Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 152:sta
  1. #61
    Mä ajan tulevan talven tällaisilla,siis rallinastoilla,näillä menee assukin pikkasen ja ei ihan huippupito jäällä,hyvä kompromissi,miinuksena aika harvat nappulat,joten on hiukan huteron oloinen assulla ja mun ajo on assusiirtymää,hiekkatietä ja pikkupolkuja(aurattuja reittejä siis)umpeen ja spooriin näillä ei ole asiaa.Pyörä painaa 130kg ja hyvin kestävät alla.
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  2. #62
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Voisitko kertoa oman varustelusi talviajoon,jos ei se sinulle ole kesäajoa kummempaa
    Itse aiankin joudun piikit pistämään,lämpöhanskat ja visiirin.Kolmikerrosajopuvun,varomaan 10 kertaa enemmän autoilijoita,kun ne eivät sisäistä prätkää talvella.Xenonit keulalle,säätämään pyörää,pitämään räikkäliinaa,siripiriä mukana,ensiapulaukku,renkaanpaikikausvärkkiä,tehok asta käsivalasinta,ylim.akkua puhelimeen ja lämpöhanskoihin.. Yms.Siltikin se on aika paljon haastellisempaa kuin kesällä ja KIVAA JA KOUKUTTAVAA.
    Eihän talvessa ole muuta kesää kummallisempaa kuin, että kuskille tulee helpommin kylmä ja pelkällä kumipyörällä on liukasta. Eli itsellä oli pyörässä kunnon nastarenkaat ja kuskilla reilusti vaatetta.

    Tuota hirveää naparetki meininkiä en kyllä ymmärrä jos on tarkoitus ajella vaan hupi ajoa eikä lähteä mihinkään rautaperse-tourinki-hommiin. Vaatetta sen verran päälle, että tarkenee. Jos pyörä hajoaa niin lakkaa myös tuulemasta eli kun tarkenet ajaa tarkenet odotellakkin vähän aikaa jos pyörä hajoaa. Itsellä oli päällä crossikypärä laseineen, tixtex ajoasu jonka alla sitten vaatetta kelin mukaan, crossi saapaat ja nahkatumput. Vaatteiden tulee olla tosin sen verran väljiä, että sinne alle mahtuu tarpeeksi tavaraa mutta ei toi mitään ydintiedettä ole. Tankoon on hyvä laittaa jotkut käsisuojat muuten ei auta rukkasetkaan.

    Pyörän kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmia, napista käyntiin ihan niin kuin kesälläkin. En myöskään pitänyt mitään varaosa kokoelmaa mukana, eika kukaan autoillessakaan pidä sellaista tavara määrää, että voisi siinä tienpielessä korjata auton mahdollisen, ja sangen epätodennäköisen, hajoamisen sattuessa. Kuka oikeasti rupeaa paikkaamaan rengasta lumihangessa jos vaihtoehtona on soittaa joku hakemaan pois sieltä ja paikkaamana sisällä lämpöisessä. Tai kuka rupeaa tien vieressä paikkaamaan rengasta edes kesällä? ja mihinkä ne nyt yhtäkkiä talvella renkaat sen herkemmin puhkeisivat? Itsellä eivät ainakaan puhjenneet, eivät tosin ole puhjenneet kesälläkään.

    Autoilijoita sai tosiaan varoa, varsinkin sopivan kovalla lumikelillä nappularengas hyvällä nastalla/piikillä tarjosi sen verran muusta liikenteestä poikkeavan etenemiskyvyn.

    Kännykän kyllä tarkistin, että on akkua mutta niin teen kesälläkin mikäli yksin lähden yhtään mihinkään.
  3. #63
    Kyllä renkaita on paikattu kesken reissun niin kesällä kuin talvellakin...
    Ja tullaan jatkossakin paikkaamaan, ei siinä niin pitkään mene että pitäisi reissu jättää ajamatta.
  4. #64
    Kun tuo paikallinen "renkaantoimittaja" ei saanut koskaan niitä nastoja kiinni renkisiin (1. yhteydenotto 12.9.), ostin/tilasin renkaat Satapiikki Oy:stä aamulla. Toimitus ensi viikolla.

