon sävyn sykkimään nopeasti.
Vähän samaan tapaan kuin huonosti kiinnitetty umpio joskus tärisee ja välkyttä, mut niin ettei häikäsis - nopeallakin vilkaisulla se erottuisi muista muttei sekoittuis vilkkuihin tai muihin valoihin.
- tämähän tietenkin olisi lähinnä lyhyillä valoilla, mut useimmat eteen ajot taitaa ollakin päiväsaikaan tai ainakin avlaistuilla alueilla jossa ajetaan lyhyillä? Ainakaan en muista ku yhden eteen tulleen hämärässä/pimeässä, mut se oli valaistulla tieosuudella 50km/h alueella, mulla oli lyhyet oli päällä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ajatuksena toimii varmasti. Ihmisen silmä kun pitää liikkeestä. Itse en kyseistä laitetta hankkisi. Sitä pitäisi käyttää erikseen joka risteyksessä ja silti joku voisi ymmärtää sen väärin.
eikös jenkeissä muutenkin pyörissä pala vilkut ajaessa. Lisää sekin näkyvyyttä edestä ja takaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ja eiköhän nuo ole laittomat suomessa ?
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
ABS:illiseen pyörään voisi olla mahdollinen, vasta kun ABS-järjestelmä kytkeytyy paniikkijarrussa päälle, voisi KIRKAS strobolamppu välkkyä jossain etuvalon tienoilla (jopa umpiossa, teholedi parkkipolttimossa tms).
Luonnollisesti tuon ei tarvitsisi välkkyä jokaisessa jarrutuksessa.
Puusilmä autolija voisi edes teoriassa huomata mopon ennen kolahdusta...
ABS:ittomassa etupyörän lukkiutuminen tai takapyörän nouseminen ilmaan voisi tuottaa saman efektin...ehkä.
A.D
Viimeksi muokannut: AppleDrill; 23.12.2013 klo 17:36. Syy: lisäys
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kyllähän tuota motouutisten juttua lukiessa tuli mieleen, että onkhan nykyään aprillipäivä ja aatonaatto samana päivänä. Enpä jaksa uskoa, että tuo "huomiovilkku" sydeemi olisi oikea ratkaisu m-p:n havaittavuus ongelmiin. Mutta mitenkähän m-p:t ja mopot voisi luotettavasti erottaa toisistaan edestäpäin, muutenkin kuin mopedin kuljettajan finninaamasta ja tennareista? Sen kun keksisi.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
No itselle on pariin otteeseen käynyt niin, että risteysalueella autoilija lähtee kääntymään vasemmalle eteen vaikka on väistämisvelvollinen. Ajan aina sormi jarrulla taajamassa ja en kai turhaan.
Jos auto kääntyy poikittain eteesi, et voi tehdä enää mitään, jos se pysähtyy paikoilleen, voit edes yrittää väistöä. ABS-mopoilla liinat voi vetää kiinni kun pyörä on pystyssä, joten niissä tuosta voisi hyötyäkin.
Jos jarruttaessaan vielä ohjaa sinne, missä on tilaa voisi kolari olla pienempi tai vältettävissä.
En mä sano että tuo mitään auttaa, jos kolmion takaa tulee auto eteen ja tukkii koko tien. Jos se taas huomaa kolmion takaa tullessaan ja pysähtyy, voi edelleen yrittää väistöä. Ei kai siitä kuitenkaan olisi isoa haittaakaan.
Laittaa sitten sinisen/punaisen teholedin sinne lamppuun niin varmaan saa edes hetkeksi autoilijan jakamattoman huomion.....
A.D
Juuri sitä tarkotinkin että se autoilijan havainnointi pitäisi tapahtua ennen sen kääntymisen alkamista ---ei sillon kun eteen ajettu huomaa sen ja alkaa jarruttamaan- silloin tosiaan on tuurissaan mihin kohti auto ehtii tai pysähtyy ja mihin jää rakoa johon väistää vai onko jopa tilaa pysähtyä.