    Elikkä eteen Trelleborg/Mitas XT-444, 270 nastaa ja taakse Pirelli rallycross 130/90-17, 280 nastaa.
    Minulla ei siis mitää kokemusta piikkirenkaista, joten luotan Satapiikin suositukseen

    Tulis nyt jo sitä jäätä ja lunta
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  5. #65
    Lainaa vuohi kirjoitti Katso viesti
    ....
    Tuota hirveää naparetki meininkiä en kyllä ymmärrä jos on tarkoitus ajella vaan hupi ajoa eikä lähteä mihinkään rautaperse-tourinki-hommiin.....
    jaa-a, elä suotta pohdi, eipä tarvitse ymmärtääkään, jos hupisi on surista ihmisten ilmoilla....

    rautaperseistä ja semmosista mie en tiijä enkä perusta, vaan minullepa hupi on kulkea kauas, pitkälle ja sinne missä ei muut jaloissa tunaa, helposti muutama päivä ja muutama tuhannen kilometriä, näitä etelän ruuhkateitä saa kyllästymisiin hieroa muutenkin,
    ja silloin hyvät varusteet tekevät matkasta hupia, tuovat mukavuutta ja turvaa odottamattomiin tilanteisiin, kun on perustavarat mitä tarvitsee, jos jotain sattuu.
    jos jotain olennaista jättää matkasta, sitäpä juuri saattaa tarvita - esim. varapuhelinta kun se 'uusi ja hieno ja toimintavarma nokialainen' lakkaakin toimimasta... (näinpäs kävi taannoin lapin retkellä, ja milläs kairasta ilmotat kotiin että mulla ei ou hätää vaikka vaan puhelin 'ei yhdistä'...)

    ja talvella on muuten piankin vilu, jos tiepuolessa hangessa lumimyrskyssä oottelet puolen yötä sitä kaveria hakeen kotiin sitä rengasta paikkaan - ja ne renkaan ilmat tulee ulos just sillon kun ne tulee....

    niin, olipa taannoin kesällä muuten huvittava tilanne kun 'etelän mies' oli hilipassu pikasesti Ivaloon ja ketjuöljyä olikin sitten vailla, ja meilläkin vain kardaanivehkeet alla - 'hammasharja ja luottokortti' -täyspakkauksella voi tullakin tilanteita...

    notta, tosi hyvä lanka tämä, ja lisää vaan hyviä vinkkejä ja kokemuksia tänne!

    L
    Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen 990 adve
  6. #66
    kyllä paikkausvaahtopullolla saa sisärenkaallisenkin renkaan sen verrat täytettyä että saattaa kotiin päästä kun vielä on kaasupullot jolla tarvittaessa täydentää paineet 4-5kpm/m2
    ei tuo nyt vaikea rasti ole että pääsee jatkamaan
    pullo on talvella laitettava nippareilla johonkin minne moottorin lämpö säteilee sopivasti

    täälläpäin on metsäautoteille myyty tehokkaasti sepeliä ja karkeata laatua että kesällä rengas puhkesi

    kotona pitää peräkärry ja liinat olla saatuvilla että akka pääsee hakemaan urhon tienposkesta tarvittaessa
    kyllä minä sanon akalle reitin suurinpiirtein että tietää missä ukko kutalehtaa kulloinkin
    on se kerran tekniikka särkyny niin että hakemaan joutui

    Google latitudea olen koettanut mutta se toimii niin epämääräisesti että suunnistustaitoinen löytää yhtä hyvin minne vaan
    Triumph Tiger 800 XRX

  7. #67
    Mikähän on se pakkaslukema jossa pito alkaa paranemaan verraten pikkupakkaseen? Ja paljonkohan kitkamittarilla mitattuna on pikkupakkasen ja kunnon pakkasen kitkaero? Tuli vaan mieleen näin ekana kireämpänä pakkasaamuna kun pyörällä töihin lähdössä
    Skyteam st50 72cc "Skytari", Suzuki RF900R "Räfä", Kawasaki GPZ550 -84
    Exät: Sachs X-road "Sasse", Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "Fighter", Helkama Ax 65cc 16mm lortto
  8. #68
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Kun tuo paikallinen "renkaantoimittaja" ei saanut koskaan niitä nastoja kiinni renkisiin (1. yhteydenotto 12.9.), ostin/tilasin renkaat Satapiikki Oy:stä aamulla. Toimitus ensi viikolla.