Jotta havainointiin saataisiin ajoissa todellista apua jonkinlaisista vilkkuvaloista pitäisi niiden olla aktiivisia ainakin 50- 150+m ennen risteystä. Eli käytännössä lähinnä jatkuvatoimiset olis tehokkaita.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
...ritariässävalo etukatteeseen, mitä kovempi vauhti sen nopeammin punavalo viuhtoo laidasta laitaan ....
A.D
Jannut ajelee t-paidoissa ja farkuissa mutta lightning strike pelastaa hengen!
325$ Lighning Strike -kit vaikuttaa aika kalliilta muutamasta välkkyvästä ledistä.
Vastaavan saisi $20 ebaystä.
http://www.ebay.com/itm/HIGH-WATTAGE...e6bba4&vxp=mtr
PS.
![]()
Viimeksi muokannut: Tuuchen; 25.12.2013 klo 15:56.
Kyllä se vaan niin on, että turvallisuus lähtee kypärän sisältä.
Ilmeisen ihmeellisiä vaaratilanteita tuolla amerikassa. Omat on aina olleet sitä luokkaa, ettei ehdi muuta kuin keskittyä siihen, että pysyy pystyssä eikä osu mihinkään. Ei puhettakaan, että mitään nappeja alkaisi painelemaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No siis tuohan on ennaltaehkäisevä strobo, sillä enää mitään tee kun tilanne on jo päällä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
En epäile hetkeäkään etteivätkö moiset blinkkerit lisäisi huomioarvoa mutta taivaan tähden, ikinä en mopoani moisilla jouluvaloilla koristelisi. Sen verran pitää olla omassa finnissä osaamista että pysyy hereillä eikä tuudittaudu siihen että vilkkuvalot hoitaa turvallisuuden mun puolesa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No onpa typerä keksintö. Samassa reaktioajassa kun hapuilee ko valoja tekee sen tarvittavan väistöliikkeen jotta välttyy törmäämiseltä. Jos vaikka puolilla motoristeilla olisi ko valot todennäköisesti autoilijat törmäisivät niihin joilla niitä ei ole. Aivan tarpeetonta.
Pakko todeta että esim äänekkäämmät pöntöt säästäisivät muutaman kolarin vuodessa paljon tehokkaammin vaikka suunatus äänimaailmassa on jotain muuta.
Kyllä niitä ajatus virheitä sattuu autoilijoille keskenäänkin vaikka autot ovat huomattavasti näkyvämpiä liikenteessä eli pelisilmää jokaiselle motoristille ja parempaa ennakointia noita tilanteita varten. Lisäksi meille motoristeille tietysti asianmukaisia varusteita joilla minimoidaan onnettomuuksien sattuessa murtumat jne..enkä tällä tarkoita huomioliivejä vaan nahkavarusteita suojineen sekä asiallisia kypäriä. Liikaa näkee diiba daaba varusteilla ajamista huikeilla nopeuksilla..
Cheers!
Vai huomio shortsitShortseilla olis kiva ajaa..olen kerran kesässä sortunut tähän huonoon tapaan
Viime kesänä kyllä oli shortsit veks vaikka oli kuuma kesä
![]()
Mitä yhteistä on sairaalla ja M.A Nummisen äänellä?
Kummallekin toivotaan pikaista paranemista.
O-lis-han se kiva kun vastaan tulisi (tai voisi ajaa vaikka takaa) tuommoisia...
http://www.youtube.com/watch?v=mh7y-xLJaj0
vaikken suosittele oman turvallisuuden takia, mutta siltikin...![]()
juuri nyt pyörätön
Mahtaa kirpaista kun tisseihin nasahtaa joku isompi pimppari
Ja jottei ihan ooteeksi mene niin tuomitsen nuo valot tältä seisomalta humpuukiksi. Ei tulis mieleenkään alkaa haeskella jotain valonappia jos näyttää siltä että joku on kääntymässä eteen. Parempi keskittyä mahdolliseen väistöön.
:-)
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Väitän vieläkin että jos nuo kytkee jarruvaloihin, niin ne ei ole humpuukia koska varmasti suurin osa meistä auton kohdatessa risteys aluella hipaisee sitä jarrukahvaa/poljinta tuleeko vai odotkaako silloin kun on väistötilanne päällä niin noi on täysin turhat.
"Elä täysillä ja kuole onnellisesti"