    Elikkä eteen Trelleborg/Mitas XT-444, 270 nastaa ja taakse Pirelli rallycross 130/90-17, 280 nastaa.
    Minulla ei siis mitää kokemusta piikkirenkaista, joten luotan Satapiikin suositukseen

    Tulis nyt jo sitä jäätä ja lunta
    Minä olen kaikki talvet luottanut Satapiikin kuvioihin ja ongelmia ei ole tähän mennessä ollut.
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  9. #69



    Tässon sit yksi havaintopätkä siitä, kun alla on kesäkumit, ilmanpaineet on jo pudotettu, (eikä siis enää oljenkorsia)
    Etujarrua ei voi käyttää, tien jyrkkyyden takia, (kaikki paino tulee muutoin eturenkaalle = )
    Takajarru vastaavasti aiheuttaa "levotonta" puolelta-toiselle-ilmiön = "slalom"
    Pahimmat paikat, "liu-utaan", kytkimellä ylitse, (siis net aivvvan kauhian luikkaat...)
    Ajosaappaat, (ohjastajan painosta riippuen), eivät ehkä kykene hillitsemään koko pyörän painoa.....

    Elikkäs rohkeasti vain koko tien leveys käyttöön, jos vauhti karkaa, niin sitten vaan ohjataan penkoille jossa pehmeä, (toivottavasti?), lumi hidastaa sivulaukkujen jarruttaessa saman aikaisesti...ja tietenkin se ainoa varsinainen jarru, moottorijarru himmaa sen verta etta menee suhteellisen vakaasti!

    Vastapuolen kaistaa siksi, (vasen vilkku päällä), kun alaspäin suuntautuvaa liikennettä oli huomattavasti enempi, jolloin vaaratilanteita pääsee muodostumaan vähempi. Vastaan tulijat väistää kyllä, etenkin kun heidän nopeutensa on hitaasta jopa aivan nollaan. Muutoinkin tuossa kohdin vasemmalla oli aura-auto ottanut tuoreemman jäljen, kuten tuosta asfalttikohdastakin näkyy.

    Silloin jos molemmista suunnista tulee kotiloita, pitää pärrä kyetä "kesyttämään", eli saattamaan ajonopeus nollaan ja jäädään parkkiin, (puolella mitään väliä), odottamaan rauhallisempaa hetkeä....ja sit taas

    Alastulo vauhti olisi ollut aivan jotain muuta lumiketjuilla. Yksikin kpl olisi riittänyt, eli etusessa. Nastat, (normi), ei ntuoreessa ja syvässä lumessa tunnetusti hirviästi edes auta, jos ei jäätä ole vielä ennättänyt muodostumaan pohjalle, kuten ao. päivänä.
    Ketjuja myy esim: Wunderlich
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 26.11.2013 klo 23:47.
  10. #70
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti



    Tässon sit yksi havaintopätkä siitä, kun alla on kesäkumit, ilmanpaineet on jo pudotettu, (eikä siis enää oljenkorsia)
    Etujarrua ei voi käyttää, tien jyrkkyyden takia, (kaikki paino tulee muutoin eturenkaalle = )
    Takajarru vastaavasti aiheuttaa "levotonta" puolelta-toiselle-ilmiön = "slalom"
    Pahimmat paikat, "liu-utaan", kytkimellä ylitse, (siis net aivvvan kauhian luikkaat...)
    Ajosaappaat, (ohjastajan painosta riippuen), eivät ehkä kykene hillitsemään koko pyörän painoa.....

    Elikkäs rohkeasti vain koko tien leveys käyttöön, jos vauhti karkaa, niin sitten vaan ohjataan penkoille jossa pehmeä, (toivottavasti?), lumi hidastaa sivulaukkujen jarruttaessa saman aikaisesti...ja tietenkin se ainoa varsinainen jarru, moottorijarru himmaa sen verta etta menee suhteellisen vakaasti!

    Vastapuolen kaistaa siksi, (vasen vilkku päällä), kun alaspäin suuntautuvaa liikennettä oli huomattavasti enempi, jolloin vaaratilanteita pääsee muodostumaan vähempi. Vastaan tulijat väistää kyllä, etenkin kun heidän nopeutensa on hitaasta jopa aivan nollaan. Muutoinkin tuossa kohdin vasemmalla oli aura-auto ottanut tuoreemman jäljen, kuten tuosta asfalttikohdastakin näkyy.

    Silloin jos molemmista suunnista tulee kotiloita, pitää pärrä kyetä "kesyttämään", eli saattamaan ajonopeus nollaan ja jäädään parkkiin, (puolella mitään väliä), odottamaan rauhallisempaa hetkeä....ja sit taas

    Alastulo vauhti olisi ollut aivan jotain muuta lumiketjuilla. Yksikin kpl olisi riittänyt, eli etusessa. Nastat, (normi), ei ntuoreessa ja syvässä lumessa tunnetusti hirviästi edes auta, jos ei jäätä ole vielä ennättänyt muodostumaan pohjalle, kuten ao. päivänä.
    Ketjuja myy esim: Wunderlich
    Kylmää nostan kypärää! Tuosta jos selviäisi hengissä, niin hartiat olis varmaan sellaisessa lukossa seuraavat kaksi kuukautta, että mikään määrä relaksantteja ei niitä riittäisi laukomaan. Paljosta varmaan jään paitsi kun ei tuo talviajo niin hotsita, mutta on kyllä ihan vapaaehtoinen päätös.
    <p>2002-2014</p>
  11. #71
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Tässon sit yksi havaintopätkä siitä, kun alla on kesäkumit, ilmanpaineet on jo pudotettu, (eikä siis enää oljenkorsia)
    Olet sä mchuurre aika huima tyyppi. Noissa olosuhteissa vain mennään Marathon kesäkumeilla ja väistellään vielä autoja videon kohdassa 38 sekuntia, kun eivät anna sun ajaa edes siinä ainoalla sulan näköisellä uralla.
    Pekka
  12. #72
    Oli tänään tähänastisen talviajourani vaikein paikka. Piti saada prätkä tehtyä U-käännös lumisella nurmella loivaan ylämäkeen Ei oikei löytyny Pirellin Sport Demoneista pitoa, mutta kyllä mä lopulta sain keulan tulosuuntaan. Ketjut vois olla kätevät. Kunnon piikkirenkaat niin kalliita ettei vielä tälle kaudelle pysty kykenemään.
    Skyteam st50 72cc "Skytari", Suzuki RF900R "Räfä", Kawasaki GPZ550 -84
    Exät: Sachs X-road "Sasse", Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "Fighter", Helkama Ax 65cc 16mm lortto
  13. #73
    Hyvinhä se ompi lähteny tämäkin "threadi", elämään, vaikka otaksuin ettei täällä kovin montaa kiinnostunutta ole!

    Rengas-asiaa, ei ole vielä ennätetty edes kunnolla puida, saati nastapoliitiikasta, siitäkin löytyis monenlaista judenssia. Pukeutumisesta & jäätieajosta, (Ice Road Bikers), eli IRB:stä , en tarkoittanut Speedwayta, enkä varsinaista jäärataa, siihen täältä löytyy varmaan ihan oikeita asiantuntijoitakin? Mutta siis matkajutausta, siitä tuonnempana voidaan naputella enempikin...

    Mutta otampa tähän piänen koonnoksen, plussat ja miinukset, tästä talvi-ajon, vai pitäisikö oikeammin puhua, ympäri-vuoden-ajosta, (Round Year Riding), RYR:stä? Talvet kun on mitä sattuu, eikä sitä voi kalenteriin nykyään sitoa tuota talviaikaakaan. Esimerkiksi, kun eräänä joulukuisena päivänä ajelin K1200LT:llä 4-tiellä, Hirvaskankaalle ja takaisin, miinus 20-asteen pakkasessa, ei se minusta mitään talviajoa ollut. Tie kun oli aivan sulana ja kitkakertoimet lähes kuin kesäkelillä..

    Elikkäs RYR:stä / talviajosta:

    + Kaikki hyöty irti vuodenaikavakuutuksista, ajovarusteista ja pyörästä ennen kaikkea
    + Lisää pyörän käsittelytaitoa!
    + Auttaa tuntemaan oman pyörän paremmin
    + Lisää itsevarmuutta liikenteessä
    + Kohottaa itsetuntoa
    + Kehittää tasapainoa

    Lisäksi tietysti: nukuttaa paremmin, poistaa stressiä, vähentää hikoilua, verenpainetta, hilsettä, jne. Korvaa mielialalääkityksen tarpeen, ennalta ehkäisee masennusta, jne. nämä on tietenkin varsin ohjastajakohtaisia "lisäplussia"

    - Vaatii toisen pyörän, (tyypistä riippuen, mutta ei välttämättä)
    - Vaatii toiset renkaat, (tosin ei välttämättä), nastat suotavat
    - Lisää vakuutusmaksuja, (ellei ympärivuotinen vakuutustyyppi)
    - Lisää korroosiovaurioita, (etenkin jarrut, alusta, iskunvaimmennus, jne)
    - Aiheuttaa mahdollisia vaurioita, (peilit, jalkatapit, vivut, kaatumaraudat, jne)
    - Mahdolliset ohjastajan paleltuma- tai kaatumisvammat
    - Lisää polttoaineen kulutusta jonkin verran
    - Aiheuttaa runsasta lisävarustelua, (tosin tämä voisi olla myös tuolla plussien puolella )
    - Koukuttaa, (tulee tavaksi)

    Suolan vaikutus pyörän rakenteisiin, on mielestäni kuitenkin ainoa todellinen, mutta pieni haitta. Jarrumännät jumiutuvat normaaliajoa herkemmin, ellei huolla jarruja säännöllisesti. Saksan- ja itävallan teillä käytettävä "urea", tms. mikä lienee, on todellinen ongelma. Siitä kun muodostuu aikaa myöten todella lujasti kiinni tarttuva "tahna", jota edes kuuma vesi irroita, vaan se pitää kaapia meisselin terällä, (vast.) irti.

    Toinen missä olen saanut vaurioita on stefat! Liukupintoihin kertyvä jää, on kuin santapaperia kumitiivisteille ja huulille. Eli haitarikumit ja suojapussit ovat "fiksun" motoristin valintoja. Suojapusseja monoiskareihin valmistaa mm Wunderlich. Haitarikumeja löytyy esim Motonetistä. Ne pyörät jossa nopeus- ja matkamittari toimii perinteiseen tapaan vaijerilla, on mittarivaijerin katkeaminen todennäköistä kovilla pakkasilla, ellei, sitä ole vuodeltu esim. aseöljyllä. Sama öljy käy tietenkin kaikkiin muihinkin vaijereihin!

    Tässä taas jotain turinaa, keksikääpä & heittäkääs tänne lisää plussia
  14. #74
    Yksi etu on se,että pysyy ajovire koko vuoden päällä.Keväällä helppo lähteä kesämopolla liikkeelle.Ei ole niitä ekoja vaarallisia kevätkilometrejä.
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  15. #75
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Yksi etu on se,että pysyy ajovire koko vuoden päällä.Keväällä helppo lähteä kesämopolla liikkeelle.Ei ole niitä ekoja vaarallisia kevätkilometrejä.
    Juurikin näin gixxerman! Tämähän se oli melkein tämän talaviajujutskan tärkein pointti joka multa jäi kokonaan pois. Ei tarvita "ruosteenpoistoja" kun ei pääse "ruostumaan"
  16. #76
    Talviajossa kun saa jatkuvasti eläytyä pyörän elämiseen ajoradalla ei samantyyppiset juilahtelut hetkauta kesäkelillä pätkääkään .
    Ja pyörän käsittelytaito kasvaa aivan toiselle tasollekun voi helposti harjoitella missä vaan ,vauhdin vaikutusta pyörän hallintaa ,eri jarrutustilanteissa .
    Sivuluisujen hallintaa ja ajoneuvon pitämistä tiellä voi harjoitella turvallisemmin sekä kaarreajolinjoja ja niiden muuttamista kaartamisen aikana.
    Triumph Tiger 800 XRX

  17. #77
    Testiajojen tärkeydestä sitten myös hitunen...

    Sitten kun, ja jos, on tullut värkättyä jotain uutta pärrään, ajovarusteiden- tai muun suhteen, on niiden testaaminen oleellisen tärkeää niin liikenneturvallisuuden, kuin oman, ajomukavuuden tähden.

    Omalla kohdallani, uusia ja sikäli, ennen kokemattomia varusteita olivat ennen eilen alkanutta tämänkertaista testiajoa,
    (12h + 12h = 1200km), ja joihin nyt siis haen tuntumaa ovat:

    - Toisen tyyppiset, sekä nastamääriltään aivan erilaiset renkaat edessä ja takana:
    (vaihto Duron Heavy Dutysta + Kendan Track Masterista -> Kendan Big Blockeihin
    - Odyssey akusta
    - Klan:in pitkähihaisesta thuliliivistä
    - Uudestä sähkövisiiristä (ver. 4)
    - Uudesta kypärivalosta (1600 lm.?)
    - Uudesta cocpit-tallentimesta (videocam)
    - Uudesta kaasupolttimesta
    - Uusista TEHO-(Pro-) heijastimista (siis kotiloiden reaktiot...?)

    Tietenkin tuo tallennin jäi kotia, kun kaikki ne eväskassit + muut tilpehöörit ja termokset muistin kyllä, vaan eniten työläintä tuntuisi olevan löytää oikeat ilmanpaineet noille Big Blockeille?
    Kuormaa on päällä jonkin verran, mutta siitä huolimatta lähdin 1.5 bar:ista liikkelle. Takusessa valmiiksi 2.0 bar. Alkuun tuntui jotta joo, ja hyvin se takusen osalta ehkäpä menikin, vaan etune alkoi löytämään kaikki epätasaisuudet. Eteen 1.8 ja parani. Vaan sitten kun alkoi olemaan syvempää karhiuraa Hyrynsalmi - Suomussalmi välillä, niin pakko oli lisätä molempiin 2.2 bar, joka rauhoitti kummasti, vaan takunen souteli edelleen joten sinne sitten 2.5. Eikä ei ole aivan levollinen vieläkään, joten takunen tarvii vieläkin enemmän.....

    Duro oli hyvä jo 1.4:ssä, mutta olikin paljon kovempi seos jo valmiiksi. Että on renkaissa eroja ja oikeat arvot löytyy vaan kokeilemalla. Muuten testatut vermeet on ihan jees, etenkin tuo Klan:in pitkähihainen verrattuna liivimalliin, joka ei sekään huono ole, ja sekin on varalta mukana. Kypärävalolla tulinkin illan viimeisen 100km:n pätkän ja oli TOSI hyvä apu tämä "uutuus", (1600lm:n?), vaikka kiinan valoja onkin.
    Pystyin hyvin paikkaamaan pitkien ja lisävalojen jättämän "pimeän aukon", samalla kun scannasin sillä poroja penkoilta. (Ajovalomääräksethän eivät tunne kuljettajaan kiinni asennettuja ajovaloja )
    Sähkövisiiriä eikä kaasupoltinta vielä tarvittu. Tänään Rukalla voisi sitten jos vain lämmöt sallii?
    Klan:in virransyöttöä tulen siirtämään aavistuksen lähemmäksi, nyt on kiinteästi GS:n ohjaustangossa, mutta siirrän sen pa-tankin kylkeen.

    Joten "test run", on jälleen ollut tarpeen, olkoonkin että lievinä "vammoina", (taas), ovatkin punertavat ja hieman arat, (lieviä palovammoja?), keskisormet ja nimettömät, kun nuo Bilteman kahvalämppärit ovat todella tehokkaat. Noilla ja kunnon tankohupuilla kun pystyisin jutaamaan vaikka paljain käsin kylmän puolesta, vaan kun sormet palaa! Hyvät lievittäjät ovat ohuet "avaruuskäsineet" tuolla työhansikkaiden alla, mutta ohkaisia ja kuumalta suojaavia kintaita edelleen tässä joutuu etsimään..

    Muuten matka sujui 3:lla tankkauksella+ 2 x voileivät kaakaolla, ei muita pysähtelyjä.
    Arvioitu matka-aika piti jälleen paikkansa, (12h), eli talvikelillä varataan 2 x matka-aika, kun kesällä JKL-Kuusamo menee 6h:ssa, mutta näin talvella jokaisella huoltamollakin, kun pitää alkaa selittelemään niille kyselijöille kaiken maailman vastaukset, niin tankkausajatkin helposti venyy 20 minuuttisiksi, joka syö raakasti k-nopeutta. Temperaturet -2.5´c - -13´c, eikä tullut kylmä, joten jutaamiseen pystyi keskittymään täysipainoisesti...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 05.12.2013 klo 18:36.
  18. #78
    Onko kypärävalo akulla? Jos tulee sähkö pyörästä, niin se voipi olla sillon olla kumminkin pyörään asennettu lisävalo…
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  19. #79
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Onko kypärävalo akulla? Jos tulee sähkö pyörästä, niin se voipi olla sillon olla kumminkin pyörään asennettu lisävalo…
    Niet ! ...akkupaketteja 2 ja visusti kehon lähellä lämpöisessä...
  20. #80
    Hyvä, että kypärävalolle on löytynyt käyttöä!
    Ducati Hypermotard 1100 09

    Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
  21. #81
    Lainaa antti_p kirjoitti Katso viesti
    Hyvä, että kypärävalolle on löytynyt käyttöä!
    Juu, tänx antti! Se olikin todella loistava hankinta!
  22. #82
    Elikkäs tämmöstä, (1600 lm:n), majakkaa nyt toistaiseksi käytän ja ei siinä mitään vikaa ole....


    Tässä ihan pelkkä kypärimajakan valo....



    ..Mihinkäs se nyt onkaan suunnattuna..? ....Porot & oravat scannataan helposti.....tuu pois sieltä, sut nähtiin jo!



    Täydentää hyvin "katveita", etenkin kun lyhyet on päällä ja vastaan tulee kotiloita...
  23. #83
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Täydentää hyvin "katveita", etenkin kun lyhyet on päällä ja vastaan tulee kotiloita...
    Niin loistava turvallisuusvaruste kuin hyvä valaistus onkin, niin oletkohan koskaan vaikkapa jonkun tuttavan kanssa kokeillut miltä tuo näyttää vastaantulijasta? Itseäni nimittäin pelottaisi tuon esimerkkikuvasi perusteella aika paljon se ajatus, että vastaantulija yrittää silmiään siristellen epätoivoisesti tähdätä jonnekin ojan ja vastaantulijan välimaastoon näkemättä edessään mitään muuta kuin sokaisevan valopisteen...
  24. #84
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Niin loistava turvallisuusvaruste kuin hyvä valaistus onkin, niin oletkohan koskaan vaikkapa jonkun tuttavan kanssa kokeillut miltä tuo näyttää vastaantulijasta? Itseäni nimittäin pelottaisi tuon esimerkkikuvasi perusteella aika paljon se ajatus, että vastaantulija yrittää silmiään siristellen epätoivoisesti tähdätä jonnekin ojan ja vastaantulijan välimaastoon näkemättä edessään mitään muuta kuin sokaisevan valopisteen...

    Kyllä! Kapealla valokiilalla ei mitään ongelmaa toisessakaan päässä....ja onhan se korkeallakin verrattuna esim pärrän omaan lyhtyyn.....
  25. #85
    No hyvä jos on testattu ja toimivaksi todettu.

    Tuo korkeusnäkökulma itsellekin tuli mieleen, tosin melko miehekkäästi ne rekkojen katolla olevat ämpärin kokoiset spotitkin häikäisee.
  26. #86
    Itsellä kanssa samanmoiset Kendat kuin gixxermanilla.

    Onhan se lumilla ajelu ihan törkeen hauskaa. Eilen reilun satasen lenkki heitettiin taas, siitä pääsi ison osan
    puuterilla jota ei vielä suojakelit ole kovettanu.

    Jotakuinkin tuommoinen on pikkubemun talvikuosi, tänä talvena ei pleksi vielä ole paikoillaan.

    R1100GS, 990Adve, R80G/S
  27. #87
    Olen miettinyt vaihtoehtoja F800GS:n moottorilämmittimeksi.

    http://www.hotstart.com/assets/Catal...ad-heaters.pdf

    Pyysin tarjouksen ja tarjosivat seuraavaa; AF10024 - HOT PAD 100W 240V W/72 CORD – 113.00€/pc., EXW Germany.
    Jos tuollaisen "liimaisi" öljypohjaan? Kuulemma tehokkaampi keittää öljyn!?
    Onko muilla kokemuksia "moottorilämmittimistä"?
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  28. #88
    Laitampa vielä tuon "test-run:in" paluuosuuden, viime perjantailta, eli ote "jutauspäiväkirjani" sivuilta, elikkäs hieman osviittaa mitä se tuo matkajutaus voi joskus olla:

    - mutta tässä lyhyt kuvaus paluureissusta..jos jaksat lukasta.... :


    ""Njjoo, paluuhommakin oli "kamala". Aamu 3.lta heräsin kun oli luvattu lumisadetta jo aamusta alkaen, ei vielä silloin satanut.
    No, 4.ltä lähdin liikkeelle ja 200m:n ajon jälkeen se sade sitten alkoikin. Ensin heikkona, sitten tihentyi. Tie Suorajärveltä päätielle oli jo ennestään karmeaa....(eivät ne tuolla syrjäseuduilla nykyään enää auraa millään, vain metsäkoneet siellä ajelee ja vain semmoisella pääsee....!), että varmaan se tunti meni siinä ensimmäisellä 20km:n matkalla.

    Kuusamossa sade tiheni lisää, ja matkalla Suomussalmelle oli pakko ajella 30-40km paikka paikoin. Onneksi ne sadepilvet olivat paikallaan, eli välillä oli 5-10cm lunta tullut, mut kun sen selvitti, niin sitten taas pääsi menemään....Pimeäsä oli aika hankalaa kun näkyvyys menee tyystin vaikka vain lyhkäsillä ajelisi.

    No oli mielessä monta kertaa, että onko jäätävä Suomussalmelle yöksi, vaikka päivä oli vasta aluillaan! Kun ei auraa tuolla ole, eikä ne juhlapäivinä kulje. No sitten se sade taukosi sopivasti Suomussalmelle tullessa niin etten edes taukoa siellä sit pitänytkään vaikka ensin niin ajattelin, (pitkää taukoa!), vaan pystyin jatkamaan ilman sadetta aina Hyrynsalmelle asti! No, siellä tankkas, kun samalla alkaa sade uudelleen..... Pääsin kuitenkin hiljalleen jatkamaan kohti Kajaania, jonka välillä ei oikeastaan sitten hirveästi sadellutkaan, eli pahin oli selvästi ohi. Mutta Kajaanissa oli jo sadellut tielle aika paljon eikä koko matkalla ei auran auraa missään.

    Kajaani-Sukeva oli taas tiheäää sadetta, mutta onneksi se oli pakkaslunta ja kun autoliikenne oli aika kova, pysyi ajourat suhteellisen lumettomana, vaikka hiljaa edelleen mentiin. max 80km/h. Sukeva-Iisalmi välillä pystyin eka kerran ajamaan satasta. Iisalmi -Pielavesi oli taas uritettuna tiekarhilla joten oli yhtä luiruamista.....

    Paras ja oikeastaan ainoa ajettava pätkä oli kokonaan valkoinen Keitele-Konnevesi jossa mentiin useissa paikoissa satasta vaikka onkin mutkainen koko väli. Viimeinen 10 Laukaasta, oli ajokelvoton, ei aurattu eikä suolattu ja muutenkin Laukaa -4- tie väli oli vain suolattu! Ihme hommaa, kun vedetään vain suola sataneen lumen päälle, tulee aikamoinen "patja" joten autotkin ajoi hiljaa...

    Yhtään poroa en nähnyt, (paitti Hyrynsalmen ABC:llä tankatessa, siihen kun tuli eräs poromiäs peräkärrin kanssa, niin siinä oli kaksi ISOA hirvasta verissään, koparat sojotti vaan kohti taivasta....ja kysyinkin jotta autojen niittämiäkö nämä? Vastasi jotta juu, että kun autot ajelevat täällä kuin maailmalopun edellä, eikä se kaikki edes ilmoita näistä! Mie sanoin ihan samaa, että vauhtia ne pitää vaikka keli olisi mikä !! ), mutta 4 hirveä oli Kajaanin alapuolella, ensi 1 meni ylitse, arvasin aivan oikein että missä se toinen on, no tuli sekin sitten perässä, vaan kun katsoin tulosuuntaan, oli vielä 2 muuta odottamassa vuoroaan tulla tielle....

    Selvisinhän siis poiskin tuolta, vaikka mietin kyllä eri paikkakuntien hotellit: Suomussalmi, Kajaani, Iisalmi.... B

    Mut rengaspaineet selevis tuolle Big Block:ille: etunen 2.25 ja taakse 2.55""

    t. huuuue
  29. #89
    Sinä se jaksat seikkailla mulle tuli talven eka ja toivottavasti vika kaato. Mukulakivisessä liikenneympyrässä jossa vanha jää alla ja uutta sohjoa päällä n.10 km/h vauhdista perä alta. Vahingot: tanko mutkalla, vasemmassa moottorinposkessa naarmut, peili rikki ja selkä kipeä. Tältä olisi vältytty toisella reittivalinnallla tai jos olisin vähän keventänyt kytkimellä vetoa.. Hyvä se on jossitella.
    Skyteam st50 72cc "Skytari", Suzuki RF900R "Räfä", Kawasaki GPZ550 -84
    Exät: Sachs X-road "Sasse", Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "Fighter", Helkama Ax 65cc 16mm lortto
  30.  
  31. #90
    Sitten asiaa hieman tuosta visiiristä. Monet ovat sitä mieltä, että PINLOCK on hyä, mutta talavella....
    ei jaksa kirjoitella...

Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen